3162
Sök

Optimerad sikt och belysning för trafiksäkerhet

94 Inlägg
27 januari 2016
Trådstartare
#1
Den säkraste krocken är den som undviks. Och då gäller det att se var man är på väg. Och även om jag inte är expert på ämnet, så har jag fattat att det är lite mer komplicerat än att bara försöka maximera antalet lumen som lampor och extraljus producerar. Så jag tänkte försöka rota lite i ämnet.

Så här har jag fattat och uppfattat vissa saker, korrigera, komplettera och kommentera gärna.

Blända INTE mötande bilar. Frontalkrock är den sämsta typen av krock.

Halvljuset måste vara riktat nedåt för att inte blända mötande bilar, men justeringen av vinkeln gör att halvljuslängden kan nå olika långt ändå. Xenon- och led ger bättre sikt än halogen, eftersom högre ljusutbyte i praktiken ger längre sikt.

Dagsljustemperatur (ca 6000 kelvin) är den bästa färgtemperaturen på fordonsbelysning eftersom det är vilsamt för ögonen.

Man kan aldrig ha för lång kastlängd på extraljus. Man måste ändå blända av så fort man lyser rakt på en annan bil.

Bredd är viktigare än kastlängd på extraljus för att undvika viltolyckor. Man ser normalt vilt på ganska långt håll även med dålig belysning eftersom deras ögon reflekterar strålkastarljuset. De farligaste situationerna uppstår när vilt oväntat kommer ut på vägen nära bilen. Bred belysning ökar chansen att man ser djuren i tid.

Det finns få skäl att välja något annat än led-extraljus idag om man köper nytt. Led lyser och kostar ungefär som xenon men har bättre färgtemperatur och livslängd och man slipper ballaster. Halogen fungerar fortfarande som lågprisalternativ.

För mycket ljus kan skapa problem med reflektioner i vägskyltar och vägbara. Här spelar extraljusens optik stor roll. Den största kostnaden i ett extraljus idag är optiken.

Det finns inget bra sätt att få bra sikt om det snöar mycket vid nattkörning, då snön reflekterar ljus.

Extraljus på taket når längre, men man kan få problem med reflektioner i snö mm framför vindrutan.

Avstängd
10 388 Inlägg
27 januari 2016
#2
Ja, det där var ju bra i tanken. Men det innehåller ett par saker som är värt att påpeka.

Dagsljus spänner, temperaturmässigt, från 2500k- 10.000k beroende på tidpunkt (och ett par andra omständigheter). GENERELLT säger man dock att "dagsljus" ligger på 5000-5600k.

6000k är mest sannolikt inte heller -egentligen- godkänt som belysning, då xenon originalmonterat, ska hålla 4300k (alternativt, efter 2008, 5000k.)

6000k ger inte mest ljusutbyte. Högre gradtal ger sämre ljusstyrka (dvs lägre lumental). Däremot är det inte ovanligt att man faktiskt upplever 5-6000k som starkare, då det ligger närmare just dagsljus i temp, men, det lyser trots det sämre. Det finns även en åldersaspekt i det hela. Yngre förare upplever ex.vis 6000k som "bättre" än äldre förare (som ofta föredrar 4300k). 5000k torde således vara en bra kompromiss för det hela.

Gällande vinkeln på halvljuset står det (oftast) stämplat på strålkastaren vad som gäller. Vanligast är 1% sänkning (följt av 1.2%"). Det innebär att för varje meter från bilen (strålkastaren), ska "avgränsningslinjen" på ljuset sjunka med 1cm. Det ger alltså att 20m från bilen ska nedre delen av "___/" ha sjunkit med 20cm, i förhållande till "precis intill" strålkastaren. (1.2% ger då givetvis 24cm). Där är egentligen inte vidare mycket möjlighet att ändra. Ja, givetvis under förutsättning att det redan är rätt. Pekar strålkastarna ner i backen kan det ju vara värt att se över.
Det ger också en annan "effekt"; en vanlig strålkastare sitter (har sitt ljuscentrum), låt för sakens skull säga; 80cm upp, efter 80m ska den alltså träffa backen, däremot har man även ströljus att dra nytta av. En korrekt strålkastare lyser alltså bara "så långt" som den "ska", högre lumen ger dock mer ströljus, vilket är positivt. Vidare får man inte heller glömma att varje lamptyp har sina maxspecifikationer som regleras av ECE-reglerna. Tar man en halogen H7  är det då att den får trycka ut max 1500 lumen +/- 10% vid 13,2 Volt (Max tillåten elektrisk effekt; 58W). Detta då i sin tur för att kunna/bli godkänd.

Xenon kostar inte i närheten av kvalittetsled idag och även om det lyser "bätter och bättre" för varje dag som går, så skulle jag vilja påstå att det inte heller där är "riktigt där" ännu. Xenon är fortfarande tveklöst mest ljus per krona. Med detta dock inte sagt på något vis, att man inte kan hitta "bra led" för vettiga pengar.


Tanken verkar ju dock vara god smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Muttley
27 januari 2016
#3
Xenon- och led ger bättre sikt än halogen, eftersom högre ljusutbyte i praktiken ger längre sikt.

Min erfarenhet är väldigt olika.

Vw passat (2012) med xenon tex har mycket sämre ljus än vad min volvo s70 från 2000 har som ändå är halogen både i halvljus och helljus.
Även volvo xc70 från 2005 har sämre halvljus och helljus med xenon än halogen.

Vet inte varför men tyvärr är det så.   Kommer inte ihåg vilken bil de var som jag blev imponerad av xenon, men har provat en som ger jäkligt bra och bekvämt ljus.

94 Inlägg
27 januari 2016
Trådstartare
#4
Tack för bra kommentarer.

Som jag förstått det så är det relativt enkelt att skicka ut en massa lumen. Det är betydligt svårare att få ljuset där man vill ha det. En lampa bedöms efter sin luxkarta, inte sitt lumenvärde. En halogenlampa med bra lins kan absolut upplevas bättre än en xenonlampa med sämre linjs.

Är det någon som vet några sätt att få bra sikt i snö? Och finns det något sätt att slippa irrriterande blänk i skyltar?

Avstängd
10 388 Inlägg
27 januari 2016
#5
pelpet skrev:
Tack för bra kommentarer.

Som jag förstått det så är det relativt enkelt att skicka ut en massa lumen. Det är betydligt svårare att få ljuset där man vill ha det. En lampa bedöms efter sin luxkarta, inte sitt lumenvärde. En halogenlampa med bra lins kan absolut upplevas bättre än en xenonlampa med sämre linjs.

Är det någon som vet några sätt att få bra sikt i snö? Och finns det något sätt att slippa irrriterande blänk i skyltar?

Ja, fast problemet är i sin tur att "ingen" anger lux (dvs lumen/m2), det blir alltså väldigt svårt för "vem som" att göra några vettiga jämförelser. Men lumen är ju då även inte alltid rätt. Det är bara att titta på ledramper, som då anges allt som oftast i lumen, fast det egentligen borde anges i candela (då lumen anger ljusflödet i alla riktningar, och det i sin tur är ointressant vid en riktad stråle).

Kan väl tänka mig att lumen används för att det helt enkelt är mer "greppbart" och mer "lättåtkomligt" för gemene man.


Visst är det så (xenon kontra halogen). Men, man får trots allt se till "under liknande förutsättningar", i den mån det går.

Ett gulare sken ger något bättre sikt i dimma och snö. Hur mycket som är placeboeffekt av detta låter jag vara osagt.

Skyltarna är nog tyvärr något man får leva med.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

3 120 Inlägg
28 januari 2016
#6
Min nya bil (GLC) har aktiva led-strålkastare.
Jag behåller helljuset igång när jag möter en bil men precis där mötet är skuggas helljuset. Dvs det lyser fullt båda sidor om mötet. Bländfritt, smart och säkert. Tyvärr inget som går att eftermontera men min gamla bil hade samma typ av helljusassistent men en äldre generation och den riktade sakta ner xenonljuset framför mötet så man hela tiden hade ok sikt, men det nya är betydligt bättre.

Finns mer info här:

http://techcenter.mercedes-benz.com/en/ … etail.html


Avstängd
10 388 Inlägg
28 januari 2016
#7
viccoA skrev:
Min nya bil (GLC) har aktiva led-strålkastare.
Jag behåller helljuset igång när jag möter en bil men precis där mötet är skuggas helljuset. Dvs det lyser fullt båda sidor om mötet. Bländfritt, smart och säkert. Tyvärr inget som går att eftermontera men min gamla bil hade samma typ av helljusassistent men en äldre generation och den riktade sakta ner xenonljuset framför mötet så man hela tiden hade ok sikt, men det nya är betydligt bättre.

Finns mer info här:

http://techcenter.mercedes-benz.com/en/ … etail.html

Möter 3-4st sådana kärror ganska regelbundet, min erfarenhet är att det fungerar "sådär". Det bländar givetvis inte som "vanligt helljus", men ibland (vad det beror på låter jag vara osagt), betydligt mer än "övriga bilar".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

3 120 Inlägg
28 januari 2016
#8
it_mutt skrev:
viccoA skrev:
Min nya bil (GLC) har aktiva led-strålkastare.
Jag behåller helljuset igång när jag möter en bil men precis där mötet är skuggas helljuset. Dvs det lyser fullt båda sidor om mötet. Bländfritt, smart och säkert. Tyvärr inget som går att eftermontera men min gamla bil hade samma typ av helljusassistent men en äldre generation och den riktade sakta ner xenonljuset framför mötet så man hela tiden hade ok sikt, men det nya är betydligt bättre.

Finns mer info här:

http://techcenter.mercedes-benz.com/en/ … etail.html

Möter 3-4st sådana kärror ganska regelbundet, min erfarenhet är att det fungerar "sådär". Det bländar givetvis inte som "vanligt helljus", men ibland (vad det beror på låter jag vara osagt), betydligt mer än "övriga bilar".

Äldre helljusassistenter var lite senare på att reagera på möten och kunde blända ibland, de nyare tycker jag sällan bländar.


Forummoderator
18 004 Inlägg
28 januari 2016
#9
Det där är väl en djungel även om it_mutt verkar ha koll på läget. Vet inte vad vi har för sorts Xenon i 300C:n men lyser som fan gör de. Knappt lönt att slå på helljuset.

Jag hatar och tala illa om en Prius men ljuset är sådär... Ska byta glödlampor inför nästa vinter. Upplever ljusbilden något diffus.

Omegan har 2 värmeljus fram. Kommentar överflödig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

94 Inlägg
28 januari 2016
Trådstartare
#10
Helljusautomatik verkar ju jättebra. Går det att koppla ihop den med extraljus, så att extraljusen automatiskt släcks vid möte?

Vad har folk för erfarenheter av takmonterade extraljus?

94 Inlägg
28 januari 2016
Trådstartare
#11
Hybridsmurfen skrev:
Omegan har 2 värmeljus fram. Kommentar överflödig.

Jag hade halvtaskigt ljus på Renault Twingon jag körde tidigare. Då bytte jag H4-lamporna mot Philips Night Guide-halogen. De hade ganska kort livslängd men ljuset var rejält mycket bättre än standardlamporna. Billigt och enkelt sätt att förbättra ljuset.

Forummoderator
18 004 Inlägg
28 januari 2016
#12
pelpet skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Omegan har 2 värmeljus fram. Kommentar överflödig.

Jag hade halvtaskigt ljus på Renault Twingon jag körde tidigare. Då bytte jag H4-lamporna mot Philips Night Guide-halogen. De hade ganska kort livslängd men ljuset var rejält mycket bättre än standardlamporna. Billigt och enkelt sätt att förbättra ljuset.

Ska kollas upp. Vi använder inte Burken på kvällen men såg igår att det var taskigt ljus när jag åkte och tankade. Å andra sidan är plasten på strålkastarna mjölkvit. Tur jag haft rekondfirma innan och har grejor hemma :-)

EDIT: På din profilbild ser det ut som du kör Citroen C5 mkII. Ordning på dig!
Senast redigerat av Hybridsmurfen (28 januari 2016)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

94 Inlägg
28 januari 2016
Trådstartare
#13
Hybridsmurfen skrev:
EDIT: På din profilbild ser det ut som du kör Citroen C5 mkII. Ordning på dig!

Observant smile. Dessutom med kass termostat, vilket kanske kan gissas av temperaturmätaren.

Xenonbelysning har den också, så något extraljus har inte behövts ännu. Men kan man få in en ledramp bakom grillen kanske det blir något sådant.

Forummoderator
18 004 Inlägg
28 januari 2016
#14
pelpet skrev:
Hybridsmurfen skrev:
EDIT: På din profilbild ser det ut som du kör Citroen C5 mkII. Ordning på dig!

Observant smile. Dessutom med kass termostat, vilket kanske kan gissas av temperaturmätaren.

Xenonbelysning har den också, så något extraljus har inte behövts ännu. Men kan man få in en ledramp bakom grillen kanske det blir något sådant.

Aha! Paketet! Säkert har du backsensorer också.

Observant vettifan. Har sålt nya citroen åren 2004-2006...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

94 Inlägg
29 januari 2016
Trådstartare
#15
Japp, 7/8 sensorer funkar sad.

130 Inlägg
29 januari 2016
#16
även något att tänka på när man tex byter en lampa är att köpa något av bra kvalité

har själv ett bra exempel när jag skulle byta lampor på min bmw.

köpte ett par Osram D1S CBI lampor av en svensk sida. villket senare visade sig vara ''oäkta'' lampor!

tyckte de lyste halvkasst efter jag monterat dem och bestämde mig då för att byta tillbaka och tog då några jämförelsebilder

denna bild är den påstådda Osram CBI (höger) med ca 50tim ''inbränningstid'' vs en som satt i bilen ifrån början med okänd brinntid och en bränd fläck i ''brännarkammaren'' och även började gå åt det lila hållet. dessa var vanliga Osram Xenarc och är den på vänster sida.

http://forumbilder.se/ED4HM/imag0211.jpg

båda sidor med fake CBI

http://forumbilder.se/ED4HM/imag0197.jpg

båda sidor med original lampor

http://forumbilder.se/ED4HM/imag0212.jpg

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91

7 394 Inlägg
30 januari 2016
#17
it_mutt skrev:
viccoA skrev:
Min nya bil (GLC) har aktiva led-strålkastare.
Jag behåller helljuset igång när jag möter en bil men precis där mötet är skuggas helljuset. Dvs det lyser fullt båda sidor om mötet. Bländfritt, smart och säkert. Tyvärr inget som går att eftermontera men min gamla bil hade samma typ av helljusassistent men en äldre generation och den riktade sakta ner xenonljuset framför mötet så man hela tiden hade ok sikt, men det nya är betydligt bättre.

Finns mer info här:

http://techcenter.mercedes-benz.com/en/ … etail.html

Möter 3-4st sådana kärror ganska regelbundet, min erfarenhet är att det fungerar "sådär". Det bländar givetvis inte som "vanligt helljus", men ibland (vad det beror på låter jag vara osagt), betydligt mer än "övriga bilar".

håller med,, tycker Wag led bländar ganska friskt wink


7 394 Inlägg
30 januari 2016
#18
pelpet skrev:
Hybridsmurfen skrev:
EDIT: På din profilbild ser det ut som du kör Citroen C5 mkII. Ordning på dig!

Observant smile. Dessutom med kass termostat, vilket kanske kan gissas av temperaturmätaren.

Xenonbelysning har den också, så något extraljus har inte behövts ännu. Men kan man få in en ledramp bakom grillen kanske det blir något sådant.

extraljus behövs ALLTID,, wink men jag vill ju kunna se ORDENTLIGT kör 3 xenonkonverterade extraljus på båda bilarna smile



Sök