3115
Sök

Bromspedalen är ibland STENHÅRD och bromsar segt. Audi 100 -89

Tomte
58 Inlägg
7 april 2012
Trådstartare
#1
Tjena. Har en Audi 100 -89 2,3E.

Ibland är pedalen helt jävla stumm, alltså skittung att bromsa och det tar sämre än vanligt. Men ibland är den helt som vanligt, relativt mjuk och lätt att bromsa.

Vad beror detta på, tro?


5 198 Inlägg
7 april 2012
#2
servoproblem.. .

Tomte
58 Inlägg
7 april 2012
Trådstartare
#3
Ja jag misstänker ju något sånt också. Behöver mer ingående svar.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
7 april 2012
#4
Det är "Bomben"
Servon i 100:an drivs utav en tryckaccumelator som är fylld med gas i ena endan. Som med tiden försvinner, bara att hitta en annan och byta, tar 5 min! smile
Senast redigerat av LeafBox (7 april 2012)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Tomte
58 Inlägg
7 april 2012
Trådstartare
#5
Tack för svaret! Helt 100 på att det är det? Ska försöka kolla upp det snarast.


6 628 Inlägg
7 april 2012
#6
När böts bromsvätskan senast? Ifall det skiljer sig beroende på temperaturen ute.

De/Dem

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
7 april 2012
#7
coltjohan skrev:
Tack för svaret! Helt 100 på att det är det? Ska försöka kolla upp det snarast.

Jag är 99% säker.
Jättevanligt fel,

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

30 Inlägg
7 april 2012
#8
Har exakt samma problem med min Volvo v70 tdi -99. Kan det vara samma eller annan orsak?


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
7 april 2012
#9
Modjel skrev:
Har exakt samma problem med min Volvo v70 tdi -99. Kan det vara samma eller annan orsak?

Så vitt jag vet är det bara Audi som köra med denna lösningen hmm

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Bilmekaniker
30 Inlägg
8 april 2012
#10
Tjo kolla Bromservon det brukar ofta va fel på den smile

Tomte
58 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
#11
Malheus skrev:
När böts bromsvätskan senast? Ifall det skiljer sig beroende på temperaturen ute.

Vet ej, har bara haft bilen i nån månad.

LeafBox skrev:
coltjohan skrev:
Tack för svaret! Helt 100 på att det är det? Ska försöka kolla upp det snarast.

Jag är 99% säker.
Jättevanligt fel,

Allright kool smile Finns det nåt sätt att se om den är paj?


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 april 2012
#12
coltjohan skrev:
Malheus skrev:
När böts bromsvätskan senast? Ifall det skiljer sig beroende på temperaturen ute.

Vet ej, har bara haft bilen i nån månad.

LeafBox skrev:
coltjohan skrev:
Tack för svaret! Helt 100 på att det är det? Ska försöka kolla upp det snarast.

Jag är 99% säker.
Jättevanligt fel,

Allright kool smile Finns det nåt sätt att se om den är paj?

Se? Näe, men det finns ett par test! 

The standard tests:

    If the brake light stays on for several seconds after starting the car, suspect the bomb.
    After driving, shut down engine and pump brake pedal until it looses power assist (gets stiff). If it takes less than 10 presses of the pedal, you could have a bad bomb. Beware that when doing this test, the Pentosin reservoir may overflow (spew out the cap). This is because you are discharging the fluid from the bomb, and often the reservoir doesn't have enough space to hold the extra fluid. Consider removing some fluid before this test.
    Press brake pedal as hard as possible while engine is running and car is stationary or moving slowly. If brake light comes on and the pedal initially feels like it has no assist, the bomb may not be holding pressure.

A thorough test:

    Engine running at idle, steering to right or left full lock 20 seconds, at the same time pump brakes hard 10 to 15 consecutive times. Does brake light come on? Yes = bad belt, pump, or bomb (check valve). Try a pentosin bleed before replacing the parts!
    If light doesn't come on: stop engine, pump brake 10 to 15 times (short quick strokes). Brake light on? Yes = bad bomb (pressure accumulator).
    If light doesn't come on: Drive the car in a very safe place at 65 mph then apply full stop pressure to brakes (emergency stop pressure!). Does ABS actuate several times? Yes = good bomb! Brake light on? Yes = probably bad ABS sensor.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

477 Inlägg
8 april 2012
#13
bör väll finnas nån vacum ventil eller slang som man bör kolla osså... eller är det ett helt annat system på dessa bilar jämfört med typ volvo m.m

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 april 2012
#14
blink_pj skrev:
bör väll finnas nån vacum ventil eller slang som man bör kolla osså... eller är det ett helt annat system på dessa bilar jämfört med typ volvo m.m

Just, no...

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Bilmekaniker
30 Inlägg
8 april 2012
#15
Det kan du kolla igenon att bromspedalen är hård wink


Sök