2993
Sök

Fråga ang. Alpine's slutsteg.

312 Inlägg
1 april 2008
Trådstartare
Köpte ett Alpine PDX-1.1000 som impulsköp idag och en sak som förvånar mig är att det bara går att ha 21kvmm + & - till slutsteget. Det ska ge 1000RMS W enligt CEA i både 2 och 4Ohm samt avsäkrat 4x25A.
Det som är speciellt är att steget är litet och kan monteras under te.x sätet. Men det går väl att ha det i bagaget eller blir kabel längden för lång och spänningsfallet för högt?

Formeln för spänningsfall är väl: 0.017 * längd / area * A? Vilket resulterar i 0.017 * 6m / 21kvmm * 100A = 0.48V i spänningsfall. Man ska ju helst ha så långt under 0.5V som möjligt men är 0.48V för högt?

Men det kanske går att minska om man kör större kabelarea från batteriet till ett delningsblock och därifrån 21kvmm kabel. Hur räknar man spänningsfall då?

Skulle även vilja ha några bra tips på basval som fungerar fint med detta slutsteg. Ska givetvis tåla 1000RMS konstant då jag inte kan ta ut mindre effekt än det smile Söker någon bas som kan spelas högt med och låter bra. Hur de nu går ihop vet jag inte...
Senast redigerat av thesvensk (1 april 2008)

417 Inlägg
1 april 2008
thesvensk skrev:
Köpte ett Alpine PDX-1.1000 som impulsköp idag och en sak som förvånar mig är att det bara går att ha 21kvmm + & - till slutsteget. Det ska ge 1000RMS W enligt CEA i både 2 och 4Ohm samt avsäkrat 4x25A.
Det som är speciellt är att steget är litet och kan monteras under te.x sätet. Men det går väl att ha det i bagaget eller blir kabel längden för lång och spänningsfallet för högt?

Formeln för spänningsfall är väl: 0.017 * längd / area * A? Vilket resulterar i 0.017 * 6m / 21kvmm * 100A = 0.48V i spänningsfall. Man ska ju helst ha så långt under 0.5V som möjligt men är 0.48V för högt?

Men det kanske går att minska om man kör större kabelarea från batteriet till ett delningsblock och därifrån 21kvmm kabel. Hur räknar man spänningsfall då?

Skulle även vilja ha några bra tips på basval som fungerar fint med detta slutsteg. Ska givetvis tåla 1000RMS konstant då jag inte kan ta ut mindre effekt än det smile Söker någon bas som kan spelas högt med och låter bra. Hur de nu går ihop vet jag inte...

jag har 2 st pdx-1.600 å jag har 50kvadrats till ett distblock å 2st 35kvadrats ut (en till vadera steg)

21 761 Inlägg
1 april 2008
Räknat på 80% verkningsgrad så kan steget dra runt 87A teoretiskt vid 1000W. Jag brukar räkna på 5m lång kabel och i det här fallet blir spänningsfallet då ca 0,36V vid 90A.

Min personliga uppfattning om högsta "tillåtna" spänningsfall är högst 0,3-0,35V. Nu märker man ju ingen skillnad mellan 0,3V och 0,5V spänningsfall när man spelar musik, men ändå tycker jag att man bör hålla sig en bit under 0,5V.

Det finns ju andra saker som orsakar spänningsfall också, tex övergångsresistanserna i alla kontaktytor mellan kabel-kabelsko och kabelsko-kaross, det får man inte glömma bort. Såna saker gör att det verkliga spänningsfallet alltid är aningen större än det teoretiska.

Det där med att dra en grövre kabel till ett kopplingsblock och sedan en tunnare från block till steg, då räknar du spänningsfallet för vardera kabellängd. Först räknar du på den grövre, sedan på den tunnare och resultatet av de båda tillsammans blir totala spänningsfallet.

Mitt råd är att dra en grövre kabel till ett kopplingsblock och sedan 21mm2 från blocket, på det sättet så har du ju även förberett för ytterligare slutsteg i framtiden smile.

6 851 Inlägg
1 april 2008
thesvensk skrev:

öhh...min bas klarar "bara"450Wrms, men den matas med 870W rms i 2ohm,13.8Volt och med max 0,1 % distorsion.
Min bas håller fortf.
Man har en gain att justera volymen med...!!!

Ditt steg ger 1x1000W i 40hm@14.4V = 1%THD.

312 Inlägg
1 april 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
thesvensk skrev:

öhh...min bas klarar "bara"450Wrms, men den matas med 870W rms i 2ohm,13.8Volt och med max 0,1 % distorsion.
Min bas håller fortf.
Man har en gain att justera volymen med...!!!

Ditt steg ger 1x1000W i 40hm@14.4V = 1%THD.

Förstår inte vad du menar.

Men 6m 33kvmm och 100A ger ett spänningsfall på 0.30V och en halv meter 21kvmm ger 0.04V så då blir det ett spänningsfall på 0.34V ungefär på enbart monoblocket. Sedan ska jag även ha ett 2-kanals steg som inte drar mycket. Men räcker då 33-35kvmm från + till delningsblock och därifrån 21kvmm till vardera slutsteg. Eller är det rekomenderat att köra 50kvmm?

Vill helst inte lägga ner onödiga pengar om 33kvmm fungerar utmärkt.

Vore även intressant att veta hur stort batteri jag behöver. Har ett 60Ah Volvo Original batteri just nu som är fräscht, men vill kunna pressa ut dem där 1000RMS @ 14.4V vid dagligt lyssnande så antar att mitt batteri inte räcker.

Och sist men inte minst. Vad rekomenderar ni för 2-kanals slutsteg? Ska driva ett framsystem på 2st Focal Polyglass V1. PDX serien är inget alternativ då det kostar närmare 5000kr. Hade tänkt 2-3000kr för ett 2-kanals steg på 2x60RMS.

Tips tips! wink

21 761 Inlägg
1 april 2008
33mm2 räcker bra, men känner du för att slänga dit 50mm2 så är det ingen nackdel smile.

När det gäller batteri så vet jag att Mobilteknik i Korsträsk säljer ett 90Ah batteri som heter Energie, det ryms precis på batterihyllan hos 850. En polare har en 854 och han har satt ett sånt batteri där, kostar inte så mycket heller. Minns tyvärr inte exakt vad han betalade.

312 Inlägg
1 april 2008
Trådstartare
Borde väl räcka med ett Banner RB 70Ah eller Optima Gul 55Ah?

6 851 Inlägg
1 april 2008
Jo det jag menar är att du måste inte ha en bas som pallar 1000Wrms.
Ditt steg ger 1000W med 1% dist och detta är vid 14.4Volt.

Om du ist. köper en bas som klarar kanske runt 400-500Wrms, så kommer denna bas spela mycke bättre och förmodligen högre oxå (med rätt låda och montering m.m..)
Varför? jo du slipper ju pressa steget och basen får det den ska ha.

Någon annan kan förklara bättre skulle jag tro, är för trött nu igentligen. roll
Senast redigerat av TT-Avant (1 april 2008)

312 Inlägg
1 april 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Jo det jag menar är att du måste inte ha en bas som pallar 1000Wrms.
Ditt steg ger 1000W med 1% dist och detta är vid 14.4Volt.

Om du ist. köper en bas som klarar kanske runt 400-500Wrms, så kommer denna bas spela mycke bättre och förmodligen högre oxå (med rätt låda och montering m.m..)
Varför? jo du slipper ju pressa steget och basen får det den ska ha.

Någon annan kan förklara bättre skulle jag tro, är för trött nu igentligen. roll

Jo jag menade inte att jag måste ha en bas på 1000RMS utan en bas som håller för det här steget. Det var så jag menade inte någon 1000RMS bas som kostar mer än bilen smile

Kollade lite på Alpine Type-R men enligt Alpine så stämmer dem inte riktigt bra överens om man inte kör två stycken R basar. Sedan så är Type X basen lite för dyr, 4000kr som billigast. Det enda man får för 2500kr är väl en JBL Power 12" så måste väl lägga ner mer pengar på en bas sad

21 761 Inlägg
1 april 2008
thesvensk skrev:
Borde väl räcka med ett Banner RB 70Ah eller Optima Gul 55Ah?

Ja, de är ganska säkert kraftigare än ditt nuvarande batteri iaf. Dessutom tål de djupa urladdningar. Det batteri som jag ger förslag på ger ganska bra med startström, men det tål nog inte lika många djupurladdningar som Banner och Optima.

Banner kan du köpa hos tex MultimediaImport i Luleå.

312 Inlägg
1 april 2008
Trådstartare
Så ett Banner RB 70Ah (1995:-) räcker gott och väl? Då behövs väl ingen kondensator heller?

6 851 Inlägg
1 april 2008
Jag tjatar om dessa basar, men Hertz bas skall du nästan testa eller iaf. få lyssna på.
Jag tycker dessa är helt kanon..funkar att spela högt med (ja ganska iaf. för att få öronproblem)
lirar korekt och har värme i ljudet.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
2 april 2008
Digital Designs 1512 

pioneer TS-W3001D4 12"

Rockford Fosgate 12 tum Punch 3
Senast redigerat av christofer_k (2 april 2008)

21 761 Inlägg
2 april 2008
thesvensk skrev:
Så ett Banner RB 70Ah (1995:-) räcker gott och väl? Då behövs väl ingen kondensator heller?

Det är nog lite svårt att "garantera" att ett visst batteri ska fungera klockrent, då måste man har provat just den kombinationen av slutsteg och batteri, men banner RB ger bra med ström så att det borde gå bra tycker jag.

En sak som du får tänka på är att om motorn bara går på tomgång så kan inte generatorn ge tillräckligt med ström för att hålla rätt laddspänning ifall du spelar mycket högt, minns inte exakt men jag tror att polarens 854 har 100A generator i sin bil. Då kan det nog vara samma i din gissar jag.

312 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Räknat på 80% verkningsgrad så kan steget dra runt 87A teoretiskt vid 1000W. Jag brukar räkna på 5m lång kabel och i det här fallet blir spänningsfallet då ca 0,36V vid 90A.

Steget ska ha någon IcePower sak med 93% verkningsgrad. Så då drar det mer än 87A vid 1000W eller?

21 761 Inlägg
7 april 2008
Nja, inte riktigt 93%. Enligt ett test så kan steget ge ut 1082WRMS vid 4 Ohm och 1095WRMS vid 2 Ohm, då är verkningsgraden hela 88% vilket är mycket bra. Omkring 90A drar steget vid dessa uteffekter.

Det här testet: www.alpine-usa.com/images/products/revi … DX_rev.pdf

Sök