3309
Sök

Köpråd: nybörjarprojekt?

4 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
#1
Hej alla glada skrotnissar tongue Det sägs att det är ni som vet.

Det jag har lite funderingar på är vad som kan vara en bra bil för nybörjare att leka/trimma/styla. nåt relativt lätt och som inte kostar miljoner. att om det ska smaka så kostar det förstår jag men hade inte tänkt mig en porsche :p
något jag funtat på är en volvo 850T5 då jag har en 854 2.5 SE idag. vad jag klurat ut så ska det vara väsentligt lättare att få fart på en turbomotor än en vanlig sugmotor tror jag det kallas.

Har sökt och kollat runt på forumet men inte lyckats hitta en tråd med tillfredställande svar så jag ställer frågan själv. tacksam för svar.
Senast redigerat av Skogstokig (15 september 2008)


105 Inlägg
15 september 2008
#2
tycker inte du ska ta den bilen.
Köp typ en Volvo 740 Turbo intercooler.
Lätt att meka med, BILLIGA delar , finns delar ööööööverallt.
Visst är la inte snyggaste bilen men dock enklaste att börja hemma meka med! billig att äga med.
Och ja. Turbo motorer går att trimma billigare & bättre än Sugmotor.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
15 september 2008
#3
köp en BMW
behövs ingen turbo för att det ska gå fort
kör på 535 540 E34 smile riktigt goa bilar och du åker betydligt bättre i dom än vad du gör i en volvo


105 Inlägg
15 september 2008
#4
Team-Adolfsson skrev:
köp en BMW
behövs ingen turbo för att det ska gå fort
kör på 535 540 E34 smile riktigt goa bilar och du åker betydligt bättre i dom än vad du gör i en volvo

Mannen har talat wink
Bmw is the shiiiet!
Skrev just volvo eftersom han själv värkade vara ute efter det.
Dock så går det ju trimma turbo bil mer.
Men en BMW turbo är Respekt!

Skogenracing.com
309 Inlägg
15 september 2008
#5
Helt klart en BMW. Men inte en stor tung 5 serie. Köp en BMW E30 325. Dom går fin fint. Håller bra för turbo med smile

------> www.skogenracing.com <------

Gödseldräng
4 529 Inlägg
15 september 2008
#6
mrjaba skrev:
Team-Adolfsson skrev:
köp en BMW
behövs ingen turbo för att det ska gå fort
kör på 535 540 E34 smile riktigt goa bilar och du åker betydligt bättre i dom än vad du gör i en volvo

Mannen har talat wink
Bmw is the shiiiet!
Skrev just volvo eftersom han själv värkade vara ute efter det.
Dock så går det ju trimma turbo bil mer.
Men en BMW turbo är Respekt!

går trimma en sugmotor lika mycket som en turbo snurra
dock betydligt dyrare att trimma en sugis

såg att du skrivit att 740in hade billiga delar
tycker då inte jag
Orginal reservdelar är billigare till min BMW än vad dom var till min gammla 740 jag hade
och det är allt några hundralappar billigare till BMWn
jo BMW turbo är redigt fett dock allt för vanligt nu

kompressor eller sugtrimm ska de va

edit
men kolla runt lite på BMW
525 E34 92 och uppåt så har du vanos me 192hk går skapligt
annars kör du på en 535a 3.5L sexa under huven 211hk och 305nm går riktigt bra
där har en 850 T5 med 250hk inte en suck
egen erfarenhet


Gödseldräng
4 529 Inlägg
15 september 2008
#7
ekkin skrev:
Helt klart en BMW. Men inte en stor tung 5 serie. Köp en BMW E30 325. Dom går fin fint. Håller bra för turbo med smile

vadå tung wink min väger "bara" 1740kg
men går ju lätta dom smile har lättat min iallafall 200kg snart smile
men mer ska det bli ska under under 1500kg


Skogenracing.com
309 Inlägg
15 september 2008
#8
Ja, inget ont sagt om E34orna o andra "tyngre" serier. E skitfina bilar de med. Men som projektbil passar nog en liten "lättmeckad" E30 bättre. smile

------> www.skogenracing.com <------

Gödseldräng
4 529 Inlägg
15 september 2008
#9
ekkin skrev:
Ja, inget ont sagt om E34orna o andra "tyngre" serier. E skitfina bilar de med. Men som projektbil passar nog en liten "lättmeckad" E30 bättre. smile

nja har faktiskt svårt att hålla me där
dock har jag exrem otur när jag köper bilar tongue
köpte mig en E30 som första bil o fyyfan va rost de va på den ^^
kunde dra bort fjädrarna med näven så upprostat var det :S
så den blev skrot


Skogenracing.com
309 Inlägg
15 september 2008
#10
Låter ju inge vidare, hehe tongue

Men det va ju för att du köpte en rutten bil. Han får ju se till o kolla bilen ordentligt innan han köper en. Rost fins ju på alla bilar i olika mängd. E34orna rostar dom med.
Vad är de du inte håller med om föresten?

------> www.skogenracing.com <------

4 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
#11
så en japsare är inget att satsa på? typ nissan 200 eller nåt


Svartlistad
446 Inlägg
15 september 2008
#12
Skogstokig skrev:
så en japsare är inget att satsa på? typ nissan 200 eller nåt

nissan 200 har skithög försäkring pga av undomsstämpeln

och lyssna noga på motorn när du köper den ifall den har missljud köp den inte tongue


Gödseldräng
4 529 Inlägg
16 september 2008
#13
ekkin skrev:
Låter ju inge vidare, hehe tongue

Men det va ju för att du köpte en rutten bil. Han får ju se till o kolla bilen ordentligt innan han köper en. Rost fins ju på alla bilar i olika mängd. E34orna rostar dom med.
Vad är de du inte håller med om föresten?

jo E34orna rostar det gör alla bilar mer eller mindre
men har faktiskt inte så mycket rost på min va huven och på 1 dörr de va det enda
de ag håller på me ? river motorn pga kok och lackar om den för jag gillar svart tongue


654 Inlägg
16 september 2008
#14
Några frågor; Vad har du för ekonomi att röra dig med?,för köpet och att sen lägga på bilen.
Vad har du för kunskaper när det gäller att meka?,ev vänner som är duktiga? (kan mer än byta olja och filter).

Att döma av din skrift så kan du inte jätte mycket och har inte heller en mindre förmögenhet att lägga.
Allt prat om BMW turbo etc är bara att lägga ned då det kommer kosta dig en del kr samt bli knöligt med besiktningen.
Volvon modellen du nämnt kan va ett bra alt då den har turbo från början (inga problem att besikta då),ger kanske lite mer ös och trimm möjligheter för pengarna så att säga.

200an som du nämner är väl en rätt okej bil,förutom div sjukdomar med oljekylningen med lager ras som följd.Dock har väl mer parten av 200orna idag renoverats skulle ja gissa på.
Dock så är den precis som BMW bilarna (särskilt e30 med 6a) dyra i försäkring.

Ang val av bil i slutändan så är det väl egentligen upp till eget tycke och smak,samt vad du själv fastnar för.
Infon om att det går att trimma en sugmotor lika mycket som en turbo motor stämmer inte, verkligen inte när det gäller genren överladdning.
Dock som nämnt så kostar en sugmotor ~ 1000kr/hk när man ska trimma dom.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
16 september 2008
#15
Blida skrev:
Några frågor; Vad har du för ekonomi att röra dig med?,för köpet och att sen lägga på bilen.
Vad har du för kunskaper när det gäller att meka?,ev vänner som är duktiga? (kan mer än byta olja och filter).

Att döma av din skrift så kan du inte jätte mycket och har inte heller en mindre förmögenhet att lägga.
Allt prat om BMW turbo etc är bara att lägga ned då det kommer kosta dig en del kr samt bli knöligt med besiktningen.
Volvon modellen du nämnt kan va ett bra alt då den har turbo från början (inga problem att besikta då),ger kanske lite mer ös och trimm möjligheter för pengarna så att säga.

200an som du nämner är väl en rätt okej bil,förutom div sjukdomar med oljekylningen med lager ras som följd.Dock har väl mer parten av 200orna idag renoverats skulle ja gissa på.
Dock så är den precis som BMW bilarna (särskilt e30 med 6a) dyra i försäkring.

Ang val av bil i slutändan så är det väl egentligen upp till eget tycke och smak,samt vad du själv fastnar för.
Infon om att det går att trimma en sugmotor lika mycket som en turbo motor stämmer inte, verkligen inte när det gäller genren överladdning.
Dock som nämnt så kostar en sugmotor ~ 1000kr/hk när man ska trimma dom.

klart det går sugtrimma likamycket som det går turbo trimma
bara att det kostar som fan
de där 1000kr/hk stämmer inte alltid heller men det är på ett ungefär vad man får räkna me sen beror det på bilar


654 Inlägg
16 september 2008
#16
Tvivlar på att ens kostnaden kan övermanna skillnaderna i effekt uttag mellan sug/överladdning (turbo/kompressor).

Bara som ett exempel: vill man kan man tex plocka ut några 1000hk ur en överladdad motor.
Skall du däremot göra detta med en sug motor för applikation i en bil, ja då får du nog gå upp till några 10-tals liter i volym osv.
Detta var dock lite av ett onormalt exempel..Men ja tror poängen är noterad.

Nej okej,ska man vara lite mer ingående så kanske man klarar sig runt 500kr/hk upp till ~ 20hk.
Dvs, en enklare variant av BPU..Men i grunden och botten så ska man nog räkna med minst 1000kr/hk om man ser till helheten..Dvs,även effekt efter 20hk.
Och merparten av sugmotorerna är varandra lika då dom fungerar på samma sätt i grunden, och tillväga gångs sättet blir snarlikt mellan dom olika.Om man nu pratar en vanlig normal motor och inget expriment från motor industrin!

10 287 Inlägg
16 september 2008
#17
Svar nej. Det går alltid att ur given slagvolym få ut mera effekt om du kan överladda.
(Givet villkoret att grejorna håller givetvis).

/Göran

Team-Adolfsson skrev:
klart det går sugtrimma likamycket som det går turbo trimma

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

VW-nörd?
4 332 Inlägg
16 september 2008
#18
Vill du plocka isär bilen i molekyler o förstå vad du gör osv, rekommenderar en gammal bubbla (trist va...?).
Just saying. Lätt att förstå hur de sitter ihop om man e helt ny på de här med att skruva i karosser å elsystem osv osv (finns ju ingen el hehe typ)...kan ju göra dom rätt roliga o tuffa med smile


4 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#19
det kan vara ett alternativ med bubblan, själv är jag väl en glad amatör som hoppas på att lära mig mecka :p är utbildad elektriker ochska på intervju på torsdag om jag får jobbet kommer jag ha en kanska stor budget. jag har polare som är bilmeckar och som kan en hel del. man måste lära sig nångång tongue man måste ju börja med någåt ganska basic så man hajjar vad man pysslar med. väldigt tacksam för alla svar


Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök