3406
Sök

Vad är Mapsensor och vad gör den????

BennyC
25 november 2007
Trådstartare
#1
Vad är Mapsensor och vad gör den????

Smålänning
7 887 Inlägg
25 november 2007
#2
Känner av trycket i insugsröret och meddelar styrenheten det så den kan justera soppan. Funkar med öppen dump också.

Kan jämföra den med Luftmassamätaren, för den gör samma jobb.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

246 Inlägg
25 november 2007
#3
Som en LLM luftmängdmätare
Mäter mängden luft som motorn behöver vid olika tillfällen

10 287 Inlägg
26 november 2007
#4
Nej.

Så här:

En LMM = Luftmängdsmätare mäter bara mängden luft , inte luftens massa.

En AMM = Air Mass Meter = Mäter luftens Massa.

En MAP = Manifold Air Pressure = Mäter tryck, tex i insuget.

----------------------------------------

För att kunna styra tex en bensinmotor så måste man veta vad luften väger som kommer in i motorns cylindrar per sekund. Detta eftersom förbränningen styrs av luftens vikt i förhållande till bensinens vikt.
Så det räcker inte att veta luftens Volym - det är inte tillräckligt.

För att kunna skapa sig en uppfattning om luftens vikt så måste man veta luftens temperatur. I en LMM och med en MAP-sensor så måste man komplettera med en temperaturgivare. Detta kompenseras automatiskt i en AMM så där behöver man ingen extra tempgivare.

/Göran

Överkurs: Studera allmänna gaslagen pV = nRT. Av denna kan man se att mängden luftmolekyler = n , är beroende av tre variabler : p = Tryck ,V = volym och T = Temperatur. (R är Boltzmanns konstant).
Trycket ansätter man i många sprut med LMM och AMM framförallt äldre sprut) som konstant men i många modernare sprut finns en extra atmosfärstryckgivare kopplad till sprutet för att kompensera för tex höghöjdskörning.
I ett sprut med LMM så är klappans öppningsvinkel proportionell mot passerad luftvolym per tidsenhet och i en AMM med varmtråd så har man fast area i röret samt en balanskrets som håller varmtråden på konstant temperatur. Desto högre lufthastighet i röret - desto större blir avkylningen av tråden och pss får man ett mätetal på volym per tidsenhet.
I sprut med MAP sensor så mäter man plenumtrycket = p och ansätter att p*V är entydigt bestämt av trycket i plenumet.



speedshop skrev:
Som en LLM luftmängdmätare
Mäter mängden luft som motorn behöver vid olika tillfällen

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Team Breehäng
1 623 Inlägg
12 februari 2012
#5
Vet att tråden är grymt gammal, men jag lånar den endå big_smile

Är detta en mapsensor?
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169506/169506-0f0795053629ca993389b69eaaa58e2c.jpg
Bilen ifråga är en Mercedes 190E 1.8 tongue
Tänkte plocka bort luftburken och ersätta den med ett insugsrör från en volvo så jag kan ha öppet filter, så kan man göra en fuling och borra ett litet hål i de nya insugsröret och sätta fast denna i då? Eller hur ska man göra? smile

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

52 Inlägg
13 februari 2012
#6
nej det är ingen map sensor .. prova dra ur den bilen lär juh knappast gå om den är viktigt. gissar på att den inte gör nåt viktigt


Team Breehäng
1 623 Inlägg
13 februari 2012
#7
jonas--h skrev:
nej det är ingen map sensor .. prova dra ur den bilen lär juh knappast gå om den är viktigt. gissar på att den inte gör nåt viktigt

Ska testa de big_smile

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

301 Inlägg
13 februari 2012
#8
ser ut som en insugstempgivare

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!


Sök