Varför är roll bra då? om man tänker sig ett fordon med bra väghållning och tänker F1 så ser man inte direkt någon större lutning i kurvorna. Du skrev att med minskat roll center minskar heave krafterna som vill lyfta bilen, hur står det sig mot det faktum att bilen vill luta mer med sänkt roll center, då borde den vilja lyfta innerhjulet. (eller ja, roll center längre ifrån CoG för den sänks ju också lite med sänkt bil).
Jag skulle inte vilja definiera roll i sig som varken bra eller dåligt, det varierar beroende på applikation. Däremot är det alltid fördelaktigt att ha en bil som genererar ett rollmoment, då det kan användas för att ställa balansen på bilen. F1 bilar är generellt sett väldigt dåliga jämförelser till mer normala bilar, då de gör många saker som inte passar sig i en mindre extrem bil. Anledningen till att F1-bilar rollar mer eller mindre ingenting är att det stör aerodynamiken, vilken har blivit extremt dominerande de senaste åren. Framförallt framvingen och diffusorn störs av ändringar i markfrigång, då de förlitar sig till stor del på markeffekter. Därmed inte sagt att F1-bilar har höga rollcenter, tvärt om. I F1 är det väldigt viktigt att minimera heave (eller jacking)-krafterna, då detta också påverkar aero. De har därför extremt hårda fjädrar, är väldigt rollstyva och dessutom utrustade med heave-fjädrar, för att minimera jackingeffekterna. Detta är bra för downforce, men vore värdelöst i en normal bil, eftersom det minskar vad som brukar kallas mechanical traction.
Så om man ökar styvheterna proportionellt fram & bak kan man räkna med ökat eller försämrat grepp på båda axlarna?
Det är egentligen svårt att svara på, då det kommer leda till minskat roll. All other things equal, d.v.s. camber, toe, osv justerat för att matcha den nya rollvinkeln, så kommer fästet vara oförändrat. Detta förutsatt att bilen inte utsätts för single wheel bumb, eftersom ditt mekaniska fäste ändrats i och med att wheel rate vid single wheel bump är förändrat.
Vi håller på och bygger en formula student bil som nyss dragit igång och tänkte syssla med motorelektroniken så har inte testat programmet tidigare men kan nog få lite assistans. Nu börjar vi komma någonstans, ändra geometrin till original -> bygga ny upright, vad är en ny upright?
https://www.google.se/search?um=1&h … tQbu5IHQCwTror du missförstod mig eller så förklarade jag med fel termer, det jag menade var kränghämmarens ökade förmåga att hjälpa yttersidan att räta upp sig. Den bör ju öka med större kränghämmare. För det du skrev innan; "Om du ökar rollstyvheten proportionellt fram och bak, så kommer du inte att ändra på lastföskjutningen mellan inner- och ytterhjul." Tänkte då att lastförskjutningen är den lasten som ökar på ytterhjulet när bilen vill luta i en sväng tex, och den borde minskat med ökad kränghämmare för bilen vill då inte luta lika mkt.
Jag tror att jag har uttryckt mig lite luddigt. Newtons andra lag gäller även vid laterala lastförskjutningar på bilar. Skillnad i normalkraft på ytterhjulen definieras helt och hållet av denna (så klart). Det är ingen magi. Vad vi med hjälp av olika rollstyvheter fram och bak kan göra är att proportienera ut den givna lastförskjutningen mellan fram- och bakaxlarnas ytterhjul. Motsvarande skillnad kommer inträffa på bilens innerhjul. Den totala lastförskjutningen är alltså helt oberoende av roll center-höjd och rollstyvhet, och definieras enbart av lateralaccelerationen, bilens CoG-position samt spårvidden.
Du får ursäkta om jag slänger mig mycket med Engelska begrepp, jag vet helt enkelt inte vad det heter på Svenska