3564
Sök

Golf R32 Sedan. (Bora goes R32) Full convert

Att skapa den bil som VW aldrig tillverkade.

323 653 Visningar
Uppdaterades senast 9 september 2019
280 Inlägg
27 maj 2011
Trådstartare
#1
Jag tänkte att jag ska lägga upp en tråd om mitt lilla projekt.
Ni får dock ursäkta kvaliteten på mina bilder. De är tagna med min IPhone och det är såklart inte optimalt, men vad ska man göra. Den är ju alltid med så det har blivit Ajfånen som fått vara kamera.

Here goes...

Projekt Golf R32 Sedan. Full konvertering av en Bora till R32. Bilen VW aldrig tillverkade.

Har haft en tanke som gnagt en längre tid att försöka sig på att förvandla en Bora till en Golf R32 Sedan. Jag har alltid gillat Borans kaross, mer än Golfens faktiskt. En sedan är ju alltid en sedan och Golfen är ju bara så vanlig.
Jag tänkte mig en total konvertering, inte bara stötfångare fram och lite emblem som man oftast ser, utan en Komplett med allt. Motor och drivlina, stötfångare fram och bak, skärmar, lysen, chassi, bromsar och inredning.  Allt helt enkelt. 

Då tänkte jag, va fan, jag har ju en Bora som är hur tråkig som helst, varför inte bygga om den? Problemet var bara att få tag på alla delarna jag behöver från en R32. Att hitta en komplett R32 på skroten är ju som att hitta en Brightling på gatan, möjlig men ganska osannolikt. Efter en hel del letande och surfande på Ebay och andra sidor hittade jag till slut en jättefin R32 i England. Visserligen sitter ratten på fel sida, men det spelar ju mindre roll då jag bara ska ta delar och montera i Boran. Priserna där på andra sidan pölen är ju med den starka kronan mycket tilltalande. Halva priset på den bilen mot här i Sverige. Galet billigt. Sagt och gjort, jag flög över till UK och handlade mig en R32 som jag sen körde hem.

Min nyinköpta R32 står nu i garaget och väntar på att bli särplockad. Nästan lite synd då bilen jag hittade är i mycket bra skick med knappt 10’000 mil på mätaren. Inte ett dörruppslag eller stenskott på lacken. Fullservad och till synes utmärkt skick. Inte illa, inte illa alls. Men, det är ju en postbil så den måste dö, jag bara HATAR att köra på fel sida... Finns inte en chans i helvete att jag kommer köra en postbil på heltid.
Boran skall få ett nytt liv. smile

Undertiden jag väntade på att få åka och köpa bilen har jag blivit Ebay champion och beställt en massa delar till R32an. Vissa saker måste man ju komplettera när man tar delar från en högerstyrd bil. Ny golvmatta (den stora). Nya tygmattor med R32 logga. Nya handtag till förar och passagerar dörr, invändigt. Sen har jag fått lov att hitta lite andra delar som jag inte kunde använda från Boran då den har ljus inredning på vissa detaljer. Det blev att leta plastpaneler på skroten.
Nåja, här kommer lite bilder på bilarna.

Först Boran som den såg ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-5a06cd64444b5c8ffe44f100e41f52b0_large.jpg

Den nya R32an innan den blev särplockad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-e9098f4a8101ca875376e3a4be72d3bc_large.jpg
Senast redigerat av T0bbster (19 juni 2011)

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
27 maj 2011
#2
Du är galen! tongue (På ett riktigt skönt sätt dock!)

Detta ska följas!! smile

Allt för den där jävla hatten!

42 Inlägg
27 maj 2011
#3
Lycka till, detta ska bli kul att följa big_smile

280 Inlägg
27 maj 2011
Trådstartare
#4
Nu har jag varit och dragit ett pass i garaget. Jag gör ett försök att hinna färdigt till BugRun för att visa bilen där, men det ser mörkt ut. Kan inte vara i garaget varje dag då jag har min dotter varannan vecka. Nåja, det blev en hel del gjort idag iaf. Jag plockade av ratten, kopplade ur alla el och samtliga slangar till motorn inför lyftet imorgon. Den enda jag saknar till det är en in-tolv nyckel för att släppa på drivaxlarna från växellådan, men det blir en sväng till Swedol imorgon för att införskaffa det. https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-0be6ce0340a733a7f97f674c6b9bfe6a_large.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-443a8f7a9d17fd79d1996c57dd0d0425_large.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-5a29c7a6945bcc75fc5469460e042b8a_large.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-f39111023f1158c0faca7851c3a7f952_large.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-27bd521fdfee61faee023cf917c1fba2_large.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-9465d2b62ba368e83610234b54f4054b_large.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-d11af8fdeadb82818ac919ed0df3a443_large.jpg

En annan kul sak jag hittade på bilen idag. Kände när jag körde från England till Stockholm att förarsätet, det som kommer att bli passagerarsäte i Boran, inte var riktigt som det ska. Svankstödet funkade inte alls och det kändes konstigt. Det visade sig när jag öppnade stolen, att för att dölja att stolen var trasig, hade man stoppat i två rullar hushållspapper istället för svankstöd. Ha ha! Folk är ju bara för roliga. Har man tummen mitt i handen så blir det väl kanske så. Nåja, jag kommer att fixa stolen så det funkar som det är tänkt. Det är bara lite plast som har gått sönder samt en del ”ståltrådar” som har gått av. Lite nya delar och allt kommer att bli som nytt igen. https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-0b2e067e8a45f795521c774ee3b390a5_large.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-176b55206d75a8699873de3fdd56499a_large.jpg


Imorgon hoppas jag att motorn kommer ur samt att både bak och framvagn samt avgassystem ligger på golvet när jag e klar. Det blir att jobba på hårt och länge imorgon tills det blir så.
BugRun, here I Come! (kanske)
Senast redigerat av T0bbster (19 juni 2011)

812 Inlägg
27 maj 2011
#5
kan bara hålla med föregående + att detta kommer att följas


890 Inlägg
27 maj 2011
#6
fy fan säger jag bara vilket galet projekt detta kommer bli skoj att följa och se resultatet av gillar detta skarpt fortsätt så här

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

280 Inlägg
27 maj 2011
Trådstartare
#7
Motorn är ur, fram och bakvagnen ligger på golvet och väntar på att bli monterade i Boran. Några små tråkigheter dock… Upptäckte att höger fjäder fram hade gått av och operation leta fjäder började för att sluta ca 2 min senare. Min garage kompis har ju också köpt sig en R32 av samma årsmodell och allt. Riktigt fin bil i suverän mint condition! Det fina med den är att den var utrustad med coilovers och hans original fjädrar ligger i en låda bredvid min bil. He he! Jag kommer givetvis att sno (köpa) en av hans fjädrar! Eller som det visade sig, två fjädrar… En fjäder bak var ju givetvis också trasig. Hmm, nåja. Det löste sig utmärkt till slut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-03d4f6cdcb01baf054139404832d60a9_large.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-08ca8993524319e912b38dfe9e213867_large.jpg

Nu har jag bara en tom kaross som skall ut ur garaget. Inte helt enkelt utan hjul måste jag säga. Men med lite plankor och en Bob Cat så gick det enklare än jag trodde.
Dessutom har lackeraren gjort sitt jobb med alla delar jag behöver till Boran för att förvandla den till en Golf Sedan R32. Har hämtat allt och det ser vid en första inspektion jätte bra ut. Dock kom jag på när jag hämtade alla grejor att jag gjort en rejäl tankevurpa med bakstötfångaren… Det är ju en fångare i glasfiber då det aldrig tillverkades några riktiga till Boran. Golfens stötfångare är för kort och kräver lite för mycket arbete för att passa. Den lilla vurpan är att jag inte testade om stötfångaren i glasfiber passade på Boran innan jag skickade den på lack… (FÖRHELVETE) Sitter här nu och biter mig på naglarna i fall den inte gör det. Jag utgår nästan från att den inte passar då det verkar vara kutym för grejor beställda på nätet, gjorda i glasfiber att de inte passar… Nåja, det får väl bli en omlack på skiten då ifall det blir magplask. Inte värre än så. 

Bilder på de lackade delarna kommer, såklart.

Eftersom jag vill att Boran skall bli så äkta R32 som möjligt har jag försökt att inte sparat på några detaljer alls. Jag upptäckte att Boran har kromat lås i handskfacket och R32 har matt silver. Så det går ju inte att ha krom… Det ledde helt enkelt till att jag tog isär handskfacket för att få ut låskolven och det förde ju med sig den lilla detaljen att jag kan byta ”låsbrickor” i låset. Detta för att få nyckeln till tändningslåset att passa i handskfacket. Kanon!

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-c7527de5a79ab810394615cb7dc55c09_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-cfdd314435c4b06a4eea12838b4c7b48_large.jpg
(Liten fotogrej, den högra ser större ut, men det är den inte. tongue)

1 513 Inlägg
280 Inlägg
27 maj 2011
Trådstartare
#9
Jahapp, nu har man varit hemma med dottern en vecka. Det har inte blivit något gjort i garaget alls. Det är ju så när man är varannan veckas förälder. Däremot har jag då lagt lite tid på Golfens framljus. Jag tänkte att jag inte ska köpa eftermarknads lysen då jag vill behålla Xenonljuset och ska man ha automatisk höjdjustering blir det rent utsagt skitdyrt… Därför tänkte jag att jag bygger om de jag har så jag får rätt ljusbild.

Låter svårare än det är måste jag säga. Öppnade upp dem och tittade in för att se vad det är som styr ljusbilden, och som jag trodde är det bara en plåt som bestämmer åt vilket håll ljuset skall styras. Jag gör helt enkelt så att jag plockar plåten från Boran och sätter i Golfens ljus, och vips har jag en ljusbild som passar för högertrafik. Man måste ju bara älska klarglas och projektorer. He he. Det var ett jävla meck att få isär ljusen dock. Det är inte som många andra morderna lampor där man kan skicka in dem i ugnen på 150 grader i tre minuter för att sen lätt dela på lamphuset. Nej nej, här har man använt ett helt, för värme, okänsligt lim. Plasten smälter tidigare än limmet… Men med lite funderande kom jag på en lösning hur man skall göra med dessa lampor också. Najs som fan! Dessutom ska jag passa på att lacka innandömet i Golfens lysen svart. Hade inte tänkt att göra det, men när jag fick lite lacksläpp på kromet när jag skulle ta bort lite fingeravtryck så blir jag nog ganska tvungen. Eller så klär jag in det med kolfiberfolie eller nått. Den som lever får se…

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-5bc5f04e5cb95abc1e65ebdea2b81bb7_large.jpg

Här ser man plåtbiten som bestämmer ljusbilden. Bara att swoppa den mot Borans så blir det rätt. Eller kanske jag tar hela projektorn. Men det beror på om den ser lika ut. Borde ju göra det tycker man...
Det sitter en liten spak på plåten som man kan, antar jag ta bort den biten av ljusbilden som sträcker sig upp i diket, så den blir plan. Eller nått. yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-ab12a5f5279271d0948d20626446bcfe_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-b6c6a4e85a2feda8fcc49db87cf197f5_large.jpg

Nu återstår det bara att plocka ur lamporna ur Boran och sen dela dem. Få se hur det går då glaset i dem är i plast, men det ska nog gå bra det med.
Senast redigerat av T0bbster (27 maj 2011)

Bilrekonditionerare
453 Inlägg
27 maj 2011
#10
Galet roligt projekt! Kommer garanterat att följa. Kul med toarullar i stolen också smile

MVH Rikard

German Engineering
9 083 Inlägg
28 maj 2011
#12
Galet projekt , detta ska följas big_smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

27 Inlägg
28 maj 2011
#13
ska lätt följas... (Y)


280 Inlägg
28 maj 2011
Trådstartare
#14
lionking skrev:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?7343-Bora-V6-4-motion-blir-Jetta-R32-en-dragbil-med-drag

Japp, har läst den tråden. Dock är det bara ett motorbyte i den bilen och det blev en Bora med R32 motor. Min blir en, som jag kallar den, Golf R32 Sedan, då jag byter allt. wink

Har försökt hitta något liknande projekt, men har inte hittat något. Det finns visserligen en pajsare i Australien som bygger om en Bora till R32 http://forums.vwvortex.com/showthread.p … -R32-Coupe, men han bygger om till 2 dörrars Coupe och jag vet inte om han skall byta front eller behålla den som Bora.

Den närmaste till full konvertering jag hittat är denna, https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-cc32590f54c62e128e7e38003fe102d4_large.jpg

Tror detta är samma bil, men det är svårt att vara säker.
http://hightman.com/vw/jgh002.jpg
Har dock ingen info om den alls, och dessutom ser det ut som det sitter original Bora stötfångare bak. Man ser ju inte inredningen heller. Fast den är snygg och är lite mall till min.

Denna PS skiss gjorde jag för ett par år sen när jag kom på idén att det vore kul att konvertera en Bora till R32. https://www1.garaget.org/gallery/archive/146687/large/1001631_s1iikv.jpg


Är det någon som hittar ett projekt liknande mitt med full konvertering så är det bara att hojta till. Vore kul att se.


Mvh
Senast redigerat av T0bbster (28 maj 2011)

217 Inlägg
28 maj 2011
#15
Detta ska bli riktigt kul att följa, lycka till med projektet!


345 Inlägg
28 maj 2011
#16
galet galet galet big_smile men najjjss !  blir nog grymt tummen up ! smile

Kolla gärna in mitt amazon projekt https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 2#p4418122

Med lem
768 Inlägg
28 maj 2011
#17
Fett nice! Kanske skulle man r32 konvertera sin golf 4 variant..wink Lycka till!

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
28 maj 2011
#18
sjukt!

alltid gillat idén att göra nåt skoj med en bora smile

lycka till!

-den satt som en fläskläpp-

387 Inlägg
28 maj 2011
#19
helt sjukt grymt projekt big_smile men strålkastarna hur fick du delat dom '?smile


280 Inlägg
28 maj 2011
Trådstartare
#20
frank_745 skrev:
helt sjukt grymt projekt big_smile men strålkastarna hur fick du delat dom '?smile

Ja det var inte helt enkelt, men det var bara att försiktigt benda tills limmet släpper. Hade en spackelspade som var mycket tunn som jag böjde och på det viset fick till som en kniv jag kunde skära limmet med. Gick inte överallt, men det räcker ju med att få in den på vissa ställen så kan man sedan bryta isär den.

Svårt att förklara, men det är mest tålamod som gäller.

Mvh


Sök