4430
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

16 197 Inlägg
14 december 2010
big-jepp skrev:
Mazda6sex skrev:
Tja! Just nu kör jag med ett baspaket från brl i bilen. Ett monoblock med 2st vanliga Gas 12or
Hade tänkt att bygga en egen låda nu och köra med en högtalare istället. vilken högtalare passar ihop med förstärkaren?
Vad jag förstått så spelar steget bättre på 2ohm? Så då ska man ha en 2ohms bas och inte 4 ohm?
Hjälp tack!

Slutsteget är:

Tillverkare:    GAS
Modell:    Alpha X500.1
Typ:    Klass A/B
Maxeffekt:    1000W
Effekt (RMS):    1x300W 4ohm, 1x500W 2ohm
Frekvensomfång:    10-450Hz
Inbyggda delningsfilter:    LP-filter 30-300Hz 12dB/okt, Subsonic filter 20-55Hz
Bass boost:    0-18dB 45Hz
Lågnivåutgång:    RCA in/utgång par
Övrigt:    Avsäkring 60A, THD 0,06%

bättre och bättre men du kommer spela högre om du har kopplar basen i 2 ohm.
du ska ha en bas med 2x4 ohm spolar.

hur mycket har du tänkt att lägga på en bas?

inte säkert att de spelar högre..tongue      de hänger på så mycke annat än bara ohmtalet..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 224 Inlägg
14 december 2010
tack för snabba svar,

big jepp: för det första ville jag bli av med den stora lådan, eftersom att jag sett enstaka basar som spelar bättre.
Hur mycket jag vill lägga ut för ett element får jag fundera på, men kom med förslag! Jag vill inte ha något tävlingsljud, utan är den som bara vill lyssna på hög musik med bra tryck!

Softis: Funderat på det också, men skulle vara nice att bli av med en av basarna. men vi får se

Evilaudio: Vad säger sjävlaste Brl mannen? vilken bas skulle du rekomendera till steget?
Senast redigerat av Mazda6sex (14 december 2010)

i-vtec Do you?

3 187 Inlägg
14 december 2010
evilaudio skrev:
big-jepp skrev:
Mazda6sex skrev:
Tja! Just nu kör jag med ett baspaket från brl i bilen. Ett monoblock med 2st vanliga Gas 12or
Hade tänkt att bygga en egen låda nu och köra med en högtalare istället. vilken högtalare passar ihop med förstärkaren?
Vad jag förstått så spelar steget bättre på 2ohm? Så då ska man ha en 2ohms bas och inte 4 ohm?
Hjälp tack!

Slutsteget är:

Tillverkare:    GAS
Modell:    Alpha X500.1
Typ:    Klass A/B
Maxeffekt:    1000W
Effekt (RMS):    1x300W 4ohm, 1x500W 2ohm
Frekvensomfång:    10-450Hz
Inbyggda delningsfilter:    LP-filter 30-300Hz 12dB/okt, Subsonic filter 20-55Hz
Bass boost:    0-18dB 45Hz
Lågnivåutgång:    RCA in/utgång par
Övrigt:    Avsäkring 60A, THD 0,06%

bättre och bättre men du kommer spela högre om du har kopplar basen i 2 ohm.
du ska ha en bas med 2x4 ohm spolar.

hur mycket har du tänkt att lägga på en bas?

inte säkert att de spelar högre..tongue      de hänger på så mycke annat än bara ohmtalet..

jo helt sant:)

142 Inlägg
14 december 2010
snabb fråga passar dessa bra ihop

http://www.ljudverkstan.nu/produkt/MTX-Roadthunder-12x2

+

http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … oduct=1913

behövs inte starta diskution över det hela hälst snabbt och ganska enkelt svar smile
tack i förhand!

139 Inlägg
14 december 2010
erko4 skrev:

+

behövs inte starta diskution över det hela hälst snabbt och ganska enkelt svar smile
tack i förhand!

Det funkar.. Men den kan spela högre med bättre steg.

142 Inlägg
14 december 2010
svampen92 skrev:
erko4 skrev:

+

tack i förhand!

jo klart det kan men är inte speciellt rik, 6k tycker jag själv är mycket tongue är endå bara 17år så kommer inte satsa på ett monster projekt nu. det får bli när jag blir äldre och har pengarna tongue

ja tackar smile

139 Inlägg
14 december 2010
erko4 skrev:
svampen92 skrev:
erko4 skrev:

+

tack i förhand!

jo klart det kan men är inte speciellt rik, 6k tycker jag själv är mycket tongue är endå bara 17år så kommer inte satsa på ett monster projekt nu. det får bli när jag blir äldre och har pengarna tongue

ja tackar smile

Vill du spara in lite pengar finns steget på brl 200 kr billigare, samt finns baslådan också där så du slipper betala dubbel frakt smile

142 Inlägg
15 december 2010
svampen92 skrev:
erko4 skrev:
svampen92 skrev:

ja tackar smile

Vill du spara in lite pengar finns steget på brl 200 kr billigare, samt finns baslådan också där så du slipper betala dubbel frakt smile

jo jag vet smile men sakerna kan hämtas ut på båda ställerna (jag i ume) och min bror i skellefte så det blir igen större slant jag känar endå tongue

19 Inlägg
15 december 2010
Hur ska man göra för att få ner steget i två ohm? och hur vet man vilken ohm steget spelar i. vet att det spelar i fyra eller två. men vet inte hur man gör för att få det att spela i de jag vill ha det. någon som kan förklara? smile

galen av att skruva på allt som går! främst mazdan eller gårdstraktron.
" funkar det inte första gången, provar vi igen! "

2 035 Inlägg
15 december 2010
Asså ett steg tål olika belastningar.  ju mindre motstånd ju mer effekt kan steget leverera.

Det är ju basarna som är på t ex 4 ohm styck. och har du ett steg som bara klarar ner till 4 ohm kan du inte koppla in en bas på två ohm. om du nu inte vet va du gör. gör du det så blir det ju för höga strömmar som steget inte tål och du kan ta sönder steget.

För att få ner steget i två ohm pararellkopplar du två st 4 ohms basar vilket blir 2 ohm in i steget.

eller en bas med dubbla 4 ohmspolar blir ju också 2 ohm om du pararell kopplar basen.

Biljudsveteran sen 1984!

451 Inlägg
15 december 2010
mazda-hjorth skrev:
Hur ska man göra för att få ner steget i två ohm? och hur vet man vilken ohm steget spelar i. vet att det spelar i fyra eller två. men vet inte hur man gör för att få det att spela i de jag vill ha det. någon som kan förklara? smile

Detta är högstadiefysik.
Det har ABSOLUT ingenting med slutsteget att göra vilken resistans (läs: Ohm) kretsen får. Detta beror enbart på vad som du kopplar i kretsen.

Exempel då?
Man kopplar in en bas med endast EN talspole på 2 Ohm ---> 2 Ohms krets
Man kopplar in en bas med TVÅ talspolar på vardera 2 Ohm ---> 1 Eller 4 Ohm (Serie eller parallellkoppling)
Man kopplar in en bas med två talspolar på vardera 4 Ohm ---> 2 eller 8 Ohm
Man kopplar in TVÅ basar med TVÅ talspolar på vardera 2 Ohm ---> 0,5 Ohm, 2 Ohm eller 8 Ohm
Man kopplar in TVÅ basar med TVÅ talspolar på vardera 4 Ohm ---> 1 Ohm, 4 Ohm eller 16 Ohm

Förtydligande: INGA ANDRA OHMTAL ÄR MÖJLIGA vill man ha ett annat ohmtal så har man köpt fel grejor.
Skräckexemplet är BRL trollhättan som sålde ett 1500 watt rms (1 Ohm) slutsteg tillsammans med två Rockford T112 2x2 Ohm (600 watt rms styck) till en vän som hade bett om ett steg som drev basarna fullt ut. Jag var inte med när han köpte grejorna men man kan ju fan börja undra...
Senast redigerat av Rigan (15 december 2010)

19 Inlägg
15 december 2010
blev lite fundersam. då ska jag prova och kolla in det sen. men om man har ett steg med fyra kanaler så ska man väl inte köra en bas på det bara. för blir det inte snebelastning på steget då och det kan gå sönder för det. ?

451 Inlägg
15 december 2010
Det kan man göra. Det är dock inte särskilt rekommenderat eftersom att det blir väldigt lite watt per krona. Men just for fun så har jag provat att driva en 4x4 ohms bas på ett bryggat 850.4 watt steg. Tänk på att obryggade steg ofta är på 2 ohm och bryggade på 4, så att du inte eldar upp det.

Edit: Just det ja! Det funkade skitbra!
Senast redigerat av Rigan (15 december 2010)

19 Inlägg
15 december 2010
det ska jag göra! tongue tack för svar.

287 Inlägg
16 december 2010
hej funderar på att köpa bas och slutsteg BEG av en kille jag inte känner. han har det ej inkopplat i någon bil finns det någon möjlighet och känna, lukta, se på en bas / steg om de är helt ? eller hur skall man bära sig åt då han ej har bil man kan provlyssna i.

tacksamm för svar

19 Inlägg
16 december 2010
om ett steg har brunnit så känns det (tycker jag iaf) för det luktar på ett specielt sätt. annars vet jag inte riktigt.

1 302 Inlägg
16 december 2010
volvocrille skrev:
hej funderar på att köpa bas och slutsteg BEG av en kille jag inte känner. han har det ej inkopplat i någon bil finns det någon möjlighet och känna, lukta, se på en bas / steg om de är helt ? eller hur skall man bära sig åt då han ej har bil man kan provlyssna i.

tacksamm för svar

Hej!

För det första så ska du fundera vad anledningen kan vara att han inte har grejerna monterade i bilen det kanske är någonting som inte står rätt till med grejerna.

Sedan när det gäller själva produkterna i sig så är ett enkelt sätt att kolla om en bas är i bra skick att käna på konen om den känns "torr" aktig så kan du nästan räkna med att den kommer att spricka eftet en tid. Du kan även trycka lite för siktigt på själva högtalaren för att se så den vibrerar fel fritt.

Ett slutsteg är dessvärre svårare att kolla om det är bra eller ej då det är elektronik så brukar i alla fall brända kretsar lukta skit rent ut sagt och dena lukt kan sitta i ett bra tag men om steget ståt länge så har jag inga andra ideer på hur man kan kolla så det är okej, kanske skaka på det och höra om det är något spm är löst inuti.

Personligen så skulle jag pruta ner priset då man alldrig kan vara säker på att produkterna fungerar som de ska.

474 Inlägg
16 december 2010
Eller så drar du alla kablar för ljudet i din bil (om du nu inte redan har det), och provlyssnar lite innan.
Om basen inte har en låda så kan du ju fråga nån polare om dom kan låna ut en:)

51 Inlägg
16 december 2010
Har nyss kopplar in ett denver cap-4100 till mitt fram och bak system och stötte på ett litet problen. Den spelar bara bas ljud? varför detta?

Har kopplar men en lågnivå men en Y-koppling på. kan de vara problemet? måste jag ha 2 separata lågnivå?

Tack för svar!

Om man ingen turbo har, får man åka utan BAR

287 Inlägg
17 december 2010
fegge_89 skrev:
volvocrille skrev:

tacksamm för svar

Hej!

För det första så ska du fundera vad anledningen kan vara att han inte har grejerna monterade i bilen det kanske är någonting som inte står rätt till med grejerna.

Sedan när det gäller själva produkterna i sig så är ett enkelt sätt att kolla om en bas är i bra skick att käna på konen om den känns "torr" aktig så kan du nästan räkna med att den kommer att spricka eftet en tid. Du kan även trycka lite för siktigt på själva högtalaren för att se så den vibrerar fel fritt.

Ett slutsteg är dessvärre svårare att kolla om det är bra eller ej då det är elektronik så brukar i alla fall brända kretsar lukta skit rent ut sagt och dena lukt kan sitta i ett bra tag men om steget ståt länge så har jag inga andra ideer på hur man kan kolla så det är okej, kanske skaka på det och höra om det är något spm är löst inuti.

Personligen så skulle jag pruta ner priset då man alldrig kan vara säker på att produkterna fungerar som de ska.

kan ett slutsteg bara fungera lite ? är de inte så att de antingen funkar eller är kass ?

Sök