2403
Sök

Dricker min bil olja?

93 Inlägg
9 oktober 2008
#21
1l på 10 mil är högst onormalt!!

TURBO -forever!

5 198 Inlägg
9 oktober 2008
#22
D2-Jonsson skrev:
1l på 10 mil är högst onormalt!!

drar ju inte ens min audi cool

21 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
#23
Pratade med 3 försäljare och 4 mekaniker där jag köpt bilen. Alla säger att det är fullt normalt att fylla på olja efter 200 - 600 mil.
Förra ägaren, Bodil (60+) hade ägt bilen sedan innan och sådana damer kör ju lugnt, så inga buskörningar kan man inte skylla på.

Färddatorn är även intelligent och den säger att nästa service, som blir oljebyte, ska ske om 690 mil.

Jag själv har inte känt någon lukt efter olja... Ser inga läckage heller. Så det verkar fullt normalt (enl. de mekaniker jag pratat med).

Som någon skriver så säger biltillverkarna att bilarna "dricker" 1 liter / 100:e mil (eller liknande).
Fyllde på 0,7 liter igår. Kommer se när lampan lyser nästa gång.
Om nästa service ska ske om 690 mil och jag behöver fylla på 0,5-1 liter / 300:e mil, så ska jag fylla på 2 ggr...

I mina öron och ögon låter detta mycket lustigt...men det kanske ska vara så?


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
9 oktober 2008
#24
Fyller man på 1l / 300mil är det för stor konsumption.

Som sagt jobbar på Audi och det är 1l/1000km som är ok enligt boken.
1l på 500mil har vi som gräns efter det börjar vi kolla vad problemet är.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

21 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
#25
Topper skrev:
Fyller man på 1l / 300mil är det för stor konsumption.

Som sagt jobbar på Audi och det är 1l/1000km som är ok enligt boken.
1l på 500mil har vi som gräns efter det börjar vi kolla vad problemet är.

Men då är det OK enl Audis bok att 1 liter försvinner på 100 mil? Det låter dyrt...


4 001 Inlägg
9 oktober 2008
#26
pirre87 skrev:
Topper skrev:
Fyller man på 1l / 300mil är det för stor konsumption.

Som sagt jobbar på Audi och det är 1l/1000km som är ok enligt boken.
1l på 500mil har vi som gräns efter det börjar vi kolla vad problemet är.

Men då är det OK enl Audis bok att 1 liter försvinner på 100 mil? Det låter dyrt...

Audi skrev så p.g.a att dom byggt en kass motor som drar en massa olja, en normal motor ska inte dra mer än 1 liter mellan serviceintervallen oavsett hur långt det är mellan intervallen, det ena ska anpassas till det andra så enkelt är det!

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 688 Inlägg
9 oktober 2008
#27
Man kan inte säga att man skall byta vid 1500 mil eller 3000 mil på en ny Audi eller Bmw.
Bilen har en service-indikator som indikerar när det är dags att byta olja, det kan ta 100, 1000, 2000 eller 3000 mil innan den säger till att det är dags att byta olja.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

735 Inlägg
9 oktober 2008
#28
kolvas skrev:
Audi skrev så p.g.a att dom byggt en kass motor som drar en massa olja, en normal motor ska inte dra mer än 1 liter mellan serviceintervallen oavsett hur långt det är mellan intervallen, det ena ska anpassas till det andra så enkelt är det!

Släpp det, det är fullt normalt på M54. Står ju till och med i instruktionsboken att 1 liter på 100 mil är normalt. Beror helt på hur man kör. Min 330 e46 drog ur sig 2 liter olja på 500 mil under sommarmånaderna:D Körde ganska hårt då. Under vinterhalvåret när jag körde lugnt drog den däremot "bara" 0.5 liter på 500 mil!

Tydligen har dom sänkt bensinförbrukningen genom att bygga motorn på detta sätt. Lägre friktion i motorn men i stället släpper den ur sig mer olja! Räknade lite på det där och det lönade då sig för mig ifall bilen drog hypotetiskt 1/2 dl mindre soppa per mil!

OCH HELT ÄRLIGT!!! 0.9 liter/mil blandad medelhård körning är väl ganska imponerande för en rak 6a på 3 liter och 230 hk??? M54 motorn var det finaste som fanns i början av 2000-talet!
Senast redigerat av tobee (9 oktober 2008)

Smålänning
7 887 Inlägg
9 oktober 2008
#29
Inte ens min gamla saab @ 40k mil drog en liter olja på 500 mil. Inte min nuvarande 740 @ 40 k mil heller.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 001 Inlägg
9 oktober 2008
#30
tobee skrev:
kolvas skrev:
Audi skrev så p.g.a att dom byggt en kass motor som drar en massa olja, en normal motor ska inte dra mer än 1 liter mellan serviceintervallen oavsett hur långt det är mellan intervallen, det ena ska anpassas till det andra så enkelt är det!

Släpp det, det är fullt normalt på M54. Står ju till och med i instruktionsboken att 1 liter på 100 mil är normalt. Beror helt på hur man kör. Min 330 e46 drog ur sig 2 liter olja på 500 mil under sommarmånaderna:D Körde ganska hårt då. Under vinterhalvåret när jag körde lugnt drog den däremot "bara" 0.5 liter på 500 mil!

Tydligen har dom sänkt bensinförbrukningen genom att bygga motorn på detta sätt. Lägre friktion i motorn men i stället släpper den ur sig mer olja! Räknade lite på det där och det lönade då sig för mig ifall bilen drog hypotetiskt 1/2 dl mindre soppa per mil!

OCH HELT ÄRLIGT!!! 0.9 liter/mil blandad medelhård körning är väl ganska imponerande för en rak 6a på 3 liter och 230 hk??? M54 motorn var det finaste som fanns i början av 2000-talet!

kan du vara snäll och utveckla hur mera friktion kan bidra till lägre bränsleförbrukning och mer oljeförbrukning? nyare motorer brukar snarare vara lågfriktionsmotorer.
Om nu fallet är så varför drar inte bilar med total seal kolvringar mer olja?

så om bilen nu ska servas efter 1500 mil och vi säger att det går i 5 liter olja så blir det alltså så här:
1l/100 mil á 1500mil = 15liter olja + oljebyte á 5 liter = 20 liter olja, då förstår jag att man kan dra ut på serviceintervallerna till 3-5ooomil eftersom motorn oljesköljs hela tiden...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

735 Inlägg
9 oktober 2008
#31
kolvas skrev:
tobee skrev:
kolvas skrev:
Audi skrev så p.g.a att dom byggt en kass motor som drar en massa olja, en normal motor ska inte dra mer än 1 liter mellan serviceintervallen oavsett hur långt det är mellan intervallen, det ena ska anpassas till det andra så enkelt är det!

Släpp det, det är fullt normalt på M54. Står ju till och med i instruktionsboken att 1 liter på 100 mil är normalt. Beror helt på hur man kör. Min 330 e46 drog ur sig 2 liter olja på 500 mil under sommarmånaderna:D Körde ganska hårt då. Under vinterhalvåret när jag körde lugnt drog den däremot "bara" 0.5 liter på 500 mil!

Tydligen har dom sänkt bensinförbrukningen genom att bygga motorn på detta sätt. Lägre friktion i motorn men i stället släpper den ur sig mer olja! Räknade lite på det där och det lönade då sig för mig ifall bilen drog hypotetiskt 1/2 dl mindre soppa per mil!

OCH HELT ÄRLIGT!!! 0.9 liter/mil blandad medelhård körning är väl ganska imponerande för en rak 6a på 3 liter och 230 hk??? M54 motorn var det finaste som fanns i början av 2000-talet!

kan du vara snäll och utveckla hur mera friktion kan bidra till lägre bränsleförbrukning och mer oljeförbrukning? nyare motorer brukar snarare vara lågfriktionsmotorer.
Om nu fallet är så varför drar inte bilar med total seal kolvringar mer olja?

så om bilen nu ska servas efter 1500 mil och vi säger att det går i 5 liter olja så blir det alltså så här:
1l/100 mil á 1500mil = 15liter olja + oljebyte á 5 liter = 20 liter olja, då förstår jag att man kan dra ut på serviceintervallerna till 3-5ooomil eftersom motorn oljesköljs hela tiden...

Läs texten igen, nog skrev jag lägre friktion jag också:P Står då inget om mera...

4 001 Inlägg
9 oktober 2008
#32
tobee skrev:
kolvas skrev:
tobee skrev:

Släpp det, det är fullt normalt på M54. Står ju till och med i instruktionsboken att 1 liter på 100 mil är normalt. Beror helt på hur man kör. Min 330 e46 drog ur sig 2 liter olja på 500 mil under sommarmånaderna:D Körde ganska hårt då. Under vinterhalvåret när jag körde lugnt drog den däremot "bara" 0.5 liter på 500 mil!

Tydligen har dom sänkt bensinförbrukningen genom att bygga motorn på detta sätt. Lägre friktion i motorn men i stället släpper den ur sig mer olja! Räknade lite på det där och det lönade då sig för mig ifall bilen drog hypotetiskt 1/2 dl mindre soppa per mil!

OCH HELT ÄRLIGT!!! 0.9 liter/mil blandad medelhård körning är väl ganska imponerande för en rak 6a på 3 liter och 230 hk??? M54 motorn var det finaste som fanns i början av 2000-talet!

kan du vara snäll och utveckla hur mera friktion kan bidra till lägre bränsleförbrukning och mer oljeförbrukning? nyare motorer brukar snarare vara lågfriktionsmotorer.
Om nu fallet är så varför drar inte bilar med total seal kolvringar mer olja?

så om bilen nu ska servas efter 1500 mil och vi säger att det går i 5 liter olja så blir det alltså så här:
1l/100 mil á 1500mil = 15liter olja + oljebyte á 5 liter = 20 liter olja, då förstår jag att man kan dra ut på serviceintervallerna till 3-5ooomil eftersom motorn oljesköljs hela tiden...

Läs texten igen, nog skrev jag lägre friktion jag också:P Står då inget om mera...

Sorry, läsfel....

men jag vidhåller fortfarande att den oljekalkylen som jag gav exempel på inte är normal...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

21 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
#33
Ni ser att det finns många åsikter...
Kan ett kompressionsprov avgöra saken? Eller är det en onödig åtgärd?
Vad är ett s.k. 'leak down-test' ?
Senast redigerat av pirre87 (9 oktober 2008)


735 Inlägg
9 oktober 2008
#34
kolvas skrev:
men jag vidhåller fortfarande att den oljekalkylen som jag gav exempel på inte är normal...

Lite extremt blir det om man resonerar så. Men en sån oljeförbrukning uppkommer nog först vid bankörning... Inte ens jag lyckades med det i somras. Och då piskade jag bilen hårt nästan dagligen på motorvägen i ett par månader!

Men du måste hålla med om att 0.7 landsvägskörning, 0.9 blandad 1.1 stadskörning är ganska imponerande med tanke på motorns effekt wink Och denna förbrukning är realistisk och inte svår att nå.

Och en sak till. Kör man bilen normalt så drar den inte så farligt mycket olja. Som sagt, 1 liter på 1000 mil är inte så satans mycket egentligen!

Jag är ganska övertygad om att trådskaparen inte kört som en kärring för att uppnå sin oljeförbrukning!
Senast redigerat av tobee (9 oktober 2008)

4 001 Inlägg
9 oktober 2008
#35
tobee skrev:
kolvas skrev:
men jag vidhåller fortfarande att den oljekalkylen som jag gav exempel på inte är normal...

Lite extremt blir det om man resonerar så. Men en sån oljeförbrukning uppkommer nog först vid bankörning... Inte ens jag lyckades med det i somras. Och då piskade jag bilen hårt nästan dagligen på motorvägen i ett par månader!

Men du måste hålla med om att 0.7 landsvägskörning, 0.9 blandad 1.1 stadskörning är ganska imponerande med tanke på motorns effekt wink Och denna förbrukning är realistisk och inte svår att nå.

Och en sak till. Kör man bilen normalt så drar den inte så farligt mycket olja. Som sagt, 1 liter på 1000 mil är inte så satans mycket egentligen!

Jag är ganska övertygad om att trådskaparen inte kört som en kärring för att uppnå sin oljeförbrukning!

precis, 1liter på 1000mil är acceptabelt men allt därutöver bör undersökas enligt mig OM man inte kört stenhårt med bilen då den naturligtvis drar i sig mera olja.
Min rallybil brukar vilja ha 2-4 dl olja under en tävling men då är det ju tokvarv på en ganska hårt trimmad motor och inte så mycket standard längre dessutom så trycker den nu ut hälften av det och andra hälften drar den wink

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

21 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
#36
tobee skrev:
kolvas skrev:
men jag vidhåller fortfarande att den oljekalkylen som jag gav exempel på inte är normal...

Lite extremt blir det om man resonerar så. Men en sån oljeförbrukning uppkommer nog först vid bankörning... Inte ens jag lyckades med det i somras. Och då piskade jag bilen hårt nästan dagligen på motorvägen i ett par månader!

Men du måste hålla med om att 0.7 landsvägskörning, 0.9 blandad 1.1 stadskörning är ganska imponerande med tanke på motorns effekt wink Och denna förbrukning är realistisk och inte svår att nå.

Och en sak till. Kör man bilen normalt så drar den inte så farligt mycket olja. Som sagt, 1 liter på 1000 mil är inte så satans mycket egentligen!

Jag är ganska övertygad om att trådskaparen inte kört som en kärring för att uppnå sin oljeförbrukning!

Visst kan man dra på ibland dock håller jag mig inom hastighetsgränserna.
Kan hålla med om att 0.9 blandad är helt OK! Själv har jag 0,85 blandad.
Jag vidhåller (tills jag har ett papper i handen) på att min oljeförbrukning är lite onormal... Jag menar 1 liter på 300 mil...


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
9 oktober 2008
#37
kolvas skrev:
pirre87 skrev:
Topper skrev:
Fyller man på 1l / 300mil är det för stor konsumption.

Som sagt jobbar på Audi och det är 1l/1000km som är ok enligt boken.
1l på 500mil har vi som gräns efter det börjar vi kolla vad problemet är.

Men då är det OK enl Audis bok att 1 liter försvinner på 100 mil? Det låter dyrt...

Audi skrev så p.g.a att dom byggt en kass motor som drar en massa olja, en normal motor ska inte dra mer än 1 liter mellan serviceintervallen oavsett hur långt det är mellan intervallen, det ena ska anpassas till det andra så enkelt är det!

Hahaha 2.4?

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

4 586 Inlägg
10 oktober 2008
#38
Topper skrev:
jorre83 skrev:
pirre87 skrev:
BMW säger att man kan serva bilen var 3000:e mil.
Kan det vara ventiltätningarna? Eller kolvringarna? Vi gissar lite här på jobbet.. smile

bmw säger det ja

det har mkt med körstilen att göra ifall man kör mkt utan bilen blir rikigt varm korta sträckor samt gillar att gasa ibland då mår motorn bättre av en service var 1500 mil istället

det är mitt råd kör även på 1500 mil istället för 3000 som audin rekomenderar

Audi rekommenderar ALDRIG 3000mil mellan service.
Det de säger är 1500 mil eller 1 år minst. Max 3000mil eller 2 år vid optimala körförhållande!

Allt är lite si och så där för de nya motornerna är byggda för en tunnare olja för bränsleförbrukning etc.
Longlife oljan är tunnare vilket gör att den rinner igenom lättare än en tjock olja.

Använder man sig av longlife är det viktigt att serva bilen när det är dags inte vänta 100mil eller mer.
Oljan är förbrukad.

MVH

man kan välja till en service (1500 mil) på audi dock så säger datorn i bilen att servicen är vid var 3000e mil


4 001 Inlägg
10 oktober 2008
#39
Topper skrev:
Hahaha 2.4?

Hur visste du det? tongue

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
10 oktober 2008
#40
Kolvas HAHHAHAHAH hur visste jag det`? Tack och lov är den bortplockad nu.

Jorre83 det är bara att ställa in servicen på QG0 med VASen om man vill ha 1500mils intervall.
Longlifen heter QG1.

Jag uttryckte kanske mig lite illa innan, men AUDI garanterar att du kan köra minst 1500mil eller 1 år på longlife och max 3000mil eller 2 år. Då det är ett flexibelt intervall så mäter motorn oljans "skitmängd" typ flödet för att säga till vart just ditt intervall ligger, det mest vanliga kan man säga är att man kör ca 1.5år. Kör man mycket korta turer kör man mindre på sin service för du har ju mer förslitningar på motorn vid korta körningar då motorn inte får upp rätt arbetsförhållande.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.


Sök