2798
Sök

Mercedes motor OM651 skramlar vid start

59 Inlägg
29 juli
Trådstartare
#1
Jag chansade och köpte en 2,1-liters diesel-Mercedes med över 30 000 mil. Trots milen känns interiören otroligt fin, och bilen har varit servad hos Mercedes fram till 30 000. Dessutom har den haft väldigt få ägare. Bilen skramlar från motorn vid kallstart, i cirka 2 sekunder. Sedan försvinner ljudet. Vad kan detta bero på och bör jag reparera det eller låta det vara?


Ungefär såhär beter den sig
https://www.youtube.com/watch?v=dP9MXewCpT0
Senast redigerat av rejsig (29 juli )

6 015 Inlägg
29 juli
#2
Väldigt svårt att säga utan att höra ljudet. Kanske spännaren till kamkedjan som behöver bygga upp lite oljetryck?

59 Inlägg
29 juli
Trådstartare
#3
Utmarks-Loke skrev:
Väldigt svårt att säga utan att höra ljudet. Kanske spännaren till kamkedjan som behöver bygga upp lite oljetryck?
Jag har varit och kollat med en verkstad. Felsökningen skedde endast visuellt där mekanikern fick höra bilen startas x antal gånger. Han menar på

Arbetskostnad  11 250
Transmissionskedjasats 8099
Packningssats, vevhus 1 191
Ventilkåpspackning 251
oljefilter 280
oljeplugg inkl packning 59
5w-30 xl3 c3 1787

totalt 23 818kr

Diagnostekniker
2 586 Inlägg
29 juli
#4
Det på filmen tycker inte jag låter som ett kedjerassel, men det är ju en film också så jag vill varken säga bu eller bä.

651orna har haft en aktion på sina kedjesträckare, men din kanske aldrig blivit bytt? eller behövt bytas.
Har faktist aldrig hört det där ljudet på 651 även fast jag arbetat med tusentals.

En grej som kan ställa till med lite skumma symptom är dåligt vakuum.
Sitter ett vakuumställdon på egr-ventilen, topplock vänster bakkant.
Kolla hur fort detta drar ihop sig (eller skjuter ut sig) vid kallstart.
Skall ske på <1s ungefär, tar det längre tid så har du en vakuumläcka eller kass vakuumpump.
Brukar dock generera felkoder.

Hursomhelst så kan det definitivt vara kedjerassel.
JAG hade chansat och kört tills det rasar.
Kan vara imorgon eller om 10.000 mil.
Motorn måste ur för att byta kedja då den sitter i bakkant, och har man ur motorn kan man lika gärna stoppa i en begagnad.
Senast redigerat av Jesper328 (29 juli )

Up the RA

59 Inlägg
30 juli
Trådstartare
#5
Jesper328 skrev:
Det på filmen tycker inte jag låter som ett kedjerassel, men det är ju en film också så jag vill varken säga bu eller bä.

651orna har haft en aktion på sina kedjesträckare, men din kanske aldrig blivit bytt? eller behövt bytas.
Har faktist aldrig hört det där ljudet på 651 även fast jag arbetat med tusentals.

En grej som kan ställa till med lite skumma symptom är dåligt vakuum.
Sitter ett vakuumställdon på egr-ventilen, topplock vänster bakkant.
Kolla hur fort detta drar ihop sig (eller skjuter ut sig) vid kallstart.
Skall ske på <1s ungefär, tar det längre tid så har du en vakuumläcka eller kass vakuumpump.
Brukar dock generera felkoder.

Hursomhelst så kan det definitivt vara kedjerassel.
JAG hade chansat och kört tills det rasar.
Kan vara imorgon eller om 10.000 mil.
Motorn måste ur för att byta kedja då den sitter i bakkant, och har man ur motorn kan man lika gärna stoppa i en begagnad.
Det är en intressant synvinkel. Eftersom jag köpte bilen av en handlare borde de vara skyldiga att antingen köpa tillbaka den eller laga den? särskilt med tanke på att bilen är från 2013.

6 015 Inlägg
30 juli
#6
Ja, om du köpte bilen av en handlare och det var någorlunda nyligen bör du gå tillbaka dit med den och prata med dom och se vad ni kan komma fram till

Diagnostekniker
2 586 Inlägg
30 juli
#7
Dåså, då skall de fixa bilen om de är seriösa.

Up the RA

59 Inlägg
30 juli
Trådstartare
#8
Jesper328 skrev:
Dåså, då skall de fixa bilen om de är seriösa.
Hej! Jag har pratat med handlaren, och de erbjuder antingen byte av kamkedjan eller 10 000 kronor som ersättning. Vad hade du/ni gjort i min situation?

Diagnostekniker
2 586 Inlägg
30 juli
#9
rejsig skrev:
Jesper328 skrev:
Dåså, då skall de fixa bilen om de är seriösa.
Hej! Jag har pratat med handlaren, och de erbjuder antingen byte av kamkedjan eller 10 000 kronor som ersättning. Vad hade du/ni gjort i min situation?
Låtit dem fixat kedjan OM det faktist är det som låter.
10.000kr räcker inte långt för ett kedjebyte om man inte gör det själv. smile

Up the RA

59 Inlägg
30 juli
Trådstartare
#10
Jesper328 skrev:
rejsig skrev:
Jesper328 skrev:
Dåså, då skall de fixa bilen om de är seriösa.
Hej! Jag har pratat med handlaren, och de erbjuder antingen byte av kamkedjan eller 10 000 kronor som ersättning. Vad hade du/ni gjort i min situation?
Låtit dem fixat kedjan OM det faktist är det som låter.
10.000kr räcker inte långt för ett kedjebyte om man inte gör det själv. smile
Vilka alternativa fel kan det eventuellt finnas på bilen? Finns det något särskilt du rekommenderar att jag undersöker innan jag byter kedjan?

Forummoderator
17 869 Inlägg
30 juli
#11
Låt de byta kedjan. Kostar otroligt mycket att göra på dessa. Sen ska det inte vara några problem. Eller vad säger jesper328?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Diagnostekniker
2 586 Inlägg
30 juli
#12
Jag säger såhär;

Ta en vän > låt denne starta motorn medans du lyssnar vart oljudet kommer ifrån / lägg en hand i bakkant av motorn > låter det ifrån kedjeriet = låt handlaren byta kedja.

Hade det varit ett privatköp så hade jag kört tills det rasar, men nu när det är via företag så är det helt annat.
Speciellt när det gäller en 2013, ångrar mig att jag sålde min 2012a.
Grymt fina bilar.

Motorn skall som sagt ur för att göra jobbet.
Det GÅR att göra genom att bara ta ned växellådan, men man sliter ur motorn hyfsat fort ändå så varför inte göra det enkelt för sig?
Senast redigerat av Jesper328 (30 juli )

Up the RA


Sök