Hybridsmurfen skrev:
rawsezx skrev:
spillolja skrev:
Ett alternativ är att använda PTC-motstånd, men dom bör monteras så att värmeutvecklingen från dessa inte vållar någon skada
Varför i hela världen skulle TS använda ett PTC motstånd?!
berisen skrev:
Tack, då är jag kanske rätt ute
Tanken var att köra dom parallellt då det befintliga motståndet sitter så nu på vardera lampa. Har jag tänkt rätt även där?
Parallellt skall dom kopplas! Bara en notering, lampor är specade vid nominell spänning vilket är
12V för fordon så räkna på 12V istället för 14V.
Poäng där. Nu lämnar ju förvisso en frisk bil 14v när den går. Men jag förstår hur du menar. Kanske TS skulle justera sin uträkning? Dioder tar ju "vad som helst" i många fall.
Generatorn kan leverera en spänning till fordonets elsystem med upp till 16V utan att klassas som fel beroende på omständigheter så som batterikondition, temperatur och så vidare.
Dock så levererar styrdonet till belysningen en mycket lägre spänning till halogenlampor, eller rättare sagt, triggerpunkten för att börja med PWM regleringen för att bibehålla en lägre spänning ut till lampan triggas vid 13,2 volt och klipper utgående spänning till lampan med en lågfrekvent PWM signal där medelvärdet landar på ganska exakt 12 volt.
Detta är för att förlänga livslängden på filamentet i lampan. Styrdonet mäter kontinuerligt batterispänningen och även strömförbrukningen på lampan, genom att mäta strömförbrukningen så kan styrdonet detektera kortslutning och avbrott. Ytterligare så mäter styrdonet strömmen och denna ligger relativt nära den designerade lampans effektuttag.
Freescale har en väldigt bra application note som behandlar ämnet: (
http://www.nxp.com/files/analog/doc/app_note/AN4049.pdf)
På sidan 6, figur 5 så finns ett förklarande diagram som visar hur en 55W halogenlampa ser ut vid tillslag, extremt hög strömförbrukning när filamentet är kallt till att efter 25 ms kommit till drifttemperatur, lila strecket visar triggerpunkten för styrdonet att detektera defekt lampa/kortslutning.
PWM frekvensen ligger väldigt lågt, ibland så lågt som 100 Hz. På halogenlampor så märks dock inte denna frekvens då lampan fortsätter att glöda även om spänningen bryts, men på ledljus/dioder så är det vanligt att man ser flimret på exempelvis youtube när man filmar.
Anledningen till att man använder så låg frekvens är EMC relaterat. Man vill helt enkelt inte ha övertoner från frekvensen som kan störa andra komponenter i fordonet.
Som sagt det är alltså för att lura styrdonets mjukvara a.k.a glödtrådsvaktsövervakningen man sätter dit dessa effektmotstånd, TS har nu för låg effekt och triggar alltså igång det undre tröskelvärdet. Att sätta dit en konstlast är nog bara bra för att få rätt karaktär på utgången hos styrdonet. Systemen är ju allt som oftast proprietära så som utomstående så kan man ju bara egentligen gissa/testa sig fram vad ingenjörerna har gjort för hård- och mjuvarumässiga lösningar.
Gjorde en rejäl djupdykning inom fordonsbelysning för några år sedan, och är innehavare av ett patent (som är i kraft) inom just detta område som förklarar lite hur regleringen går till: (
http://was.prv.se/spd/pdf/tpgUNubnsJPWS … 122.C2.pdf)
Och som förtydligande till alla läsare så har det alltså inget med "canbus" att göra. Just CAN protokollet skulle behövas lyftas fram i en FAQ tråd för att reda ut alla missförstånd som finns men det är en helt annan historia! :-)
Nu gick jag nog lite offtopic.