Webrex skrev:
engolf skrev:
Det är ju självklart, då varma gaser tar mer plats än den kalla insugsluften, ergo behöver större ventil för att evakueras effektivt.
Du glömmer att en explosion sker där materia går över till energi, alltså blir resterna mindre än vad man hade innan. trots att gasen är varmare och expanderas så är det ändå mer gas in än ut i volym.Vill se en bild på denna motorn! låter mycket ovanligt! De motorer med riktigt hög verkningsgrad har ju ofta 3 inugsventiler och 2 avgas.
Materia går över till energi? Nu är du ute och cyklar, materia kan inte förstöras och energi kan inte skapas, bara omvandlas mellan olika former!
massflödet ut ur cylindrarna motsvarar exakt massflödet från insuget + massflödet bränsle som sprutas in i cylindern! Däremot vill den förbrända gasen ta mer plats, då energin i bränslet har överförts till värmeenergi i avgaserna. Detta höjer trycket, enligt ideala gaslagen
p = mRT/V;
p är trycket (i Pa)
m är gasens massa (i kg)
R är allmäna gaskonstanten [J/(kg*K)]
T är temperaturen (i Kelvin)
och V är volymen (i m^3)
Att beräkna strömning av fluider är ganska avancerat, men flödet är typ proportionellt med roten ur tryckdifferensen med en proportionalitetskonstant beroende av typ fluidens viskositet och densitet. Och tryckdifferensen på insugssidan blir maximalt 1 bar (typ), medans det på avgassidan blir så högt som kolven bestämmer!
BrajjAxx skrev:
Precis, varför behöver avgas så mycket högre tryck mot ventilsätet?
Det är troligen inte så att den behöver ett högre tryck, men avgasventilen är troligen tyngre eftersom den måste föra bort mycket värme. Men den måste accelereras typ lika snabbt som insugsventilen för att undvika ventilflyt, därför större fjädrar!