Kamulen skrev:
men du har ju en garanti att dem inte lastar låda och koppling för mkt, dvs man kan vara rätt trygg när man chippar en bil hos en firma. Om det blir för mkt för drivlinan så informerar dem kunden om det.
Finns ju egentligen ingen som kan veta när det blir för mycket, man kan göra en gissning, men det finns bilar som går med rätt mycket häst utan motorhaveri och sen finns det andra där det skjuts kolvar för nästan ingenting. När det händer något är det försent så att säga, garantier existerar inte. Det är helt och hållet på "egen risk".
Som exempel kan nämnas att det finns 9-5or som gått med original effekt och som kolvar/turbo har rasat på.
Det är så mycket saker som ska gå hand i hand för att man ska vara någerlunda säker och dessa parametrar kan man inte kräva att en firma ska hålla koll på och de skiter oftast i det ändå. De vill ju sälja och skryter naturligtvis med så mycket hk/nm som möjligt i sina beskrivningar.
Det är inte svårt att smiska upp bilen till 260hk / 425nm som en viss firma gör vid steg 3 för en 2.3t. Men tittar man på mjukvaran så är den inte särskilt hälsosam mot vare sig motorn eller koppling.
Så att firmorna skulle informera om att det blir för mycket är rent skitsnack, när man redan vid produktbeskrivningen går långt över gränserna. Tittar man sedan lite detaljerat på mjukvaran, vad de har gjort med t.ex tändning och bränslemappar blir man faktiskt rädd.
Välj MapTun eller hör dig för via STCS så kan du hitta duktiga T7-pulare. Och jag kan lova dig att, om du hittar rätt pulare, så är mjukvaran inte ett dugg sämre än den du får av en "erkänd firma". Det är inte särskilt avancerat att skruva upp bilen lite

men firmorna tar gärna betalt som om det vore raketforskning.