3203
Sök

Går jag igenom besiktningen imorrn!

424 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
Tjena!

Efter att ställt på vinter-bönan så va jag o gjorde en besiktning för ca 2v sen o fick nedslag på detta:

1.Dimstrålkastare, vänster, inställning felaktig\bländande.
2.Hastighetsmätare, går inte att avläsa i mörker.
3.Vindruta, skadad-spricka.
4.Stötdämpare, bak, båda sidor, dämpverkan otillräcklig.

Tänkte ombesikta bilen imorrn bitti i Jordbro (Sthlm), och frågan är hur kinkiga dom är på att släppa den igenom..

Har åtgärdat pukterna 1 & 2, punkt 3 är felaktig enligt verkstads killarna på åkeriet där jag jobbar för sprickan är inte i mitt synfält (enligt A4-pappers testet)

Punkt 4, där bekymret ligger.. tror du att besiktningskillen kan va såpass shysst att han släpper mej igenom när jag visar att jag har nya fjäderben fram, dämpare bak & fjädrar (runt om) i skuffen och att jag tänkt åtgärda saken i helgen (eftersom jag fick dom först idag)

Va tror ni? Har jag en chans el är de bara o glömma hmm

(Ryktet säger att dom är riktigt shyssta (oftast) både i Haninge & Högdalen!)

Ha de gott!

Häst
1 099 Inlägg
23 oktober 2008
Väldigt tveksam om det räcker att visa att du har grejjerna..
Dom gör lixom ingen nytta där dom ligger i skuffen.
Men vad vet jag, kanske besiktningsmannen är på bra fredags humör. smile

Lycka till iallafall!

Än är inte den sista idioten född..

Smålänning
7 883 Inlägg
23 oktober 2008
Spelar ingen roll om punkt 3 är felaktig. Den måste åtgärdas, annars så får du överklaga.

Ang stötdämperiet så är det 50/50. Visa att du fick dom idag med nått kvitto eller fraktsedel så borde det gå bra smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

5 089 Inlägg
23 oktober 2008
om dina bromsar är slut. men du visar att du har dom liggandes i bagaget. tycker du själv att du har åtgärdat problemet då?tongue

\Lindgren

424 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
Ok, så de blir lite av en chansning om jag gör ett försök imorrn..

Ang. punkt 3... så tog den nästan pensionerade gubben en snabb titt på rutan o slog ner på den fast han har ingen som helst grund till de som håller.. sprickan är lika stor som sist när jag besikta den (markerat den) o då nämnde dom inget ens..

Jep, jag har riktigt kvitto på fjäderbenen, dämparna & fjädrarna!

Kruxet är att fjädrarna sänker bilen med 30mm fram\bak, så om jag byter bara bak så blir ljuset väl helsikes fel & dom kommer förmodlingen klanka ner på de oxå...

424 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
FLindgren skrev:
om dina bromsar är slut. men du visar att du har dom liggandes i bagaget. tycker du själv att du har åtgärdat problemet då?tongue

Om bromsarna är slut så är man väl en fara i trafiken om dom inte har nån bromsförmåga alls, fast mina fjädrar bak är inte helt slut.. för då skulle jag väl fått bogsera bort bilen fr platsen

3 059 Inlägg
23 oktober 2008
Ja fast om dom är slut i fjädrarna bak nu så visar väl ljuset också fel.
Men nu står det ju stötdämpare i protokollet så det ska nog inte ha någon inverkan.

Ja hänger du på sänkning bak bara så får du fixa ljuset också..

Och för att svara på topic (rubriken) så går du säkerligen igenom.. frågan är om bilen gör det.
Senast redigerat av Smajly (23 oktober 2008)

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
23 oktober 2008
LiNx skrev:
FLindgren skrev:

Om bromsarna är slut så är man väl en fara i trafiken om dom inte har nån bromsförmåga alls, fast mina fjädrar bak är inte helt slut.. för då skulle jag väl fått bogsera bort bilen fr platsen

Han menar att med fjädrarna i skuffen så har du inte åtgärdat problemet. jag gissar på ett besök till.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
23 oktober 2008
Du kommer aldrig att få igenom den och du åker antagligen på att byta ruta också, bara för att du klara dig förra året (slarv ifrån sbp) så är det inte en garanti för att du ska klara dig det här året, sen så ligger 2:an i datorn och du kommer inte förbi förens du har åtgärdat det.

Men vill du ge bort 200:- så vill jag tipsa om rädda barnen då går iaf pengarna till något vettigt.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

12 086 Inlägg
24 oktober 2008
Jag ska med besikta Mazdan imorrn kl 11.30, hade jag inte läst den här tråden hade jag glömt bort det lol

Appropå schyssta, förra året när jag besikta Mazdan fick jag nedslag på rost i ramben. Jag tyckte de va döfånigt för de va lixom inte kexigt, men han va tjurig som fan. På ombesikningen hade jag inte fixat det än (hade tänkt göra en till ombes för behövde köra med den en månad till).. iaf hade 2st 2or till som va åtgärdade..

Iaf till poängen, han kollade på den såkallade "rosten" och frågade mig om det vad dedär jag hade fått nedslag på varav jag muttrade till, sen godkände han posten big_smile

687 Inlägg
24 oktober 2008
Du går nog inte igenom,men din bil gör det kanske.

341 Inlägg
24 oktober 2008
Det med vindrutan kan fungera, har en kompis som fick för nåt stenskott som han fixade, på ombesiktningen så sa gubben "Detta hade du ju inte behvöt fixa, det sitter ju inte ivägen". En annan fick för att han hade för många små stenskott i vindrutan, åkte in med samma ruta efter ett par veckor o fick igenom den.....

Men jag tror inte det fungerar med fjädrarna....... Jag har köpt hem listor till våra fönster som vi satte in för 4år sedan, jag har köpt listorn men frugan e fortfarande lack för de inte sitter uppe big_smile Ungefär samma resonemang....

341 Inlägg
28 oktober 2008
Gick den igenom?

12 086 Inlägg
28 oktober 2008
Min gick igenom big_smile

812 Inlägg
28 oktober 2008
JapMax skrev:
Jag ska med besikta Mazdan imorrn kl 11.30, hade jag inte läst den här tråden hade jag glömt bort det lol

Appropå schyssta, förra året när jag besikta Mazdan fick jag nedslag på rost i ramben. Jag tyckte de va döfånigt för de va lixom inte kexigt, men han va tjurig som fan. På ombesikningen hade jag inte fixat det än (hade tänkt göra en till ombes för behövde köra med den en månad till).. iaf hade 2st 2or till som va åtgärdade..

Iaf till poängen, han kollade på den såkallade "rosten" och frågade mig om det vad dedär jag hade fått nedslag på varav jag muttrade till, sen godkände han posten big_smile

du vet om att du inte för köra med bilen förutom till och från verkstad när du fått 2a på bes? de där med att man har en månad på sig är bara för att den är "laglig" att köra till verkstad å sedan till sbp å inget annat. å nu mera får du inte 1 månad till om du åker in utan du får 2v första gången 1v andra gången å 3dje gången får du 2 dagar tror ja de va. gjorde så med 260 limon å de gick inte alls bra

man lever bara en gång..

16 197 Inlägg
28 oktober 2008
pimpad740 skrev:
JapMax skrev:

du vet om att du inte för köra med bilen förutom till och från verkstad när du fått 2a på bes? de där med att man har en månad på sig är bara för att den är "laglig" att köra till verkstad å sedan till sbp å inget annat. å nu mera får du inte 1 månad till om du åker in utan du får 2v första gången 1v andra gången å 3dje gången får du 2 dagar tror ja de va. gjorde så med 260 limon å de gick inte alls bra

sen när har de ändrats?? besika min ena bil för bara 2 dar sen å då sa dom att ja har EN månad på å fixa felen sen blir de körförbud men man har TVÅ månader på sig att besikta om till reducerat pris.

å hur ofta åker men in fler ggr utan att fixa felen de undrar ja?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

4 001 Inlägg
28 oktober 2008
pimpad740 skrev:
JapMax skrev:

med en anmärkning som kräver ombesiktning så har man 1 månad på sig att avhjälpa felet utan att körförbud inträder och ytterligare 1 månad fast med körförbud, går du utanför den perioden så är det en helt ny besiktning som gäller.
Kör du in med utan att ha åtgärdat felet så har du 1 månad till på dig och vid 3:e besöket är det körförbud.

Sokrates kan nog reda ut exakt vad som gäller.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

R1 driver!
5 128 Inlägg
28 oktober 2008
Fick först en månad på mig att åtgärda fel, sen fick jag en ny månad UTAN något körförbud (bara att tuta och köra), och sen skulle det ha blivit körförbud. Verkar va väldigt olika i landet? :S Jag besiktigade iaf i Eslöv i skåne, och där va det 2 månader, sen körförbud

812 Inlägg
28 oktober 2008
_DamnIt skrev:
Fick först en månad på mig att åtgärda fel, sen fick jag en ny månad UTAN något körförbud (bara att tuta och köra), och sen skulle det ha blivit körförbud. Verkar va väldigt olika i landet? :S Jag besiktigade iaf i Eslöv i skåne, och där va det 2 månader, sen körförbud

okej när va de då? läs på baksidan på bes pappret får du se att de inte bara är att tuta å köra. tror de va 1500 i böter om du träffar på en grinig snut för att du kör med föreläggande.

man lever bara en gång..

812 Inlägg
28 oktober 2008
kolvas skrev:
pimpad740 skrev:
JapMax skrev:

med en anmärkning som kräver ombesiktning så har man 1 månad på sig att avhjälpa felet utan att körförbud inträder och ytterligare 1 månad fast med körförbud, går du utanför den perioden så är det en helt ny besiktning som gäller.
Kör du in med utan att ha åtgärdat felet så har du 1 månad till på dig och vid 3:e besöket är det körförbud.

Sokrates kan nog reda ut exakt vad som gäller.

okej? tycker de är konstigt att ja bara fick 2v på mig att fixa felen sedan bara några dagar. men som sakt LÄS på baksidan på bes papret va de står som att får 2a på bes vad som gäller med körning.

man lever bara en gång..

Sök