MickeMys skrev:
Siarnaq skrev:
Nu går jag nog emot alla. Men med tanke på vikt kontra hästkrafter så oavsett hur mycket elektronik som sitter i bilfan kan den med säkerhet inte sätta den tiden utan racingslicks. Det är fysiskt omöjligt.
Visst, nu är jag ju en fan av logiskt tänkande istället för att dyrka japan som en egen religion..
Kan hålla med dig,MEN vikt kontra acc osv.
Här nedan finner du ett exempel:
Nissan GTR
Tjänstevikt 1 740 kg
480 hk 4 Hjulsdrift
0-100 på 3,5 sekunder
Ferrari 599 GTB Fiorano
Tjänstevikt 1 690 kg
620 hk Bakhjulsdrift
0-100 på 3,7 sekunder
Det är inte alltid som man tror,jag har sagt det förut, det är även en fråga om HUR kraften levereras.
Mvh.Micke
Fina siffror men du glömmer att Ferrarin är bakhjulsdriven men sätter ändå en sån tid 0-100 km/h, jag är mer imponerad av Ferrarin. Å andra sidan är jag inget fan av 0-100 km/h intervallet, mer meningslös intervall finns inte.
Ett exempel på varför jag anser det vara meningslöst är att du kan ta en Evo, helt original och ställa den mot min bil t,ex, den skulle köra jämt i princip mot min bil men över 100 km/h så får Evo föraren ta fram ett teleskop för att se vart jag tog vägen.
Jag skulle gärna vilja ha ett svar från er som tror att GT-R är så snabb.
Vi tar GT-R vs 997 Turbo:
997 Turbon väger ca 1580-1600 kg (lite olika vikter från test till test som skiljer), 480 hk och fyrhjulsdrift.
GT-R väger 1700++ kg, (enligt vägverket så väger den 1800+ kg tjänstevikt), 480 hk och fyrhjulsdrift.
Till frågan..hur FAN kan en så mycket tyngre bil med likvärdig effekt och en likadan drivlina vara ca 10-15 sekunder snabbare runt Nürburgring?? Det finns ingen som kan förklara det genom att säga: "Ja men Suzuki som körde GT-R är en grym förare"...för Walter Röhl är nog en minst lika duktig förare, om inte bättre.
Någon som vill kommentera detta?