3099
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Thedriftking
4 juli 2011
Tjenare, behöver tips/råd om ljudbygge i vinterbilen/förstabilen..

Det är en volvo 360, som jag vill ha lite bättre tryck i pga älskar att lyssna på musik med bra ljudkvalitet.
det som sitter i just nu är;
Sony stereo med trasig cd läsare (funkar alltså bara radio) ingen usb osv
Magnat 6,5" kitsystem
Dls 4" (två par)

har hemma;
Gas 5 kanals
4 st 2 kanals steg (dls + mds)
låda för 4st 8"
3" basport

va tycker ni jag ska köpa för att uppgradera ljudet? helst under 2500:-

1 215 Inlägg
4 juli 2011
Vad betyder t.ex "THD 0.4%" ? hoppas det går att förklara bra genom text tongue

Tack på förhand!

1 581 Inlägg
5 juli 2011
Har ny fråga angående högnivåomvandling i brorsans bil. Han köpte nytt slutsteg, ett DLS CA22 som han nu kör bryggat till basen men han har problem att basen spelar mkt mellanregister och hur han än ändrar på filtren så blir det ingen skillnad. Drar han ut ena signalen från lågnivån så får han mer bas. Som det är nu kommer signalen från högnivån från hatthyllehögtalarna och dessa är väl mellanregister/diskant så beror det på att den signalen inte ger så låga frekvenser som han inte får ut bas?

21 761 Inlägg
5 juli 2011
Fellow skrev:
Drar han ut ena signalen från lågnivån så får han mer bas. Som det är nu kommer signalen från högnivån från hatthyllehögtalarna

Det där får jag inte riktigt ihop, både lågnivå och högnivå. hmm

Matas alltså steget med signal från hatthyllehögtalarna och in i stgets högnivåingång?
Eller menar du att hatthyllehögtalarnas signal går till en extern omvandlare och sedan in i stegets lågnivåingång?

1 581 Inlägg
5 juli 2011
Drönirettab skrev:
Fellow skrev:
Drar han ut ena signalen från lågnivån så får han mer bas. Som det är nu kommer signalen från högnivån från hatthyllehögtalarna

Det där får jag inte riktigt ihop, både lågnivå och högnivå. hmm

Matas alltså steget med signal från hatthyllehögtalarna och in i stgets högnivåingång?
Eller menar du att hatthyllehögtalarnas signal går till en extern omvandlare och sedan in i stegets lågnivåingång?

Både och, han har en omvandlare (Audison Connection SLI 2) dit signalen från högtalarna går till, ut ifrån den går lågnivå till steget. Men han har även testat att använda den inbyggda högnivåomvandlingen i steget men får samma problem. Knappt någon bas men mycket mer när han kopplar ur ena utav L/R lågnivå. Antar att det är delningsfilter på högtalarna i hatthyllan så den inte får rätt frekvenser att bruka?

21 761 Inlägg
5 juli 2011
Aha, på så sätt. Då låter det som att signalerna från högtalarna på något sätt är i motfas, testa att byta plats på plus och minus hos ena "kabelsnutten" som kommer från ena bakhögtalare och går in i omvandlaren. smile

1 581 Inlägg
5 juli 2011
Drönirettab skrev:
Aha, på så sätt. Då låter det som att signalerna från högtalarna på något sätt är i motfas, testa att byta plats på plus och minus hos ena "kabelsnutten" som kommer från ena bakhögtalare och går in i omvandlaren. smile

Ber han testa det då. Men det kan inte vara som jag skrev att dem högtalarna sitter med delningsfilter och det påverkar bassignalen?

21 761 Inlägg
5 juli 2011
Iof blir det sämre bas om högtalarsignalen är filtrerad, men det borde inte bli betydligt mer bas när ena lågnivån kopplas ur i så fall. Jag tycker inte det. smile

1 581 Inlägg
5 juli 2011
Drönirettab skrev:
Iof blir det sämre bas om högtalarsignalen är filtrerad, men det borde inte bli betydligt mer bas när ena lågnivån kopplas ur i så fall. Jag tycker inte det. smile

Det löste sig! Tackar för hjälpen! big_smile

750 Inlägg
5 juli 2011
Hallå! Någon med erfarenhet av dc audio Basar ? smile bra/dåliga ?

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

3 Inlägg
5 juli 2011
Tjena gubbs!
Är helt nybörjare på ALLT vad gäller ljud, fattar inte nått när jag läser om koaxial och allt vad det heter, men har ändå några frågor.

Ska skaffa mig lite ljud till bilen, en BMW 318is-90 som just nu är helt orginal ljudväg förutom stereon, den är några år. Men har iaf tänkt att skaffa mig nya framhögtalare, nya i hatthyllan och en ny stereo. Alltså ingen bas eller slutsteg hade jag inte tänkt. Men det är då jag undrar om man kan koppla direkt från stereon till högtalare utan att passera några slutsteg? Har inte tänkt att lägga några pengar direkt utan tänkte på GAS alpha-serie, då är det 5,25or fram och tror även det är det bak(rätta mig om jag har fel!).
De som sitter på nu är i hyggligt skick men saknar ngn direkt bas, kommer jag att kunna å det med andra högtalare eller krävs det en låda? Dessa nya högtalare lirar på 100W maxeffekt medans orginalen iaf fram lirar på 25W.

Som sagt kan inget om ljud, förutom att lyssna på det!

311 Inlägg
6 juli 2011
RNEH skrev:
Tjena gubbs!
Är helt nybörjare på ALLT vad gäller ljud, fattar inte nått när jag läser om koaxial och allt vad det heter, men har ändå några frågor.

Ska skaffa mig lite ljud till bilen, en BMW 318is-90 som just nu är helt orginal ljudväg förutom stereon, den är några år. Men har iaf tänkt att skaffa mig nya framhögtalare, nya i hatthyllan och en ny stereo. Alltså ingen bas eller slutsteg hade jag inte tänkt. Men det är då jag undrar om man kan koppla direkt från stereon till högtalare utan att passera några slutsteg? Har inte tänkt att lägga några pengar direkt utan tänkte på GAS alpha-serie, då är det 5,25or fram och tror även det är det bak(rätta mig om jag har fel!).
De som sitter på nu är i hyggligt skick men saknar ngn direkt bas, kommer jag att kunna å det med andra högtalare eller krävs det en låda? Dessa nya högtalare lirar på 100W maxeffekt medans orginalen iaf fram lirar på 25W.

Som sagt kan inget om ljud, förutom att lyssna på det!

Vill du få ut bra eller bättre tryck i framsystemet så ska du köra med slutsteg. Annars är det en baslåda som gäller om det är basen du är ute efter.

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

87 Inlägg
6 juli 2011
Tjena. Skulle behöva lite hjälp med ett lådbygge. Har införskaffat mig en B2 audio AS12", och kan ungefär ingenting om att bygga en låda med rätt liter osv. Basen ska sitta i en volvo 850, och ska spela genom skidluckan är det tänkt. Steget som ska användas är zachry R1500D..

Mvh Freddddan

Find my damn Volvo!
169 Inlägg
6 juli 2011
Funkar denna bas: http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=281 med denna förstärkare: http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=88

Ytterst tacksam över svar, detta är det sista som behöver göras för att ljudet ska bli klart i bilen. smile

"Det är ingen Volvo eller Audi jag omkring med utan en BMW, det är skillnad på bil och BIL."
- BMW_330 på zatzy.com

21 761 Inlägg
6 juli 2011
Det funkar, dock kunde steget vara lite kraftigare med tanke på att basen är på 8 Ohm. smile

Find my damn Volvo!
169 Inlägg
6 juli 2011
Drönirettab skrev:
Det funkar, dock kunde steget vara lite kraftigare med tanke på att basen är på 8 Ohm. smile

Lite det jag misstänkte, men bara det funkar så.
Tack för svaret! smile

"Det är ingen Volvo eller Audi jag omkring med utan en BMW, det är skillnad på bil och BIL."
- BMW_330 på zatzy.com

3 187 Inlägg
6 juli 2011
Catalyst skrev:
Funkar denna bas: http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=281 med denna förstärkare: http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=88

Ytterst tacksam över svar, detta är det sista som behöver göras för att ljudet ska bli klart i bilen. smile

ser ut att vara 8ohms spole på den basen, och det steget ger ut 1x150 watt rms i 4 ohm och ska du då lira det i 8ohm så kommer inte effekten räcka till.

ska du ha den att spela "open air"?

Find my damn Volvo!
169 Inlägg
6 juli 2011
big-jepp skrev:
Catalyst skrev:

ser ut att vara 8ohms spole på den basen, och det steget ger ut 1x150 watt rms i 4 ohm och ska du då lira det i 8ohm så kommer inte effekten räcka till.

ska du ha den att spela "open air"?

Hade den lilla misstanken jo, men ett nytt steg kan också inköpas men bara det steget jag har orkar dra basen en tid (=några månader) så räcker det riktigt bra.

Ja den ska spelas open air.

- BMW_330 på zatzy.com

750 Inlägg
6 juli 2011
Sydeken skrev:

Någon?

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

4 693 Inlägg
6 juli 2011
Sydeken skrev:
Sydeken skrev:

Någon?

DC är ju inga dåliga grejer, dom stora i USA

Booyakasha!

Sök