3345
Sök

Pipande ljud från sportluftfiltret?

655 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
Hej, prövade att montera mitt sportluftfilter på bilen för några veckor sen, körde me de kanske en vecka, och allt funka fint,  sen när ja kört me de ungefär i en vecka, så började de "pipa" vid ca 3000 varv hela tiden, förstod då att de va sportluftfiltret som orsakade detta, och bytte till orginalburken, vad kan de vara för fel, kan turbon ha tagit skada, tycker inte bilen gick sämre heller, turbon ladda som den skulle och allt, men jusst de där ljudet störde ja mig på. Ljudet hörs knappt nu utan sportluftfiltret, kan höras väldigt lågt nån gång isf.

tack på förhand! smile mvh

655 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
Nån som har en ide? smile

Amatör
193 Inlägg
8 oktober 2008
du har kanske tappat din telfon där

655 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
Seriösa svar för fan! Ni som inte vet nått, kan ju hålla igen! Någon som har en seriös ide kanske?smile

388 Inlägg
8 oktober 2008
låter ungefär som att det är någe som har fastnat som gör att det ljudet uppkommer. men är det enbart vi 3000 lr över det från 3000varv och uppåt? låter väldigt konsitigt iaf.

Mästare
2 947 Inlägg
8 oktober 2008
eller att det läcker!

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

16 Inlägg
8 oktober 2008
ja vet de e nog nåt som piper vid 3000 varv eller nåt iaf vad jag tror eller hur mkt piper den och hur för de kan ju va ett alarm som säger att du e sent till jobbet
Senast redigerat av Illegal_racer (8 oktober 2008)

655 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
men det tjuter mycket, de kan läcka ja, mkt riktigt, men borde de inte låta när ja har på orginalfiltret också då? det är ungefär runt 3000 varv iaf, kan vara lite olika

655 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
Elda skrev:
wetese skrev:
men det tjuter mycket, de kan läcka ja, mkt riktigt, men borde de inte låta när ja har på orginalfiltret också då? det är ungefär runt 3000 varv iaf, kan vara lite olika

vad är det för filter?

sportluftfilter har man mestadels för att det låter mer. Därför kommer inte samma tjut att upplevas med orginal-filter.

Bästa hade ju vart att åkamed/köra någon annan likadan bil med liknande filter och jämföra.

Ja vet hur ett sportluftfilter ska låta, det låter ju som de ska, förutom de pipljudet som blir.

http://www.tillbilen.com/?artnr=0XKLR17&cat_id=59

Det filtret är de

3 059 Inlägg
8 oktober 2008
Är det ett väldigt högfrekvent ljud?
Du säger att det kommer även när du har orginalburken på men då mycket tystare?

Om ljudet inte fanns där innan du bytade till sportfilter så kolla på insugsslangen så att den inte fått en spricka nånstans.. Den kan ju ha blivit skadad när du bytade filter och nu gått hål.
Iallafall på BMW så piper dessa högfrekvent om man får en spricka i insugsslangen och det brukar vara ganska vanligt på vissa årsmodeller att dom spricker vid ett tillgränsande rör på undersidan.

Ta av din slang och kolla den noga.. Vet förstås inte om det är samma på saab men chansen finns ju.
Senast redigerat av Smajly (8 oktober 2008)

655 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
Smajly skrev:
Är det ett väldigt högfrekvent ljud?
Du säger att det kommer även när du har orginalburken på men då mycket tystare?

Om ljudet inte fanns där innan du bytade till sportfilter så kolla på insugsslangen så att den inte fått en spricka nånstans.. Den kan ju ha blivit skadad när du bytade filter och nu gått hål.
Iallafall på BMW så piper dessa högfrekvent om man får en spricka i insugsslangen och det brukar vara ganska vanligt på vissa årsmodeller att dom spricker vid ett tillgränsande rör på undersidan.

Ta av din slang och kolla den noga.. Vet förstås inte om det är samma på saab men chansen finns ju.

ska göra detta, ja de hörs typ inget nu, bara nån gång ibland. Får byta slangarna eller nått för säkerhets skull!

1 353 Inlägg
9 oktober 2008
kommer ljudet när du ligger på exakt 3000rpm eller om du drar fullt från 2-4000rpm. kommer det när du belastar motorn eller när du kör lugnt... kommer ljudet när du står still o varvar den till 3000rpm.. kan va massor me grejor som gör ljudet.. börja med o plocka ner slangen(arna) som går från spoiler till luftburk och vidare till spjäll o kolla om de fastnat något i dom eller om de finns nån spricka eller liknande.. kan juh även va så att nån klammer inte e åtdragen ordentligt så den drar tjuvluft genom nåt litet hål...
Senast redigerat av Crille88 (9 oktober 2008)

Svetsare
3 150 Inlägg
9 oktober 2008
När jag bytte till öppetfilter lät det också, fast det man hör i min är turbon som viner (tongue), kanske låter lite tjut-aktigt om man tex har större snurra eller små rör så att man hör luften sugas in?   

Låter tjutet som typ en visselpipa eller alarmklocka?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

655 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
svårt att förklara hur ljudet låten, men är säkert turbon som har tatt skada eller nått:(

Mästare
2 947 Inlägg
9 oktober 2008
wetese skrev:
svårt att förklara hur ljudet låten, men är säkert turbon som har tatt skada eller nått:(

viner det eller piper det?

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

655 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
och vad menar du med viner då?

Svetsare
3 150 Inlägg
10 oktober 2008
Denna borde framhäva ljudet tillräckligt.  smile   Lyssna efter det tjutande/vinande ljudet (som låter som tinnitus) när den går upp i högt varv = Turbon viner.

Låter det såhär?
Senast redigerat av ZonaX (10 oktober 2008)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

The one and only
1 091 Inlägg
10 oktober 2008
wetese skrev:
Ja vet hur ett sportluftfilter ska låta

Ja ett luftfilter låter ju ingenting alls så det hoppas jag att du vet.....

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 oktober 2008
I vissa motorer kan insug/spjällhus ge ett visslande ljud vid en viss hastighet på den inkommande luften. Det kan också vara i någon av vakuumrören/slangarna som går från plenum/maps/tps. Ungefär som det kan vissla om en öppen ruta eller en öppen taklucka när man kör.

Förmodligen hade din bil en rejäl luftburk. Nu när du plockat bort den så hör du det visslande ljudet som förmodligen alltid varit där.

Kan du reglera visslandet med högerfoten så är det garanterat detta som jag beskriver. Dvs det uppkommer endast då du har gasen i ett speciellt läge, oberoende av hastighet på bilen. Om du trycker-släpper-trycker så kanske du hör hur ljudet förändras/försvinner?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

655 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
caromania skrev:
I vissa motorer kan insug/spjällhus ge ett visslande ljud vid en viss hastighet på den inkommande luften. Det kan också vara i någon av vakuumrören/slangarna som går från plenum/maps/tps. Ungefär som det kan vissla om en öppen ruta eller en öppen taklucka när man kör.

Förmodligen hade din bil en rejäl luftburk. Nu när du plockat bort den så hör du det visslande ljudet som förmodligen alltid varit där.

Kan du reglera visslandet med högerfoten så är det garanterat detta som jag beskriver. Dvs det uppkommer endast då du har gasen i ett speciellt läge, oberoende av hastighet på bilen. Om du trycker-släpper-trycker så kanske du hör hur ljudet förändras/försvinner?

Ja de uppkommer när ja har gasen vid ettr speciellt läge, runt 3000 varv.

Sök