Kanske inte angående självsvängningar pga för låga varv. Snarare höga varv men intressant ändå måhända.
---------------------------
Vi stjäl ett gammalt inlägg av Johan Edlund som är en som VET:
"Så länge man tillverkar vevaxlar i ett flexibelt material så kommer torsionssvängningar att uppstå. Då alla material är flexibla så kommer man alltid ha en viss mängd torsionssvängningar.
En förbränningsmotor ger omväxlande positivt och negativt vridmoment, och ju längre bort från infästningen vi kommer ju större blir deformationen mätt i grader. Största problemet är alltså cylindern längst ifrån svänghjulet.
Har ett svagt minne av att en vevaxel kan normalt flexa ett fåtal grader.
Det finns flera sätt att angripa detta problem med torsionssvängningar. Man kan göra vevaxeln kortare och kraftigare. Man kan göra vevaxeln i ett material med högre e-modul som tex Toyota har experimenterat med (stål utblandat med titanborid vill jag minnas att jag hörde någonting om). En annan lösning är att använda en svängningsdämpare som minskar amplituden på svängningarna. Man kan också använda olika tändningsföljder för att försöka minska svängningarna.
Ett problem som svängningarna bidrar till är att ventilrörelser hamnar i osynk med kolvrörelserna vilket kan leda till tex att effekten sjunker och att kolvar och ventiler kan riskera att krocka. Vet att tex Cosworth har forskat på detta i samband med tävlingsmotorer och vanligen används någon form av dämpare för att minska de här problemen men man har också i vissa fall gått över till att sköta kamdrivningen på samma sida som svänghjulet sitter.
Den största faran med svängningarna brukar dock vara kritiska varvtal och självsvängning, dvs de varvtal som motorns egen frekvens matchar svängningen hos vevaxeln så att vevaxelns svängning förstärks (man kan tänka sig det som någon som puttar på en gunga i takt med gungan eller i otakt och den skillnad det ger hos gungningen) vilket kan leda till brott. Dessa varvtal går dock att beräkna med hjälp av massorna som ingår. Idag finns dessutom många bra datorprogram för sådant här.
I tex F1 så är just torsionssvängningar i vevaxeln ett mycket stort problem och det är naturligtvis någonting som drabbar raka motorer såväl som v-motorer och boxermotorer. En motor som i övrigt har en mycket bra balans som en rak 8 eller 6 kan drabbas hårt av dessa problem. BMW har tex haft en hel del problem med tidigare tävlingsmotorer med raka sexor, då fick man helt enkelt begränsa varvtalet för att undkomma problemet."
Se här också om du vill spy:
http://epubl.luth.se/1402-1617/2001/341 … 341-SE.pdf/Göran
Habobo skrev:
Att självsvängning är en synonym för egenfrekvens vet jag också. Det svarade ju tyvärr inte på min fråga. Vad krävs eller när uppstår en motors egenfrekvens?