3316
Sök

Kompressor eller turbo?

9 108 Inlägg
28 februari 2006
#21
Jag håller på och bygger kompressor till min nu, köpte en sats från ENEM och det är inga problem att montera! Fick en grundlig manual till hur man installerar allting.. Kanske blir uppstart till helgen smile

Hade dock aldrig vågat mig på att bygga egna grejor... Det som är specialbyggt är massa fästen, insuget, nytt spjällhus och massa smått.. Allt är bolt on till min motor.


edit:
"Instant power. No lag. Power at low rpm. Power at mid rpm. Power at high rpm. Massive torque. Beautiful sound. Be different" wink
Visst blir man sugen haha.. Vill ha igång bilen NUUUU!
Senast redigerat av MilleN (28 februari 2006)


Klubbmannen
1 mars 2006
#22
Som många skriver, turbo om du vill hålla dig inom ekonomiska ramar. Kompressor är tämligen överambitiöst bara för att få ut mer effekt till vardagen. Du kan nog vänta dom där sekunderna det tar för turbon att bygga upp tryck. Sen spelar det stor roll om du kan göra arbetet själv eller inte.

MilleN: TACK! Jag har jagat kompressorer till mitt framtida projekt med en 300ZX. Jag har inte satt mig in tillräckligt i hur stakar, kolvar och dylikt i bilen står pall för, men upp till 500 häst borde inte vara några problem för originalgrejerna. Jag ville köra kompressor men kunde inte hitta nåt bra. I och med att man måste köpa upg-turbo om man ska köra på den effekten så kan man ju köra på kompressor nu när det finns några som ligger i ungefär samma prisklass(stora aggregaten är ju inte så billiga med separat wastegate medräknat).
Jag menar, ljudet är ju SÅ HÄRLIGT! Mercmac SLR gör det klockrenaste motorljudet som skapats.

Hur är hållbarheten i det långa loppet för dessa? Man vill ju inte gärna renovera varje säsong
Senast redigerat av Klubbmannen (1 mars 2006)

maxtreme
90 Inlägg
1 mars 2006
Trådstartare
#23
vad tror ni om lätt trycks turbo? Är det någon som kört med en sån? Ger den nått eller är det lika bra att köra med en vanlig?


9 108 Inlägg
1 mars 2006
#24
Klubbmannen skrev:
MilleN: TACK! Jag har jagat kompressorer till mitt framtida projekt med en 300ZX. Jag har inte satt mig in tillräckligt i hur stakar, kolvar och dylikt i bilen står pall för, men upp till 500 häst borde inte vara några problem för originalgrejerna. Jag ville köra kompressor men kunde inte hitta nåt bra. I och med att man måste köpa upg-turbo om man ska köra på den effekten så kan man ju köra på kompressor nu när det finns några som ligger i ungefär samma prisklass(stora aggregaten är ju inte så billiga med separat wastegate medräknat).
Jag menar, ljudet är ju SÅ HÄRLIGT! Mercmac SLR gör det klockrenaste motorljudet som skapats.

Hur är hållbarheten i det långa loppet för dessa? Man vill ju inte gärna renovera varje säsong

Ring Janne på www.ENEM.se han har stenkoll när det gäller kompressorer.. Eftersom jag inte fått klart min motor än så vet jag inte hur det håller wink

Nissan 200sx kolvar och stakar t.ex. ska tydligen inte hålla för så mkt mer än 300hk.. Mina håller för något mer men absolut inte över 350. Sedan undrar jag hur fan du ska få PLATS i motorrummet på en 300zx big_smile Det är det absolut tightaste motorrum jag sett någonsin!

Håller med om att en vinande kompressor är det mäktigaste i motorväg wink

Så här ser motorrummet ut nu med en lysholm 1600A provmonterad (ja, fjäderbenstornen SKA lackas wink):

http://www.streetcars.se/forum/uploads/ … C01104.JPG


2 117 Inlägg
1 mars 2006
#25
MilleN:
Najs! big_smile
Vill lyssna på motorn till sommaren. Ser fram emot det måste jag tillägga. Kompressor ger ett verkligt manligt ljud.

Ps. Stakarna på 200:an böjer sig vid ungefär 350-400 hästar. Shotpenade klarar den övre gränsen
Kolvarna är det bäst att byta innan 300 kusar.


maxtreme:
Ska du sänka kompet och göra ett ordentligt bygge så skulle jag satsa på en fullturbo.
Ska du pytsa på lite extra hästar och inte göra alltför stora ingrepp i motorn är det enklast med en LT.
Beror lite på...en lättryckare spoolar upp vansinnigt snabbt...en fullturbo ger en ordentliug knuff i ryggen...

Jag såg en installation i en MGB för flera år sedan. Han gjorde en busenkel installation med en lättryckare. Behöll original komp och moddade bara grenröret för att få dit turbon. Ingen IC, inget extra...bara större munstycken i förgasarna. Den gick riktigt bra och håller än.

Lite trixigare på modernare motorer...kanske mest en fråga om plats och att pilla ihop grenrör och avgas...fixa fram mer soppa så att den inte går snålt...och så snabbmekat så att du enkelt kan byta tillbaka till original inför besiktning...wink


Klubbmannen
1 mars 2006
#26
maxtreme skrev:
vad tror ni om lätt trycks turbo? Är det någon som kört med en sån? Ger den nått eller är det lika bra att köra med en vanlig?

Det är exakt samma sak som vanlig turbo fast med grundladdtryck

657 Inlägg
1 mars 2006
#27
maxtreme skrev:
Tjabba..
Har tänkt att lasta in en kompressor eller turbo i BMW:n.. Är det någon som har kopplat in kompressor och kan säga bu eller bä om det? Turbon vet jag hur jag ska sätta in men är kompressorn lättare att sätta dit? Vill få lite mer vrid från botten så kompressorn är ju bättre då men har även kollat på lätt trycks turbo.. Kom gärna med ideér och kommentarer!

Jag hade ju satsat på en kompressor för det är ju mkt roligare å ha ett bra drag igenom hela registret

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik

Klubbmannen
1 mars 2006
#28
Alex_halvordsson skrev:
maxtreme skrev:
Tjabba..
Har tänkt att lasta in en kompressor eller turbo i BMW:n.. Är det någon som har kopplat in kompressor och kan säga bu eller bä om det? Turbon vet jag hur jag ska sätta in men är kompressorn lättare att sätta dit? Vill få lite mer vrid från botten så kompressorn är ju bättre då men har även kollat på lätt trycks turbo.. Kom gärna med ideér och kommentarer!

Jag hade ju satsat på en kompressor för det är ju mkt roligare å ha ett bra drag igenom hela registret

Fast han ville inte lägga ut mycket pengar. Han ville ha lite bättre drag för en rimlig peng

maxtreme
90 Inlägg
2 mars 2006
Trådstartare
#29
det är ju sant att jag vill inte lägga ut nå mkt pengar.. Men skiljer det nått i hk mellan en lt turbo och en vanlig?


10 287 Inlägg
2 mars 2006
#30
Eftersom mera laddtryck är mera effekt så kommer du givetvis att få mindre effekt med en lättrycksturbo än med en fulltrycks/högtrycksturbo.

/Göran

maxtreme skrev:
det är ju sant att jag vill inte lägga ut nå mkt pengar.. Men skiljer det nått i hk mellan en lt turbo och en vanlig?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

MG ZR 160
132 Inlägg
2 mars 2006
#31
maxtreme skrev:
det är ju sant att jag vill inte lägga ut nå mkt pengar.. Men skiljer det nått i hk mellan en lt turbo och en vanlig?

Då kan du glömma attt hänga dit en turbo.

Håller själv på med en 535 E34 turbo, långt ifrån billigt.
Bilder kommer upp snart på sidan.
Mvh Mattias

Mvh Mattias
Highway Performance.
+46763-493494

10 287 Inlägg
2 mars 2006
#32
Min tumregel är: 300kr/Hkr man vill trimma en turbomotor.
Men många tror inte på det utan vill ha det gratis eller mycket billigare.
Ofta inte för att dom kan bygga det billigare - utan bara för att dom vill ha det billigare.

Men min erfarenhet säger att det bara inte finns...

Det kostar. Precis som Mattias skriver.

/Göran


Pitbull skrev:
maxtreme skrev:
det är ju sant att jag vill inte lägga ut nå mkt pengar.. Men skiljer det nått i hk mellan en lt turbo och en vanlig?

Då kan du glömma attt hänga dit en turbo.

Håller själv på med en 535 E34 turbo, långt ifrån billigt.
Bilder kommer upp snart på sidan.
Mvh Mattias

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

maxtreme
90 Inlägg
6 mars 2006
Trådstartare
#33
jag har en kompis som har stoppat in en turbo i hans bmw 525a. Det kostade han ca 4000:- så billigt kan man komma undan med om man inte köper det värsta som finns..


163 Inlägg
6 mars 2006
#34
Har några bekanta som håller på att montera turbo i sina bmw och för ca 12000 skulle jag få alla grejjer och kunna montera själv.
Då skulle grejjerna ge ca:350 hk.


10 287 Inlägg
6 mars 2006
#35
Jag har sett så många byggen så jag tror tyvärr inte på era kalkyler.

4000:-?
Då kan han inte ha köpt grejor till normala priser. Min tumregel gäller när man köper saker till normala priser för nytt eller renoverat beggat.
Nog för att gamla BMW sexorna blir billigt men hur fick grenrör, nytt avgas/downpipe, turbo, tryckrör, chip, spridare, intercooler, ny olja, värre koppling, nya packningar, oljerör rum i dom pengarna.

12000:-?
Då är det kompispris och meningslöst att vifta med här. Om trådstartaren kan ringa dina kompisar och få samma deal, då är det meningsfullt.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

163 Inlägg
6 mars 2006
#36
jaså? du tycker det? och intresseklubben antecknar... inte...
om man är tålmodig så kan man säkert få bättre pris än 12000.
12000 vift vift..
du har inte tänkt att man kanske kan göra lite saker själv och inte behöver köpa allt nytt?
nä.. trodde väl det...


maxtreme
90 Inlägg
6 mars 2006
Trådstartare
#37
vaför snacka nytt när man kan få tag i beg???


163 Inlägg
6 mars 2006
#38
exakt, här har vi en kille som fattat galoppen, sen behöver man inte heller lämna bort bilen utan man kan ju göra det själv.
då får man det som man själv vill ha det, mekvana behövs ju självklart men man känner väl alltid nån som kan hjälpa en.
Och om det finns bolt on kit på blocket för 10-15 000 så varför skulle den "kalkylen"  inte fungera?
låter jävligt mysko tycker jag.
eller vad säger ni andra?


10 287 Inlägg
6 mars 2006
#39
Westus. Kan du ge mig en länk till ett sådant komplett bolt-on kit?

/Göran

Tra la la....väntar....få se om Westus kan visa nåt sådant komplett kit.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
6 mars 2006
#40
Blocket ja.
Jag såg en riktigt billig sats till Audi med en TD04 -15 i Piteå. Där saknas dock spridare , programvara, koppling, tryckrör. Det var dock duktigt billigt så där kan man komma billigt undan.

Annars var det en sats för 22.000 till BMW E30 325 där det ser ut som att det enda som saknas är avgas. Vet inte hur mycket man vågar ladda utan att öppna motorn och sänka komp.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök