4121
Sök

Saab 9-5 2,3t -00 chiptrimmning

4 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hejsan tänkte kolla hära vad man ska tänka på när man chippar en 2,3t med automatlåda. jag har 170hk nu i den. Hur mycket kan man höja nm med innan man ska förstärka växellådan och vart kan man göra det? jag har en kontakt här vart jag bor som kan fixa i styrboxen för 5000kr är det värt det och han kan lova mig minst 220hk och runt 360-380nm. tacksam för alla svar.

930 Inlägg
1 september 2011
#2
Åk in med den på Nordic ist, kostar lika mkt bara det ätt dem vet vad dem gör till skillnad i från nån hemma-trimmare.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

930 Inlägg
1 september 2011
#3
Säger inte att han inte vet vad han gör men du har garanti på jobbet hos en firma.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Xenoholic
2 559 Inlägg
1 september 2011
#4
Kamulen skrev:
Säger inte att han inte vet vad han gör men du har garanti på jobbet hos en firma.

Rekomenderar oxå Nordic, men skulle vilja veta vad en firma lämnar för garanti?
Hästar/Nm? Hållbarhet? Tror inte nån kan göra det på en tio år gammal bil. Eller?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

193 Inlägg
1 september 2011
#5
Aerocombi skrev:
Kamulen skrev:
Säger inte att han inte vet vad han gör men du har garanti på jobbet hos en firma.

Rekomenderar oxå Nordic, men skulle vilja veta vad en firma lämnar för garanti?
Hästar/Nm? Hållbarhet? Tror inte nån kan göra det på en tio år gammal bil. Eller?

Vilken "hemmatrimmare" med T7suite har mage att ta 5000:- för ett så enkelt ingrepp? Hutlöst...

Mig veterligen skiljer det inget nämnvärt mellan en 2.3t 00 > 01 förutom då att Saab har höjt antal hästkrafter från 170 > 185. Spridarna tror jag är det enda som skiljer. Gröna upp till 00 och efter det röda/bruna, har jag för mig.

Angående garantier osv så lämnar vare sig BSR, Nordic eller MapTun något sådant till en 10år gammal bil.
Går en turbo sönder dagen efter trimning eller om kopplingen rasar så kan man inte räkna med att få något sånt på garanti...

Mitt tips är att leta upp en schyst och vettig hobbytrimmare.
Ska man bara ha upp till ett steg 3 så finns det många som är riktigt duktiga och billiga.

Du kan också skicka ett PM till mig så ska jag förklara varför du inte ska välja en "hemmafixare" för 5000:- och jag ska också förklara för dig varför du inte behöver välja ett "erkänt" märke för denna typ av steg 1 trim...
Senast redigerat av Falcy (1 september 2011)

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.

930 Inlägg
1 september 2011
#6
Klart dem lämnar garanti på jobbet om nått skulle gå snett och det beror på deras programering. Menar tror inte nån firma lägger kurvan farligt för bilen medvetet.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

318 Inlägg
1 september 2011
#7
Rekomenderar också Nordic helt klart. Har själv vart där och riktigt nöjd!
Har samma låda som du har och kör med ca 445 nm och den hänger med fint.
Så hade de vart jag så hade ja lämnat bilen till någon firma för ett chip smile
Mvh Johan


930 Inlägg
1 september 2011
#8
Felplacerad skrev:
Kamulen skrev:
Klart dem lämnar garanti på jobbet om nått skulle gå snett och det beror på deras programering. Menar tror inte nån firma lägger kurvan farligt för bilen medvetet.

Garanti på chippningen finns självklart wink Men enbart den.. Att något annat rasar kan ju inte dom rå för.
Sen om det beror på effekthöjningen skiter dom nog i ganska lagom. Vilket är logiskt.

Sa kanske fel när jag sa garanti på jobbet men du har ju en garanti att dem inte lastar låda och koppling för mkt, dvs man kan vara rätt trygg när man chippar en bil hos en firma. Om det blir för mkt för drivlinan så informerar dem kunden om det.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

930 Inlägg
1 september 2011
#9
Felplacerad skrev:
Kamulen skrev:
Felplacerad skrev:

Garanti på chippningen finns självklart wink Men enbart den.. Att något annat rasar kan ju inte dom rå för.
Sen om det beror på effekthöjningen skiter dom nog i ganska lagom. Vilket är logiskt.

Sa kanske fel när jag sa garanti på jobbet men du har ju en garanti att dem inte lastar låda och koppling för mkt, dvs man kan vara rätt trygg när man chippar en bil hos en firma. Om det blir för mkt för drivlinan så informerar dem kunden om det.

Absolut smile

Sen vet jag en saab 9-5 som rasade som en av de kända firmorna har trimmat, den har rasat 2 ggr pga ett dåligt jobb, så andra gången det hände så erbjöd dem kunden att laga bilen gratis men han tackade nej och bytte firma, nämner dock inga namn på firmorna här.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

930 Inlägg
1 september 2011
#10
Steget vet jag inte, och exakt vad som rasade vet jag inte, såg dock motorn när den var nerplockad.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Xenoholic
2 559 Inlägg
1 september 2011
#11
Garantier kan man glömma, kan ju inte bevisa att en rasad låda beror på att bilen är trimmad, t ex finns det ju de som kör med steg 4 o lådor som håller o sen finns det ju de som rasar lådor med otrimmade bilar. Så....

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

493 Inlägg
1 september 2011
#12
en lite mer känd firma släpper nog inte iväg bilen utan en programvara som fungerar, och man blir nog informerad om det är något fel som gör att bilen inte lirar som den ska med trimmet osv...

Går man till en hemmapulare så vet man aldrig... 5000kr låter mkt för en lokal "kontakt", skulle aldrig betala den summan!

Växellådan behöver du nog inte oroa dig över att förstärka! styvare motorfästen kan dock vara en enkel uppgradering!
Senast redigerat av Pontaaa (1 september 2011)

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

193 Inlägg
3 september 2011
#13
Kamulen skrev:
men du har ju en garanti att dem inte lastar låda och koppling för mkt, dvs man kan vara rätt trygg när man chippar en bil hos en firma. Om det blir för mkt för drivlinan så informerar dem kunden om det.

Finns ju egentligen ingen som kan veta när det blir för mycket, man kan göra en gissning, men det finns bilar som går med rätt mycket häst utan motorhaveri och sen finns det andra där det skjuts kolvar för nästan ingenting. När det händer något är det försent så att säga, garantier existerar inte. Det är helt och hållet på "egen risk".
Som exempel kan nämnas att det finns 9-5or som gått med original effekt och som kolvar/turbo har rasat på.

Det är så mycket saker som ska gå hand i hand för att man ska vara någerlunda säker och dessa parametrar kan man inte kräva att en firma ska hålla koll på och de skiter oftast i det ändå. De vill ju sälja och skryter naturligtvis med så mycket hk/nm som möjligt i sina beskrivningar.

Det är inte svårt att smiska upp bilen till 260hk / 425nm som en viss firma gör vid steg 3 för en 2.3t. Men tittar man på mjukvaran så är den inte särskilt hälsosam mot vare sig motorn eller koppling.

Så att firmorna skulle informera om att det blir för mycket är rent skitsnack, när man redan vid produktbeskrivningen går långt över gränserna. Tittar man sedan lite detaljerat på mjukvaran, vad de har gjort med t.ex tändning och bränslemappar blir man faktiskt rädd.

Välj MapTun eller hör dig för via STCS så kan du hitta duktiga T7-pulare. Och jag kan lova dig att, om du hittar rätt pulare, så är mjukvaran inte ett dugg sämre än den du får av en "erkänd firma". Det är inte särskilt avancerat att skruva upp bilen lite wink men firmorna tar gärna betalt som om det vore raketforskning.

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.

4 Inlägg
23 september 2011
Trådstartare
#14
okey tack för alla svar smile tänkte kolla med er om någon har hört nått dåligt om autocar i piteå? dom trimmar åt bsr mm tongue


Sök