2668
Sök

Hur stor generator behövs för att driva ett klass-D steg på 2000 watt RMS vid 1 ohm

20 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
Hej!

Hur stor generator behövs för att driva ett klass-D steg på 2000 watt RMS vid 1 ohm?

Hjälper en konding till för att underlätta för batteriet?

Tack för svar!
Ossian

tokfrans
982 Inlägg
24 oktober 2007
kondingen underlättar inget för batteriet.. strömmen måste fortfarande komma från batt, och steget drar ju inte direkt mindre bara för att man har konding

20 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
k1mm0 skrev:
kondingen underlättar inget för batteriet.. strömmen måste fortfarande komma från batt, och steget drar ju inte direkt mindre bara för att man har konding

Nej, den behöver inte dra mindre ström, men med tanke på att en konding har lättare för snabba starka ströminpulser än batteriet så tänkte jag att det kanske är lättare för en svagare generator att ladda upp en konding. men jag kanske är ute och cyklar?

tokfrans
982 Inlägg
24 oktober 2007
kondingen laddas ju av batteriet.. och även om kondingen släpper ström snabbt så får den ju inte ström snabbare än ava batteriet kan ge

20 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
k1mm0 skrev:
kondingen laddas ju av batteriet.. och även om kondingen släpper ström snabbt så får den ju inte ström snabbare än ava batteriet kan ge

Nej, det stämmer nog.

Räcker det med en vanlig generator/vanligt batteri för att driva ett steg på 2000 rms?

Tack för hjälpen;)

tokfrans
982 Inlägg
24 oktober 2007
jag kör just nu 2st Sinus Live SL-A3000 steg på 1 batteri och 1 generator.. min generator är på 33amp.. och det blinkar inget i mina lampor osv.. eller jo efter en stund.. men då ska ja spela länge!

27 Inlägg
24 oktober 2007
jag tror det räcker.  men ett större batteri håller längre.

58 Inlägg
24 oktober 2007
Det finns ingen genväg till att strömmen inte räcker till. Kondensatorn ger dig en mer jämn matning till steget (en mindre reserv) inte extra ström, dock bättre matning vilket kan bidra till bättre ljud. Detta är dock mycket diskuterat om skillnaden är märkbar. Ditt batteri ska fungrea som din huvudsakliga ström reserv då generatorn inte räcker till eller inte är igång. Alltså är generatorn den huvudsakliga strömkällan eftersom all ström egentilgen kommer från den.

Brukar själv räkna på föjande sätt (detta i ditt fall).

(Räknar här på 13 volt för att vara i överkant)

2000[w]  / 13[v] = 154[A]

Steget kommer alltså vid max att utnyttja 154 ampere vid 13 volt. Det är här batteriet och ev. kondensator kommer utnyttjas eftersom generatorn troligtvis inte är kapabel till att ladda så mycket om det inte är en brutal en wink.

Dock är det ju som sagt max vilket man oftast inte använder, vi får nu räkna på effektivvärdet hos förbrukaren vilket kan vara ungefär maxvärdet genom 2.

154[A] / 2 = 77[A]

Nu har vi fått ut vad steget drar (ungefär) i genomsnitt, det är det som din generator ska ge. Vi måste dock ta hänsyn till att övrig elektronik i bilen vill ha störm med, räkna på ca 30 ampere så är man på den säkra sidan (den tar kanske minder eller mer beroende på bil).

77[A] + 30[A] = 107[A]

Din generator bör alltså med detta steg ligga på ungefär 110[A]. Nu är det verkligen på den säkra sidan räknat så 100[A] duger säkert. I det fallet spelar det ingen roll om det finns kondning eller ej.

6 851 Inlägg
24 oktober 2007
Osse_87 skrev:
Hej!

Hur stor generator behövs för att driva ett klass-D steg på 2000 watt RMS vid 1 ohm?

Tack för svar!
Ossian

bara för att jag är så j***a nyfiken, vad är det för steg?

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
24 oktober 2007
Skit i generatorn o köp en eller 2 kondensatorer på typ 2F eller nått smile

Sump Runk Rätt O Slätt!

6 851 Inlägg
24 oktober 2007
HyperSonica skrev:

Du menar att dessa kondingar skall ge han mera ström till steget än vad generatorn gör?

130 Inlägg
24 oktober 2007
HyperSonica skrev:

**HOST HOST**
wink

k1mm0 skrev:

Jag vill ha en bil med klös i!

58 Inlägg
24 oktober 2007
HyperSonica skrev:

ok...?

20 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Osse_87 skrev:
Hej!

Tack för svar!
Ossian

bara för att jag är så j***a nyfiken, vad är det för steg?

http://www.sonicelectronix.com/item_652 … 2006D.html

Sök