Bilder: JDM Tråden!

terazzi
17 januari 2009 ·

https://www1.garaget.org/gallery/archive/29482/546983_swqbuw.jpg

ponjon
18 januari 2009 · 28 Inlägg

grymma bilar big_smile

Är det JDM å bråka som ni gör? wink

Takashi Got VTEC?
18 januari 2009 · 1 593 Inlägg

terazzi skrev:

Takashi skrev:

Felax skrev:
Jo, men de va väl vad jag skrev? Men JDM rakt av är ju inte bilar eller hur? De är ju allt inom japan som inte säljs utanför gränserna..

Jo, men en japansk bil där man har lagt mer pengar på motor och väghållning än på karossen och lyckats få det här "JDM-stuket" med delar från Japan kan man kalla JDM. T.ex en Civic EG6 som är slammad, 15" fälgar, strippad, framläpp (Spoon etc.) med sedan en B18c6 och väldigt uppgraderad väghållning kan man kalla JDM där allt så klart är från Japan.

Men om man istället t.ex köper 19" fälgar, stort o fult kjolpaket, stor aluvinge osv och sätter på EGn där allt också är från Japan så är den inte JDM.

JDM trenden är mer än bara det wink
tex så har vi då som exempel RE-Ameyes*felstaving men orkar inte nu då det e skitsamma* deras widebody kit etc och sånt e ju testat i vindtunnel ^^ men som ett annat exempel wink
Alu vinge har ju aldrig vart förknippat med trenden heller tongue

Sen kan man ju säga den utvecklats mer än bara läppar, tex så va japanerna först och utveckla widebody paket med funktion och aerodynamik som FAKTISKT hjälper..
Så jo 19' funkar men kanske inte pga en honda av ganska självklara skäl ^^ tex volk,work,ssr
Tex till nya GTR'n finns det redan MASSA delar utvecklade av olika firmor både i japan och mer, men tex sett Garage Defend's GTR? den är fan pure JDM!!

Vem hade kännt till Japan tex om det inte skulle va för tex: Endless/Top Secret/Tein/HKS/Bee-R?

Tex Volk har ju världens lättaste 19' som tex sitter på Sir_Pierre's 350z.. skulle inte den va JDM då?
Visst han kanske inte har alla delar från japan men stuket han sänder ut.. den kanske inte är JDM fullt ut..

Ta en vanlig RX7 FD och en som C-West pillat på.. finns tester som visar att med C-West saker körde den ett antal sekunder snabbare än utan C-West sakerna runt TSUKUBA wink .. tex likadant med deras huv,den sänkte med huven med ca 11'c lr om det va mer.. deras saker gör skillnad bara för och ta en firma ^^

JDM är mer än bara hondor och nissans ^^
Men det måste ju va en japansk bil med japanska delar för och bli en redig JDM bil ^^

Jo, men nu syftade jag på så kallade "ricers" när jag pratade om kjolpaketen o vingarna, inte på Re-
Amemiya's bilar, inget fel på dem. Mitt exempel var ju en Civic EG6 o då nämnde jag bara vad som är typiskt JDM för dem, sa aldrig att en bil med kjolpaket o 18-19" fälgar inte kan vara JDM, men det kan ju va det att jag är väldigt insatt i Honda som gör att man tror att det bara är Hondor som är JDM ^^ Så jag menade aldrig att bara Hondor o Nissan var JDM, det var bara det att mitt exempel i inlägget var en Honda Civic VTi EG6.

Och med kjolpaketen menade jag massa plasti plasti över allt med 1 ton ljud osv osv som jag nämnde innan.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/
Honda Civic Type R "Function over Form" (2003)
terazzi
18 januari 2009 ·

Ah okej då e jag med smile my bad then!
men håller med dig där helt smile

vaughn
18 januari 2009 · 674 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/20642/547360_a81r6b.jpg
vad heter denna fälgen?

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.
Mazda RX-7 "DLS" (1993)
Alex_M Steker som aldrig förr
18 januari 2009 · 503 Inlägg

Work SSR

8-)
vaughn
18 januari 2009 · 674 Inlägg

man tackar

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.
Mazda RX-7 "DLS" (1993)
BrorssoN
18 januari 2009 · 56 Inlägg

SSR Professor SP1

Crazygreek Billackerare
18 januari 2009 · 365 Inlägg

Honda e mest JDM av alla japanska biltillverkare..that´s it wink

bild från SEMA -08 jag e sämst på ta kort, jag vet tongue
https://www1.garaget.org/gallery/archive/17629/547580_7tll8w.jpg

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se
Eisenhut
18 januari 2009 · 1 827 Inlägg

Alex_M skrev:
Work SSR

Lite fel där...

Work Meister eller SSR Professor.

Tillverkas i samma fabrik men olika märken. Samma fälg helt enkelt, lite som Spoon SW388 och Dresmond Regamaster EVO.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Volmod
18 januari 2009 · 150 Inlägg

Jag har inte tittat igenom tråden med mikroskåp. Men, det verkar som att posta en förklaring av vad JDM betyder inte vore mer än rätt. Så bered er för en vägg av text...

Japanese Domestic Market (JDM) is a term for Japan's economic market for Japanese-brand goods, such as automobiles and parts. The term's most common application is to Japanese-brand automobiles built specifically for the Japanese market (designed and constructed to conform to Japanese vehicle and equipment regulations and to suit Japanese market preferences). JDM vehicles migrate to other markets through ordinary commerce and the grey market.

JDM cars have been historically limited by a gentlemen's agreement among manufacturers to 280 horsepower (PS) and a top speed of 180 km/h (112 mph), mostly due to safety concerns. The horsepower limit was lifted in 2004. [1] However, the speed limit of 180 km/h remains in effect. Many JDM sports cars have speedometers that only go up to 180 km/h, even though the car would be capable of much higher speeds if if not for the built-in limiter. Some cars, such as the Nissan GT-R, detect via GPS whether the car is on a Japanese race track. If so, the speed limiter is disabled. [2]

JDM vehicles often differ in features and equipment from vehicles sold elsewhere. For example, Honda has produced many different versions of the B18C 1, B16A and K20A engines for various markets worldwide. This is done due to varying emission regulations in different countries.

Vehicles built to JDM specifications may have stiffer suspensions and improved throttle response over vehicles built for different markets, due to differing driving styles and different road types. For example, the USA features long highways where a smoother ride would be preferable, while Japan's roads are short and twisty, where a stiffer suspension is desired for improved handling capability. For the US/European market versions, some features may be removed in order to stay below a certain pricing goal for the car, such as using a conventional rear suspension instead of a double wishbone suspension and lack of electronic devices like Active Yaw Control. Furthermore, engine power of JDM sports cars is sometimes reduced because of stricter emission standards in other countries.

There are safety hazards associated with using JDM headlamps in countries where traffic flows along the right side of the road, because JDM headlamps, engineered for use on the left side of the road, fail to light the right-side driver's way safely ahead while blinding oncoming motorists[3].

In automotive culture, JDM refers to a style of modifying automobiles, mainly cars of Japanese origin.[citation needed] The cosmetic style of components is often preferred[who?] over pure function.[citation needed] True JDM components are also preferred[who?] over Japanese aftermarket parts.[citation needed] An example of such a preference is the import of used Japanese engines to North America to be put into Honda, Nissan, Toyota, Mazda, Subaru and Mitsubishi sports and street cars for higher performance outputs.

JontaK
19 januari 2009 · 174 Inlägg

Vill man hårddra det hela så är en JDM-bil en bil som är designad för, och bara säljs, på den japanska marknaden.
JDM-styling är en HELT annan sak, om man ska se till uttryckets innebörd hos dom flesta.
Bilen ska ha ett utseende som följer japansk stylingtrend, oavsett vart bilen är köpt.

Kort, enkelt och inget att bråka om.

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
Volmod
19 januari 2009 · 150 Inlägg

JontaK skrev:
Bilen ska ha ett utseende som följer japansk stylingtrend, oavsett vart bilen är köpt.

Volmod skrev:
JDM vehicles often differ in features and equipment from vehicles sold elsewhere.

Annars var du helt rätt ute smile

Marcus991
19 januari 2009 · 34 Inlägg

Grymt snygg bilar!!! fortsätt  så

Pikey
19 januari 2009 · 2 283 Inlägg

https://www1.garaget.org/archive/70/69984/67340/67340-613964.jpg

Denna har ju en gnutta JDM (Första bilden som kom upp när jag klickade på slumpat smile )

R.I.P. Michael Jackson!
JontaK
19 januari 2009 · 174 Inlägg

Volmod skrev:

JontaK skrev:
Bilen ska ha ett utseende som följer japansk stylingtrend, oavsett vart bilen är köpt.

Volmod skrev:
JDM vehicles often differ in features and equipment from vehicles sold elsewhere.

Annars var du helt rätt ute smile

Om man pratar JDM-bilar ja, men min mening du citerat syftar på JDM-stylingtrenden, alltså där man följer det japanska "modet", precis som jag skrev i urpsrungsinlägget.
Läs om, läs rätt. wink

Jag har ju en JDM-bil, därmed vet jag precis allt om frågan i fråga. (Lite ironi i det där sista, glöm för guds skull inte det.)

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
Eisenhut
19 januari 2009 · 1 827 Inlägg

Volmod skrev:

JontaK skrev:
Bilen ska ha ett utseende som följer japansk stylingtrend, oavsett vart bilen är köpt.

Volmod skrev:
JDM vehicles often differ in features and equipment from vehicles sold elsewhere.

Annars var du helt rätt ute smile

Vad vet du om JDM?

Jag har följt stilen i nästan 7 år och sett den utvecklas, du har läst en krönika av EN kile? Ursäkta, men jag hänger inte med på att en kille med merca kommer in och spelar besservisser när man har fel. Jag har följt JDM från det exploderade i USA, när det kom till sverige via Hondaklubben, när det kom två-tre år senare till resterande japanska bilmärken och till det blivit vad det är idag. Och jag kan lugnt dementera att tror någon att JDM styling är en Impreza med kolfibervinge, 19" Volk och C-west kjolpaket så har dom fel. Det var helt enkelt inte i den ändan det började, kanske definitionen har gått över till det nu? Jag har redan skrivit en kort sammanfattning om stilen, som hamnade längst ner på sida 1 i denna tråden om någon orkar läsa.

Här är en kille som har relativt bra koll på vad som håller på att hända i USA med JDM, och ha i åtanke att denna krönikan är över två år gammal, så ni kan ju tänka er vart den är idag.



"Take the Honda tuning "scene" today. What's big, what's not, what's gay, what's cool. What's cool to like, what's cool to hate, what's cool to hate because everyone else likes it. All of these "anti-anti-anti-anti-anti-anti-anti-anti-anti-anti-JDM" people who live their lives off of Honda-tech and myspace yet claim they hate both. Making life decisions off of advice from myspace buddies and building their cars with Honda-tech approved parts. How can you tell who's who anymore? It's easy... the ones making the biggest ruckus about being "unique" and "JDM before it was cool" are the ones who probably just jumped the JDM 'wagon. Those who hate "JDM" usually can't afford it, or don't understand it, or even worse, hate it because everyone else likes it.

This "JDM" thing is pretty gay these days. I saw a quote a while back, "emo was cool back when it wasn't cool." The same can be said about "JDM." It was cool when it wasn't "JDM." When it was just a bunch of people who liked quality parts and clean looks that happened to find that, coincidently, in parts made in Japan. Its been around forever, from the beginning, through all the "rice" trends, till now. It'll always be there, because people will always like subtle looks and quality parts. JDM isn't going anywhere. It won't end up in automotive obscurity like the Veilside kit and widebody trends of the 90s. Why? Quality parts and subtle, clean looks. It never goes out of style. From the first car ever produced until we start transporting our molecules through space, quality parts and clean looks will always be in style. I just wish they had never come up with a damn name for it.

The point is, people were doing it way before Honda-tech made it cool. It was all they had. We were lucky enough to grow up in Southern California and see all of the cool stuff, RnRs and BBRs, FF-squad and a lot of today's pro racers rolling around the street races. Then the JDM fad hit, and a collective sigh and sad shake of the head was put out by all of those who knew what it would mean.

This is where it all comes full circle. So far, the theme has been, things that don't go well together and "JDM" blowing up (messing up) the scene. What blew up? "JDM wheels!" MF8s and SW388s and Regamasters and GAB sports were all sought after. Bronze became the new silver and everyone ditched their 18" Racing Hart C5s for 15" Desmonds. Rota got smart and saw that they could make billions off of the "cheaper is better" American market. Smart guys.

Then, the new rage hit, ushered in by the Honda-tech generation: RED. Red became the new silver, more JDM than you could ever be with bronze... and with the help of Rota quickly became the biggest market saturation the world has ever known. Black slipstreams, bronze C8s, and red GT3s were everywhere. Still are. At least now they're painting them all sorts of uglier colors to be "unique" since they were "JDM before it was cool."

So you take two things, cool in their own right. Say, an electron blue pearl 2000 Si, and red 16" GAB sports. They don't go together. Blue car... cool. Red wheels... cool. Blue + red... Compton gang war. Doesn't make sense, does it? It doesn't to me either. I still can't figure out why it works, but it does. Hell yes it does. I know a few people with blue EM1s... all nice in their own right, but all distintly different. I can't say I like any of them more than any of the others, but they're all excellent and each have their own look that makes them unique in their own way. No need for stupid spray can wheel colors or homemade lip spoilers to accomplish it either. Less is more right? Another one of those cars to put into the "I don't know why, but I like it" category.

So you take two things, cool in their own right. Say, an electron blue pearl 2000 Si, and red 16" GAB sports. They don't go together. Blue car... cool. Red wheels... cool. Blue + red... Compton gang war. Doesn't make sense, does it? It doesn't to me either. I still can't figure out why it works, but it does. Hell yes it does. I know a few people with blue EM1s... all nice in their own right, but all distintly different. I can't say I like any of them more than any of the others, but they're all excellent and each have their own look that makes them unique in their own way. No need for stupid spray can wheel colors or homemade lip spoilers to accomplish it either. Less is more right? Another one of those cars to put into the "I don't know why, but I like it" category."

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Volmod
19 januari 2009 · 150 Inlägg

Eisenhut skrev:

Volmod skrev:

JontaK skrev:
Bilen ska ha ett utseende som följer japansk stylingtrend, oavsett vart bilen är köpt.

Volmod skrev:
JDM vehicles often differ in features and equipment from vehicles sold elsewhere.

Annars var du helt rätt ute smile

Vad vet du om JDM?

Jag har följt stilen i nästan 7 år och sett den utvecklas, du har läst en krönika av EN kile? Ursäkta, men jag hänger inte med på att en kille med merca kommer in och spelar besservisser när man har fel.

Jag vet ingenting om JDM, jag har dessutom aldrig skrivit att jag kan nånting om JDM. därför var jag tvungen att citera mig själv från krönikan som svar på vad JontaK skrev. Och sen när fick man en besservisser stämpel i pannan för att man tar tid av sin egen fritid för posta en krönika av begreppet JDM?. Förresten, Vart i helvete har jag skrivit att jag kan massa/mycket/allt om JDM?

JontaK
19 januari 2009 · 174 Inlägg

Eisenhut skrev:
Vad vet du om JDM?

Jag har följt stilen i nästan 7 år och sett den utvecklas, du har läst en krönika av EN kile? Ursäkta, men jag hänger inte med på att en kille med merca kommer in och spelar besservisser när man har fel. Jag har följt JDM från det exploderade i USA, när det kom till sverige via Hondaklubben, när det kom två-tre år senare till resterande japanska bilmärken och till det blivit vad det är idag. Och jag kan lugnt dementera att tror någon att JDM styling är en Impreza med kolfibervinge, 19" Volk och C-west kjolpaket så har dom fel. Det var helt enkelt inte i den ändan det började, kanske definitionen har gått över till det nu? Jag har redan skrivit en kort sammanfattning om stilen, som hamnade längst ner på sida 1 i denna tråden om någon orkar läsa.

Du måste verkligen börja skriva JDM-STYLING eller något liknande, inte bara JDM. Det är ju som upplagt för tråkiga missförstånd.
JDM betyder Japanese Domestic Market, alltså "japans inrikesmarknad" lite sådär fritt översatt av någon som knappt kan engelska (jag alltså).
En bil som bara säljs i Japan är att betrakta som en JDM-bil, en stylingpryl som bara säljs i Japan är att betrakta som JDM-styling.
Alltså är den där Imprezan/Skylinen/RX-7'an med Japansk vinge och kjolpaket faktiskt JDM-stylad, förutsatt att prylarna är JDM-prylar. smile

Hondaklubben tog inte hit JDM, dom kanske tog hit den amerikanska JDM-stylingen dock.
Det har funnits JDM-bilar och styling i Sverige i långt mer än 7 år.

Skriver detta i all välmening då det känns onödigt att det blir tjafs om något som mest känns som en definitionsfråga.

Bidrar med en bild till också:
http://farm1.static.flickr.com/28/88071438_e6c05e0536.jpg
Kumakubo D1 RWD Impreza WRX STi Spec-C
Sjukt grym JDM-bil!!!

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
Felax
19 januari 2009 · 1 963 Inlägg

JontaK skrev:

Eisenhut skrev:
Vad vet du om JDM?

Jag har följt stilen i nästan 7 år och sett den utvecklas, du har läst en krönika av EN kile? Ursäkta, men jag hänger inte med på att en kille med merca kommer in och spelar besservisser när man har fel. Jag har följt JDM från det exploderade i USA, när det kom till sverige via Hondaklubben, när det kom två-tre år senare till resterande japanska bilmärken och till det blivit vad det är idag. Och jag kan lugnt dementera att tror någon att JDM styling är en Impreza med kolfibervinge, 19" Volk och C-west kjolpaket så har dom fel. Det var helt enkelt inte i den ändan det började, kanske definitionen har gått över till det nu? Jag har redan skrivit en kort sammanfattning om stilen, som hamnade längst ner på sida 1 i denna tråden om någon orkar läsa.

Du måste verkligen börja skriva JDM-STYLING eller något liknande, inte bara JDM. Det är ju som upplagt för tråkiga missförstånd.
JDM betyder Japanese Domestic Market, alltså "japans inrikesmarknad" lite sådär fritt översatt av någon som knappt kan engelska (jag alltså).
En bil som bara säljs i Japan är att betrakta som en JDM-bil, en stylingpryl som bara säljs i Japan är att betrakta som JDM-styling.
Alltså är den där Imprezan/Skylinen/RX-7'an med Japansk vinge och kjolpaket faktiskt JDM-stylad, förutsatt att prylarna är JDM-prylar. smile

Hondaklubben tog inte hit JDM, dom kanske tog hit den amerikanska JDM-stylingen dock.
Det har funnits JDM-bilar och styling i Sverige i långt mer än 7 år.

Skriver detta i all välmening då det känns onödigt att det blir tjafs om något som mest känns som en definitionsfråga.

Bidrar med en bild till också:
http://farm1.static.flickr.com/28/88071 … 5e0536.jpg
Kumakubo D1 RWD Impreza WRX STi Spec-C
Sjukt grym JDM-bil!!!

Så rätt så!

Men are not born - Men are made
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang