2743
Sök

Dator + stereo + Bluetooth

Fisketokig
2 997 Inlägg
3 mars 2006
Trådstartare
Hej.

Börjar lite smått med planera inkoppling av dator i bilen.
Kom gärna med synpunkter och kommentarer om jag kan göra saker bättre smile

Har tänkt såhär:

Datorn, en Bärbar monteras in i skuffen, bygger en docka som håller den på plats.

Bakstycket beställes i laserskuren aluminium där man sätter kontakterna för skärm + ström mm så det passas in exakt när man bara klickar ner datorn i dockan.
Det är ett måste för att enkelt kunna ta med sig datorn genom att öppna skuffen och med en hand ta datorn, klicka ur och sticka.

På så vis behöver man inget skruvande och kopplande av kontakter.

Datorn kommer få en ciggdriven laddare.

http://img368.imageshack.us/img368/8158/infp8hd.jpg

I armstödet på bilen har jag AUX-ingång och 12V uttag vilket jag tänkt använda.
12V uttaget går på tändningen och laddar då datorn, annars har den 3 timmar batteritid, troligen mer då skärmen kommer vara nerfälld och ej igång.

Ljudkabel kopplas från datorns utgång till AUX-in så kan jag med ett knapptryck på ratten välja datorn som musikkälla.

http://img226.imageshack.us/img226/8608/11a0ax.jpg

Både datorn och mobilen har bluetooth så jag kommer använda telefonen som fjärrkontroll för Winamp mm.

http://img226.imageshack.us/img226/1610/11b0ao.jpg

Trådlöst bredband och är inställt så jag kan trådlöst synkronisera bärbara's MP3-mapp med stordatorns MP3-samling med en knapptryck på valfri dator big_smile

Än så längen är det rätt enkelt men det är skärmen som jag är fundersam över.

Jag vill ha en takmonterad, problemet ligger i att takbelysningen sitter där jag vill ha skärmen så jag måste ha en lösning på detta.

Någon som har tips på monteringsarm mm som möjliggör att ha fäste längre bak eller på passagerarsidan och sedan kunna vinkla skärmen mot föraren så det blir bra?

Vill gärna ha tips på smidiga och bra touchscreenskärmar med minst 7".

Så hör gärna av er om ni har byggt takmonterade skärmar så kan vi snacka lite smile
Lika om ni sitter på kunskap om att mixra så rattknapparna kan styra datorn när den står på AUX och inte påverka andra funktioner.

Kommer kanske med lite bilder sen när det tagit fart.
Hoppas att det kan ev ge lite idéer till andra och som sagt, hör av er om ni vill snacka och dela kunskaper.

Edit: Första test med datorn i skuffen och spelandes så klarar den upp till 12 meter med bluetooth. Upp till 10 meter 100% mottagning.
Rätt fräckt att stå så långt bort och ändå kunna bläddra bland låtarna smile
Tror säkert att räckvidden kan ökas med min externa USB-Bluetooth adapter, men 10 meter räcker gott och väl för mig.
Senast redigerat av Martin 9-3 (3 mars 2006)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

781 Inlägg
3 mars 2006
för det förta om du ska göra allt så va någran kan lätt bli skitacoolt.. men en sak som ja inte gillar och det är din cigarättplugg. det är för fult.. kopla den så man inte ser kablen den ska ju inte sitta inne i bilen..

ser för amatöraktikt ut.

annars låter de jätte bra...

antar du vet hur man koppla allt med lågnivo och så vidare.

SKÄRM i taket då? jo de koplar du ju på TV outen på datorn.

sen medföljer det en monteringsram som du fäster bakom innetaket och skruvar skärmen med. detta ska medfölja alla skärmar annas finns det säkert att köpa till.

många skärmar har även takbelysning inbyggt så du kan skippa belysningen som sitter där och sätta skärmen ovanför istället.. annars kan du montera den på passagera sidan om de vill det.. du får lägga upp bilder sen..

ska bli intresant

Lycka till PS gör det någa så blir det grymt

Fisketokig
2 997 Inlägg
3 mars 2006
Trådstartare
Kabeln kommer nog inte synas då det är en springa ut ifrån armstödet i sidan. sen går man direkt under passagerarsätet och in i listen till höger om det sätet och bak till skuffen.

Då kommer inge kablar synas.

Har möjlighet att koppla laddaren på remoten vilket är taget ifrån avsäkringen av cigguttag 1, genom den har jag redan 12V bak vid datorn. nackdel med det är att om jag väljer att ha baslådan av så får datorn ingen laddning just då.

99% av tiden har jag baslådan på så det ska iofs inte vara några som helst problem.

781 Inlägg
3 mars 2006
okej.. men kommer säkert bli bra.. ser fram i mot och se det..
ställa ut bilen något i sommar med eller?

Lycka till

Fisketokig
2 997 Inlägg
3 mars 2006
Trådstartare
timpan_87 skrev:
okej.. men kommer säkert bli bra.. ser fram i mot och se det..
ställa ut bilen något i sommar med eller?

Lycka till

Tack.

Kommer nog inte ställa ut bilen, visst kommer det bli att åka ner på träffar och sånt men det är en vanlig saab så att ställa ut den känns långt borta.

Man får se hur det blir i framtiden, har lite idéer hur jag ska fixa med ljus och sånt.

Har lagt upp med ström så det ska räcka om jag vill bygga ut både ljus och ljud så innan det blir klart kanske den duger till utställning, känns som lödpennan kommer gå varm i sommar wink

smile

10 287 Inlägg
3 mars 2006
Satan i gatan vilket prylbög du är...ROTFL...:-D

Kör på broder - måtte du inte tröttna halvvägs bara.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

719 Inlägg
3 mars 2006
Trevligt bygge big_smile Och bilen är sjukt snygg aldrig tyckte att saabar sätt bra ut tills nu.

live free, die young.

412 Inlägg
4 mars 2006
Kan inte mer än hålla med Scratch, GRYMT snygg saab du har!

494 Inlägg
4 mars 2006
hel just bygge kommer bli fränt som fan ! bara satt och tänkte på din placering av skärm !!
de ser ut som e är ett litet förvarings fack framför växelspaken
skulle du inte kunna klämma in skärmen lite liggandes i där isället för facket
de skulle se välldigt bra ut då skulle den vara mer intergrerad i inredningen plus attom du vill avända
tuoch funktionen skulle de bli mer bekvämt där en och sitta med händerna i tacket!

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

Fisketokig
2 997 Inlägg
4 mars 2006
Trådstartare
Vogge skrev:
hel just bygge kommer bli fränt som fan ! bara satt och tänkte på din placering av skärm !!
de skulle se välldigt bra ut då skulle den vara mer intergrerad i inredningen plus attom du vill avända
tuoch funktionen skulle de bli mer bekvämt där en och sitta med händerna i tacket!

Hade funderingar på det med men då blir det en liten skärm och paceringen kommer nog inte bli så lyckad iaf,

Tror nog det är taket som gäller, men har du någon trevlig skärm som skulle passa där att tipsa om så säg gärna till smile

Men jag har ett litet trevligt fack framför och under armstödet med som jag tänkt monterat in en lös Touchpad som finns på bärbara, så då kan man dra undan "locket" och använda datorn medan man kör med högerhanden utan fara för trafiken.

Idéerna fortsätter...

231 Inlägg
4 mars 2006
Hur har du tänkt att lösa avvibrering av datorn.. Man rekommender ju att tranportera en laptop helt avstängd i bil, (och gärna stående på högkant).. Hårddisken lär nog inte bli så gammal pga vibrationer, tyvärr... Nu finns det ju hårddiskar som tål rejält med stryk, men en 2,5 tums i en laptop gör det normalt inte. Citerar ett datorforum: "En bärbar dator anses vara bärbar tills den slås på. Då blir den stationär"....

Fisketokig
2 997 Inlägg
4 mars 2006
Trådstartare
9-5 AERO M-06 skrev:
Hur har du tänkt att lösa avvibrering av datorn.. Man rekommender ju att tranportera en laptop helt avstängd i bil, (och gärna stående på högkant).. Hårddisken lär nog inte bli så gammal pga vibrationer, tyvärr... Nu finns det ju hårddiskar som tål rejält med stryk, men en 2,5 tums i en laptop gör det normalt inte. Citerar ett datorforum: "En bärbar dator anses vara bärbar tills den slås på. Då blir den stationär"....

Har 3 år på hårddisken och har en extradisk samt kopia på allt så det får gå som det går wink
Senast redigerat av Martin 9-3 (4 mars 2006)

IT-Tekniker
144 Inlägg
5 mars 2006
Finns ju idag hårddiskar till bärbara som man i stort sett kan slänga i golvet och som ska känna av om det plötsligt skulle bli en rejäl stöt, har för mig Seagate har dessa diskar. Annars kan man ju köra  allt på en flash disk, inte för att dem med en storlek som behövs skulle vara billiga men en tanke annars.

Piratpartiet
339 Inlägg
5 mars 2006
skärmar i taket? har jag också funderat på. smartaste jag hittade var "solskyddsskärmar"

137 Inlägg
5 mars 2006
jag håller på med ett liknande projekt skriv gärna hur det går...

Brake em' down like a shotgun !!!

Fisketokig
2 997 Inlägg
5 mars 2006
Trådstartare
Vogge skrev:

Nu har jag vart ute med tumstocken och kollat alternativ och det kanske inte är så dumt. sätter man en liten 7" så passar den bra..

Det är vinkeln som oroade mig men snackat men en som har en:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306511

och det var inga problem enligt honom om jag väljer att ha den där.

Blir nog en sådann nere på mittkonsollen, vill man ha en takskärm är det bara köpa en sådann och sätta bak så kan man ha dual så kan de bak spela spel eller vad som helst.

Väldigt bra pris på 7"aren också, skulle jag ångra mig hittar man nog något ställe att modda in den. passageraren kan få en egen GPS kanske? trevligt att navigera med 7" touch tongue

Någon som vet hur bildsignalen påverkas av att skarva och dra i bilen och delvis tillsammans med grova 12V-kablar?

IT-Tekniker
144 Inlägg
5 mars 2006
Martin 9-3 skrev:
Vogge skrev:

Nu har jag vart ute med tumstocken och kollat alternativ och det kanske inte är så dumt. sätter man en liten 7" så passar den bra..

Blir nog en sådann nere på mittkonsollen, vill man ha en takskärm är det bara köpa en sådann och sätta bak så kan man ha dual så kan de bak spela spel eller vad som helst.

Väldigt bra pris på 7"aren också, skulle jag ångra mig hittar man nog något ställe att modda in den. passageraren kan få en egen GPS kanske? trevligt att navigera med 7" touch tongue

Någon som vet hur bildsignalen påverkas av att skarva och dra i bilen och delvis tillsammans med grova 12V-kablar?

Ju fler skarvar och ju längre kabeln blir resulterar i sämre kvalité på bilden. Strömkablarna bör vara avskärmade för att inte påverka bildsignalen.

Fisketokig
2 997 Inlägg
6 mars 2006
Trådstartare
dG skrev:
Martin 9-3 skrev:
Vogge skrev:

Ju fler skarvar och ju längre kabeln blir resulterar i sämre kvalité på bilden. Strömkablarna bör vara avskärmade för att inte påverka bildsignalen.

Vi hoppas på det bästa. har beställt en 7" Widetouchscreen nu på 800x640 vilket kan bli rätt trevligt att köra navigation och MP3 med smile

skarvar usb-kablar och köpte en 10 meters VGA-kabel modell bättre avskärmad.
Senast redigerat av Martin 9-3 (6 mars 2006)

781 Inlägg
6 mars 2006
Alphasonic skrev:
skärmar i taket? har jag också funderat på. smartaste jag hittade var "solskyddsskärmar"

solskyddsskärmar kan väl låta trevligt.. fast problemet kommer när du ska använda den som solskydd som den är till för.. då solen ligger skarpt på den och skärmen ligger dåligt skyddad så kristalerna tar skada efter ett tag.

kan i och för sig inte säga detta men egna bevis med det är vad ja hört av andra. man kan kanske tänka på det innan man handlar?

en vanlig skärm från taket tar ju i och för sig lika mycket skada när den är nere.. men den används ju inte lika ofta som solskydd..

Fisketokig
2 997 Inlägg
6 mars 2006
Trådstartare
timpan_87 skrev:
Alphasonic skrev:

solskyddsskärmar kan väl låta trevligt.. fast problemet kommer när du ska använda den som solskydd som den är till för.. då solen ligger skarpt på den och skärmen ligger dåligt skyddad så kristalerna tar skada efter ett tag.

kan i och för sig inte säga detta men egna bevis med det är vad ja hört av andra. man kan kanske tänka på det innan man handlar?

en vanlig skärm från taket tar ju i och för sig lika mycket skada när den är nere.. men den används ju inte lika ofta som solskydd..

Solskydd. haha, det var inte många dagar sedan jag insåg att jag hade make-up-spegel i solskyddet. använde det då första gången sedan jul big_smile

Kanske fel årstid men iaf, rätt komiskt.

Sök