2733
Sök

Kylfläkt går hela tiden och AC funkar ej

Nybörjare
75 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
Hejsan,

Har en V40 T4 som har lite problem. När jag drar igång tändningen, alltså utan att starta motorn så går kylfläkten igång och är igång under hela körningen. Oavsett om motorn är varm eller kall alltså.

Dessutom så funkar inte AC:n överhuvudtaget.

Någon som har erfarenhet av detta?

Har kollar relä och säkringar, inget sånt fel alltså. Han jag köpte bilen av kanske har kopplat om fläkten?

Ang. AC:n så vet jag inte, kanske trasig motor eller något el-fel.

Kan också poängtera att elfelslampan lyser på intrumentpanelen.

Tacksam för svar.

Nybörjare
75 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
Glömde säga att det är en -99a om ni inte kollat på min profil smile

Forummoderator
18 099 Inlägg
7 augusti 2011
När du säger att AC inte fungerar. Menar du att den inte kyler och allt annat fungerar eller är hela alltet stendött med fläkt osv..?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Nybörjare
75 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
När du säger att AC inte fungerar. Menar du att den inte kyler och allt annat fungerar eller är hela alltet stendött med fläkt osv..?

Hela fläktsystemet i bilen är dött. Händer ingenting när jag försöker sätta på fläktarna.

681 Inlägg
30 augusti 2011
har oxå något liknande fel...kom du fram till något?

Nybörjare
75 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
iswal skrev:
har oxå något liknande fel...kom du fram till något?

Att kylfläkten går hela tiden eller att kupéfläkten inte funkar?

1 277 Inlägg
30 augusti 2011
Kan ju va bra att kolla tempgivaren ifall den spökar och orsakar att fläkten går, egentligen brukar det ju vara så att styrreläet hänger sig men det har du ju kollat.
angående kupefläkten så kan du kolla själva styrningen för fläkten, i kupen motståndena i vredena brukar slitas ut och trådarna går av så testa och koppla plus direkt på fläktmotorn.

* Voff voff *
10 677 Inlägg
30 augusti 2011
Inte sådär superovanligt att tempgivaren ger upp på dessa bilar och då matar fläkten på för fullt i ren panik. Läs ut felkoder så får du nog svaret.

Dock är det nog inte svaret på varför din kupéfläkt inte går.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Nybörjare
75 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
Har redan löst problemet med kylfläkten. Det var som sagt tempgivaren som var dålig.

kupéfläkten verkar vara kontakt problem och ska kolla det innan jag börjar byta ut eller plocka isär dyra och svåråtkomliga delar.

7 Inlägg
4 mars 2012
Jag sätter en slant på transistorn, under handskfacket, den brukar rosta sönder, kostar la 300 för en begagnad eller något! jag bytte det på min, nu går fläkten kanon smile den sitter med två guldiga skruvar, du får nog bända lite på plåten som sitter lite smått i vägen när man ska skruva/dra ut transistorn.

hoppas du löser det, såvida det inte redan är fixat! smile

Nybörjare
75 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
Roadrush skrev:
Jag sätter en slant på transistorn, under handskfacket, den brukar rosta sönder, kostar la 300 för en begagnad eller något! jag bytte det på min, nu går fläkten kanon smile den sitter med två guldiga skruvar, du får nog bända lite på plåten som sitter lite smått i vägen när man ska skruva/dra ut transistorn.

hoppas du löser det, såvida det inte redan är fixat! smile

Motståndet har jag redan bytt ut mot begagnat och felet finns kvar. Har inte haft tid att fixa då bilen stått obesiktad hela vintern men nu när det blir varmt ute så måste det fixas. På dagar där det är 25+ ute blir det snabbt varmt i bilen big_smile.

Kan varit fel på det begagnade också men tror mer på kontaktfel någonstans. Ska riva grejer någon dag när jag har tid. smile

Sök