2967
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 oktober 2010
Nej inte max på stereon, ca 75% är lagom för då har du inte mycket dist.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

40 Inlägg
8 oktober 2010
Okej, min stereo går upp till 30 så runt 25 då. Och sedan skruva upp tills det det börja låta dåligt.

40 Inlägg
8 oktober 2010
Det finns 2 reglage, 1 för frekvenz och den andra står det A-level, min och Max.
Vad ska jag ha för frekvens? kan justera mellan 40 och 400 Hz.

När jag spelar så knastrar diskanterna när basen kommer, hur får man bort det? Eller går det?

138 Inlägg
9 oktober 2010
http://www.teknikmagasinet.se/
Det är 3 olika lännkar och det är det jag köpt big_smile +http://www.teknikmagasinet.se/
det har jag köpt men hur ska jag koppla in det? tongue vill inte hyra någon dyr snubbe som gör det och jag kan lite själv så.. ja big_smile och tackar Swedenrocks smile

Självmord är det enda alternativet.

138 Inlägg
9 oktober 2010
ok märkte nyss att det inte gick med lännkarna..

138 Inlägg
9 oktober 2010
Slutsteget.
'Denver CAP-4100 Slutsteg
Maxa ljudet i bilens högtalare och subwoofer.
649.00
Slutsteg som ger rejält med ljud i högtalare och subwoofer! 4x120W, alt. 2x240W bryggkopplat (max output). LP/HP-filter. Frekvensomfång 20-40000 Hz. Impedans 4-8 Ohm. 12V drift. Hölje i aluminium. Mått 320x260x55 mm.

138 Inlägg
9 oktober 2010
BILSTEREO
ZAP D-4400
Bilstereo utan CD, men med bl.a. USB och minneskort.
499.90
(599.00)
Bilstereo befriad från både kassettdäck och CD-spelare! Istället har du uttag för både USB-minnen, MP3-spelare och SD-minneskort, samt en 3,5 mm ljudingång. Självklart finns det även en RDS-radio! Spelar MP3/WMA. FM och AM med 18 respektive 12 programmerbara förval. Kontroller för fader/balance/bass/treble. Löstagbar front. Uteffekt 4x40W. Försedd med lågnivåutgång och ISO-kontakt.

138 Inlägg
9 oktober 2010
Bilhögtalare 6x9” 400W
Bilhögtalare med hela 400W uteffekt.
399.90
Grymma bilhögtalare för hatthyllemontering. Fyller kupén med en saftig bas och klara toner. Piezo-diskant på 3/4” och mellanregister via 2” polyamid-kon. Max effekt 400W. Impedans 4 Ohm. Frekvensomfång 50–20000 Hz.

138 Inlägg
9 oktober 2010
Denver CSW-1200 Subwoofer
12" subwoofer ordnar rejäla bastoner i bilen.
699.00
12" subwoofer på 200W RMS (400W max)! Släng in denna i bagageluckan och du behöver ingen hydraulik för att få bilen att hoppa. Element i kevlarmembran. 3" basport. 1,98 kg magnet. 2" talspole. 4 Ohm impedans. Frekvensomfång 30-800 Hz. Mått 45x40x39 cm

138 Inlägg
9 oktober 2010
det får duga big_smile

7 277 Inlägg
9 oktober 2010
Hur pass bra kan man klara sig med ett rejält framsystem, utan separat bas, till vardagslyssnande?
3.5" med diskanter på brädan och sen ett par 6.5 eller en 8 i varje dörr.

1 168 Inlägg
9 oktober 2010
tjena, har Jbl p560c högtalar system fram... driver dessa med min huvudenhet, en pioneer p6000 mosfet 50x4w.
tänkte dra ihop ett slutsteg till dessa, kan jag koppla in ett slutsteg till delningsfilter? och slutsteget är ett gas 4x100w inget annat vet jag om det, men rätt stort.. och undrar vart jag kan sätta detta isåfall? gäller en volvo 940 och får inte plats i handfacket.. och sätta det under en stol kanske men tror inte det går plats.
men är det ofarligt att koppla in ett slutsteg till delningsfiltrerna ?
och högtalarna är 95w tror jag, och slutsteg brygkopplat på 200w då.. är det okej eller ?
är inte erfaren utav att räkna ihop ljud, men koppla in e jag bra på så smile

Gladen Audio
2 388 Inlägg
9 oktober 2010
Brains skrev:
Hur pass bra kan man klara sig med ett rejält framsystem, utan separat bas, till vardagslyssnande?

Riktigt jäkla långt kan man klara sig, det beror ju på hur bra prylarna man använder är :-)

Testade köra med bara 3,5" amega koaxer i brädan och en 8" i sluten låda spelande under handskfacket i saaben innan jag satte i amega midbasar i dörrarna. spelade riktigt trevligt med bra stamp i midbasen, men djupbasen blev lite lidande fast det kändes som det kunde kvitta när det lirade såpass bra ändå.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

7 277 Inlägg
9 oktober 2010
Frippe_L skrev:
Brains skrev:

Riktigt jäkla långt kan man klara sig, det beror ju på hur bra prylarna man använder är :-)

Testade köra med bara 3,5" amega koaxer i brädan och en 8" i sluten låda spelande under handskfacket i saaben innan jag satte i amega midbasar i dörrarna. spelade riktigt trevligt med bra stamp i midbasen, men djupbasen blev lite lidande fast det kändes som det kunde kvitta när det lirade såpass bra ändå.

Tanken är att inte få in så mycket vikt i skylinen så jag funderade lite på om jag skulle kunna klara med med en 8 i varje dörr.
Givetvis riktiga prylar!
Ska man helst få in dom i slutna lådor i dörrarna?
Vet inte riktigt hur det ser ut där just nu så det kanske inte ens går...

Gladen Audio
2 388 Inlägg
9 oktober 2010
Brains skrev:
Frippe_L skrev:
Brains skrev:

Tanken är att inte få in så mycket vikt i skylinen så jag funderade lite på om jag skulle kunna klara med med en 8 i varje dörr.
Givetvis riktiga prylar!
Ska man helst få in dom i slutna lådor i dörrarna?
Vet inte riktigt hur det ser ut där just nu så det kanske inte ens går...

Slutna stabila lådor i dörren eller en 8-10" frontsub formgjuten efter hur det ser ut under handskfacket på förarsidan, antar du inte vill kapa i bilen för mkt. är nog bättre att endast ha en midbas  ( samma storlek som får plats org) i dörren o nåt mellan+disk på brädan. Frontsuben kan ju plockas ut när det ska köras ordentligt.....

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 oktober 2010
redey skrev:
Det finns 2 reglage, 1 för frekvenz och den andra står det A-level, min och Max.
Vad ska jag ha för frekvens? kan justera mellan 40 och 400 Hz.

När jag spelar så knastrar diskanterna när basen kommer, hur får man bort det? Eller går det?

Finns det nån knapp brevid frekvensratten där man kan välja LPF/HPF eller liknande? Isåfall ställe den på HPF och vrid sen frekvensratten till nånstans mellan 40 & 80Hz, du får lyssna dig fram till vad DU tycker låter bäst.

jimmzzan skrev:
tjena, har Jbl p560c högtalar system fram... driver dessa med min huvudenhet, en pioneer p6000 mosfet 50x4w.
tänkte dra ihop ett slutsteg till dessa, kan jag koppla in ett slutsteg till delningsfilter? och slutsteget är ett gas 4x100w inget annat vet jag om det, men rätt stort.. och undrar vart jag kan sätta detta isåfall? gäller en volvo 940 och får inte plats i handfacket.. och sätta det under en stol kanske men tror inte det går plats.
men är det ofarligt att koppla in ett slutsteg till delningsfiltrerna ?
och högtalarna är 95w tror jag, och slutsteg brygkopplat på 200w då.. är det okej eller ?
är inte erfaren utav att räkna ihop ljud, men koppla in e jag bra på så smile

Ingen fara, det kommer inte vara delningsfiltren utan högtalare som säger stopp först. Men hur mycket effekt får du ut i 4Ohm utan bryggkoppling? Allt handlar nämligen inte om effekt, kan låta bättre och gå att spela högre utan bryggkoppling.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 808 Inlägg
10 oktober 2010
Kommer det funka med ett Sinus live 1500 ( som jag har nu ) att driva en Rockford fosgate punch 2 låda, den med dubbla 12: or eller måste jag skaffa annat slutsteg?

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

82 Inlägg
11 oktober 2010
om du tycker om att elda basar så ska du givetvis fortsätta köra med sinus steget:) ger typ 10%TDH vid max RMS effekt:P men om du verkligen tycker om det där steget så kör med det och låter det bra så gör det de, ananrs är det bara köpa ett annat steg, kolla lite på blocket, finns många "billiga" beg steg som är mycket bättre än det du har:)

3 466 Inlägg
11 oktober 2010
softobbe skrev:
om du tycker om att elda basar så ska du givetvis fortsätta köra med sinus steget:) ger typ 10%TDH vid max RMS effekt:P men om du verkligen tycker om det där steget så kör med det och låter det bra så gör det de, ananrs är det bara köpa ett annat steg, kolla lite på blocket, finns många "billiga" beg steg som är mycket bättre än det du har:)

Eller så har man vett att sänka när det låter illa..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

82 Inlägg
12 oktober 2010
och hur ofta vill man sänka när det är på gränsen till som roligast? bättre att köpa grejer som levererar ren effekt och inte eldar basar:)

Sök