Hej! Jag har ägt denna bil i tre och ett halvt år och nu tycker jag att det är dags att skapa en forumtråd för den så att andra kan få följa mitt arbete, och så att jag kan dela med mig av tips och inspiration till andra, men även så att jag själv kan få hjälp om det behövs. Under de åren jag har ägt bilen så har jag gjort en del med den. Kanske gör jag framöver inlägg med de tidigare arbetena så att ni får följa allt det jag har gjort från början till nutid, men till att börja med så kommer jag uppdatera med det jag har gjort alldeles nyligen.
En fin dag i Ryd förra sommaren.
Först lite bakgrund om bilen! Jag hade förut en liknande bil, fast en sedan, en 88B. Av någon anledning har jag en förkärlek för herrgårdsvagnar och ville då hellre ha en 245:a. Utan att hålla någon särskild koll på blocket och facebook så råkade jag ramla över denna när jag läste tidningen Klassiker. Där var det en annons med den här bilen. Den var precis vad jag ville ha och den kostade bara 15 000kr. Efter en kortare sms-konversation så satte jag mig på tåget till Vimmerby. Denna bil har rullat där sedan den var ny fram tills jag köpte den, och det har varit samma ägare från 1992. Innan dess gick den som leasingbil om jag har förstått det hela rätt. Ägaren var mycket trevlig och hans fru bjöd mig på smörgåsar. Han verkade ha lite svårt att skiljas från bilen men verkade ändå nöjd med att den skulle hamna oss mig. Många ungdomar ville köpa bilen och vem vet vad som hade hänt med den om de hade fått köpa den. Nä, i stället hamnade bilen i min ägo (jag var i och för sig också ungdom, 20 år haha) och sedan september 2017 har den varit det. Några veckor senare sålde jag min 244:a för en tusenlapp mindre än vad jag köpte 245:an för. Ett ganska bra byte tycker jag.
Denna regniga dag köpte jag bilen. Bilden är tagen bara någon mil utanför Vimmerby och jag var på väg hem till Karlskrona där jag bodde då.
I dagsläget har bilen rullat 35 050 mil. Påställningen skedde för precis två veckor sedan och jag har redan hunnit köra 70 mil under den tiden. Sedan bilen köptes har jag kört drygt 1860 mil, varav 1500 av milen tillryggalades förra sommaren. De första två somrarna blev det inte mycket kört alls. Dels på grund av att jag då hade flera andra bilar, dels på grund av en del strul. Första sommaren la kupéfläkten av och andra sommaren hade jag något fel på bakvagnen vilket gjorde att bilen inte var särskilt trevlig att köra. Det visade sig att jag hade för höga fjädrar så att stötdämparna låg i toppläge hela tiden med en riktigt otrevlig bakvagn till följd. Trots miltalet är bilen i mycket gott skick om jag får säga det själv. Den är lite sliten och det märks att den är använd, men rostmässigt är det inte så farligt. Lite naggad i kanten bara, men inga hål eller större rostangrepp. Bilen har av sin tidigare ägare rostskyddats vartannat år vilket har bidragit till att bilen är i det goda skicket den är idag. Bakvagnen var rätt slutkörd men där har jag bytt ut det mesta. Framvagnen återstår att göra vid. Planen är att renovera den inom det närmsta året. Just nu är bilen stabil i bak medan framvagnen gärna vandrar fram och tillbaka på vägen. Det gäller att hålla i ratten och hänga med i svängarna haha.
Årsmodellen är 1990 och bilen har sin födelsedag någon gång i mitten av maj. Utrustningen är GL/T-paket, vilket innebär svarta lister, elhissar fram, coronafälgar och varvräknare (vet dock inte om allt detta ingick i GL/T-paketet eller om det var tillvalt). Även motor- och kupévärmare samt två extraljus. Motorn är en B230F och växellådan en M47:a. Mig veterligen så har inget i drivlinan blivit utbytt. Det finns ganska gott om dokumentation, men mest i form av gamla besiktningsprotokoll. Kul att ha i vilket fall som helst.
Sommaren för två år sedan polerade jag och vaxade bilen. Den blev riktigt fin! Tyvärr höll inte glansen särskilt länge. Till våren därefter var lacken matt och flammig igen.
Men jag gillar när bilen ser ut såhär. Den ska användas och den får gärna se använd nu, men självklart tvättar och vårdar jag bilen.
Framtidsplanerna då? Jo, tanken just nu är att köra så mycket det bara går och samtidigt göra löpande underhåll och förbättringar. Bilen körs inte vintertid som ni kanske har förstått redan, men det är min sommarbrukis i dagsläget. Tanken är att jag ska göra lite större arbeten under vintern, dock inte så stora att bilen blir stående på sommaren om det inte är absolut nödvändigt. En rullande renovering är nog planen, men rostlagning och lack ligger några år framåt i tiden. Förra sommaren körde jag riktigt mycket som jag nämnt, och det var inte alltid kul i värmen att sitta i en bil utan AC. Jag bestämde mig då att installera AC i bilen. Ett riktigt stort och svårt projekt förstod jag redan då, men förhoppningsvis värt det om det innebär att jag kan åka lite svalare och bekvämare om somrarna. Och där står jag idag. En donatorbil har införskaffats som jag även har haft som vinterbrukis. Vilken dag som helst ska jag börja riva i donatorbilen för att sen flytta över allt till GL/T:n. Dontarbilen jag har är en 93:a, så det AC-systemet skiljer sig lite mot tidigare årsmodeller. 91-93 kom ett nytt system med R134a som var effektivare än det gamla, däremot så skiljer sig 93:orna ännu mer genom att någon fick för sig att byta ut gängorna på alla AC-kopplingar. Som gjort för krångel. När detta projekt är klart, vilket förhoppningsvis blir innan semestern är över, så ska kopplingen bytas, en storservice göras samt lite andra slitagedelare ska bytas. Mer om det när det är dags.
Hoppas ni vill följa min vardag och mitt arbete med denna Volvo 240!
Bilens och mitt tidigare hem, i den fantastiskt vackra och trevliga staden Karlskrona.
En fin dag i Ryd förra sommaren.
Först lite bakgrund om bilen! Jag hade förut en liknande bil, fast en sedan, en 88B. Av någon anledning har jag en förkärlek för herrgårdsvagnar och ville då hellre ha en 245:a. Utan att hålla någon särskild koll på blocket och facebook så råkade jag ramla över denna när jag läste tidningen Klassiker. Där var det en annons med den här bilen. Den var precis vad jag ville ha och den kostade bara 15 000kr. Efter en kortare sms-konversation så satte jag mig på tåget till Vimmerby. Denna bil har rullat där sedan den var ny fram tills jag köpte den, och det har varit samma ägare från 1992. Innan dess gick den som leasingbil om jag har förstått det hela rätt. Ägaren var mycket trevlig och hans fru bjöd mig på smörgåsar. Han verkade ha lite svårt att skiljas från bilen men verkade ändå nöjd med att den skulle hamna oss mig. Många ungdomar ville köpa bilen och vem vet vad som hade hänt med den om de hade fått köpa den. Nä, i stället hamnade bilen i min ägo (jag var i och för sig också ungdom, 20 år haha) och sedan september 2017 har den varit det. Några veckor senare sålde jag min 244:a för en tusenlapp mindre än vad jag köpte 245:an för. Ett ganska bra byte tycker jag.
Denna regniga dag köpte jag bilen. Bilden är tagen bara någon mil utanför Vimmerby och jag var på väg hem till Karlskrona där jag bodde då.
I dagsläget har bilen rullat 35 050 mil. Påställningen skedde för precis två veckor sedan och jag har redan hunnit köra 70 mil under den tiden. Sedan bilen köptes har jag kört drygt 1860 mil, varav 1500 av milen tillryggalades förra sommaren. De första två somrarna blev det inte mycket kört alls. Dels på grund av att jag då hade flera andra bilar, dels på grund av en del strul. Första sommaren la kupéfläkten av och andra sommaren hade jag något fel på bakvagnen vilket gjorde att bilen inte var särskilt trevlig att köra. Det visade sig att jag hade för höga fjädrar så att stötdämparna låg i toppläge hela tiden med en riktigt otrevlig bakvagn till följd. Trots miltalet är bilen i mycket gott skick om jag får säga det själv. Den är lite sliten och det märks att den är använd, men rostmässigt är det inte så farligt. Lite naggad i kanten bara, men inga hål eller större rostangrepp. Bilen har av sin tidigare ägare rostskyddats vartannat år vilket har bidragit till att bilen är i det goda skicket den är idag. Bakvagnen var rätt slutkörd men där har jag bytt ut det mesta. Framvagnen återstår att göra vid. Planen är att renovera den inom det närmsta året. Just nu är bilen stabil i bak medan framvagnen gärna vandrar fram och tillbaka på vägen. Det gäller att hålla i ratten och hänga med i svängarna haha.
Årsmodellen är 1990 och bilen har sin födelsedag någon gång i mitten av maj. Utrustningen är GL/T-paket, vilket innebär svarta lister, elhissar fram, coronafälgar och varvräknare (vet dock inte om allt detta ingick i GL/T-paketet eller om det var tillvalt). Även motor- och kupévärmare samt två extraljus. Motorn är en B230F och växellådan en M47:a. Mig veterligen så har inget i drivlinan blivit utbytt. Det finns ganska gott om dokumentation, men mest i form av gamla besiktningsprotokoll. Kul att ha i vilket fall som helst.
Sommaren för två år sedan polerade jag och vaxade bilen. Den blev riktigt fin! Tyvärr höll inte glansen särskilt länge. Till våren därefter var lacken matt och flammig igen.
Men jag gillar när bilen ser ut såhär. Den ska användas och den får gärna se använd nu, men självklart tvättar och vårdar jag bilen.
Framtidsplanerna då? Jo, tanken just nu är att köra så mycket det bara går och samtidigt göra löpande underhåll och förbättringar. Bilen körs inte vintertid som ni kanske har förstått redan, men det är min sommarbrukis i dagsläget. Tanken är att jag ska göra lite större arbeten under vintern, dock inte så stora att bilen blir stående på sommaren om det inte är absolut nödvändigt. En rullande renovering är nog planen, men rostlagning och lack ligger några år framåt i tiden. Förra sommaren körde jag riktigt mycket som jag nämnt, och det var inte alltid kul i värmen att sitta i en bil utan AC. Jag bestämde mig då att installera AC i bilen. Ett riktigt stort och svårt projekt förstod jag redan då, men förhoppningsvis värt det om det innebär att jag kan åka lite svalare och bekvämare om somrarna. Och där står jag idag. En donatorbil har införskaffats som jag även har haft som vinterbrukis. Vilken dag som helst ska jag börja riva i donatorbilen för att sen flytta över allt till GL/T:n. Dontarbilen jag har är en 93:a, så det AC-systemet skiljer sig lite mot tidigare årsmodeller. 91-93 kom ett nytt system med R134a som var effektivare än det gamla, däremot så skiljer sig 93:orna ännu mer genom att någon fick för sig att byta ut gängorna på alla AC-kopplingar. Som gjort för krångel. När detta projekt är klart, vilket förhoppningsvis blir innan semestern är över, så ska kopplingen bytas, en storservice göras samt lite andra slitagedelare ska bytas. Mer om det när det är dags.
Hoppas ni vill följa min vardag och mitt arbete med denna Volvo 240!
Bilens och mitt tidigare hem, i den fantastiskt vackra och trevliga staden Karlskrona.
Senast redigerat av JAF (13 april 2021)
1
0
0
0