3642
Sök

BMW X5 e53 -03 diverse elfel som spökar

7 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
Hej!

Har två riktigt tråkiga fel, rakt på sak:

Bilen i fråga är, som rubriken lyder, en BMW X5 e53 från 2003, 4.6is. 11 000 mil på mätaren, näst intill fullutrustad.
Bilen är utrustad med automatiskt halvljus, man behöver alltså inte vrida på och av lyset när man kliver i och ur bilen, som på en del importbilar.
När man då är ute och kör så blinkar strålkastarna och all belysning på instrumentbrädan, klimatanläggning etc. till i en halv sekund för att sedan tändas igen, och detta sker upprepade gånger. Vrider man dock manuellt till halvljus, vilket gör att man måste vrida av lyset när man kliver ur bilen, så händer inte detta.
VAD kan felet vara? Nu kanske vissa av er säger "Vrid bara manuellt till halvljus så är problemet ur världen", sant. Men vill dock veta vad felet är.

Fel nummer två är stereoanläggningen. Detta fel har uppstått två gånger, senast idag.
Jag var ute och körde en dag, lyssnade på radio, vred ner musiken till noll, och skulle efter en stund höja igen. Då var ljudet helt borta. Inte ens om man tryckte på "mode" så kom radiokanalerna upp i displayen. Det funkade inte heller att spela någon skiva. Jag plockade då av pluspolen och satte dit den igen, för att nollställa bilen, och vips, så var ljudet tillbaka igen. Nu idag inträffade samma sak igen, och detta var när bilen startades, då var gick det inte att få fram något ljud över huvudtaget. Vet att man kan trycka in knappen som man höjer och sänker på för att "mutea" ljudet, detta funkar dock inte heller. Det är som sagt helt dött.
VAD kan felet vara?

Blev en lång text, dock så vill jag skriva så detaljerat som möjligt för att slippa behöva svara på onödiga följdfrågor.

Tack på förhand!

44 Inlägg
28 januari 2013
Jag säger som min svärfar sa till mig, börja med det enklaste! Kolla jorden till batteriet eller liknande, har haft väldigt mycket märkliga elfel i min bil men det visade sig bara vara jordkontakten från batteriet som behövdes skrapas rent å dras åt ordentligt! Efter det försvann alla trubbel.. Förmodligen är det rätt mycket knepigare att åtgärda än så, men något att börja med! smile

.done

Sök