3410
Sök

Sänkningssatsen höjde bilen... [Edit: Fick fel fjädrar, nu är det fixat]

Kloak dykare ;))
51 Inlägg
2 september 2008
#21
Min fråga är.. Vad e det för bil du kör?? har du läst på förpackningen/följesedeln så att du fått rätt saker..
Jag kör dämpare+fjäder från GE.. Funkar bra för mig..

Tips: Innan du lossar fjädern fram från fjäderbenet.. Använd en fjäderihopdragare lr va det heter.. Annars kan det göra lite ont när fjädern flyger iväg...

Kan nästan svära på att du fått fel fjädrar.. För dom sälger ju orginal fjädrar me...
Senast redigerat av BlackT5 (2 september 2008)

Hårt arbete har aldrig skadat någon,
men jag tänker inte ta risken!!!

99 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
#22
Jag kör en Polo 9n 1,4 16v. Det står ingenting på förpackningen, men däremot så är det rätt enligt följesedeln. Artikelnumret stämmer överens med det som står på hemsidan.

http://gemotorsport.jetshop.se/ShowProd … p;cat=1669

Dessutom så ser fjädrarna ut ungefär som original men är kortare och kraftigare. Så jag tror det är rätt grejer.

Men när lossar jag fjädern? När jag plockat loss dämparen? Tar jag bara av stötdämparen så hänger ju fjädern med.
Senast redigerat av Val (2 september 2008)

220 Inlägg
2 september 2008
#23
Han menar att om du lossar "tallriken" på själva benet så kommer fjädern med en jävla fart då den är rätt skapligt komprimerad. Du behöver alltså 2 st fjäderspännare som "tvingar" ihop fjädern. Sen när tallriken är borta och du kan ta ut själva fjädern är det bara släppa på spännarna. Och japp, hela fjäderbenet måste loss för att byta fjädrar.


Val skrev:
Jag kör en Polo 9n 1,4 16v. Det står ingenting på förpackningen, men däremot så är det rätt enligt följesedeln. Artikelnumret stämmer överens med det som står på hemsidan.

http://gemotorsport.jetshop.se/ShowProd … p;cat=1669

Dessutom så ser fjädrarna ut ungefär som original men är kortare och kraftigare. Så jag tror det är rätt grejer.

Men när lossar jag fjädern? När jag plockat loss dämparen? Tar jag bara av stötdämparen så hänger ju fjädern med.


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
2 september 2008
#24
Bytte till en original väghållningssats när jag hade min 240. (ca 11 år sen)
Den blev högre än en "vanlig 240, men gissningsvis hade den nog sjunkit ihop lite. Hade inte kvar min så pass länge att jag såg om den "satte" sig. Men den blev en helt annan bil på vägen. smile Gick skitfint, enligt den standard jag hade införstått då. tongue
Men kapa inte i nya grejer! Då är ju vitsen med dom förstörd.. hmm Plus att det är lite som att torka sig bak innan man skitit.
Bättre att låta den gå med det. Den har säkert bättre väghållning med de som sitter i nu mot de gamla. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Kloak dykare ;))
51 Inlägg
2 september 2008
#25
Val skrev:
Jag kör en Polo 9n 1,4 16v. Det står ingenting på förpackningen, men däremot så är det rätt enligt följesedeln. Artikelnumret stämmer överens med det som står på hemsidan.

http://gemotorsport.jetshop.se/ShowProd … p;cat=1669

Dessutom så ser fjädrarna ut ungefär som original men är kortare och kraftigare. Så jag tror det är rätt grejer.

Men när lossar jag fjädern? När jag plockat loss dämparen? Tar jag bara av stötdämparen så hänger ju fjädern med.

Plocka när främre fjäderbenet, Lossa undre bult:ar först, Sen lossar du dom övre i tornet. Vinklar ut hela fjäderbenet, men innan du börjar lossa lagringen så skaffa fjäderspänare (kostar 120 spänn på hatar att skriva det men.. På biltema=( Du fattar nog poängen med dom.. Sen bara till att spänna ihop fjädern, lossa topplagringen, bort me den gamla fjädern, sen göra samma fast tvärt om med den nya fjädern.. Börjar bli lite mycke nu för min trötta hjärna=) Hoppas du förstår.. lite svårt o förklara me ord hur man gör=)

Hårt arbete har aldrig skadat någon,
men jag tänker inte ta risken!!!

Kloak dykare ;))
51 Inlägg
2 september 2008
#26
Necrodamus skrev:
Han menar att om du lossar "tallriken" på själva benet så kommer fjädern med en jävla fart då den är rätt skapligt komprimerad. Du behöver alltså 2 st fjäderspännare som "tvingar" ihop fjädern. Sen när tallriken är borta och du kan ta ut själva fjädern är det bara släppa på spännarna. Och japp, hela fjäderbenet måste loss för att byta fjädrar.


Val skrev:
Jag kör en Polo 9n 1,4 16v. Det står ingenting på förpackningen, men däremot så är det rätt enligt följesedeln. Artikelnumret stämmer överens med det som står på hemsidan.

http://gemotorsport.jetshop.se/ShowProd … p;cat=1669

Dessutom så ser fjädrarna ut ungefär som original men är kortare och kraftigare. Så jag tror det är rätt grejer.

Men när lossar jag fjädern? När jag plockat loss dämparen? Tar jag bara av stötdämparen så hänger ju fjädern med.


Tack för bättre förklaring:)

Hårt arbete har aldrig skadat någon,
men jag tänker inte ta risken!!!

99 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
#27
BlackT5 skrev:
Plocka när främre fjäderbenet, Lossa undre bult:ar först, Sen lossar du dom övre i tornet. Vinklar ut hela fjäderbenet, men innan du börjar lossa lagringen så skaffa fjäderspänare (kostar 120 spänn på hatar att skriva det men.. På biltema=( Du fattar nog poängen med dom.. Sen bara till att spänna ihop fjädern, lossa topplagringen, bort me den gamla fjädern, sen göra samma fast tvärt om med den nya fjädern.. Börjar bli lite mycke nu för min trötta hjärna=) Hoppas du förstår.. lite svårt o förklara me ord hur man gör=)

Jupp, jag köpte de från biltema och de verkar helt ok. De är dock lite otympliga och går knappt att få dit tycker jag. Jag hade jätteproblem bak på originalfjädrarna för det var så satans trångt runtomkring.... tongue Men med lite våld gick det bra.

Ursäkta om jag är lite trög, men har jag fattat rätt:
1. Lossa nedre infästning av fjäderbenet.
2. Lossa övre infästning.
3. Plocka ut hela dämparen.
4. Smacka på fjäderspännare.
5. Skruva loss fjäderbenslagringen.
6. Byt fjäder.

Kloak dykare ;))
51 Inlägg
3 september 2008
#28
Val skrev:
BlackT5 skrev:
Plocka när främre fjäderbenet, Lossa undre bult:ar först, Sen lossar du dom övre i tornet. Vinklar ut hela fjäderbenet, men innan du börjar lossa lagringen så skaffa fjäderspänare (kostar 120 spänn på hatar att skriva det men.. På biltema=( Du fattar nog poängen med dom.. Sen bara till att spänna ihop fjädern, lossa topplagringen, bort me den gamla fjädern, sen göra samma fast tvärt om med den nya fjädern.. Börjar bli lite mycke nu för min trötta hjärna=) Hoppas du förstår.. lite svårt o förklara me ord hur man gör=)

Jupp, jag köpte de från biltema och de verkar helt ok. De är dock lite otympliga och går knappt att få dit tycker jag. Jag hade jätteproblem bak på originalfjädrarna för det var så satans trångt runtomkring.... tongue Men med lite våld gick det bra.

Ursäkta om jag är lite trög, men har jag fattat rätt:
1. Lossa nedre infästning av fjäderbenet.
2. Lossa övre infästning.
3. Plocka ut hela dämparen.
4. Smacka på fjäderspännare.
5. Skruva loss fjäderbenslagringen.
6. Byt fjäder.

Japp. Gör det i den ordningen. O tvärtom om när du ska ha dit dom.. Kanske inte behöver spännarna vid montering av dom nya fjädrana, dom kan va soppas mycke kortare så att dom inte behövs. Men det märker du..

Lycka till med demontering & monteringen.. P.S Det är bättre o fråga en gång för mycket än för lite=) D.S

Hårt arbete har aldrig skadat någon,
men jag tänker inte ta risken!!!

huh?
10 427 Inlägg
3 september 2008
#29
Kan ju kika om nya fjädrarna är 35mm kortare än de gamla.

Jag satte på 25mm kortare fjädrar på min gamla bil tillsammans
med nya stötdämpare. Då blev bilen 3-4cm högre wink big_smile


Kloak dykare ;))
51 Inlägg
3 september 2008
#30
steifan skrev:
Kan ju kika om nya fjädrarna är 35mm kortare än de gamla.

Jag satte på 25mm kortare fjädrar på min gamla bil tillsammans
med nya stötdämpare. Då blev bilen 3-4cm högre wink big_smile

Otur:) Råka ut för det på min gamla 850 me=) Men det va tackvare att dom gamla topplagringarna va total slut.. Så bilen blev 2cm högre i fram & 1-1,5cm hörge bak.. Tvärilsk blev jag.. Men det e sånt som händer=)smile

Hårt arbete har aldrig skadat någon,
men jag tänker inte ta risken!!!

5 Inlägg
3 september 2008
#31
Fan heller!! 35 mm ska synas DIREKT!!! Säg till puckot du köpte fjädrarna av att du fått fel!

"Never drive faster, than your guardian angel can fly"

99 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
#32
Jo, jag har ringt GE motorsport och killen jag pratade med verkade tillmötesgående och antog att något måste blivit fel. Han ville att jag skulle fotografera bilen efter sänkningen och maila honom. Fine det kan jag ju göra, så de får se hur kasst det ser ut!! smile

Får se sen om jag kan få pengarna tillbaka eller om de vill byta ut fjädrarna först. Jag kan väl acceptera att de byter ut dem och sen om det blir likadant så får jag trycka lite på att jag vill ha pengarna tillbaka. Då får jag testa micros sänkningssats (Kilen,  40/40) istället och se om det blir bättre...
Senast redigerat av Val (3 september 2008)

486 Inlägg
3 september 2008
#33
Nu vet inte jag om det ens finns till Polo, men det är inte så att det sitter nivåreglering på bilen?

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

835 Inlägg
3 september 2008
#34
Mina GE sjönk ihop på en timme. DVS ingen sättningstid att tala om... Vart stor skillnad också från original.

2 924 Inlägg
3 september 2008
#35
2bad skrev:
Fan heller!! 35 mm ska synas DIREKT!!! Säg till puckot du köpte fjädrarna av att du fått fel!

Behöver det inte alls göra, mycket beror på skicket på det som satt på bilen innan...35mm är en mild sänkning på de flesta bilar

...men hursomhelst så bör man kontaka GE direkt om man inte är nöjd så de får en chans att reda ut om något gått fel.

Min erfarenhet av GE Motorsport är att de är oerhört behjälpliga och kunniga inom ämnet
Senast redigerat av peegee (3 september 2008)

~ Life is short, have FUN! ~

99 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
#36
Tomas_H skrev:
Nu vet inte jag om det ens finns till Polo, men det är inte så att det sitter nivåreglering på bilen?

Jodå det finns till polo. [EDIT:] För mycket kaffe kanske, men jag fick för mig att du menade att sänkfjädrar kanske inte finns till polo! Haha vad man kan tolka saker konstigt ibland!! Nä det tror jag inte finns till polo.....[/EDIT]


Nivåreglering tvivlar jag på att den har. Ser inte ut som att det finns något som kan "trycka tillbaka" (förutom fjädrarna förstås).
Senast redigerat av Val (3 september 2008)

486 Inlägg
3 september 2008
#37
Nja alltså, nivåregleringen ser du på dämparna om du har. Dom är mycket kraftigare än vanliga, och det är dom som "trycker tillbaka" bilen.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

99 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
#38
Nä då har jag det definitivt inte.

99 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
#39
Har snackat med en kille på GE motorsport och jag har tydligen råkat få golf 4 bakfjädrar. De packade fel helt enkelt. De skickade nya fjädrar idag så jag ska väl ha dem imorgon eller övermorgon! Hoppas nu att detta blir bra!

99 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
#40
Jag har nu monterat de främre fjädrarna och det var ett jädra jobb alltså, men det syntes direkt att den var lägre! Nu återstår bara att slänga i de bakre (som förhoppningsvis ska vara rätt!)

Jobbet tog ca 3 h / hjul! De sabla fjäderbenen satt ju fast i spindeln så man trodde de var svetsade och jag var tvungen att använda mycket, mycket våld. Vänster sida "gick väl an", men på höger sida ville inte drivknuten gå längre ner än ett visst läge pga att drivaxeln tog i någonstans (= jag fick inte ur dämparen). Så där var jag tvungen att lossa ena motorfästet, höja upp motorn en bit underifrån, lossa spindelleden och sedan gick det efter lite lirkande!!!!

Till råga på allt drog jag av en av tre skruvar (infästningen till länkarmen) till spindelleden!! Sitter nu en vanlig 8.8 skruv istället. Någon som vet vilken hållfklass det brukar vara? I så fall kan jag ju se vad som finns på jobbet och "låna". Jag behöver en momentnyckel tror jag. Lätt att dra för hårt annars. tongue

Nä, nu ska jag ut och montera de bakre fjädrarna.


Sök