Räknat på 80% verkningsgrad så kan steget dra runt 87A teoretiskt vid 1000W. Jag brukar räkna på 5m lång kabel och i det här fallet blir spänningsfallet då ca 0,36V vid 90A.
Min personliga uppfattning om högsta "tillåtna" spänningsfall är högst 0,3-0,35V. Nu märker man ju ingen skillnad mellan 0,3V och 0,5V spänningsfall när man spelar musik, men ändå tycker jag att man bör hålla sig en bit under 0,5V.
Det finns ju andra saker som orsakar spänningsfall också, tex övergångsresistanserna i alla kontaktytor mellan kabel-kabelsko och kabelsko-kaross, det får man inte glömma bort. Såna saker gör att det verkliga spänningsfallet alltid är aningen större än det teoretiska.
Det där med att dra en grövre kabel till ett kopplingsblock och sedan en tunnare från block till steg, då räknar du spänningsfallet för vardera kabellängd. Först räknar du på den grövre, sedan på den tunnare och resultatet av de båda tillsammans blir totala spänningsfallet.
Mitt råd är att dra en grövre kabel till ett kopplingsblock och sedan 21mm2 från blocket, på det sättet så har du ju även förberett för ytterligare slutsteg i framtiden
.