Hej.
Börjar lite smått med planera inkoppling av dator i bilen.
Kom gärna med synpunkter och kommentarer om jag kan göra saker bättre
Har tänkt såhär:
Datorn, en Bärbar monteras in i skuffen, bygger en docka som håller den på plats.
Bakstycket beställes i laserskuren aluminium där man sätter kontakterna för skärm + ström mm så det passas in exakt när man bara klickar ner datorn i dockan.
Det är ett måste för att enkelt kunna ta med sig datorn genom att öppna skuffen och med en hand ta datorn, klicka ur och sticka.
På så vis behöver man inget skruvande och kopplande av kontakter.
Datorn kommer få en ciggdriven laddare.
I armstödet på bilen har jag AUX-ingång och 12V uttag vilket jag tänkt använda.
12V uttaget går på tändningen och laddar då datorn, annars har den 3 timmar batteritid, troligen mer då skärmen kommer vara nerfälld och ej igång.
Ljudkabel kopplas från datorns utgång till AUX-in så kan jag med ett knapptryck på ratten välja datorn som musikkälla.
Både datorn och mobilen har bluetooth så jag kommer använda telefonen som fjärrkontroll för Winamp mm.
Trådlöst bredband och är inställt så jag kan trådlöst synkronisera bärbara's MP3-mapp med stordatorns MP3-samling med en knapptryck på valfri dator
Än så längen är det rätt enkelt men det är skärmen som jag är fundersam över.
Jag vill ha en takmonterad, problemet ligger i att takbelysningen sitter där jag vill ha skärmen så jag måste ha en lösning på detta.
Någon som har tips på monteringsarm mm som möjliggör att ha fäste längre bak eller på passagerarsidan och sedan kunna vinkla skärmen mot föraren så det blir bra?
Vill gärna ha tips på smidiga och bra touchscreenskärmar med minst 7".
Så hör gärna av er om ni har byggt takmonterade skärmar så kan vi snacka lite
Lika om ni sitter på kunskap om att mixra så rattknapparna kan styra datorn när den står på AUX och inte påverka andra funktioner.
Kommer kanske med lite bilder sen när det tagit fart.
Hoppas att det kan ev ge lite idéer till andra och som sagt, hör av er om ni vill snacka och dela kunskaper.
Edit: Första test med datorn i skuffen och spelandes så klarar den upp till 12 meter med bluetooth. Upp till 10 meter 100% mottagning.
Rätt fräckt att stå så långt bort och ändå kunna bläddra bland låtarna
Tror säkert att räckvidden kan ökas med min externa USB-Bluetooth adapter, men 10 meter räcker gott och väl för mig.