Mitt förstabilsprojekt som jag började sent under året 2017. Min 18 årsdag började närma sig och jag letade efter en bil för fullt. Siktet var såklart inställt på att hitta en 740. Det dök upp en lågmilad blå 740 från 1986 i flödet. Jag åkte och tittade på bilen och fäste mig ganska direkt vid den. Det fanns extremt mycket att göra på den men den var på något märkligt sätt ändå besiktad några månader till. Farsan sågade bilen totalt och sa det "där skiten skulle jag aldrig dra hem". Men optimist som man är såg jag potential i den. Så det var bara till att skramla ihop av studiebidrag en svets och börja jobba
Tyvärr var jag så ivrig på att komma igång att jobba med den, så jag glömde bort att ta kort på hur den faktiskt såg ut vid inköpet. Men här är i alla fall ett par bilder från projektets start.
Började samma kväll som jag fått hem bilen med att städa ur den Därefter slet jag ur alla mattor och ljudisolering och hängde dessa på tork Inte konstigt att det läckt in vatten, seriös rostlagning Förarsidan, inte så farligt rostigt ändå Putsade av den värsta ytrosten Kul att bilen har både inne och yttertempmätare Tog en paus med rosten och sparkade liv i bakljusen Monterade tillbaka kamremskåpan som någon tyckt varit fränt att plocka bort Mycket bättre
Hade turen att hitta det försvunna tanklocket när jag städade i bagaget Blev hyfsat skick på efter lite puts Stolarna gick trögt att justera, blev bättre efter en rengöring av skenorna
Det fanns ingen backspärr när vi körde hem bilen, visade sig att någon lyckats slita av rörsprinten till spaken när de bytt knopp Monterade ihop inredningen lite provisoriskt tills det var dags att laga golvet, stolarna rengjordes också Den värsta rosten var i bagaget
Skulle ta en tur men fick vända ganska tidigt. Bilen kändes orkeslös och något var inte som det skulle. Visade sig vara båda bromsoken bak som var helt slut
Fick tag på ett par fräschare på skroten som gjordes iordning och monterades med nya belägg. Skivorna var helt okej så de får hänga med en stund till Sedan tvättade jag bort den sunkiga toningen från bakljusen Ett efterlängtat paket med nya Lesjöfors sänkfjädrar anlände och monterades Inget mer kapat skit Började på och polera bilen, kul när man ser resultat
Februari 2018 Dags att ta tag i den värsta rosten. Demonterade bort dragkroken och kofångaren. Det var snabbt gjort då kofångaren hängde löst Blev tyvärr dåligt med bra bilder på rostlagningen, ville bara bli klar då jag inte hade något garage att vara i Fick tag på en liten motivationshöjare, blått armstöd med mugghållare Avgassystemet som satt på var katastrof så gick och köpte mig en ny halvsats Nytt avgassystem på och även ett helt höger bakljus hittade ditt Renoverade upp en uppsättning Draco fälgar att montera till våren
April 2018 Storservice med byte av alla remmar, vattenpump, allt i tändsystemet, förgasarmembran, luftfilter och toppackningen Toppen gjordes iordning med nya ventiltätningar och ventilerna slipades in. Lite kul var att tidigare ägare monterat kamremmen en kugg fel på mellanaxeln. Istället för att göra om remmonteringen hade de vridit om tändningen Bilen ihopskruvad och utkörd för egen maskin ut ur garaget. Detta fick man ju fira med att laga lite rost Inte direkt vackert då det är svetsat med flusstråd Hängde på mina Dracofälgar Mor min fick äran att sy ihop förarstolen Monterade en motorrumslampa Polerade upp gubbkröken också