Något jag inte riktigt förstår i metaforen är varför folk säger riskokare om japanska bilar när ris kommer från Kina bilar går inte på ris "stoppar man ris i kylaren så blir det en riskokar" som en sa? Haha någon som kan förklara det hela så jag förstår riktigt.
Kina och Japan är liksom "same shit, different name" i mångas ögon.
Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!
varför hete 740in då för sossecontainer? är de för att reinfeldt sitter i den om den är uppochner??? skulle inte tro de
Sossecontainer Mindre smickrande öknamn villig Volvo 740, antagligen med anledning av att den är kantig, tillverkad i arbetarstaden Göteborg samt att den är lite tråkig samt fantasilös; socialdemokraterna har länge varit det vanligaste politiska fåran samt villig 1980-talet var Volvo 740 Sveriges vanligaste automobil.
varför hete 740in då för sossecontainer? är de för att reinfeldt sitter i den om den är uppochner??? skulle inte tro de
Sossecontainer Mindre smickrande öknamn villig Volvo 740, antagligen med anledning av att den är kantig, tillverkad i arbetarstaden Göteborg samt att den är lite tråkig samt fantasilös; socialdemokraterna har länge varit det vanligaste politiska fåran samt villig 1980-talet var Volvo 740 Sveriges vanligaste automobil.
Reinfeldt är moderat ?
jåjå.. nu tog jag bara ett exempel.. alla bilar har öknamn men så är de bara, vem fan bryr sig?
Trådskaparen bryr sig. Jag bara har ett tidsfördriv. ::
Varför bli så dryg ist för att bara berätta? Kan ju faktiskt vara intressant att höra historierna...
Folk vet inte historierna och är lite trolliga av sig och måste svara på sånt här. Därför blir det mest flams i hela tråden. Nu är ju inte jag direkt något bättre för jag kan inte historien heller.
Jag skulle däremot gissa på att det är en direkt översättning från amerikanska ordet ricer. Ricer tror jag menar på en ordlek mellan racer och rice? Som ska ungefär beskriva en japansk familjebil, dekaltrimmad och med stor vinge. Det är vad jag gissar på iaf!
"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"
Uttrycket riskokare är gammalt. Det fanns redan på 60-talet när japanerna började sälja bilar här. Då fanns inga dekaltrimmade bilar med stora vingar. En billig masstillverkad bil gjord av människor som äter ris. Lite halvdan kvalite. Rostade som f-n. (Nu pratar vi 60-70 tal.) Uttrycket har även används för japanska motorcyklar.