3604
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
12 oktober 2010
softobbe skrev:
och hur ofta vill man sänka när det är på gränsen till som roligast? bättre att köpa grejer som levererar ren effekt och inte eldar basar:)

Det är med ren effekt man eldar basar då man inte hör när det börjar låta illa. roll

gronwalls skrev:
Kommer det funka med ett Sinus live 1500 ( som jag har nu ) att driva en Rockford fosgate punch 2 låda, den med dubbla 12: or eller måste jag skaffa annat slutsteg?

För att svara på frågan om det kommer funka behöver man ett svar på om du går efter mycket bas eller finlir? Är det mycket bas du är ute efter så är det bara koppla in det så spelar det prima skinka, är det däremot finlir du vill ha så skulle jag leta efter ett annat steg.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

3 466 Inlägg
12 oktober 2010
softobbe skrev:
och hur ofta vill man sänka när det är på gränsen till som roligast? bättre att köpa grejer som levererar ren effekt och inte eldar basar:)

Om man är medveten om att det kommer kosta ett par basar o ligga på max så tror jag att man kan nöja sig med att spela lite lägre.. Dessutom låter det skit när steget distar så det är ju inte direkt kul o lyssna på..

Du kan elda basar med ren effekt med om du har tillräckligt, då hör du dessutom inte att dom tar stryk o har du en sedan så tar det ett tag innan lukten når fram. O då e de oftast alldeles för sent.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

82 Inlägg
12 oktober 2010
och det jag ville få fram var att med ett billigt steg med oren effekt så kommer du garanterat elda upp basen fortare än med ett steg med kontroll i..

Random
480 Inlägg
17 oktober 2010
Har ett gas alpha steg och en gas 10" bas.
Nu när jag gick ner till bilen och startade den så ville inte steget eller basen starta. Steget blinkar till sen stänger av. Vad kan det bero på? Jag testade ta bort basen och starta steget. Men den blinkade bara till och stängde av.

Kan tillägga att bilen står i ett 15c varmgarage. Kan det ändå bero på att det är för kallt?

2 656 Inlägg
17 oktober 2010
Fimp3n skrev:
Har ett gas alpha steg och en gas 10" bas.
Nu när jag gick ner till bilen och startade den så ville inte steget eller basen starta. Steget blinkar till sen stänger av. Vad kan det bero på? Jag testade ta bort basen och starta steget. Men den blinkade bara till och stängde av.

Kan tillägga att bilen står i ett 15c varmgarage. Kan det ändå bero på att det är för kallt?

kolla matar kablar ström och jord låter spontant som ngt fel där och jorden skulle jag börja med sen säkringar på strömkablen

Random
480 Inlägg
17 oktober 2010
Säkringar på strömkabeln och i steget är hela. Jorden ser helt ut men hur kan man kolla om det är nått fel? Byta kabel? Jorden sitter direkt i karossen med en ganska grov kabel.

Random
480 Inlägg
17 oktober 2010
Steget hoppade igång nu. Kan det sluta funka om det är för kallt ute?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
17 oktober 2010
Fimp3n skrev:
Steget hoppade igång nu. Kan det sluta funka om det är för kallt ute?

Mina billiga mutant-steg i saaben startar om det så är 20 minus i bilen så det är tveksamt att kylan skulle ha med det o göra. Tror mer på glapp nånstans i ström/jordkablarna. har du en säkringshållare med AGU/glassäkring? Isf är det nog mer troligt i den det jävlas lite.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Random
480 Inlägg
17 oktober 2010
Vet inte vad säkringshållaren heter. Men ser ut som på den här bilden.

http://brl.se/images/large/910PP1.gif

Lite liten bild men hoppas du förstår vilken kabel smile

Men verkar funka nu. Ifall det strular mer så får jag riva lite och kolla kablarna noggrannare.

2 656 Inlägg
17 oktober 2010
Fimp3n skrev:

Men verkar funka nu. Ifall det strular mer så får jag riva lite och kolla kablarna noggrannare.

kan vara dålig kontakt med tex jord smile och kolla de direkt så slipper stereon pajja för dig

Random
480 Inlägg
17 oktober 2010
ekelund88 skrev:
Fimp3n skrev:

kan vara dålig kontakt med tex jord smile och kolla de direkt så slipper stereon pajja för dig

Yes får ta och kolla jorden bättre. Måste ju ändå slänga på vinterdäcken tongue

733 Inlägg
17 oktober 2010
Tjenare! jag är ute efter utfyllnadsljud till mina bakdörrar i Toledon. Jag har tänkt att gå på Koaxialer för att hålla budgeten nere, vill inte lägga några stora summor på det när det är i framsätet jag sitter trots allt.
Jag har nu ett Rockford Power T1525 kitsystem i framdörrarna som drivs av ett 4-kanaligt DLS Reference 200 och bakdörrarna kommer att drivas med samma steg. Ännu en anledning till att jag vill ha koaxialer är att diskanterna sitter högst upp i dörrarna så ska jag ha ett kitsystem blir det genast mycket dyrare för att kunna få tag på något som lirar lika bra som fram för att inte förstöra ljudet, diskanterna skulle nämligen spela i öronen på den som sitter i sätet framför. Nu till priset då helst så billigt som möjligt fast ska ju givetvis inte låta skit, allt över 1000kr är inte intressant.
MVH. Henke

82 Inlägg
17 oktober 2010
Fimp3n skrev:
ekelund88 skrev:
Fimp3n skrev:

ett smart tips när du kollar så du har bra jord är att ohm mäta upp kabel och kaross.. en mätpinne på en plåtren yta på karossen och sen den andra mätpinnen på jordkabeln vid steget. du bör sträva efter ett så låg ohm tal som möjligt, jag hade 0.1ohm och det funkar för mig:)

21 761 Inlägg
17 oktober 2010
Att mäta resistansen så där ger inte ett pålitligt resultat när det gäller saker som drar en hel del ström, det är min åsikt.

82 Inlägg
17 oktober 2010
men det ger en fingervisning om det ligger rätt till eller inte,menar det är ju lättare att börja där än att börja lyfta ur inredning och leta på jordpunkten.. men det är MIN åsikt..

21 761 Inlägg
17 oktober 2010
Det visar om det alls är hyfsad kontakt eller inte, men mycket mer än så ger det inte när man använder en vanlig multimeter. smile

82 Inlägg
17 oktober 2010
precis, det ger en fingervisning om felet ligger där, med tanke på frågan som va så handlade det om att slutsteget inte ens startade, och då ger det inte speciellt mycket effekt heller, så ja, det är ett bra sätt för att få en fingervisning....

ÖstersundsGatbilar
1 570 Inlägg
17 oktober 2010
softobbe skrev:
Fimp3n skrev:
ekelund88 skrev:

ett smart tips när du kollar så du har bra jord är att ohm mäta upp kabel och kaross.. en mätpinne på en plåtren yta på karossen och sen den andra mätpinnen på jordkabeln vid steget. du bör sträva efter ett så låg ohm tal som möjligt, jag hade 0.1ohm och det funkar för mig:)

annars om det är nån kabel som är glapp så kan de även vara remote kabeln bak på cd'n eller på steget

Kolla gärna in mitt nya projekt
Skyline R33 Zeemax Widebody "The Continue"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261823

21 761 Inlägg
17 oktober 2010
softobbe skrev:
precis, det ger en fingervisning om felet ligger där, med tanke på frågan som va så handlade det om att slutsteget inte ens startade, och då ger det inte speciellt mycket effekt heller, så ja, det är ett bra sätt för att få en fingervisning....

Okej, då är jag med. Jag missförstod nog ditt inlägg litegrann. smile

Teknolog & CAD-designer
37 Inlägg
17 oktober 2010
Har en liten snabb fråga bara så tänkte ta den här. Har räknat på och skall bygga bandpass till baksäte på pickup. Har tidigare bara erfarenhet av 1a och 2a ordningens lådor men tänkte ta tjuren vid hornen och prova något nytt. Tänkte höra om någon erfaren tycker mina uträkningar låter vettiga.

Börjar med att nämna lite info om planerade basar: (enligt medföljande infoblad)
2 st Sony L104P5B
Vas: 19,3 L
Fs: 37,7 Hz
Qts: 0,57

Har räknat på två olika lådor, båda för 2 element. I båda spelar elementen i volym 1 upp mot volym 2.

Nr 1:
5e ordningens bandpass

Volym 1 (sluten): 23 L
Volym 2 (portad): 15 L

Portar volym 2:
2 st. Diameter: 100 mm Längd: 300 mm

Fb1: 43 Hz
Fb2: 86 Hz
F-3db: 43.4 Hz

Nr 2:
Tvåkammarlåda

Volym 1 (portad): 28 L
Volym 2 (portad): 15 L

Portar volym 1:
2 st. Diameter: 73 mm Längd: 680 mm
Portar volym 2:
4 st. Diameter: 73 mm Längd: 320 mm

Fb1: 40 Hz
Fb2: 80 Hz
F-3db: 43.4 Hz

Mvh Max
Senast redigerat av slice_max (17 oktober 2010)

Sök