3592
Sök

böter på samma sätt som finland? bra eller anus?

804 Inlägg
3 november 2008
Anus, varför ska man jämt straffa folk som jobbar och gör det "bra" så de har det ekonomiska tryggat?
Varför ska det vara fult att lyckas i sverige och varför ska de straffas med högre skatter och böter?
Höginkomsttagare borde snarare vara förebilder än straffas. Är ju inte konstigt folk tar och flyttar sina pengar utomlands...

1 217 Inlägg
3 november 2008
r-ted skrev:
airflow skrev:
r-ted skrev:

ja det är jag... du är det inte förmodar jag eftersom du inte gillar nuvarande system

Jag tycker mest det bäst att det ska bli rättvist för alla.. Jag går fortfarande i skolan så nej jag har ingen hög inkomst smile

tro mig , rättvisa skapar man inte genom att straffa dom med hög inkomst

Inte heller genom att sparka på dom som redan ligger ned.

Nej, staten borde sno en hel månadslön istället för böter.
Då är det kännbart oavsett inkomst.

2 230 Inlägg
3 november 2008
finlands sysmte tycker jag låter bra, inte för att jag är rädd att få böter heller men(har inte hög inkomst) men säger den som tjänar 30-50k i månande, sen får en böter på 2-3000 lär ju inte direkt grina så att säga.. så dags böter låter som en väldigt bra ide. fär då får man böter efgter man vad tjänar å ändå kunna överleva dom som tjänar lite.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

250 Inlägg
3 november 2008
discokapten skrev:
Vad är det för bull att snacka om kommunism? Jag personligen tycker att det delas ut för mycket böter, att ligga 130 på en bred, fin, torr 90 väg ska fan inte straffas överhuvudtaget. Men om vi nu ska ha böter så anser jag lätt att det ska vara på samma sätt som i finland, det ska svida lika mycket för alla.

Det lät ju en aning ogenomtänkt. Finns en hastighetsbegränsning, och man överträder denna, ska man självklart bli straffad. Att anse att man ska få hålla 130 på vägar där det nu är 90-begränsning, det är en helt annan sak!
Senast redigerat av Erikkk (3 november 2008)

Fisketokig
2 997 Inlägg
3 november 2008
beta skrev:
Anus, varför ska man jämt straffa folk som jobbar och gör det "bra" så de har det ekonomiska tryggat?
Varför ska det vara fult att lyckas i sverige och varför ska de straffas med högre skatter och böter?
Höginkomsttagare borde snarare vara förebilder än straffas. Är ju inte konstigt folk tar och flyttar sina pengar utomlands...

Håller helt med.

Jävla sosse-tilltag detta.

De ska alltid jämna ut nivåerna på ett dåligt sätt... Varför inte låta Cheferna och högutbildade betala alla skatter här i Sverige så kan städare och telefonförsäljare bli skattebefriade och få alla fortkörningsböter subventionerade av staten istället... Fy faan.

Självklart ska det kosta x antal kronor för ett trafikbrott oavsett inkomst.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Makaronborrare
993 Inlägg
3 november 2008
Undrar hur långt kvällen hunnit gå innan denna tråden spårat ut och blir låst? tongue
Tycker att brott ska bedömas lika oavsett vad man tjänar.
Köra tex 150km/h på 90väg är lika brottsligt i en Volvo 740 som med en M3a och då skall böterna vara samma också
Blev själv några tusenlappar fattigare i dag pga fortkörning men det är bara att betala utan att gnälla eftersom jag vet att det var 70km/h på den sträckan

Mästare
2 947 Inlägg
3 november 2008
Rojpen skrev:
finlands sysmte tycker jag låter bra, inte för att jag är rädd att få böter heller men(har inte hög inkomst) men säger den som tjänar 30-50k i månande, sen får en böter på 2-3000 lär ju inte direkt grina så att säga.. så dags böter låter som en väldigt bra ide. fär då får man böter efgter man vad tjänar å ändå kunna överleva dom som tjänar lite.

Precis dem säger att man inte ska få böter efter inkomst för att det är kommunistböter men själva säger dem att man om man arbetar ska man få låg böter... hmmm vem är Kommunist här?

calibra1992 skrev:
Undrar hur långt kvällen hunnit gå innan denna tråden spårat ut och blir låst? tongue
Tycker att brott ska bedömas lika oavsett vad man tjänar.
Köra tex 150km/h på 90väg är lika brottsligt i en Volvo 740 som med en M3a och då skall böterna vara samma också
Blev själv några tusenlappar fattigare i dag pga fortkörning men det är bara att betala utan att gnälla eftersom jag vet att det var 70km/h på den sträckan

Precis den ska vara samma det ska svida lika mycket i plånboken, gör det, det nu? Nää, nu betalar man X kr istället för X%/Din inkomst.

skyen skrev:
tycker att finlandssystemet låter som en bra idé.
vill man inte betala böter är de väl bara till att släppa å gasen.

Precis.
Senast redigerat av KimVsWorld (3 november 2008)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

maskinförare
125 Inlägg
3 november 2008
tycker att finlandssystemet låter som en bra idé.
vill man inte betala böter är de väl bara till att släppa å gasen.

vart jag mig i världen vänder ska jag rita streck i alla länder :-)

Masterworks
3 november 2008
Varför inte böter efter förmögenhet i lön, aktier och sparat kapital?

Säg att man får 5% i böter för 5km för fort,
tjänar du då 10.000:- och har 0 i sparat kapital så blir det 500:- i böter!

Har du 10 mille på banken och 2 mille i Ericsson aktier och tjänar 100.000:- i månaden
så får du 605.000:- då fattar ju alla att "fan jag har gjort fel"!

Och mördar man nån så får person nr.1 en månad frivilligt i scouterna
och person nr.2 får 1000 år i Sibirien och 2 nackskott? lol

782 Inlägg
3 november 2008
Det lönar sej oerhört mycket att jobba svart och få massa bidrag redan och kommer löna sej ännu mer om finnarnas system införs.
Ska böterna kännas lika hårt för alla så får man kolla på hur mycket folk har kvar att leva för när alla fasta kostnader är betalda som boende, bilar m.m och även räkna in svarta pengar så kan man ha någon viss procent på beloppet som blir i böter.

1 079 Inlägg
3 november 2008
Rojpen skrev:

Äru galen eller? Bara för att man har en ok lön betyder det inte att man kan strössla med pengarna. ALLA har utgifter, andra större och andra mindre. Ska man fly huset och hoppa in i ett skjul i skogen för att man körde för snabbt och får en jävligt hög bot?

Mästare
2 947 Inlägg
3 november 2008
Masterworks skrev:

Har du 10 mille på banken och 2 mille i Ericsson aktier och tjänar 100.000:- i månaden

Nu är du ju bara tramsig... Gå å lägg daj!

Man får väl sätta en gräns på vad som är rimligt också såklart.

1 079 Inlägg
3 november 2008
KimVsWorld skrev:
Masterworks skrev:

Haha eller hur. Skulle vilja se Ingvar Kamprads bot... och sen jämföra med en a-kassatagare, sen att det är samma brott också.... nej fy fan.
Senast redigerat av Syst3m (3 november 2008)

Masterworks
3 november 2008
KimVsWorld skrev:
Masterworks skrev:

Och vad e rimligt då?

1 079 Inlägg
3 november 2008
Masterworks skrev:
KimVsWorld skrev:
Masterworks skrev:

Och vad e rimligt då?

Inte att betala ett par mille för ett "brott" som en annan får betala 500 spänn för iallafall.
Senast redigerat av Syst3m (3 november 2008)

Masterworks
3 november 2008
Syst3m skrev:
Masterworks skrev:
KimVsWorld skrev:

Och vad e rimligt då?

Inte att betala ett par mille för ett "brott" som en annan får betala 500 spänn för iallafall.

Nää, det e ju det jag säger med ironi! smile

1 079 Inlägg
3 november 2008
Masterworks skrev:
Syst3m skrev:
Masterworks skrev:

Och vad e rimligt då?

Nää, det e ju det jag säger med ironi! smile

rolltongue

Mästare
2 947 Inlägg
3 november 2008
Vad är en genomsnittlig böter på en fortkörning idag?

Vad är en genomsnittlig lön idag?

8 883 Inlägg
3 november 2008
Bötesbeloppet ska vara samma för alla oavsett inkomst.
I annat fall så kan vi ju även inkomstbepröva fängelsestraff......

Fotograf på tierpidag.se

Student
232 Inlägg
3 november 2008
Syst3m skrev:
Rojpen skrev:

Äru galen eller? Bara för att man har en ok lön betyder det inte att man kan strössla med pengarna. ALLA har utgifter, andra större och andra mindre. Ska man fly huset och hoppa in i ett skjul i skogen för att man körde för snabbt och får en jävligt hög bot?

om man nu tjänar 10 000 i månaden och får 4000 i böter så är det väll nästan så att man måste flytta ut i en koja i skogen. men om man däremot tjänar 50 000 så har man troligen en så stor buffert att man klarar av att betala både hyra och böter.

det är inte att straffa de rika att ha dagsböter på fortkörning utan att straffa alla lika hårt.

- Vad har du i lådan?
- Kaniner.
- Vad gör de?
- Kaniner...

Sök