2786
Sök

Bromsen tar långt ner - BMW 525i

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
Hejsan

Fenomenet började efter att höger bakbromsen renoverades. Stod ett tag utan broms. Tror att mycket av bromsvätskan rann ur. Hela systemet luftades sen. Började med höger bak, vänster bak, vänster fram och höger fram.
(Systemet luftades med typ ett universal lock (köpes på mekonomen tex) till bromsvätskebehållaren som man kopplar till ett däck.. på så vis trycker man igenom oljan.. och man kan göra det själv.. behöver inte vara två..)

När bilen inte är igång så är pedalen stum och går ned ca 1-2 cm max. Men när bilen är startad så sjunker pedalen ca 70-75% av sträckan ned till botten (golvet). Det blir ingen skillnad om man "pumpar" upp trycket med pedalen. Bilen bromsar ju men den tar långt ned.

Några ideér på vad felet kan vara?

Bilen i fråga är en BMW 525i -96 E34 Karossen.

// AD_
Senast redigerat av AD_ (28 augusti 2011)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

330 Inlägg
28 augusti 2011
Det är först vänster bak, höger bak, höger fram o sen vänster fram
man ska börja lufta så långt från behållaren som möjligt

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
Nitro skrev:

Okej, men blir inte höger bak längst bort då? Iom att behållaren sitter framför ratten?

Googlade lite och hittade lite att eftersom det sitter ABS på den måste tändningen vara på under tiden man luftar.
Är det så?

Nybörjare
75 Inlägg
28 augusti 2011
I så fall ska du lufta hö bak, vä bak, hö fram och vä fram inte vänster fram före höger..

330 Inlägg
29 augusti 2011
AD_ skrev:
Nitro skrev:

Okej, men blir inte höger bak längst bort då? Iom att behållaren sitter framför ratten?

Googlade lite och hittade lite att eftersom det sitter ABS på den måste tändningen vara på under tiden man luftar.
Är det så?

Visst fan jag va trött då :-)

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
Bromsarna luftade igen efter ordning, men tar fortfarande långt ner. Kan det vara så illa att huvudcylindern har börjat bli dålig? hmm
Bromsoljan byttes i princip ut helt.

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
Bromsen tar fortfarande långt ner efter att ha luftat ordenligt. Huvudcylindern är även bytt med ordentlig luftning. Men samma som innan bytet. sad
Förslag på annat som kan vara fel?

...has left the building...
4 474 Inlägg
11 september 2011
Du luftar fel...
1: Toppa upp till max. Öppna nippeln "längst bort", vänta tills det kommer vätska, hjälp till genom att pumpa med pedalen, håll koll så nivån är alltid på max i behållaren. Motorn skall vara igång. Upprepa på övriga ok.
2: NU kan du börja lufta, o som sagt motorn skall vara igång, o håll koll på nivån

Ovanstående tillvägagångssätt funkade klockrent på min E34, samtliga ok var demonterade för renovering. Trampa INTE pedalen i botten, endast typ halvvägs. Det tar tid men det blir bra till slut, jag hade samma "problem" som du, det var luft kvar i systemet, luftade ut säkert 3-4dl per ok....
Senast redigerat av dawwe (11 september 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök