Nej.
Så här:
En LMM = Luftmängdsmätare mäter bara mängden luft , inte luftens massa.
En AMM = Air Mass Meter = Mäter luftens Massa.
En MAP = Manifold Air Pressure = Mäter tryck, tex i insuget.
----------------------------------------
För att kunna styra tex en bensinmotor så måste man veta vad luften väger som kommer in i motorns cylindrar per sekund. Detta eftersom förbränningen styrs av luftens vikt i förhållande till bensinens vikt.
Så det räcker inte att veta luftens Volym - det är inte tillräckligt.
För att kunna skapa sig en uppfattning om luftens vikt så måste man veta luftens temperatur. I en LMM och med en MAP-sensor så måste man komplettera med en temperaturgivare. Detta kompenseras automatiskt i en AMM så där behöver man ingen extra tempgivare.
/Göran
Överkurs: Studera allmänna gaslagen pV = nRT. Av denna kan man se att mängden luftmolekyler = n , är beroende av tre variabler : p = Tryck ,V = volym och T = Temperatur. (R är Boltzmanns konstant).
Trycket ansätter man i många sprut med LMM och AMM framförallt äldre sprut) som konstant men i många modernare sprut finns en extra atmosfärstryckgivare kopplad till sprutet för att kompensera för tex höghöjdskörning.
I ett sprut med LMM så är klappans öppningsvinkel proportionell mot passerad luftvolym per tidsenhet och i en AMM med varmtråd så har man fast area i röret samt en balanskrets som håller varmtråden på konstant temperatur. Desto högre lufthastighet i röret - desto större blir avkylningen av tråden och pss får man ett mätetal på volym per tidsenhet.
I sprut med MAP sensor så mäter man plenumtrycket = p och ansätter att p*V är entydigt bestämt av trycket i plenumet.
speedshop skrev:
Som en LLM luftmängdmätare
Mäter mängden luft som motorn behöver vid olika tillfällen