Det kan kanske hända att du behöver en liten extra bit kabel, jag vet dock inte exakt hur lång kabeln måste vara för att räcka bak till kondingen och steget. Har inte mätt upp strömkabeln i min 240 (som sattes dit för ett gäng år sedan).
Angående batteriet på din bil så är mitt förslag att du börjar med ett nytt framme i motorrummet, speciellt om det nuvarande har några år på nacken. Sätt gärna så stort batteri som får plats utan att behöva modifiera, vilket borde innebära 70-75Ah.
Om du har B21 så ska det gå bra att sätta tex en 100A generator från Biltema om du vill ha en större generator, det passar åtminstone "bolt on" på min 240 med B230. Är inga problem att "konvertera" från det externa laddrelät, som du har på din bil, till generator med inbyggd regulator (som är på Biltemas).
Det här med generatorn är ju bara ett förslag från mig, det beror naturligtvis på ifall din ekonomi tillåter detta eller om du tycker att det bör prioriteras. Om du vill vänta med eventuell ny generator så bör iaf laddspänningen kontrolleras på den nuvarande generatorn. Nytt/fräscht batteri är dock viktigt tycker jag.