Ja, det där var ju bra i tanken. Men det innehåller ett par saker som är värt att påpeka.
Dagsljus spänner, temperaturmässigt, från 2500k- 10.000k beroende på tidpunkt (och ett par andra omständigheter). GENERELLT säger man dock att "dagsljus" ligger på 5000-5600k.
6000k är mest sannolikt inte heller -egentligen- godkänt som belysning, då xenon originalmonterat, ska hålla 4300k (alternativt, efter 2008, 5000k.)
6000k ger inte mest ljusutbyte. Högre gradtal ger sämre ljusstyrka (dvs lägre lumental). Däremot är det inte ovanligt att man faktiskt upplever 5-6000k som starkare, då det ligger närmare just dagsljus i temp, men, det lyser trots det sämre. Det finns även en åldersaspekt i det hela. Yngre förare upplever ex.vis 6000k som "bättre" än äldre förare (som ofta föredrar 4300k). 5000k torde således vara en bra kompromiss för det hela.
Gällande vinkeln på halvljuset står det (oftast) stämplat på strålkastaren vad som gäller. Vanligast är 1% sänkning (följt av 1.2%"). Det innebär att för varje meter från bilen (strålkastaren), ska "avgränsningslinjen" på ljuset sjunka med 1cm. Det ger alltså att 20m från bilen ska nedre delen av "___/" ha sjunkit med 20cm, i förhållande till "precis intill" strålkastaren. (1.2% ger då givetvis 24cm). Där är egentligen inte vidare mycket möjlighet att ändra. Ja, givetvis under förutsättning att det redan är rätt. Pekar strålkastarna ner i backen kan det ju vara värt att se över.
Det ger också en annan "effekt"; en vanlig strålkastare sitter (har sitt ljuscentrum), låt för sakens skull säga; 80cm upp, efter 80m ska den alltså träffa backen, däremot har man även ströljus att dra nytta av. En korrekt strålkastare lyser alltså bara "så långt" som den "ska", högre lumen ger dock mer ströljus, vilket är positivt. Vidare får man inte heller glömma att varje lamptyp har sina maxspecifikationer som regleras av ECE-reglerna. Tar man en halogen H7 är det då att den får trycka ut max 1500 lumen +/- 10% vid 13,2 Volt (Max tillåten elektrisk effekt; 58W). Detta då i sin tur för att kunna/bli godkänd.
Xenon kostar inte i närheten av kvalittetsled idag och även om det lyser "bätter och bättre" för varje dag som går, så skulle jag vilja påstå att det inte heller där är "riktigt där" ännu. Xenon är fortfarande tveklöst mest ljus per krona. Med detta dock inte sagt på något vis, att man inte kan hitta "bra led" för vettiga pengar.
Tanken verkar ju dock vara god