Hm, jag känner mig väldigt tvärtemot andra här... Jag kan definitivt se stora fördelar med eldrift på "leksaker" såsom skotrar, crossar osv... Heck, jag skulle t om själv villa ha en eldriven "leksak" om jag hade en så stor budget att lägga på just leksaker
Men just elbilar anser jag har en lång väg att gå innan dom är dugliga ICE-ersättare, både i bildesign och infrastruktur. Och eldriven tung trafik har ännu längre att gå... Här i länet har dom dock faktiskt grävt fram gamla bio-gas bussar och satt i trafik igen som ersättare/kompliment till dieselbussarna. Hurvida det är possetivt eller inte ska jag låta vara osagt, kan alldeles för lite om bio-gas drivmedlets för- och nackdelar...
Nyfiken på vad elbilarna behöver förbättra för att vara gångbara för den stora massan?
Kombi med dragkrok för min del... Mindre futuristisk design och mer normala bilar, behovet av att skrika ut att man har en elbil är passé idag.
Finns flera alternativ med både dragkrok och gott lastutrymme, tex ev6
Laddhastigheten är också snabb idag och räckvidden mer än tillräcklig för den stora massan. Visst att man kan köra 200mil snabbare i en fossilbil, men man bör inte. Idag laddar du 70-80% på några få minuter vilket ger 30-40 mil i räckvidd.
Nyfiken på vad elbilarna behöver förbättra för att vara gångbara för den stora massan?
Kombi med dragkrok för min del... Mindre futuristisk design och mer normala bilar, behovet av att skrika ut att man har en elbil är passé idag.
Finns flera alternativ med både dragkrok och gott lastutrymme, tex ev6
Laddhastigheten är också snabb idag och räckvidden mer än tillräcklig för den stora massan. Visst att man kan köra 200mil snabbare i en fossilbil, men man bör inte. Idag laddar du 70-80% på några få minuter vilket ger 30-40 mil i räckvidd.
Design är en rätt subjektiv sak
Att dra släp och kanske i ännu större utsträckning husvagn är dock ett stort problem som inte kommer bli löst med el på länge tyvärr.
Model X hade 1/3 av räckvidden när TFL testade dra ett stort hästsläp efter.
Och man kan ofta inte komma åt laddstolpar med ett släp påkopplat.
Så skall man på husvagnssemester och åka en längre sträcka finns ingen lämplig el bil på markanden ännu tyvärr. Kanske Silverado EV med 200 kwh batteri kan vara något som klarar dra en hyfsad sträcka. Men dem finns ju inte io produktion ännu och lär kosta 1.5m i Sverige.
Och många i Sverige kanske inte vill köra fullsize pickup heller.
Jag ser dock fram emot fullsize EL pickupper. Man slipper ju den största nackdelen med dem vilket är förbrukningen, man blir å andra sidan av med V8a ljudet men kan man spara 30 kr/milen så kan jag vara utan V8a ljud.
Nyfiken på vad elbilarna behöver förbättra för att vara gångbara för den stora massan?
Kombi med dragkrok för min del... Mindre futuristisk design och mer normala bilar, behovet av att skrika ut att man har en elbil är passé idag.
Finns flera alternativ med både dragkrok och gott lastutrymme, tex ev6
Laddhastigheten är också snabb idag och räckvidden mer än tillräcklig för den stora massan. Visst att man kan köra 200mil snabbare i en fossilbil, men man bör inte. Idag laddar du 70-80% på några få minuter vilket ger 30-40 mil i räckvidd.
Design är en rätt subjektiv sak
Jämför du lastutrymmets form på en EV6 med tex min XC70 och jag nämner hundbur så ser du vad problemet är. Så nej, det finns ingen kombi idag tyvärr.
Laddhastighet och räckvidd är inget problem för mina privata körningar. Som jobbfordon vore den däremot usel...
Och ja, design är subjektivt. Men du kan nog hålla med om att en gen 1 Leaf inte direkt åldrats med värdighet.
Senast redigerat av Brådhis (12 oktober 2022)
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Nyfiken på vad elbilarna behöver förbättra för att vara gångbara för den stora massan?
Kombi med dragkrok för min del... Mindre futuristisk design och mer normala bilar, behovet av att skrika ut att man har en elbil är passé idag.
Det finns ju ett fåtal alternativ, förvisso inte specifikt kombi men med samma eller bättre lastutrymme, o möjlighet att dra ganska tunga släp. Däremot är ju prislappen ett större problem där... då är det inte för miljön eller att spara pengar man köper bilen, utan mer som ett "statement" mot grannar o kollegor, typ.
Audi e-Tron är ju ett bra exempel på en bil som får dra relativt mycket, ser ut väldigt mycket som en vanlig bil på insidan, o lastar rejält. Men så kostar den runt miljonen också...
Jag skrev kombi, inte SUV/Crossover...
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Kombi med dragkrok för min del... Mindre futuristisk design och mer normala bilar, behovet av att skrika ut att man har en elbil är passé idag.
Det finns ju ett fåtal alternativ, förvisso inte specifikt kombi men med samma eller bättre lastutrymme, o möjlighet att dra ganska tunga släp. Däremot är ju prislappen ett större problem där... då är det inte för miljön eller att spara pengar man köper bilen, utan mer som ett "statement" mot grannar o kollegor, typ.
Audi e-Tron är ju ett bra exempel på en bil som får dra relativt mycket, ser ut väldigt mycket som en vanlig bil på insidan, o lastar rejält. Men så kostar den runt miljonen också...
Jag skrev kombi, inte SUV/Crossover...
Jag såg det, men ibland kan man ju offra något för att få något annat menar jag... Men ja, just kombi som får dra tungt o rymmer mycket OCH går på el? Ingenting tillgängligt på marknaden, än. När VW får ut sin el-kombi som påstås ska kunna komma 60 mil på en laddning så kanske saker o ting ändras.
Ja, Audi har ju A6 e-Tron på väg ut men det är ju en Audi, så som vanligt får form gå före funktion. Men SATAN vad den e snygg...