3212
Sök

Framhjulsdrift/bakhjulsdrift

4 637 Inlägg
2 december 2008
#281
_Glenne_ skrev:
tragiskt tråkigt med framhjulsdrift... så är det bara..

Ett av trådens bästa inlägg!

4 637 Inlägg
2 december 2008
#282
Sokrates skrev:
Dock kan man inte göra så här med en bakhjulsdriven bil. He-He

http://videos.streetfire.net/video/inte … 197990.htm

/Tommy.

Bredare däck fram än bak se ju förjävligt ut! Tuffa bilar är RWD.

221 Inlägg
2 december 2008
#283
Varför gör du det då? Leker expert alltså. Även om du inte direkt sa det så försöker du rätta andra när du inte sa hela sanningen. När en FWD bil understyr oavset underlag och du svänger åt det hållet du ska och sen vänsterbromsar(trycka lite på bromsen med vänster fot och fortsätta gasa med höger) så kommer ju tyngden fram och du får fäste och bilen styr åt det hållet du vill. Och du låser ju inte bromsarna heller då du gasar samtidigt. JAG ÄR INGEN EXPERT men det är väl ändå såhär en vänsterbromsning fungerar på en FWD.

Ps: Kan man köra bil så spelar det ingen roll vad man kör RWD/FWD/4WD för så bra är i stort sett ingen. Och hur många här är Rally och Racing förare igentligen där det börjar spela roll vad för bil man kör. Även om många verkar tro att man är så bra att det spelar roll vad man kör för typ av bil.
donsaarinen skrev:
tycker inte att man ska sitta och leka expert om man inte e d! vänsterbromsa gör man genom att gasa och bromsa samtidigt med en fwd bil, eftersom bilen driver på framhjulen så verkar då bromsningen på bakhjulen vilket blir lite av samma effekt som att dra i handbromsen. att göra det med en bakhjulsdriven vore ju bara dumt då den f¨år motsatt verkan och låser fram ist. blir bara irriterad utav att läsa alla dumma kommentarer om att fwd vore bättre eller säkrare. kan man köra bil så vet man att rwd e bättre. rally=awd racing =rwd. se på wrc och formel1!
Irmscher Vectra skrev:
MHperformance skrev:
aha okej tongue på min sierra så har mina abs kontakter gått sönder bak, så man låser bakhjulen när man trycker till med lite kraft, så jag kan med köra vänsterbroms ist för handbroms, där det behövs,vid tex parkeringar tongue

Haha, aj då. Inte så bra kanske. tongue
Då kommer ju vänsterfoten till lite mer nytta då. smile
Själv har jag automat till "hjälpen", så vänsterfoten är helt arbetslös när man kör. big_smile

Senast redigerat av Blixten854 (2 december 2008)

Försöker iaf
1 998 Inlägg
2 december 2008
#284
Men snälla nån. Trodde de fanns något inteligent folk här.

Ska man köra fort på grusvägar är fwd att föredra för då "dansar" man genom kurvorna istället för att sladda och därmed går de fortare.

Ska man köra fort rakt fram så ä rwd bra. Lättare att få fäste.

Bankörning så beror de ju på bilen. I stcc så är väl bilarna inte fyrhjulsdrivna? Seat och bmw går väl bäst. Alltså en rwd å en fwd...

De beror på hur man ska använda bilen. Ska man leka å svina så är väl bakhjulsdrift bra.
Samma sak om fwd ju. Går å leka med de å.
Hur man än vrider och vänder på de så kan ja inte hitta nån för eller nackdel.

Beror helt på vad ägaren vill ha bilen till och hur denna kör.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Fallow the Reaper
15 Inlägg
2 december 2008
#285
EmilHammarlund skrev:
Jag har aldrig varit med om någon OÖNSKAD sladd p g a bakhjulsdrift.

näe du har ju en 240 tongue

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
2 december 2008
#286
donsaarinen skrev:
tycker inte att man ska sitta och leka expert om man inte e d! vänsterbromsa gör man genom att gasa och bromsa samtidigt med en fwd bil, eftersom bilen driver på framhjulen så verkar då bromsningen på bakhjulen vilket blir lite av samma effekt som att dra i handbromsen. att göra det med en bakhjulsdriven vore ju bara dumt då den f¨år motsatt verkan och låser fram ist. blir bara irriterad utav att läsa alla dumma kommentarer om att fwd vore bättre eller säkrare. kan man köra bil så vet man att rwd e bättre. rally=awd racing =rwd. se på wrc och formel1!
Irmscher Vectra skrev:
MHperformance skrev:
aha okej tongue på min sierra så har mina abs kontakter gått sönder bak, så man låser bakhjulen när man trycker till med lite kraft, så jag kan med köra vänsterbroms ist för handbroms, där det behövs,vid tex parkeringar tongue

Haha, aj då. Inte så bra kanske. tongue
Då kommer ju vänsterfoten till lite mer nytta då. smile
Själv har jag automat till "hjälpen", så vänsterfoten är helt arbetslös när man kör. big_smile


Vem har "lekt expert"? Har bara skrivit att det GÅR att vänsterbromsa och att jag klarar det..

Är DU så mycket bättre än alla oss andra att du själv kan skriva att inte fwd är säkrare eller bättre? Undrar vem som leker expert.. roll
Själv blir jag trött på såna som kommer med såna kommentarer som du just gjorde.

Lås den här jävla tråden nu innan det går under dagisnivå...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
2 december 2008
#287
EmilHammarlund skrev:
Sokrates skrev:
Dock kan man inte göra så här med en bakhjulsdriven bil. He-He

http://videos.streetfire.net/video/inte … 197990.htm

/Tommy.

Bredare däck fram än bak se ju förjävligt ut! Tuffa bilar är RWD.

Som en gammal 240 då eller? lol

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Got VTEC?
1 593 Inlägg
2 december 2008
#288
EmilHammarlund skrev:
Sokrates skrev:
Dock kan man inte göra så här med en bakhjulsdriven bil. He-He

http://videos.streetfire.net/video/inte … 197990.htm

/Tommy.

Bredare däck fram än bak se ju förjävligt ut! Tuffa bilar är RWD.

Asså det räcker med ditt snack nu, är det någon som har bestämt att RWD är bättre än FWD eller tvärtom? Nej, precis, båda två har sina fördelar/nackdelar så du kan sluta med ditt "RWD äger!!" "FWD är inte tufft!!" "Man kan inte sladda med FWD.." osv osv. Det ända folk på forum kan säga är deras egna åsikter, inget annat.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

1 291 Inlägg
2 december 2008
#289
Boostrider skrev:
Men snälla nån. Trodde de fanns något inteligent folk här.

Ska man köra fort på grusvägar är fwd att föredra för då "dansar" man genom kurvorna istället för att sladda och därmed går de fortare.

Ska man köra fort rakt fram så ä rwd bra. Lättare att få fäste.

Bankörning så beror de ju på bilen. I stcc så är väl bilarna inte fyrhjulsdrivna? Seat och bmw går väl bäst. Alltså en rwd å en fwd...

De beror på hur man ska använda bilen. Ska man leka å svina så är väl bakhjulsdrift bra.
Samma sak om fwd ju. Går å leka med de å.
Hur man än vrider och vänder på de så kan ja inte hitta nån för eller nackdel.

Beror helt på vad ägaren vill ha bilen till och hur denna kör.

bra sammanfattat smile


Random Hero
4 047 Inlägg
2 december 2008
#290
MickeMys skrev:
DusanMandick skrev:
Blixten854 skrev:
Ordet Drifting betyder inte häv med bakhjulsdriven bil. Man kan drifta med FWD med. Har inte med drivning bak att göra. Nu kommer väl många säga emot. Att drifting är bara för RWD! Nej det är det inte. Annars så skulle väl inte det tex finns FWD bilar i D1 tex. Tror till och med att en civic vann D1 någon gång. Eller mer kanske...

fel. en av de få reglerna i d1 är att bilen ska vara just rwd, sen mindre tank i bagaget o fullbur, sen är de inte så mkt mer regler

DusanMandick



Vill du vara snäll och uppbringa filmbevis på hur du "driftar dig ur en böj med framhjulsdrift,gärna en sväng som är längre än 2 meter nu då.

Angående att göra ringar är det inga drivning som rår på AWD (ger "runda" ringar = O inte 0 )
Angående Skandinaviskt ryck så är det utvecklat enbart för Rally ändamål (ger ingen egentlig tidvinst utan
är enbart till för att få 4 hjulsdrivnabilarna till att överstyra då en 4 hjulsdriven bil är lite understyrd i sig själv.

Ha det
Mvh.Micke

MickeMys
om du läser ordentligt så ser du att de va "blixten" som skrev det om att han kan drifta me fwd, en fwd bil kan inte o kommer aldrig kunna drifta, han vet uppenbarligen inte va han pratar om när han säger att fwd bilar ställer upp i d1 osv,


vi subaru förare håller oss till de riktiga grejorna wink  hade ! Tobbe
Senast redigerat av DusanMandick (2 december 2008)

Dog food lid. Backwards

4 637 Inlägg
2 december 2008
#291
Irmscher Vectra skrev:
EmilHammarlund skrev:
Sokrates skrev:
Dock kan man inte göra så här med en bakhjulsdriven bil. He-He

http://videos.streetfire.net/video/inte … 197990.htm

/Tommy.

Bredare däck fram än bak se ju förjävligt ut! Tuffa bilar är RWD.

Som en gammal 240 då eller? lol

Japp!

4 637 Inlägg
2 december 2008
#292
Takashi skrev:
EmilHammarlund skrev:
Sokrates skrev:
Dock kan man inte göra så här med en bakhjulsdriven bil. He-He

http://videos.streetfire.net/video/inte … 197990.htm

/Tommy.

Bredare däck fram än bak se ju förjävligt ut! Tuffa bilar är RWD.

Asså det räcker med ditt snack nu, är det någon som har bestämt att RWD är bättre än FWD eller tvärtom? Nej, precis, båda två har sina fördelar/nackdelar så du kan sluta med ditt "RWD äger!!" "FWD är inte tufft!!" "Man kan inte sladda med FWD.." osv osv. Det ända folk på forum kan säga är deras egna åsikter, inget annat.

Jo, nu räcker det. Har sagt allt jag har att säga.

221 Inlägg
2 december 2008
#293
DusanMandick skrev:
MickeMys skrev:
DusanMandick skrev:
fel. en av de få reglerna i d1 är att bilen ska vara just rwd, sen mindre tank i bagaget o fullbur, sen är de inte så mkt mer regler

DusanMandick



Vill du vara snäll och uppbringa filmbevis på hur du "driftar dig ur en böj med framhjulsdrift,gärna en sväng som är längre än 2 meter nu då.

Angående att göra ringar är det inga drivning som rår på AWD (ger "runda" ringar = O inte 0 )
Angående Skandinaviskt ryck så är det utvecklat enbart för Rally ändamål (ger ingen egentlig tidvinst utan
är enbart till för att få 4 hjulsdrivnabilarna till att överstyra då en 4 hjulsdriven bil är lite understyrd i sig själv.

Ha det
Mvh.Micke

MickeMys
om du läser ordentligt så ser du att de va "blixten" som skrev det om att han kan drifta me fwd, en fwd bil kan inte o kommer aldrig kunna drifta, han vet uppenbarligen inte va han pratar om när han säger att fwd bilar ställer upp i d1 osv,


vi subaru förare håller oss till de riktiga grejorna wink  hade ! Tobbe

Var skrev jag att jag kunde drifta med FWD? Fortfarande inte kollat på länkarna på filmklippen jag svarade på innan. Jag har svarat på det du skrev. Jag föredrar själv drifting med RWD men bara för det så kan inte du ändra vad ordet betyder. Det är inte bundet till kraft på bakhjulen. Kolla på klippen jag länkade innan och säg att det inte är en riktig drifting tävling, skit i D1. För det har jag ingen aning om.

Här är två länkar:
http://www.youtube.com/watch?v=EFUegaEibwE

http://www.youtube.com/watch?v=r4mcnGus0KU
Senast redigerat av Blixten854 (2 december 2008)

221 Inlägg
2 december 2008
#294
skalman1 skrev:
en bra sammanfattning är väl att FWD är för folk som vill ta sig från A till B enkelt och smidigt, och RWD är för folk som vill ha lite kul bakom ratten.

Nej det är ju inte det. Har du läst tråden ens? Varför tror du att tråden blev så lång för? Kanske för att alla håller med dej på det du sa? Eller inte?

48 Inlägg
2 december 2008
#295
Både och? big_smile

Whoppa!!!

Random Hero
4 047 Inlägg
2 december 2008
#296
Blixten854 skrev:
DusanMandick skrev:
MickeMys skrev:

DusanMandick



Vill du vara snäll och uppbringa filmbevis på hur du "driftar dig ur en böj med framhjulsdrift,gärna en sväng som är längre än 2 meter nu då.

Angående att göra ringar är det inga drivning som rår på AWD (ger "runda" ringar = O inte 0 )
Angående Skandinaviskt ryck så är det utvecklat enbart för Rally ändamål (ger ingen egentlig tidvinst utan
är enbart till för att få 4 hjulsdrivnabilarna till att överstyra då en 4 hjulsdriven bil är lite understyrd i sig själv.

Ha det
Mvh.Micke

MickeMys
om du läser ordentligt så ser du att de va "blixten" som skrev det om att han kan drifta me fwd, en fwd bil kan inte o kommer aldrig kunna drifta, han vet uppenbarligen inte va han pratar om när han säger att fwd bilar ställer upp i d1 osv,


vi subaru förare håller oss till de riktiga grejorna wink  hade ! Tobbe

Var skrev jag att jag kunde drifta med FWD? Fortfarande inte kollat på länkarna på filmklippen jag svarade på innan. Jag har svarat på det du skrev. Jag föredrar själv drifting med RWD men bara för det så kan inte du ändra vad ordet betyder. Det är inte bundet till kraft på bakhjulen. Kolla på klippen jag länkade innan och säg att det inte är en riktig drifting tävling, skit i D1. För det har jag ingen aning om.

Här är två länkar:
http://www.youtube.com/watch?v=EFUegaEibwE

http://www.youtube.com/watch?v=r4mcnGus0KU

det där är snyggt, mkt snyggt , och svårt, men det är inte drift, det är kontrollerade sladdar, såkallade controlled skids, det är en helt annan sak



de civic osv då såg i d1 var rwd konverterade, man får ha fwd bilar så länge de är på en rwd plattform, likadant me 4wd bilar

Dog food lid. Backwards

221 Inlägg
2 december 2008
#297
skalman1 skrev:
Blixten854 skrev:
skalman1 skrev:
en bra sammanfattning är väl att FWD är för folk som vill ta sig från A till B enkelt och smidigt, och RWD är för folk som vill ha lite kul bakom ratten.

Nej det är ju inte det. Har du läst tråden ens? Varför tror du att tråden blev så lång för? Kanske för att alla håller med dej på det du sa? Eller inte?

Du har fel.     lol   förresten var det ett imponerande antal frågetecken du fick in i texten där

Men vi säger väl så då. Tack så mycket! big_smile Det var så lite så. tongue

221 Inlägg
2 december 2008
#298
DusanMandick skrev:
Blixten854 skrev:
DusanMandick skrev:
MickeMys
om du läser ordentligt så ser du att de va "blixten" som skrev det om att han kan drifta me fwd, en fwd bil kan inte o kommer aldrig kunna drifta, han vet uppenbarligen inte va han pratar om när han säger att fwd bilar ställer upp i d1 osv,


vi subaru förare håller oss till de riktiga grejorna wink  hade ! Tobbe

Var skrev jag att jag kunde drifta med FWD? Fortfarande inte kollat på länkarna på filmklippen jag svarade på innan. Jag har svarat på det du skrev. Jag föredrar själv drifting med RWD men bara för det så kan inte du ändra vad ordet betyder. Det är inte bundet till kraft på bakhjulen. Kolla på klippen jag länkade innan och säg att det inte är en riktig drifting tävling, skit i D1. För det har jag ingen aning om.

Här är två länkar:
http://www.youtube.com/watch?v=EFUegaEibwE

http://www.youtube.com/watch?v=r4mcnGus0KU

det där är snyggt, mkt snyggt , och svårt, men det är inte drift, det är kontrollerade sladdar, såkallade controlled skids, det är en helt annan sak



de civic osv då såg i d1 var rwd konverterade, man får ha fwd bilar så länge de är på en rwd plattform, likadant me 4wd bilar

Allt jag har sagt om D1 lämnar jag för det vet jag faktiskt inget om. Men klippen jag visade? Borde det inte var drifting om det är i en drifting tävling. Om inte det är drifting då kanske du kunde svara på det om det inte duger med kontrollerade sladdar genom en kurva eller en serie av kurvor oavsett var drivningen är.

Tog detta från: http://www.driftingstreet.com/drift-cars.html

What makes a drifting car?


Most importantly it has to be RWD! (rear-wheel-drive)

It's not that 4WD, AWD or FWD vehicle cannot drift, it's just that drifting other drivetrain layouts is quite a different ballgame. It's best to stick to RWD, because you need to balance the rear with the throttle.

Här är lite mer: http://www.driftingstreet.com/what-is-drifting.html

What Is Drifting


Sideways In Control With Style

Yes, what is drifting??? Drifting would be described by most people as going through a corner with your car sideways while keeping the throttle floored.

The sideways part is correct, but it takes a little more to explain what drifting really is all about. It’s not just flooring the throttle; it takes a delicate balance to “keep” the car sideways......

Racers use the term oversteer to refer to going sideways. This basically means steering too much. Or rather, even without the driver’s steering input, the car steers more than you would like to.

Usually if the car has a natural tendency to oversteer, when you steer the car either too hard or too fast into the corner the rear starts coming out and and in no time you'll lose the back tires from gripping to the surface. But there is a way to still be in control when you're sliding...

The solution to this “oversteer” is to keep the front tires into the direction of where you want to go (countersteer or “opposite lock”) and throttle your way out of the corner. Of course this is more than just countersteering and flooring the throttle.

It’s a precise balance of steering, accelerating, braking, shifting and pulling the e-brake to remain in the state of oversteer, or as it is now known; drifting. It really is driving almost beyond the limit of control, right on the edge!

Special drifting techniques are used to get or keep the car into a state of oversteer. In drifting as we know it today these racing techniques have really been taken to the extreme, pushing the boundaries of what a car is capable of to the limit.

It might look easy, but it takes incredible car control to a drift. Only dedicated drivers, who have been practicing for years can control the car how they want. When driving on the very edge of control one small mistake can end up in a serious accident.
Senast redigerat av Blixten854 (2 december 2008)

41 Inlägg
2 december 2008
#299
Blixten854 skrev:
Varför gör du det då? Leker expert alltså. Även om du inte direkt sa det så försöker du rätta andra när du inte sa hela sanningen. När en FWD bil understyr oavset underlag och du svänger åt det hållet du ska och sen vänsterbromsar(trycka lite på bromsen med vänster fot och fortsätta gasa med höger) så kommer ju tyngden fram och du får fäste och bilen styr åt det hållet du vill. Och du låser ju inte bromsarna heller då du gasar samtidigt. JAG ÄR INGEN EXPERT men det är väl ändå såhär en vänsterbromsning fungerar på en FWD.

Ps: Kan man köra bil så spelar det ingen roll vad man kör RWD/FWD/4WD för så bra är i stort sett ingen. Och hur många här är Rally och Racing förare igentligen där det börjar spela roll vad för bil man kör. Även om många verkar tro att man är så bra att det spelar roll vad man kör för typ av bil.
donsaarinen skrev:
tycker inte att man ska sitta och leka expert om man inte e d! vänsterbromsa gör man genom att gasa och bromsa samtidigt med en fwd bil, eftersom bilen driver på framhjulen så verkar då bromsningen på bakhjulen vilket blir lite av samma effekt som att dra i handbromsen. att göra det med en bakhjulsdriven vore ju bara dumt då den f¨år motsatt verkan och låser fram ist. blir bara irriterad utav att läsa alla dumma kommentarer om att fwd vore bättre eller säkrare. kan man köra bil så vet man att rwd e bättre. rally=awd racing =rwd. se på wrc och formel1!
Irmscher Vectra skrev:

Haha, aj då. Inte så bra kanske. tongue
Då kommer ju vänsterfoten till lite mer nytta då. smile
Själv har jag automat till "hjälpen", så vänsterfoten är helt arbetslös när man kör. big_smile



men ditt mähä! va d inte d jag sa då? omman gasar samtidigt som man bromsar med en FRAMHJULSDRIVEN BIL så verkar bromsarna på bakhjulen(liknande effekt som att man skulle använda handbromsen!) jag kan säga att jag kör tillräkligt bra för att veta att rwd gäller. möjligtvis 4wd om man har tillräkligt med effekt!

gasar tills d rasar;)

41 Inlägg
2 december 2008
#300
Irmscher Vectra skrev:
donsaarinen skrev:
tycker inte att man ska sitta och leka expert om man inte e d! vänsterbromsa gör man genom att gasa och bromsa samtidigt med en fwd bil, eftersom bilen driver på framhjulen så verkar då bromsningen på bakhjulen vilket blir lite av samma effekt som att dra i handbromsen. att göra det med en bakhjulsdriven vore ju bara dumt då den f¨år motsatt verkan och låser fram ist. blir bara irriterad utav att läsa alla dumma kommentarer om att fwd vore bättre eller säkrare. kan man köra bil så vet man att rwd e bättre. rally=awd racing =rwd. se på wrc och formel1!
Irmscher Vectra skrev:

Haha, aj då. Inte så bra kanske. tongue
Då kommer ju vänsterfoten till lite mer nytta då. smile
Själv har jag automat till "hjälpen", så vänsterfoten är helt arbetslös när man kör. big_smile


Vem har "lekt expert"? Har bara skrivit att det GÅR att vänsterbromsa och att jag klarar det..

Är DU så mycket bättre än alla oss andra att du själv kan skriva att inte fwd är säkrare eller bättre? Undrar vem som leker expert.. roll
Själv blir jag trött på såna som kommer med såna kommentarer som du just gjorde.

Lås den här jävla tråden nu innan det går under dagisnivå...

du verkar inte klara av det du skriver om eftersom du tycker att den andra killen kan vänsterbromsa med sin rwd bil! hur ska det gå till när han har drivning på bakhjulen? och d spelar ingen roll om du har automat eller inte, vänster bromsa gör man med vänster fot på bromsen medans den högre ligger på på gasen fortfarande! så länge du inte håller högerfot på båda pedalerna samtidigt!

gasar tills d rasar;)


Sök