Ja jag håller med trådskaparen! Det är många som skriver:
"jag har ingen aning men jag tror det är så här bla bla bla"
Då behöver man inte skriva något tycker jag. Men det är väl unga grabbar som har tråkigt framför datorn o måste skriva något för att få tiden att gå.
Sedan det här med lasta ner o mera effekt är en intressant fråga. Visst blir det mera effekt men inte högre ljudtryck pga högre effekt.
Det är spänningen som får högtalare att röra sig. inte effekten. Effekten är ett resultat av spänning och ström.
Det är ju så att en slutseg lämnar en viss spänning vid en viss volym.
Säg 30volt och med en 4ohms högtalare blir det 30/4=7,5ampere. Effekten blir då 30x7,5=225watt
Lastar du ner ett bra steg. (bra steg dubblar effekten vid halva impedansen(det är få)) Det betyder ju att steget fortfarande orkar leverera 30volt till säg 2st 4ohms basar. Då lämnar det 15ampere vilket i watt blir det 450.
Men sjunker effekten i 2ohm jämfört med 4ohm som det nästan alltid gör. Vad händer då?
Som exempel surfade jag in brl och kollade på ett monosteg. Gas Alpha x250.1 är mitt exempel.
Det lämnar 125watt i 4ohm och 200watt i 2ohm.
I 4ohm lämnar det (roten ur RxP = 22,4volt.
Men i 2ohm lämnar steget bara 20volt eftersom det inte orkar med att levererar så mycket ström som 2st 4ohms basar vill ha.
1bas som matas med 22,4volt suger 5,6ampere då vill ju 2 basar suga i sig det dubbla alltså 11,2 ampere. Men steget kan bara lämna 10ampere därför sjunker spänningen. Och det är växelspänningen som får konen att svänga fram o tillbaka.
Så då kan man fråga sig eftersom spänningen sjunker, låter det mera med 2 basar eller mindre eller lika mycket. Mera gissar väl de flesta eftersom steget lämnar 200watt istället för 125watt.
Men det är ju inte hela sanningen. När man dubblar antalet basar så ökar ju känsligheten 3db men hur mycket påverkar spänningsfallen på 2,4volt.
Om spänningen sjunker så mycket, så 2 basar låter lika mycket som en gjorde tidigare så är det ju totalt meningslöst att lasta på mera basar och lasta ner steget om det inte dubblar effekten vid halva impedansen.
Med dubbla effekten så lämnar steget dubbla strömmen. Då låter det mera eftersom steget lämnar samma spänning oavsett hur mycket ström basarna kräver. Då ökar ljudtrycket med 3db för varje dubblering av basar. 1-2-4-8.
Här slutar mina kunskaper men det kanske finns någon som kan fortsätta denna fundering. En som vet inte någon som tror sig veta att det borde vara si eller så.
Jag skulle kunna mäta skillnaden eftersom jag har mätutrustning, kanske ska göra det på mina hemhögtalare.
Senast redigerat av Rickard-v (15 november 2008)