2412
Sök

Lacka om Huv med klarlacksläpp - LACKAD *BILD!* UPDATE

1 892 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
Crazygreek skrev:
krutmats skrev:
Okej, han måste ha bilen på Onsdag så jag tänlkte matta ner lacken inatt och handla den imorrn bitti,  om jag kör accelerator, kan jag våtslipa klarlacken samma dag då?
Om jag kör på Mer färg för att tex täcka något, det blir ingen nyans skillnad på lacken då?   

TACK för din hjälp! verkligen guld värt!!
Mvh/Mats

asså, om du inte har en ugn så du kan grilla huven, så e de meningslöst o lägga klarlack med accelerator, visst den härdar galet fort! men ja hade nog kört som man ska, de innebär alltid risker med accelerator! klarlacken blir tunnare o på så vis lättare o få rinn! mitt tips är att du lackar huven, monterar dit den, låter han åka me den ett tag, (3-4dagar) sen tar du in den o så kan du våtslipa o polera, då har den fått härda endel smile

o sen att du kanske öser på lite mer färg ska inte påverka nyansen! dock tar torknings processen längre tid ! så lägg inte på klarlacken föräns de är 110% torrt, då kan du få annat skit istället som e jobbigare än att plasten ramlar ner tongue

Kalas, för det var denna teknik jag var inne på från början,  att strunta i ACC ttill klarlacken, 
bra idé där att jag skulle låta han åka med bilen ett tag, hade jag inte haft en tanke på smile
Okej det var därför jag tyckte det såg flammigt ut , för att det blev mer färg på ett ställe och hade inte torkar helt,
Men nu tror jag jag har allt klart för mig smile

Visco_S60 skrev:
nä pilla inte på bas lacken.. låt den vara som den ligger om du inte får ett rinn eller så..  risken är att du flyttar metallicen så att det syns när du laggt klarlacken.. du har en bra färg men risken finns där.

sen slipa aldrig något till plåt om du inte måste.. det kommer rosta. frågan är bara när.. att lägga fyller brukar ilag inte påvärka hållbarheten av lacken (inte änns på dörrar) fyller går många gånger före spackel som inte skall förväxlas!. det är lite knivigare men även spackel går att lägga upp till 6mm utan att det spricker utan vidare.

synd på plasten >.< köp riktig klarlack och blanda 3:1 15% härdare och 5%accelerator så är den hård på någon timme.. poler bar på ett par timmar

Förstår inte riktigt vad du menar med detta, att det skulle rosta förr eller senare bara för att det är plåtrent?
Eller menar du om man slipar plåtrent och sen lägger lack direkt utanpå?

Nej jag förstod heller inte vad han menade, självklart har jag på grundfärg "DP40"  tror jag det heter,  har slipat genom på ett hörn 2 gånger som jag fått spruta om, så visst har jag rostskyddsfärg

Mvh/M

1 892 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
Här kommer mina bilder jag lovat big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/905/478567_sbhm4b.jpg
Här våtslipas huven... trodde det var sista gångeb innan ölackning,
MEN slipade ju genom på två hörn så det blev ett par omgångar med ny grundfärg...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/905/478569_42k9lk.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/905/478570_4zxttc.jpg
Min Devilbiss
Här är min nyköpta spruta en Devilbiss.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/905/478571_lyh6pu.jpg
lackat o klart... Vad händer, JO plasten i bakgrunder ramalr ner...
lackat o klart...   Vad händer, JO plasten i bakgrunder ramalr ner...
SUCK!!!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/905/478572_0rynxp.jpg
SUCK!!!

Har alltid rätt!
689 Inlägg
6 oktober 2008
FY!! usch va jobbigt!!

Livet är ett helvete, du är bjuden!

1 892 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
pampers138 skrev:
FY!! usch va jobbigt!!

Ja riiiktigt surt skrek Rakt ut!!! big_smile

3 059 Inlägg
6 oktober 2008
Fy fan va trött jag hade blitt asså.. Kan bara sucka så högt det går..

1 892 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
ja det är heeeeemskt, men får 5ta tag i det imorrn...'
Van med motgångar wink
Natti

10 Inlägg
7 oktober 2008
det stämmer.. jag som tänkte fel där.. jag skall kolla va 15% burken heter på jobbet.. för jag har fått total brainfreeze (arbetsskada att bara slänga ihop samma recept varje dag antar jag), ´men vårat recept är iof framtaget av standox och borde vara lätt att hitta på nätet tycker jag.  som sagt så härdar det ruskigt fort

1 892 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
Hehe okej det är lugnt, lätt att köra saker på rutin.
Men jag hoppar accen,   Gör som Crazygreek sa,  att han får köra med bilen någon dag så får jag ta och slipa av den och polera upp den sen smile
Nu ska jag äta frukost och åka och köpa mer färg..
Och fästa upp plasten  wink
Chipp

10 Inlägg
7 oktober 2008
ok såhär skall det vara wink

3:1 klarlack / härdare
15% Acc
5% Förtunning

vill du ha snabbare härdning skall det vara 20% acc men risken är att du får apelsinskal

Det är inte så att det (bara) är klarlacken som blev skadad av plasten?.. isf kan du om du har tur vattenslipa bort skadan och polera. alternativt att du bara fixar skadan i klarlacken och sedan lägger ny klarlack (behöver ingen bas)

1 892 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/905/478753_eknicj.jpg
Testade mitt nya vidvinkelobjektiv,
nu är huven våtslipad och ska snart lackas igen smile

1 892 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
Visco_S60 skrev:
ok såhär skall det vara wink

3:1 klarlack / härdare
15% Acc
5% Förtunning

vill du ha snabbare härdning skall det vara 20% acc men risken är att du får apelsinskal

Det är inte så att det (bara) är klarlacken som blev skadad av plasten?.. isf kan du om du har tur vattenslipa bort skadan och polera. alternativt att du bara fixar skadan i klarlacken och sedan lägger ny klarlack (behöver ingen bas)

Kör man förtunning i klarlack? knepigt...
Jag kör bara 3:1  härdare utan acc och förtunning,
det funkar väl lika bra??
mvh/Mats

Billackerare
365 Inlägg
7 oktober 2008
krutmats skrev:
Kör man förtunning i klarlack? knepigt...
Jag kör bara 3:1  härdare utan acc och förtunning,
det funkar väl lika bra??
mvh/Mats

asså ska du köra med bara härdare så blandar man 2:1 , o med förtunning 3:1 (standox) ja har ingen aning om hur andra leverantörers blandnings förhållande ser ut..ja jobbar bara med standox produkter, va har du köpt för grejjer ? smile

har man förtunning  i så blir den ju tunnare o mer lättflytlig o vissa upplever att den blir blankare, men jag tycker de blir lika fint utan förtunning smile

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se

1 892 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
Jag kör PPG,
Har PRECIS blandat och lagt första o nyss andra lagret med 3:1, så jag hoppas det härdar, men ser mycket damm i lacken så det blir att våtslipa en del...

hater
656 Inlägg
7 oktober 2008
hade det inte varit enklare och billigare att bara ge någon proffesionell 1000kr o få huven grundad och lackad ordentligt?

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...

Sothora <3
1 201 Inlägg
7 oktober 2008
Masaru skrev:
hade det inte varit enklare och billigare att bara ge någon proffesionell 1000kr o få huven grundad och lackad ordentligt?

inte lika roligt

Bildemonterare samt egen verkstad. !

1 892 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
Masaru skrev:

Jo men visst har du rätt...
MEN nu råkar det vara så att jag vill lära mig lackera, jag vill testa och exprimentera, det finns ALLTID lättare lösningar,
men jag sa åt min kompis att jag ville testa..

1 237 Inlägg
7 oktober 2008
nice resultat smile vad kostar en billig med ändå bra färgspruta + alla tillbehör? smile

Billackerare
365 Inlägg
7 oktober 2008
härligt mannen ! big_smile

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se

1 892 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
liquisole skrev:
nice resultat smile vad kostar en billig med ändå bra färgspruta + alla tillbehör? smile

Jag köpte min Devilbiss för 1000:- i usa,     sen måste man juhh ha en bra kompressor med, min har gett upp så reserv kompressorn fick träda in smile
Bara att köpa o lära sig!!!
För det är såå kul när det lyckas smile mvh/mats

Sök