3170
Sök

BMW E39 Dåliga avgasvärden. Bytt allt ? BROTTOM !

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 januari 2013
#21
quintus skrev:
Nu är boxen bytt. varmkörde bilen och åkte förbi BP och lånade stickan. Oförändrade värden.
Har beställt allt till vevhusventilationen idag, då den helt från ingenstans har dragit 1 liter olja på 100 mil (?!).
Kollade även ner på kolvarna och dom såg inte helt rena ut. Har även bytt plats på kontakterna till Lambdasonderna. Ska läsa av felkoderna senare och se om den ger felkod på bränslebank 2. innan gav den felkod på nr 1.

Om bilen plötsligt börjar dra olja i kombination med att det varit kallt är det ett tecken på VHV, var försiktig för det blir ett fruktansvärt tryck om det tar stopp någonstans. En propp kan definitivt vara orsaken till dåliga avgasvärden också, det som talar emot är att det började i September(?).

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
22 januari 2013
#22
Men om du får felkod på ena lamdan så känns det väl som att det kan va ide att byta den?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

quintus
22 januari 2013
Trådstartare
#23
marwin_of_sweden skrev:
Men om du får felkod på ena lamdan så känns det väl som att det kan va ide att byta den?

Jo, känner så jag med. Vill bara vara säker.

quintus
25 januari 2013
Trådstartare
#24
Sådär ! Var på BMW i Segeltorp och hämtade ut ny reglerventil plus slangar och packningar. Plocka bort allt väsentligt. Jämförde den gamla ventilen med den nya, -verkar stämma, sa jag lite tyst för mig själv. Går till kaffeautomaten för att belöna mig med en kopp ! på vägen tillbaka till bilen så får jag för mig att jag ska plocka isär den gamla ventilen för att se hur skitig den är. Sagt och gjort, börjar bända lite lätt för att sedan gå på en snabbare demonteringsmetod, Skruvstäd !! Crash, boom, Bang. Så var den öppen. - den ser ju helt ren ut inuti......helt ren......hmmm... vänder mig om och ser den gamla ventilen ligga på verktygsvagnen...kul.
Och BMW har av någon anledning inte öppet på helgen ( reservdelar ) Vilken bra start på helgen. En liten tröst är i alla fall att slangen mellan reglerventilen och oljestickan var igensatt. Likaså ventilen.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
25 januari 2013
#25
quintus skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Men om du får felkod på ena lamdan så känns det väl som att det kan va ide att byta den?

Jo, känner så jag med. Vill bara vara säker.

De är ju en relativt billig del att byta. Känns väl som ett säkrare kort att byta det man får felkod på än o chansa på massa andra grejer?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Bilmekaniker
30 Inlägg
25 januari 2013
#26
Tjo det som kan va är Luftmassamätarn eller någon
slang till insuget som läcker jag lovar det är någon av dem wink

847 Inlägg
17 maj 2013
#27
quintus skrev:
Så där!
Då kanske man ska ta och lägga mer energi på bilen. Har knappt kört med den sen senast.
Värderna på besiktningen är följande:

CO = 4,5
CO 2500 = 1,2
HC = 334
Lambda = 1,1

Har kollat upp lite om bilen, och lambdorna är INTE bytta, som jag skrev tidigare.
Har även läst av felkoder, och det som kom upp var Lambda Bränslebank 1 (1-2-3 cylinder )
Undrar om den inte är trasig ändå.
Man kanske ska byta plats på kontakterna, släcka felkoden, köra några mil och sen läsa av felkoderna igen.
Den kanske rent av larmar på den andra då ( ? )

stoppa alla onödiga bensinångor, jag minskade min HC från 250 till 90 genom att stoppa dom, sätt en plastkula i slangen smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)


Sök