3667
Sök

Var Nissans GTR så snabb på ringen eller...?

Got VTEC?
1 593 Inlägg
24 oktober 2008
#81
Irmscher Vectra skrev:
Äh, det är väl bara att acceptera att Porsche inte är värst på nordslingan längre. Elektronik och annat skit hjälper väl till att hålla den bautatunga japanen på banan. Släpp ut en gammal Nissan och en gammal Porsche, bägge utan esp, abs, abc, adhd mm.mm så blir resultatet nåt helt annat.
Eller stäng av allt elektronik och kolla..  wink

Haha ja, de äldre porscharna är ju verkligen aslätta att kontrollera utan antisladdsystem osv.. roll

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

950 Inlägg
25 oktober 2008
#82
Takashi skrev:
Irmscher Vectra skrev:
Äh, det är väl bara att acceptera att Porsche inte är värst på nordslingan längre. Elektronik och annat skit hjälper väl till att hålla den bautatunga japanen på banan. Släpp ut en gammal Nissan och en gammal Porsche, bägge utan esp, abs, abc, adhd mm.mm så blir resultatet nåt helt annat.
Eller stäng av allt elektronik och kolla..  wink

Haha ja, de äldre porscharna är ju verkligen aslätta att kontrollera utan antisladdsystem osv.. roll

Men vad är där för fel på 32/68 viktfördelning? wink

757 Inlägg
25 oktober 2008
#83
orkar inte läsa hela tråden men läste någonstans att man bröt garantin på något sätt om man slog av hjälpmedlerna så det är väll det nissan har gjort också samt slicks och porschen på R däck

1 060 Inlägg
4 november 2008
#84
jag vet inte vad jag skall tro

Men enligt Porsche så ljuger Nissan!

http://www.aftonbladet.se/bil/article3435311.ab

uʍop ǝpısdn ǝdʎʇ uɐɔ ʎןןɐǝɹ noʎ ˙ǝnɹʇ sʇı ˙ןoן

1 963 Inlägg
4 november 2008
#85
Den är säkert snabb.. men en miljon nästan kostar den här.. o hur fan ser inredningen ut? utsidan i all ära men nån måtta får de fan vara.. ser ut som en treåring gått lös med så mycke nedsmält lego den hittade på dagis.. de är ju pinsamt!

Men are not born - Men are made

Got VTEC?
1 593 Inlägg
6 november 2008
#86
engineaddict skrev:
jag vet inte vad jag skall tro

Men enligt Porsche så ljuger Nissan!

http://www.aftonbladet.se/bil/article3435311.ab

Porsche = dåliga förlorare

Så fort Porsche är hotat och inte längre snabbast så ska det bortförklaras på ett eller annat sett.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

7 120 Inlägg
6 november 2008
#87
Felax skrev:
Den är säkert snabb.. men en miljon nästan kostar den här.. o hur fan ser inredningen ut? utsidan i all ära men nån måtta får de fan vara.. ser ut som en treåring gått lös med så mycke nedsmält lego den hittade på dagis.. de är ju pinsamt!

Vet inte vad du har sett för inredning, men jag tycker inte det är något fel på den.

Got VTEC?
1 593 Inlägg
6 november 2008
#88
http://photos.webridestv.com/datastore/images/user/ebb3e0f86d41d41c42233a5237b90aa2/Nissan_Skyline_GT-R_2009_92674_20080620.jpg

Tycker inte det ser så illa ut.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

Mästare
2 947 Inlägg
6 november 2008
#89
Sådär överdrivet snygg ser den inte ut...

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Got VTEC?
1 593 Inlägg
6 november 2008
#90
KimVsWorld skrev:
Sådär överdrivet snygg ser den inte ut...

Nja, kan ju hålla med om att den inte är det snyggaste kanske, men den är rätt snygg och sedan med den prestandan för det priset (HELT NY) är ju inte helt fel.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

950 Inlägg
23 november 2008
#91
Karlzzon skrev:
Hejsan,

Lite tvivel finns nog när man läst denna, andra kanske blir övertygade:

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 … /index.xml

Nu finns där en oberoende test av GTR och GT2 på Nürburgring, men tyvärr inte under helt optimala förhållande, men persoligt tycker jag att en firhjulsdriven bil borde ha fördel av att banan var lite fuktig på vissa partier. Ändå var Porschen snabbare.

Läs artiklen:

http://magazines.drivers-republic.com/d … etruth030/

Jag är fullt medveten om att denna tråd kommer att fortsätta en bra stund framöver. Personligen ser jag fram emot när tyska Sport Auto kör bilarna mot varandra, för det är världens mest seriösa biltidning med störst erfarenhet av Nürburgring tester. Det borde kunne avgöra saken.

/Nu fungera även länken smile
Senast redigerat av Dansken- (23 november 2008)

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
23 november 2008
#92
Nu går jag nog emot alla. Men med tanke på vikt kontra hästkrafter så oavsett hur mycket elektronik som sitter i bilfan kan den med säkerhet inte sätta den tiden utan racingslicks. Det är fysiskt omöjligt.

Visst, nu är jag ju en fan av logiskt tänkande istället för att dyrka japan som en egen religion.. roll

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

WANGAN-MEET CREW / Subaru Driver
162 Inlägg
24 november 2008
#93
Siarnaq skrev:
Nu går jag nog emot alla. Men med tanke på vikt kontra hästkrafter så oavsett hur mycket elektronik som sitter i bilfan kan den med säkerhet inte sätta den tiden utan racingslicks. Det är fysiskt omöjligt.

Visst, nu är jag ju en fan av logiskt tänkande istället för att dyrka japan som en egen religion.. roll

Kan hålla med dig,MEN vikt kontra acc osv.

Här nedan finner du ett exempel:

Nissan GTR
Tjänstevikt 1 740 kg
480 hk 4 Hjulsdrift
0-100  på 3,5 sekunder

Ferrari 599 GTB Fiorano
Tjänstevikt 1 690 kg
620 hk Bakhjulsdrift
0-100 på 3,7 sekunder

Det är inte alltid som man tror,jag har sagt det förut, det är även en fråga om HUR kraften levereras.

Mvh.Micke
Senast redigerat av MickeMys (24 november 2008)

WANGAN MEET CREW: Sveriges största Japsträff - Wangan-Meet 5 Lördagen den 6 Juli 2013 @ Ljungbyheds flygplats F5 för mer information: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265689

230 Inlägg
24 november 2008
#94
MickeMys skrev:
Siarnaq skrev:
Nu går jag nog emot alla. Men med tanke på vikt kontra hästkrafter så oavsett hur mycket elektronik som sitter i bilfan kan den med säkerhet inte sätta den tiden utan racingslicks. Det är fysiskt omöjligt.

Visst, nu är jag ju en fan av logiskt tänkande istället för att dyrka japan som en egen religion.. roll

Kan hålla med dig,MEN vikt kontra acc osv.

Här nedan finner du ett exempel:

Nissan GTR
Tjänstevikt 1 740 kg
480 hk 4 Hjulsdrift
0-100  på 3,5 sekunder

Ferrari 599 GTB Fiorano
Tjänstevikt 1 690 kg
620 hk Bakhjulsdrift
0-100 på 3,7 sekunder

Det är inte alltid som man tror,jag har sagt det förut, det är även en fråga om HUR kraften levereras.

Mvh.Micke

Släng upp tider 100-200 så är allt som man tror igen

950 Inlägg
24 november 2008
#95
immy skrev:
MickeMys skrev:
Siarnaq skrev:
Nu går jag nog emot alla. Men med tanke på vikt kontra hästkrafter så oavsett hur mycket elektronik som sitter i bilfan kan den med säkerhet inte sätta den tiden utan racingslicks. Det är fysiskt omöjligt.

Visst, nu är jag ju en fan av logiskt tänkande istället för att dyrka japan som en egen religion.. roll

Kan hålla med dig,MEN vikt kontra acc osv.

Här nedan finner du ett exempel:

Nissan GTR
Tjänstevikt 1 740 kg
480 hk 4 Hjulsdrift
0-100  på 3,5 sekunder

Ferrari 599 GTB Fiorano
Tjänstevikt 1 690 kg
620 hk Bakhjulsdrift
0-100 på 3,7 sekunder

Det är inte alltid som man tror,jag har sagt det förut, det är även en fråga om HUR kraften levereras.

Mvh.Micke

Släng upp tider 100-200 så är allt som man tror igen

I GTR-GT2 testen på Nürburgring så man ju tydligt att när det gick rakt fram så var Porsche MYCKET snabbare, så där har den fördel av lägre vikt och mer effekt.

2 164 Inlägg
24 november 2008
#96
Varför inte vänta tills GTR är testat av en oberoende part på ringen innan man kommenterar.
Om de är så att Nissan fuskat kommer de ju fram.
Sen angående motorerna så kan de skilja mer på en svensson bil än en sport bil när de gäller motorn för dom flesta sportbils tillverkarna har ju handbygda motorer i dagens läge.
De är alltid bättre att säga lägre siffa än vad de igentligen är när de gäller effekten.

MVH

F


950 Inlägg
24 november 2008
#97
Fredrik-79 skrev:
Varför inte vänta tills GTR är testat av en oberoende part på ringen innan man kommenterar.
Om de är så att Nissan fuskat kommer de ju fram.
Sen angående motorerna så kan de skilja mer på en svensson bil än en sport bil när de gäller motorn för dom flesta sportbils tillverkarna har ju handbygda motorer i dagens läge.
De är alltid bättre att säga lägre siffa än vad de igentligen är när de gäller effekten.

MVH

F

På vilket sätt är inte denna test gjort av oberoende part?

http://magazines.drivers-republic.com/d … etruth030/

Vad är din definition på handbyggda motorer?

V10
24 november 2008
#98
MickeMys skrev:
Siarnaq skrev:
Nu går jag nog emot alla. Men med tanke på vikt kontra hästkrafter så oavsett hur mycket elektronik som sitter i bilfan kan den med säkerhet inte sätta den tiden utan racingslicks. Det är fysiskt omöjligt.

Visst, nu är jag ju en fan av logiskt tänkande istället för att dyrka japan som en egen religion.. roll

Kan hålla med dig,MEN vikt kontra acc osv.

Här nedan finner du ett exempel:

Nissan GTR
Tjänstevikt 1 740 kg
480 hk 4 Hjulsdrift
0-100  på 3,5 sekunder

Ferrari 599 GTB Fiorano
Tjänstevikt 1 690 kg
620 hk Bakhjulsdrift
0-100 på 3,7 sekunder

Det är inte alltid som man tror,jag har sagt det förut, det är även en fråga om HUR kraften levereras.

Mvh.Micke

Fina siffror men du glömmer att Ferrarin är bakhjulsdriven men sätter ändå en sån tid 0-100 km/h, jag är mer imponerad av Ferrarin. Å andra sidan är jag inget fan av 0-100 km/h intervallet, mer meningslös intervall finns inte.

Ett exempel på varför jag anser det vara meningslöst är att du kan ta en Evo, helt original och ställa den mot min bil t,ex, den skulle köra jämt i princip mot min bil men över 100 km/h så får Evo föraren ta fram ett teleskop för att se vart jag tog vägen.

Jag skulle gärna vilja ha ett svar från er som tror att GT-R är så snabb.

Vi tar GT-R vs 997 Turbo:

997 Turbon väger ca 1580-1600 kg (lite olika vikter från test till test som skiljer), 480 hk och fyrhjulsdrift.

GT-R väger 1700++ kg, (enligt vägverket så väger den 1800+ kg tjänstevikt), 480 hk och fyrhjulsdrift.

Till frågan..hur FAN kan en så mycket tyngre bil med likvärdig effekt och en likadan drivlina vara ca 10-15 sekunder snabbare runt Nürburgring?? Det finns ingen som kan förklara det genom att säga: "Ja men Suzuki som körde GT-R är en grym förare"...för Walter Röhl är nog en minst lika duktig förare, om inte bättre.

Någon som vill kommentera detta?
Senast redigerat av V10 (24 november 2008)

Evolution Garage
1 299 Inlägg
24 november 2008
#99
Siarnaq skrev:
Nu går jag nog emot alla. Men med tanke på vikt kontra hästkrafter så oavsett hur mycket elektronik som sitter i bilfan kan den med säkerhet inte sätta den tiden utan racingslicks. Det är fysiskt omöjligt.

Visst, nu är jag ju en fan av logiskt tänkande istället för att dyrka japan som en egen religion.. roll

Det är mycket möjligt, det är snitthastigheten som avgör tiden på banan, inte maxhastigheten. Och jag är absolut inte något Japan-fan (ärligt asså) men läst mycket om GTR och satan vilken bil!
Kurvtagningsförmågan begränsas enbart av hur stark du är i armarna (typ asså)

Ferrari Enzo: X antal miljoner, 660hp 12:a 0-100km/h 3.6 sek.
Nissan GTR: Inte ens en miljon, 480hp 6:a 0-100km/h 3.5 sek

Det krävs en japanare för att klara av det, den saken är säker!

Porsche i all ära, men teknikmässigt så är GTR överlägsen, då den har mer datorkraft än en Apollostation, och det är där dess osannolika prestanda ligger, inte antalet hästkrafter/vikten.

Hurvida Nissan fuskat på ringen eller ej låter jag vara osagt, men hade någon åkt till mitt land å gett mig stryk i det jag anser mig vara allra bäst på, så hade i alla fall jag blivit sur...

Sky´s the limit...

Sothora <3
1 201 Inlägg
24 november 2008
#100
kommer aldri i mina ögon se att GTRen spöar Porschen med dom specen! löjligt

Bildemonterare samt egen verkstad. !


Sök