2749
Sök

Utan arbete!!

7 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
#1
Fy fan vad surt
Fick veta igår att jag inte får förlängt kontrakt på Scania pga läget som råder nu med minskad produktion osv...

Någon mer i samma sits?

Fanns typ 1 liknande arbete för mig att söka på platsbanken (liknande det jag har)... i Norge...sad

Oldvo & Triumph!

DFFL
9 020 Inlägg
25 oktober 2008
#2
Nice, Norrmännen betalar bra.
Bara till att hoppa in i valfri Amakrom och puttra iväg.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

7 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
#3
Dumt när man trivs så bra bara.... vill verkligen fortsätta på Scania.
Jo jar oxå hört att man kan tjäna en del stålars !! runt 35-40 papp i månaden?

Oldvo & Triumph!

Häst
1 099 Inlägg
25 oktober 2008
#4
Yup, fick kicken pga. ungefär samma anledning. smile

Än är inte den sista idioten född..

Muttley
25 oktober 2008
#5
ni är nog inte de enda.

Förjaevle Brao
555 Inlägg
26 oktober 2008
#6
har åxå blivit uppsagd pga för dåligt me jobb....sad  jobbade som anläggare, å de finns fan inga lediga jobb heller!!!! fy fan för finanskris å vinter!!


1 703 Inlägg
26 oktober 2008
#7
Ja det är förmodligen surt som fan att bli varslad.

Det är ju nu som vi ska sätta sprätt på våra stålar. Så vi hjälper ekonomin på traven.
Det är ju lite konstigt, vid högkonjunktur byggs det som fan, vid högkonjunktur är löner höga, samt material dyrt. Nu vid lågkonjunktur är det tvärt om, det är ju nu det skall satsas. De högre räntorna betalas mha. vinsten från de lägre utgifterna.

Såg på nyheterna att Volvo LV har minskad orderingång från tusentals ordrar till typ 150... det är ju en ganska fin minskning.
Scania kommer garanterat köpas upp av VW nu. Kanske är det till det bättre.
Senast redigerat av henkebenke (26 oktober 2008)


huh?
10 427 Inlägg
26 oktober 2008
#8
Ellinor skrev:
Fy fan vad surt
Fick veta igår att jag inte får förlängt kontrakt på Scania pga läget som råder nu med minskad produktion osv...
Jobbar du på DA eller DG möjligtvis? tongue Var ~120 visstidare som ej skulle få förlängt på växellåds/axel-fabriken.

Sen är vi väl ett par hundra visstidare på Scania i Falun som blir uppsagda 12:e december.
Men det är ju väntat sen 2½ år tongue


www.kudoz.se
3 802 Inlägg
26 oktober 2008
#9
bara att spendera pengar så kommer konjunkturen igång igen.
men stora problemet är att folk som inte egentligen skulle fått lån har fått det, och då får bankerna problem med pengar och slutar att lita på varandra så egentligen är det bankerna som är skyldiga....

sedan att förra presidenten Clinton ville att alla amerikanare skulle ha RÄTT att äga ett eget hus... ett tu tre så kom det lite nya lagar som gjorde att alla (oavsett om de hade pengar eller en JOBB!) fick låna några hundra tusen till några miljoner... sjukt!
så nu är vi här.

jag är i alla fall glad att jag har fast jobb och inga problem att hitta nytt med min utbildning.
perfekt för er som inte nu har jobb att vidareutbilda er då är ni klara till högkonjunturen är igång igen...


VW-nörd?
4 332 Inlägg
26 oktober 2008
#10
Finns ju bara ett par tiotusentals människor i samma sits...alla såna här tidigare trådar har blivit låsta iaf tongue


998 Inlägg
26 oktober 2008
#11
Japp läste igår att det är runt 16000 arbetslösa bara i göteborg.

Skulle gärna spendera pengar, men eftersom man inte får in en enda krona i månaden så är det lite svårt.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

Häst
1 099 Inlägg
26 oktober 2008
#12
Mortalis skrev:
Finns ju bara ett par tiotusentals människor i samma sits...alla såna här tidigare trådar har blivit låsta iaf tongue
Hehe, så sant så sant. smile

Än är inte den sista idioten född..

741 Inlägg
26 oktober 2008
#14
Dags o börja studera i sådana här tider då? smile

Själv läser jag till kyltekniker så konjunktur beroende kommer aldrig mitt framtida jobb bli som tur är!

huh?
10 427 Inlägg
1 703 Inlägg
26 oktober 2008
#16
sir_daniel skrev:
sedan att förra presidenten Clinton ville att alla amerikanare skulle ha RÄTT att äga ett eget hus... ett tu tre så kom det lite nya lagar som gjorde att alla (oavsett om de hade pengar eller en JOBB!) fick låna några hundra tusen till några miljoner... sjukt!
så nu är vi här.
Bankerna i staterna har ju dessutom sålt vidare lånen i finfina riskpaket till banker över hela världen, det har ju inte gjort saken bättre. Detta gör ju att ingen vet vart lånen hör hemma, och således vilken bank som ska få stå för kalaset. Detta system kommer att försvinna iom. denhär finanskrisen.
Sedan funkar inte banklånen exakt såsom här i sverige. Lånar du pengar till ett hus eller en bil, så äger banken huset/bilen tills lånet är avbetalt. Kan inte låntagaren pröjsa, tar banken tillbaks skiten. Här i svedala har man möjligheten att sälja eller göra en utmätning för att kunna betala tillbaks lånet.
Senast redigerat av henkebenke (26 oktober 2008)


526 Inlägg
26 oktober 2008
#17
Jabbar själv som byggnadsarbetare och känner mig ganska lugn..
men det är klart att man funderar på detta varje dag iaf...

Vissa byggfirmor som JM bygger enbart bostäder, och det är just det som går så otroligt trögt nu.
massvis med folk som har köpt ny lägenhet som hoppar av nu. och ingen vågar dra igång nya projekt..

Firman jag jobbar på bygger allt möjligt, bostäder, kontor, hotell, industrier, skolor mm..
man kan ju tycka att statliga byggnadert som skolor, sjukhus mm borde byggas och renoveras just i dessa tuffa tider. oftast finns pengar undanlaggda för detta sedan många år. Matreal är billigare, mm...


-utan 940
1 728 Inlägg
27 oktober 2008
#18
FireTraXX skrev:
Nice, Norrmännen betalar bra.
Bara till att hoppa in i valfri Amakrom och puttra iväg.
Det (nya) förlovade landet i väst. smile

Häst
1 099 Inlägg
27 oktober 2008
#19
steifan skrev:
sir_daniel skrev:
"SMSa låna" wink
Haha smile SMS-låna istället för att jobba. Kanske funkar ett tag tongue
Haha mm, bästa lösningen. smile

Än är inte den sista idioten född..

Mästare
2 947 Inlägg
27 oktober 2008
#20
steifan skrev:
sir_daniel skrev:
"SMSa låna" wink
Haha smile SMS-låna istället för att jobba. Kanske funkar ett tag tongue
Annars har vi ju alltid LyxFällan, få hjälp med ekonomin och vinn en kryssning!

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)


Sök