2916
Sök

Böter vid flygande besiktning?

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
5 november 2008
#41
Erikkk skrev:
Residence skrev:
Erikkk skrev:
En sak till, vet ni någon som blivit tagen för xenon i dimljusena?

Jag llär få veta det inom snar framtid.... e lite orolig då jag har xenonkonvert på dimljusen.

Hur lyser dina dimljus, då? Tillräckligt bra för att använda dem (och ev. park.ljus) på natten?

Man får bara använda Dimljus vid mörker när det är Dimma, därav namnet DIMljus.. Dagtid får man använda det men inte samtidigt som andra ljus typ Halvljus, varselljus eller Helljus.

Ont om hästkrafter är det gott om.

3 354 Inlägg
5 november 2008
#42
Sqweebz skrev:
Erikkk skrev:
Residence skrev:

Jag llär få veta det inom snar framtid.... e lite orolig då jag har xenonkonvert på dimljusen.

Hur lyser dina dimljus, då? Tillräckligt bra för att använda dem (och ev. park.ljus) på natten?

Man får bara använda Dimljus vid mörker när det är Dimma, därav namnet DIMljus.. Dagtid får man använda det men inte samtidigt som andra ljus typ Halvljus, varselljus eller Helljus.

varselljus? det är väl samma som postitionsljus o det får man ju kombinera med dimljus.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

250 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#43
Seth skrev:
Sqweebz skrev:
Erikkk skrev:

Hur lyser dina dimljus, då? Tillräckligt bra för att använda dem (och ev. park.ljus) på natten?

Man får bara använda Dimljus vid mörker när det är Dimma, därav namnet DIMljus.. Dagtid får man använda det men inte samtidigt som andra ljus typ Halvljus, varselljus eller Helljus.

varselljus? det är väl samma som postitionsljus o det får man ju kombinera med dimljus.

...Och parkeringsljus är väl samma som positionsljus? och det får man också kombinera med dimljus.

3 354 Inlägg
5 november 2008
#44
Erikkk skrev:
Seth skrev:
Sqweebz skrev:
Man får bara använda Dimljus vid mörker när det är Dimma, därav namnet DIMljus.. Dagtid får man använda det men inte samtidigt som andra ljus typ Halvljus, varselljus eller Helljus.

varselljus? det är väl samma som postitionsljus o det får man ju kombinera med dimljus.

...Och parkeringsljus är väl samma som positionsljus? och det får man också kombinera med dimljus.

iaf vad jag vet. helljus får också kombineras med dimljus. fast inte dagtid då. för man får ju inte ens åka med helljus dagtid.
Senast redigerat av Seth (5 november 2008)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

69 Inlägg
5 november 2008
#45
Sqweebz skrev:
Smajly skrev:
Ja men även om bilen är helbilsgodkänd så är det ändå mot vad lagen säger ang. ljus/färg framåt. Ja som sagt e de knepiga regler.
Det står väl inget i lagen om att bilar som är från viss årsmodell och som är helbilsgodkända får lov att ha det?

Amfetamin är olagligt i sverige med, men säljs på Apoteket som ADHD medicin tex..
Har för mig att det är faktiskt från en viss årsmodell när det handlar om Helbilsgodkända. Årsmodeller från  mitten/slutet på 90talet har jag läst nånstans.

http://www.veta.se/bilrutan/helbil98.htm

När jag var och bes 850:n så snackade bes-gubben om att jag klarade mig precis med mina klarglaslampor för att 850:n är en 96 och from 97 så är alla bilar helbilsgodkända lr något sånt.smile

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
5 november 2008
#46
Sqweebz skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Sqweebz skrev:
Att ha USA blink på en svensk/europa såld 850 ger eventuellt böter ja eftersom det är eftermarknads saker. Om bilen är reggad med det blir det inga böter. Min polare hade det på sin och dom förklarade för honom hur det var. Han klarade sig från böter, vad jag kan minnas.
Böterna kan ju också skilja beroende på mycket egentligen. Böter kan man få om man har slitna däck, för hög decibel nivå, olaglig toning och så vidare.

Jag, personligen, tror inte man får böter så ofta vid flygande besiktning utan det är mest att man får en ombesiktning. 300:- för en bes. kan ju ibland vara en tråkig summa nog för många. smile

Varför måste alla jänkare ta bort usa lyserna då när dom importeras till sverige  roll  ????
Bra fråga va

Om den är importerad från usa får du ha dom blinkerserna eftersom dom är reggade med dom. Men det är inte den svenska/europeiska varianten av Volvo 850.

Freddeponken, tror ja du hette.. Det är inte det som är grejen. OM det inte var så att det lyste orange FRAMMÅT, då blir det en olaglig kombination. USA blinkers är olagliga i sverige för att, hmm, sverige har värdelös fordons journalistik? Sverige har ju trots allt världens strängaste fordons lags regleringar. tongue

Bara bilar som tagits in som flyttgods som får behålla dom ljusena!!

756 Inlägg
6 november 2008
#47
Sqweebz skrev:
saabgutten skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68902/496136_4ggdi5.jpg
vad med mina?? har inte fått någon klaga i norge parklys i grill kjörelys på sidene:P

Ja men det är ju i Norge polarn! Ni har ju era egna lagar och så. Tex att det är lag på vinterdäck från och med första oktober (om jag inte missminner mig) tongue

ja. men jag kan inte få omvisning om jag kör sådär i sverige för det är lagligt i norge

kimsern
saab 90 aero t16 "kruttvogna"
projekt tråd

3 650 Inlägg
6 november 2008
#48
ja å polarn fick 500kr i böter vid en flygande, vi blev invinkade eftersom vi endast körde med parkeringsljus. Dock så var han så inställd på det så han missade kolla resten av bilen. Vi hade inga bälten på oss, blinkisarna funkade inte m.m big_smile bilen framför kollade dom blinkers å alltpå tongue
Senast redigerat av Kesler (6 november 2008)


1 532 Inlägg
6 november 2008
#49
Det med röda blinkers bak. Firebirden hade gått igenom alla andra besiktningar förr med röd blinkers men nu helt plötsligt var jag tvungen att ha oranget sken bak vid flygande..... äh blev lack o sa att den hade gått igenom men det var konstigt enligt polismannen eftersom det var rött sken! så jag fick ombesiktning o en 2a men löste det med 2 fula orange fjoll blinkers som hänger ut ur skuffen vid besiktning o lite tape! Alltså dom är knäppa dom är väl gudar eller va äre?! Inget hobby intresse har dom flesta ialla fall!


Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
6 november 2008
#50
saabgutten skrev:
Sqweebz skrev:
saabgutten skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68902/496136_4ggdi5.jpg
vad med mina?? har inte fått någon klaga i norge parklys i grill kjörelys på sidene:P

Ja men det är ju i Norge polarn! Ni har ju era egna lagar och så. Tex att det är lag på vinterdäck från och med första oktober (om jag inte missminner mig) tongue

ja. men jag kan inte få omvisning om jag kör sådär i sverige för det är lagligt i norge

Nej du kan inte få omvisning (samma som ombesiktning antar jag) bara för att du kör med den i sverige. Man får inte heller jobba med en Amerikansk lastbil typ Peterbuilt i sverige men om den är reggad i norge och tillhör ett norskt Åkeri/bolag så får man jobba med den i sverige. ;P

Ont om hästkrafter är det gott om.

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
6 november 2008
#51
Seth skrev:
Sqweebz skrev:
Erikkk skrev:
Hur lyser dina dimljus, då? Tillräckligt bra för att använda dem (och ev. park.ljus) på natten?

Man får bara använda Dimljus vid mörker när det är Dimma, därav namnet DIMljus.. Dagtid får man använda det men inte samtidigt som andra ljus typ Halvljus, varselljus eller Helljus.

varselljus? det är väl samma som postitionsljus o det får man ju kombinera med dimljus.

Beror på vilken bil du har. På en Volvo 740 tex så lyser positions lamporna starkare = Varselljus. På en Audi 100 -90 som jag hade var det så att när spaken var i läge "Lampor OFF" så lyste dom vanliga lyktorna, i läge "Park. ljus" så lyste park. ljusen såklart och i läge "ON" så lyste halvlljusen.. MEN, i läge off så lyste halvljusen svagare vilket då är varselljusen. Ja, hoppas du/ni fattar vad jag menar. tongue

EDIT: ...Och parkeringsljus är väl samma som positionsljus? och det får man också kombinera med dimljus.  Svar: Ja, det är det. men dom kan se olika ut på olika bilar naturligtvis. tongue

EDIT2: iaf vad jag vet. helljus får också kombineras med dimljus. fast inte dagtid då. för man får ju inte ens åka med helljus dagtid.
Svar: Javisst, tänkte inte på det. Sorry. Men som du säger, man får inte ha dom på i dagsljus (till vilken nytta skulle det vara egentligen? big_smile)

EDIT3: När jag var och bes 850:n så snackade bes-gubben om att jag klarade mig precis med mina klarglaslampor för att 850:n är en 96 och from 97 så är alla bilar helbilsgodkända lr något sånt.
Svar: Ah typ.. från '98 tror jag det är. Står nåt om det i längen i samma post. big_smile Vilket fall som är det. I mitten/slutet av 90talet. tongue
Senast redigerat av Sqweebz (6 november 2008)

Ont om hästkrafter är det gott om.

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
6 november 2008
#52
Erikkk skrev:
Hur är det egentligen om man fastnar i en flygande besiktning, brukar man få böter för de saker som ska åtgärdas? Någon som blivit bötfäld vid en flygande bes.? För vad isåfall?

Och, ja, jag har sökt och funnit att man kan få böter vid en flygande bes., men heller inte sett någon som fått det...

En sak till, vet ni någon som blivit tagen för xenon i dimljusena?

1200 kr för slitna däck i flygande besiktning, dock ingen ombesiktning


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
6 november 2008
#53
för er som undrar om varselljus, så är det så kallat reduserat halvljus! det vill säga ca 80% eller 60% av halvljusets styrka!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

3 354 Inlägg
6 november 2008
#54
ok. då vet man det.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

263 Inlägg
4 januari 2009
#55
Fick flygande på volvon idag! har ingen katt på nu, 3"  ifrån dp + den minsta simonsdämparen du kan hitta så blev ganska skitnödig när två farbror blå stod och gluttade i motorrummet och påpekar att ja bytt avgas.. för er som inte vet så är det tydligen ganska saftiga böter på att inte ha katt, mellan 6-12 000 riksdaler vad jag hört hmm mumlade bara nått om att "mmm, nja de kanske man gjort" sen var det bra med det big_smile
Sen fick jag plocka ur hel/halvljus-lampan och visa den (kollade kanske efter eftermarknads-xenon?) + att blinka å bromsa och ha sig..  de hittade tillslut några småfel som glödljus i extralamporna och trasigt positionsljus, men va snälla nog att släppa mig utan ombesiktning pga att ja snart ska ha den riktiga bes big_smile man var ganska glad att åka därifrån, smygande smile

Volvo - Probably the best car in the world
"Ge mig svenskar, wiskey och snus så ska
jag bygga järnväg ända in i helvete"
James J. Hill, Amerikas stora järnvägsbyggare

512 Inlägg
4 januari 2009
#56
Sqweebz skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Sqweebz skrev:

Om den är importerad från usa får du ha dom blinkerserna eftersom dom är reggade med dom. Men det är inte den svenska/europeiska varianten av Volvo 850.

Freddeponken, tror ja du hette.. Det är inte det som är grejen. OM det inte var så att det lyste orange FRAMMÅT, då blir det en olaglig kombination. USA blinkers är olagliga i sverige för att, hmm, sverige har värdelös fordons journalistik? Sverige har ju trots allt världens strängaste fordons lags regleringar. tongue

Säg en jänkare som inte är reggad i usa då tongue ???
Min far importerat en väldans mycket jänkare & aldrig fått ha kvar orginal lyserna på en enda bil. Snackar om ca 25 st

Då ska jag låta det vara liiite osagt eftersom inte mina kunskaper är 100%iga.. MEN! tänk också på att det finns många Jänkare som har röda blinkers bak = olagligt i sverige. Men dom ör besiktigade och lagliga. ANTINGEN så byter dom glasen innan bes eller så går dom igenom med det för att dom är reggade, jag har ingen aning. Men jag kan kika upp det om intresse finns? smile

angående det md röda blinkers bak så beror det nog på årsmodell och på reggning för jag hade en 72 opel förut med just röda blinkers bak och det var godkänt på besiktning


506 Inlägg
4 januari 2009
#57
Hur är det ifall man kör ett bilsläp och en bil på släpet som väger kanske 300 kg för mycket mot vad jag får dra och man inte har något registreringsbevis på bilen som är på släpkärran kan de bötfälla en då? Då måste de väl ha fram vågar osv?

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

512 Inlägg
4 januari 2009
#58
Turtleboy skrev:
Det med röda blinkers bak. Firebirden hade gått igenom alla andra besiktningar förr med röd blinkers men nu helt plötsligt var jag tvungen att ha oranget sken bak vid flygande..... äh blev lack o sa att den hade gått igenom men det var konstigt enligt polismannen eftersom det var rött sken! så jag fick ombesiktning o en 2a men löste det med 2 fula orange fjoll blinkers som hänger ut ur skuffen vid besiktning o lite tape! Alltså dom är knäppa dom är väl gudar eller va äre?! Inget hobby intresse har dom flesta ialla fall!

konstigt för din pontiac är ju så pass gammal och det är ju reglerna från året bilen togs i trafik/ tillverkingsår som ska gälla men iof så kan jag ha fel där.. ??? nån som vet  ?


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
4 januari 2009
#59
orkar inte läsa hela tråden men hursom hälst är de böter + ombes för vajre 2a du får av dom... har man mkt fel kan de bli en jälva summa bara otillräcklig handbroms gick 500 kr


512 Inlägg
4 januari 2009
#60
RaGnaR RattmuFF skrev:
Hur är det ifall man kör ett bilsläp och en bil på släpet som väger kanske 300 kg för mycket mot vad jag får dra och man inte har något registreringsbevis på bilen som är på släpkärran kan de bötfälla en då? Då måste de väl ha fram vågar osv?

har dom regnr kan dom ju kolla i datorn men misstänker att du emnar en origistrerad bil typ tävlingsfordon då får dom väga dig ...



Sök