3392
Sök

Skillnad mellan oljekylare och Intercooler?

"ManiacWolf"
109 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hej är jag dum eller vad är skillnaden egentligen mellan dessa? Vad måste göras? Är det bara att plocka bort oljekylaren och sätta dit en intercooler eller hur mycket jobb innebär detta? Kan mycket men detta blir jag inte klok på......neutral läser och läser men frågar nu de som kanske gjort detta. Bilen i fråga är en Volvo 855 T5R- 95....

Volvo 855 T5 "Black Wolf-II" Is mine :)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
18 oktober 2008
#2
öhh, oljekylare kyler olja, intercooler kyler laddluft från turbon innan den går in i motorn

Jonas

689 Inlägg
19 oktober 2008
#3
Roler78 skrev:
Hej är jag dum eller vad är skillnaden egentligen mellan dessa? Vad måste göras? Är det bara att plocka bort oljekylaren och sätta dit en intercooler eller hur mycket jobb innebär detta? Kan mycket men detta blir jag inte klok på......neutral läser och läser men frågar nu de som kanske gjort detta. Bilen i fråga är en Volvo 855 T5R- 95....

va? vet du inte de kanske du inte skulle pilla med nån bil alls

"ManiacWolf"
109 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
#4
men varför ha båda..känns onödigt...ursäkta så är det första gången jag pillar med ic och min första turbomatade bil sad..men verkar ju bättre att byta tillbaka till RWD bil istället smile.....

Volvo 855 T5 "Black Wolf-II" Is mine :)

Galen
849 Inlägg
19 oktober 2008
#5
n_andersson skrev:
Roler78 skrev:
Hej är jag dum eller vad är skillnaden egentligen mellan dessa? Vad måste göras? Är det bara att plocka bort oljekylaren och sätta dit en intercooler eller hur mycket jobb innebär detta? Kan mycket men detta blir jag inte klok på......neutral läser och läser men frågar nu de som kanske gjort detta. Bilen i fråga är en Volvo 855 T5R- 95....

va? vet du inte de kanske du inte skulle pilla med nån bil alls

Varför ska han inte få pila på någon bil alls? Hans bil, får pilla hur mycket han vill. Sen är det ju bättre att han frågar än att han låter bli och aldrig får veta eller?

Som tidigare skribent skrev så kyls oljan med hjälp av en oljekylaren, Medans en IC kyler luften som turbon skickar igenom IC så man får kallare luft som senare åker in i insuget.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

"ManiacWolf"
109 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
#6
Tack frippe men varför ha båda? En icke turbo har ju inte oljekylare....sen var det ju hur fan får allt plats där framme? Finns ju inte mycket utrymme direkt...smile

Volvo 855 T5 "Black Wolf-II" Is mine :)

16 197 Inlägg
19 oktober 2008
#7
Roler78 skrev:
men varför ha båda..känns onödigt...ursäkta så är det första gången jag pillar med ic och min första turbomatade bil sad..men verkar ju bättre att byta tillbaka till RWD bil istället smile.....

onödigt??   oljekylaren kyler ju motoroljan.. interccolern kyler ju luften som ska in i motorn..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
19 oktober 2008
#8
Roler78 skrev:
Tack frippe men varför ha båda? En icke turbo har ju inte oljekylare....sen var det ju hur fan får allt plats där framme? Finns ju inte mycket utrymme direkt...smile

finns ju ett flertal bilar utan turbo som har oljekylare men i turbobilar så blir ju oljan mycke varmare eftersom den passerar en JÄTTE varm turbo.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

"ManiacWolf"
109 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
#9
Jo tack har märk det...fick fan byta varje slang för det har ju inte hållt.....skitgrejer sad

Volvo 855 T5 "Black Wolf-II" Is mine :)

Skogenracing.com
309 Inlägg
19 oktober 2008
#10
Roler78 skrev:
men varför ha båda..känns onödigt...ursäkta så är det första gången jag pillar med ic och min första turbomatade bil sad..men verkar ju bättre att byta tillbaka till RWD bil istället smile.....

Jo för att det inte är två saker som gör samma grejj. Dom har inget med varandra o göra. Det enda dom har gemensamt är att båda kyler något. Som sagt den ena kyler olja och den andra kyler luften.

Alltså två helt olika saker wink

Och ja. RWD ÄR ROLIGARE! big_smile

Hoppas du fått svar på din fråga nu wink

------> www.skogenracing.com <------

"ManiacWolf"
109 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
#11
Går det fixa större oljekylare och var hittar jag sådan? Max strl på den för utrymme för ny IC???

Volvo 855 T5 "Black Wolf-II" Is mine :)

"ManiacWolf"
109 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
#12
Tack alla och ja det blir byte av dessa grejer och det kommer köpas en roligare bil för mer sladdkörning...saknar det som fan.....smile

Volvo 855 T5 "Black Wolf-II" Is mine :)

Skogenracing.com
309 Inlägg
19 oktober 2008
#13
Ok, nu tror jag att jag förstår vad du frågade. Om man helt kan ta bort oljekylaren för att göra plats för en större IC? Korrekt?
Och inte att du inte förstog varför båda sitter där för att att du trodde dom hade samma funktion?

Eller? smile
Senast redigerat av ekkin (19 oktober 2008)

------> www.skogenracing.com <------

"ManiacWolf"
109 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
#14
Precis smile

Volvo 855 T5 "Black Wolf-II" Is mine :)

689 Inlägg
19 oktober 2008
#15
ekkin skrev:
Ok, nu tror jag att jag förstår vad du frågade. Om man helt kan ta bort oljekylaren för att göra plats för en större IC? Korrekt?
Och inte att du inte förstog varför båda sitter där för att att du trodde dom hade samma funktion?

Eller? smile

inte korrekt för att oljekylet sitter i kylaren. vore ju jävligt dumt att ta bort den eller???
och varför ta bort oljekylningen för? fattar inte va folk håller på med här på garaget faktiskt.....

16 197 Inlägg
19 oktober 2008
#16
n_andersson skrev:
ekkin skrev:
Ok, nu tror jag att jag förstår vad du frågade. Om man helt kan ta bort oljekylaren för att göra plats för en större IC? Korrekt?
Och inte att du inte förstog varför båda sitter där för att att du trodde dom hade samma funktion?

Eller? smile

inte korrekt för att oljekylet sitter i kylaren. vore ju jävligt dumt att ta bort den eller???
och varför ta bort oljekylningen för? fattar inte va folk håller på med här på garaget faktiskt.....

oljekylare tar man inte bort.. ska man ändra nåt me dom så sätter man ju dit en större.. smile   samma sak gäller IC.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Skogenracing.com
309 Inlägg
19 oktober 2008
#17
n_andersson skrev:
ekkin skrev:
Ok, nu tror jag att jag förstår vad du frågade. Om man helt kan ta bort oljekylaren för att göra plats för en större IC? Korrekt?
Och inte att du inte förstog varför båda sitter där för att att du trodde dom hade samma funktion?

Eller? smile

inte korrekt för att oljekylet sitter i kylaren. vore ju jävligt dumt att ta bort den eller???
och varför ta bort oljekylningen för? fattar inte va folk håller på med här på garaget faktiskt.....

Undrade bara om det var så han menade tongue Sa inte att han skulle försöka plocka bort nått.

------> www.skogenracing.com <------

689 Inlägg
19 oktober 2008
#18
evilaudio skrev:
n_andersson skrev:
ekkin skrev:
Ok, nu tror jag att jag förstår vad du frågade. Om man helt kan ta bort oljekylaren för att göra plats för en större IC? Korrekt?
Och inte att du inte förstog varför båda sitter där för att att du trodde dom hade samma funktion?

Eller? smile

inte korrekt för att oljekylet sitter i kylaren. vore ju jävligt dumt att ta bort den eller???
och varför ta bort oljekylningen för? fattar inte va folk håller på med här på garaget faktiskt.....

oljekylare tar man inte bort.. ska man ändra nåt me dom så sätter man ju dit en större.. smile   samma sak gäller IC.

självklart

"ManiacWolf"
109 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
#19
Exakt...det ska inte bort men måste bara veta att det finns plats för allt utan att modda om fronten allt för jäkligt.....smile Ny IC är beställd.....smile Oljekylaren måste dock kollas hur stor det får plats..smile

Volvo 855 T5 "Black Wolf-II" Is mine :)

Avstängd
653 Inlägg
22 oktober 2008
#20
Roler78 skrev:
Exakt...det ska inte bort men måste bara veta att det finns plats för allt utan att modda om fronten allt för jäkligt.....smile Ny IC är beställd.....smile Oljekylaren måste dock kollas hur stor det får plats..smile

Men alltså, har du sett din oljekylare i verkligheten? så du vet att den inte är större än kanske 30 cm bred o 15 hög ? tillexempel alltså, o då är den ändå ganska stor smile

så oljekylaren lär du inte behöva byta, vad jag vet är ju inte det nåt man byter om man inte ska upp i höga effekter roll

IC:en däremot är bra att byta, då kan du ladda på lite mer dessutom smile

Jag har rätt i vad jag än säger.

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök