Jag har en hallgivare som räknar pulserna från en skiva som är bestyckad med fem stycken magneter placerade runt om (med 72 grader mellan varje). Denna skiva sitter monterad på drivknutens fläns bak på växellådan. Själva givaren sitter nån millimeter ifrån.
Det syns lite dåligt på bilden men på hitsidan om den vänstra drivknuten sticker det ut en kantig aluminiumbit från växellådan. På denna själva givaren monterad.
Givaren och triggerskivan ser ut ungefär såhär (fast något modifierat).
Hallgivaren har tre anslutningskablar:
1. +12VDC spänningsmatning (röd)
2. Jord (svart)
3. Utsignal +5VDC fyrkantsvåg (blå)
Signalen ifrån hallgivaren går dels in till motorstyrningen men den går även till min hastighetsmätare som är tillverkad av Autometer.
Mellan givaren och visarinstrumentet är det väl si sådär fem meter kabelväg (motor och växellåda bak, förarplatsen fram).
På Autometers hemsida finns det en instruktion för hur man ställer in hastighetsmätaren (och det finns även en video hur man gör här:
http://www.youtube.com/watch?v=24LskM94h8U)
Jag har mätt upp en sträcka på två kilometer som jag måste köra för att ställa in hastighetsmätaren. Jag testade detta igår men dessvärre så verkar det som att den missar pulser. Det jag direkt kan testa är ju att försöka placera givaren närmare triggerskivan (fast jag tror den sitter ganska nära redan) genom att lägga nån form av distans bakom den.
Jag har räknat ut att jag har 202cm rullomkrets på mina hjul.
För varje varv som hjulen roterar så har jag fått 5 pulser, alltså 5 pulser på 2 meter och 2 centimeter.
På två kilometer blir detta 4950,5 pulser.
Kör jag i 100 km/h så har jag en fyrkantsvåg i signalkabeln på knappt 70Hz.
När jag hade kört sträckan på två kilometer så var jag väl uppe i typ 40 pulser eller nåt sånt så något verkar ju fel...
Signalkabeln jag använder är inte på något sätt varken tvinnad eller skärmad utan är bara en helt vanlig 1mm^2 RK som ligger i en svart flexslang tillsammans med knappt 10 till likadana tampar (även matning och jord går parallellt i samma rör).
Frågan är vad kan man göra för att få bättre signal?
Det jag har funderat på är om man ska partvinna signalen med någon annan kabel? Matningen eller jorden?
Eller ska man skaffa en tunn koaxialkabel så att signalen är bättre skärmad?
Kanske nån form av kabel där matningen och signalen ligger partvinnade och sen ligger jorden som en skärm runt om?
Borde jag kanske jorda givaren i chassit ute där den sitter placerad också och inte bara inne vid instrumentpanelen?
Finns det någon här som vet hur man minimerar störningarna?
Funderar på att hissa upp baken på bilen så man kan kolla signalen med hjälp av mitt oscilloskop.