3302
Sök

TV4 granskar drifting och "buskörning"

26 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
En intressant situation i Sundsvall och kring bilträffarna i Birsta...

I inslaget som TV4Nyheterna gjort om bilträffarna framhävs bara all såkallad "skadegörelse" och ingen glädje.. Någon som varit på träffarna och kan bekräfta om "vansinneskörningar" gjorts?? madroll

http://nyhetskanalen.se/1.682890/2008/1 … ing_kostar

Enligt mannen i inslaget kostar det 200 000 att reparera en parkering efter "burn out".. Någon som kan bekräfta den siffran??

657 Inlägg
23 oktober 2008
200 000 kr för att måla om linjer, eller förstörs asfalten?

Intresseklubben
673 Inlägg
23 oktober 2008
klart det kostar smile om dom inte orkar vänta tills det slits bort så får dom ju asfaltera om smile så lätt att det kan kosta 200 000 kr smile

/Mvh Andreas

26 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
Jamen hur lång tid tar det innan de slits bort då?
Jag antar att dom syftar på de vita linjerna? eller så löänge ingen burnat ner 2 dm hål i backen=)

Miklen
23 oktober 2008
halgurd skrev:
Jamen hur lång tid tar det innan de slits bort då?
Jag antar att dom syftar på de vita linjerna? eller så löänge ingen burnat ner 2 dm hål i backen=)

Dom syftar nog tills gummistrecken slits bort..dom svarta allså.. Det tar väl lika lång tid som för regnet att nöta bort bra tusch penne streck från hela din bil.. Så glad hade ja blivit om nån sladdat upp en helt nylagd p-plats för mig smile rent symboliskt skrivet..

Adrenalin Junkie
113 Inlägg
23 oktober 2008
äähh vafan, låt folk ha lite kul för satan !
finns ju inte så mkt annat att glädjas åt om man ska
följa alla fjantiga regler hela tiden ! ;D

313 Inlägg
23 oktober 2008
antagligen menar dom att lägga ny asfalt.ett nytt yt lager asfalt kostar mellan 120-150kr kvadraten.

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

Miklen
23 oktober 2008
..klart att man ska låta folk ha skitkul å förstöra parkeringsplatser för miljoner.. men då borde diskussionerna va onödiga å dom som har skoj helt enkelt får stå för sin sak.. Sen är det upp till dom va dom vill göra på sin fritid smile

"Unloaded"
1 557 Inlägg
23 oktober 2008
Jag nyttjar tråden lite; Hur många skadas på bilevenemang som sker på kvällstid? Finns det ens någon statistik på detta eller vore det ett slöseri med pengar/tid pga att så få blir skadade? Jag vet mycket väl att fantastiskt dum körning sker på många orter vid similära träffar, och att tids nog sker något ordentligt, och att det säkerligen har skett allvarliga olyckor, men hur ofta/grova är de?

Men frågan kvarstår: Hur många blir skadade vid dessa bilträffar/årligen? Obs att jag inte inkluderar race i denna kategori, det får någon annan ta upp.

Det känns så irrelevant att hypa sånt här via media när det inte finns några direkta fakta för att det är så farligt och brottsligt(bildligt talat, det är ju ett lagbrott att bränna gummi på annans mark utan tillåtelse)?

Rena spekulationer från mig mitt kära folk, jag ber så mycket om ursäkt för att ha rånat tråden lite.

"When innovation meets passion!"

Intresseklubben
673 Inlägg
23 oktober 2008
Mechanimal skrev:
Jag nyttjar tråden lite; Hur många skadas på bilevenemang som sker på kvällstid? Finns det ens någon statistik på detta eller vore det ett slöseri med pengar/tid pga att så få blir skadade? Jag vet mycket väl att fantastiskt dum körning sker på många orter vid similära träffar, och att tids nog sker något ordentligt, och att det säkerligen har skett allvarliga olyckor, men hur ofta/grova är de?

Men frågan kvarstår: Hur många blir skadade vid dessa bilträffar/årligen? Obs att jag inte inkluderar race i denna kategori, det får någon annan ta upp.

Det känns så irrelevant att hypa sånt här via media när det inte finns några direkta fakta för att det är så farligt och brottsligt(bildligt talat, det är ju ett lagbrott att bränna gummi på annans mark utan tillåtelse)?

Rena spekulationer från mig mitt kära folk, jag ber så mycket om ursäkt för att ha rånat tråden lite.

Tror inget folk har blivit skadade.. Det går så lugnt till iaf, dom som ordnar träffarna har ju sån koll..
Det är ju inte bara massa randoms som bara råkar samlas tongue

och angående race, så har jag inte hört att det hänt någon olycka.. (då menar jag streetrace som hålls av några) och inget stopljusrace på vanliga vägarna

/Mvh Andreas

Garaget vän, igen.
5 687 Inlägg
23 oktober 2008
VV skall ju snacka allså, vi betalar ju väg skatt, va får vi för det. Mera väg skatt..

Nä kladda ni på med mera färg.

Eller vad var frågan igentligen?

Mvh. Neos34, från Mölndal/Bifrost

Miklen
23 oktober 2008
..detta gäller nog oftast inte vägverkets parkeringar utan privatägda parkeringar..vare sig d e svensson eller ett företag som äger den..

4 637 Inlägg
23 oktober 2008
Fast även om gummispåren nöts bort så blir det nya hela tiden. Det ser inte så kul ut med en massa svarta streck och gummibitar på en hel parkering. Det är en smaksak visserligen men jag tror knappt någon som sett t ex parkeringen vid Mobilia köpcentrum i Mantorp tycker att det ser trevligt ut.
Senast redigerat av EmilHammarlund (23 oktober 2008)

3 714 Inlägg
23 oktober 2008
visst det kanske inte ser snyggt ut med massa märken men om det är enstaka s tycker inte jag att folk kan klaga

iaf inte om det är på parkeringar eller avsides en asfaltsplätt

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

KHRacing
23 oktober 2008
LIte synd att du nämner Drifting i din trådtopic då det inte alls nämns i reportaget. :-(

543 Inlägg
23 oktober 2008
KHRacing skrev:
LIte synd att du nämner Drifting i din trådtopic då det inte alls nämns i reportaget. :-(

Nej, men nuförtiden är "drifting" en rollad volvo 740 som sladdar runt en på parkering..
Det finns hur mycket "drifting"-filmer som helst under video, har jag märkt!

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.

1 503 Inlägg
23 oktober 2008
Klart man inte ska sladda sönder parkeringsmarkeringarna. Känns förbannat onödigt..
Som någon tidigare nämde om mobilia i mantorp så förstår inte jag varför man ska ställa upp bilarna nere vid lastbilsparkeringen och istället sladda uppe vid själva mobilia. Vore det inte bättre att ställa bilarna vid parkeringsmarkeringarna och sen sladda ner vid lastbilsparkeringen där det inte finns några parkeringsmarkeringar vad jag vet?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
23 oktober 2008
linjerna går på runt 90-100:- per ruta om det är trafiklinjefärg och 130-150:- per ruta om det är massa (tjockare som man ser på övergångställena)

Thorssa
23 oktober 2008
I detta fall är det dels de vita linjerna som måste läggas om samt att det på vissa ställen har blivit skador i asfalten. Men de här träffarna har verkligen dragit liv i "bilkulturen" i Sundsvall. De senaste åren har det varit väldigt dåligt med bilar ute och åkt men med de här träffarna har det blivit bra mycket roligare smile

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
23 oktober 2008
ezz4 skrev:
antagligen menar dom att lägga ny asfalt.ett nytt yt lager asfalt kostar mellan 120-150kr kvadraten.

jag antar att du menar inkl arbete och maskindrift då kan jag förstå men om det bara skulle vara asfalten så tvivlar jag starkt på att det kostar. Annars hade det kostat MULTUM för oss att lägga om våran garageuppfart som är 4*6m nylaggd asfalt vilket det inte gjorde

Team Insane Racing

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök