2537
Sök

Varför vinterbil för er med "vanlig bil" ?

Egenföretagare
2 496 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#1
Ibland när man kollar runt på garaget så ser man att folk har "vinterbilar" tänkte bara höra vad syftet med en vinterbil är när nu ändå åker 850 / E34 osv till vardags ?

Har sett exempel på folk som har bilar som är i sämre skick än min bmw men ÄNDÅ  kör något annat på vintern ?

Själv hade jag tänkt köpa något skit för att lära mig i vinter då A4an är lite dyr att sätta i en stolpe i något industri område. men för det tänker jag inte ställa av den.

Tror folk att deras volvo 850 som är byggd för svenska vintern skulle rosta bort på en säsong när den antagligen ändå brukats av en o-vårdsam barnfamilj de 15tidigare vintrarna ?

Bara kul att höra vad ni säger !

// Emil

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

1 703 Inlägg
22 september 2008
#2
För att det är sköj att ha nåt att leka med i snön. Många av oss får ju inte längre plats i en pulka sad


Skaune
22 september 2008
#3
Saltet sätter sina spår, och de kvittar om vinterbilen e finare, dom vill ändå inte utsätta sin favoritbil för snö o slask, helt förståligt! sen kanse man inte gillar sina osexiga vinterfälgar o nya i 17", ja då kan man lika gärna köpa en vinterbil!

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
22 september 2008
#4
Även om min bil inte är en superfin Supra eller en ny Benz, så är det ändå min kära pärla, och den vill man inte riskera att få sladd med på vintern. sad

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

689 Inlägg
22 september 2008
#5
För de första så e de inte så kul att köra en bil med ca 450hk i snö o på hala vägar, e halkigt nog på torr asfalt på sommaren. sen om man har en bil som e riktigt låg så e de inte så kul att köra fast i nån snö som ligger på vägen. för v70 kommer avsolut inte rosta bort om man kör den på vinterna, första året ja hade den så körde jag med den på vintern, men sen efter sänkning och trimning så e de bäst att den får stå inne i garage värmen under vintern

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
22 september 2008
#6
Vintern sliter på bilen, speciellt om det är en bil som inte är perfekt i lacken osv. Finns det nånstans där saltet tar sig in så kan man utgå från att den förfaller fort.
Om lacken nu skulle vara hel så kan man också räkna med en massa stenskott av den sk sanden dom använder, det är ju för f-n sten dom sprider.

Jag hatar vinter och vägrar köra i slasket med "finbilen", då duger det med en redan rostig och skabbig bil. Man kommer dit man ska och slipper må lika illa över saltslasket...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

VW-nörd?
4 332 Inlägg
22 september 2008
#7
bara tuta o köra...ork å besikta o laga/serva TVÅ bilar tongue


DFFL
9 020 Inlägg
22 september 2008
#8
Bilar ska användas.
De är byggda för att användas även på vintern, kör skiten.
Blir den rostig så laga det.
Kanar du av vägen in i en stolpe, då har du väl försäkring som täcker det?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

SSS -12
3 217 Inlägg
22 september 2008
#9
FireTraXX skrev:
Bilar ska användas.
De är byggda för att användas även på vintern, kör skiten.
Blir den rostig så laga det.
Kanar du av vägen in i en stolpe, då har du väl försäkring som täcker det?

Jag hade aldrig lagt mig och rostlagat en nyare bil, hade du kunnat tänka dig att stå på uppfarten och fylla hål med plastic-padding eller svetsa på din Audi?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

DFFL
9 020 Inlägg
22 september 2008
#10
Fuckface skrev:
FireTraXX skrev:
Bilar ska användas.
De är byggda för att användas även på vintern, kör skiten.
Blir den rostig så laga det.
Kanar du av vägen in i en stolpe, då har du väl försäkring som täcker det?

Jag hade aldrig lagt mig och rostlagat en nyare bil, hade du kunnat tänka dig att stå på uppfarten och fylla hål med plastic-padding eller svetsa på din Audi?

Knappast, jag lämnar in min bil...
Men du förstod väl vad jag menade?
Senast redigerat av FireTraXX (22 september 2008)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

8 883 Inlägg
22 september 2008
#11
Håller med FireTraXX, bilar är till för att användas året runt.
Har man däremot en sällsynt bil (tex Hemi Cuda) eller en cab av äldre modell så kan jag förstå att man inte använder den på vintern. Äldre cabar fungerar inte bra på vintern pga otäta tak, men nyare fungerar alldeles utmärkt.
Att inte köra en +400hk bil på vintern pga att den inte är körbar, ja då har man byggt bilen fel...
Senast redigerat av Hamilton (22 september 2008)

Fotograf på tierpidag.se

DFFL
9 020 Inlägg
22 september 2008
#12
Hamilton skrev:
Håller med FireTraXX, bilar är till för att användas året runt.
Har man däremot en sällsynt bil (tex Hemi Cuda) eller en cab av äldre modell så kan jag förstå att man inte använder den på vintern. Äldre cabar fungerar inte bra på vintern pga otäta tak, men nyare fungerar alldeles utmärkt.
Att inte köra en +400hk bil på vintern pga att den inte är körbar, ja då har man byggt bilen fel...

Ja, där förstår jag.
Har man en Corvette från 57 som är i absolut nyskick och lite till så hade jag inte heller kört den på vintern.
Men "vanliga" bilar som har fått en bonnasänkning, kjolpaket från polen och en chippning utförd av den skumma mekanikern brevid bageriet så är den faktiskt körduglig året om.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

2 122 Inlägg
22 september 2008
#13
det är ju på vintern jag plockar fram min pärla. på med is däcken och ut på banan big_smile

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

1 Inlägg
22 september 2008
#14
Själv klart skall man njuta av sin bil hela året, kolla gärna över för att se vinter bilder.

Året runt hälsningar
500 SL

DFFL
9 020 Inlägg
22 september 2008
#15
https://www1.garaget.org/gallery/archive/10265/467880_em3su2.jpg

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

819 Inlägg
22 september 2008
#16
Snacka om ilandsproblem, varför uppkommer ens en sånhär diskussion?
Vi som kör våra vinterbilar gör det och ni som inte gör det gör det inte så svårt är det smile

Själv har man inte en bil som är värd miljoner, men den är fin i skicket för sin årsmodell, visst det finns två små rostfläckar, men inte fasen vill man att dom ska bli värre för att man kör den i snö, slask o salt?
Alla vi här inne tycker vell det är roligt att åka och dra i kryckan eller hur? Men jag tror inte alla tycker att det är lika kul att sätta sin sommar favoritbil som man faktiskt har lagt ner en och en annan krona på i en lyktstolpe. DÄRFÖR köper man en vinterbil som man inte behöver vara rädd om smile

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

482 Inlägg
22 september 2008
#17
andreasgustavsson skrev:
Snacka om ilandsproblem, varför uppkommer ens en sånhär diskussion?
Vi som kör våra vinterbilar gör det och ni som inte gör det gör det inte så svårt är det smile

Själv har man inte en bil som är värd miljoner, men den är fin i skicket för sin årsmodell, visst det finns två små rostfläckar, men inte fasen vill man att dom ska bli värre för att man kör den i snö, slask o salt?
Alla vi här inne tycker vell det är roligt att åka och dra i kryckan eller hur? Men jag tror inte alla tycker att det är lika kul att sätta sin sommar favoritbil som man faktiskt har lagt ner en och en annan krona på i en lyktstolpe. DÄRFÖR köper man en vinterbil som man inte behöver vara rädd om smile

Om man ä rädd för att sätta bilen i en lyktstolpe bara för att det är lite snö o is på vägen borde man nog åka buss på vintern i stället ,för att inte säga året om

just real power
no turbo shit

804 Inlägg
22 september 2008
#18
rwd och mittmotor, släpper det så släpper det rejält. Så känns säkrare med slö pugge med fwd och 70hk på vinterhalvåret.

4 001 Inlägg
22 september 2008
#19
eller så har man en vinterbil för att ifall man är ute och leker å sätter bilen så kan man ta den andra till jobbet dagen efter...
sen är ju en V70 Tdi automat inte så kul att leka med...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Egenföretagare
2 496 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#20
Hamilton skrev:
Håller med FireTraXX, bilar är till för att användas året runt.
Har man däremot en sällsynt bil (tex Hemi Cuda) eller en cab av äldre modell så kan jag förstå att man inte använder den på vintern. Äldre cabar fungerar inte bra på vintern pga otäta tak, men nyare fungerar alldeles utmärkt.
Att inte köra en +400hk bil på vintern pga att den inte är körbar, ja då har man byggt bilen fel...

ungnefär det där jag menade ! smile

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal


Sök