3657
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

124 Inlägg
6 juli 2011
#7201
om man har en bas med 2x2 ohm så betyder ju det att man kan köra slutsteget med 1 eller 4 ohm.. men med 1 ohm är ju effekten så mycket mer än med 4ohm så vad är vitsen med att köra slutsteget med 4 ohm?

och om vi säger att slutsteget ger ut 500watt rms på 4 ohm och 1500 på 1 ohm så borde väl slutsteget dra mer ström på 1 ohm än på 4 ohm?

311 Inlägg
6 juli 2011
#7202
jocki_ skrev:
om man har en bas med 2x2 ohm så betyder ju det att man kan köra slutsteget med 1 eller 4 ohm.. men med 1 ohm är ju effekten så mycket mer än med 4ohm så vad är vitsen med att köra slutsteget med 4 ohm?

och om vi säger att slutsteget ger ut 500watt rms på 4 ohm och 1500 på 1 ohm så borde väl slutsteget dra mer ström på 1 ohm än på 4 ohm?

korrekt!

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

124 Inlägg
6 juli 2011
#7203
BillyBooy skrev:
jocki_ skrev:
om man har en bas med 2x2 ohm så betyder ju det att man kan köra slutsteget med 1 eller 4 ohm.. men med 1 ohm är ju effekten så mycket mer än med 4ohm så vad är vitsen med att köra slutsteget med 4 ohm?

och om vi säger att slutsteget ger ut 500watt rms på 4 ohm och 1500 på 1 ohm så borde väl slutsteget dra mer ström på 1 ohm än på 4 ohm?

korrekt!

så desto mindre ohm desto bättre? ingen skillnad, förutom effekten slutsteget ger ut?

2 656 Inlägg
6 juli 2011
#7204
jocki_ skrev:
BillyBooy skrev:
jocki_ skrev:
om man har en bas med 2x2 ohm så betyder ju det att man kan köra slutsteget med 1 eller 4 ohm.. men med 1 ohm är ju effekten så mycket mer än med 4ohm så vad är vitsen med att köra slutsteget med 4 ohm?

och om vi säger att slutsteget ger ut 500watt rms på 4 ohm och 1500 på 1 ohm så borde väl slutsteget dra mer ström på 1 ohm än på 4 ohm?

korrekt!

så desto mindre ohm desto bättre? ingen skillnad, förutom effekten slutsteget ger ut?

sämre kontroll på basen


16 197 Inlägg
6 juli 2011
#7205
ekelund88 skrev:
jocki_ skrev:
BillyBooy skrev:

korrekt!

så desto mindre ohm desto bättre? ingen skillnad, förutom effekten slutsteget ger ut?

sämre kontroll på basen

å de drar MYCKE mer ström.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

124 Inlägg
6 juli 2011
#7206
ekelund88 skrev:
jocki_ skrev:
BillyBooy skrev:

korrekt!

så desto mindre ohm desto bättre? ingen skillnad, förutom effekten slutsteget ger ut?

sämre kontroll på basen

kan du förklara lite vad du menar med sämre kontroll på basen? som att den inte är så exakt, hänger med elr?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 juli 2011
#7207
Det låter bättre om man kör steget i 4Ohm än i 1Ohm, samt drar mindre ström som redan nämts. Det är egentligen bara fördelar att köra steget i högre last, förutom att det blir dyrare om man ska ha mycket effekt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 Inlägg
6 juli 2011
#7208
BillyBooy skrev:
RNEH skrev:
Tjena gubbs!
Är helt nybörjare på ALLT vad gäller ljud, fattar inte nått när jag läser om koaxial och allt vad det heter, men har ändå några frågor.

Ska skaffa mig lite ljud till bilen, en BMW 318is-90 som just nu är helt orginal ljudväg förutom stereon, den är några år. Men har iaf tänkt att skaffa mig nya framhögtalare, nya i hatthyllan och en ny stereo. Alltså ingen bas eller slutsteg hade jag inte tänkt. Men det är då jag undrar om man kan koppla direkt från stereon till högtalare utan att passera några slutsteg? Har inte tänkt att lägga några pengar direkt utan tänkte på GAS alpha-serie, då är det 5,25or fram och tror även det är det bak(rätta mig om jag har fel!).
De som sitter på nu är i hyggligt skick men saknar ngn direkt bas, kommer jag att kunna å det med andra högtalare eller krävs det en låda? Dessa nya högtalare lirar på 100W maxeffekt medans orginalen iaf fram lirar på 25W.

Som sagt kan inget om ljud, förutom att lyssna på det!

Vill du få ut bra eller bättre tryck i framsystemet så ska du köra med slutsteg. Annars är det en baslåda som gäller om det är basen du är ute efter.

Söker inget jätteljud alls, utan mest bara riktiga högtalare då det är sprängda orginal på nu, måste man sätta på slutsteg ändå, även om jag bara ska byta högtalarna. Vill inte sätta i ngn bas då jag saknar skidsäck och tänker INTE förstöra den fina inredning som redan finns!

Men som sagt tidigare, org. är på 25W, dessa nya är på 100W max, skulle det fungera att byta dessa rakt av och ändå få ett okej ljud?


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 juli 2011
#7209
Det funkar, men det spelar troligtvis högre med original (om dom nu hade varit hela) då dom troligtvis har högre känslighet och TÅL mindre effekt än dom nya som du kollar på. Dina gamla TÅL alltså 25W medans dom nya TÅL 100W, och din huvudenhet (stereo) lämnar kring 10-20Wrms.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

155 Inlägg
6 juli 2011
#7210
RNEH skrev:
BillyBooy skrev:
RNEH skrev:
Tjena gubbs!
Är helt nybörjare på ALLT vad gäller ljud, fattar inte nått när jag läser om koaxial och allt vad det heter, men har ändå några frågor.

Ska skaffa mig lite ljud till bilen, en BMW 318is-90 som just nu är helt orginal ljudväg förutom stereon, den är några år. Men har iaf tänkt att skaffa mig nya framhögtalare, nya i hatthyllan och en ny stereo. Alltså ingen bas eller slutsteg hade jag inte tänkt. Men det är då jag undrar om man kan koppla direkt från stereon till högtalare utan att passera några slutsteg? Har inte tänkt att lägga några pengar direkt utan tänkte på GAS alpha-serie, då är det 5,25or fram och tror även det är det bak(rätta mig om jag har fel!).
De som sitter på nu är i hyggligt skick men saknar ngn direkt bas, kommer jag att kunna å det med andra högtalare eller krävs det en låda? Dessa nya högtalare lirar på 100W maxeffekt medans orginalen iaf fram lirar på 25W.

Som sagt kan inget om ljud, förutom att lyssna på det!

Vill du få ut bra eller bättre tryck i framsystemet så ska du köra med slutsteg. Annars är det en baslåda som gäller om det är basen du är ute efter.

Söker inget jätteljud alls, utan mest bara riktiga högtalare då det är sprängda orginal på nu, måste man sätta på slutsteg ändå, även om jag bara ska byta högtalarna. Vill inte sätta i ngn bas då jag saknar skidsäck och tänker INTE förstöra den fina inredning som redan finns!

Men som sagt tidigare, org. är på 25W, dessa nya är på 100W max, skulle det fungera att byta dessa rakt av och ändå få ett okej ljud?

Ja de kommer att fungera men köper man de billigaste högtalarna man hittar så finns risken att de inte alls låter bättre än orginal.   Om du bara ska köra dem på stereon så föreslår jag att du letar upp några riktigt lättdrivena högtalare som kanske kostar en smula mer.


155 Inlägg
3 Inlägg
6 juli 2011
#7212
Tack så mkt för svaren! Finns det några speakers ni kan rekomendera redan nu? smile så att man har ngn riktning att gå efter när man kollar menar jag


155 Inlägg
6 juli 2011
#7213
Va jag vet så är DLS koaxialer lättdrivena,   finns såklart mycke annat med.


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 juli 2011
#7214
När du nu bor i Trollhättan så tycker jag absolut att du ska ta dig en tur till BRL och snacka med killarna där så får du riktigt bra hjälp. Men som tips (förutom DLS som TurtleRace redan nämt) så kan jag nämna GAS, iaf dom äldre serierna har klarat sig bra utan mängder med effekt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
6 juli 2011
#7215
ChriZtoffer skrev:
När du nu bor i Trollhättan så tycker jag absolut att du ska ta dig en tur till BRL och snacka med killarna där så får du riktigt bra hjälp. Men som tips (förutom DLS som TurtleRace redan nämt) så kan jag nämna GAS, iaf dom äldre serierna har klarat sig bra utan mängder med effekt.

Nya Silver-serien låter inte fy skam för en rimlig peng för att vara ärlig...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

124 Inlägg
7 juli 2011
#7216
ChriZtoffer skrev:
Det låter bättre om man kör steget i 4Ohm än i 1Ohm, samt drar mindre ström som redan nämts. Det är egentligen bara fördelar att köra steget i högre last, förutom att det blir dyrare om man ska ha mycket effekt.

om jag har slutsteget: http://www.ground-zero-audio.com/englis … 1200mk.htm och basen: http://www.ground-zero-audio.com/englis … 120spl.htm

vilken ohm ska jag köra den i då 1 elr 4ohm? för slutsteget ger ju bara ut 550watt rms på 4ohm och 1450 på 1 ohm.

7 120 Inlägg
7 juli 2011
#7217
Aerodynamik skrev:
Musik som jag gillar är totalt värdelös utan bas så måste ha lite tryck i bilen för längre färder. tongue
Ogillar egentligen ljud i bilar och prioterar det inte alls men som sagt, lite bas är nästan ett måste. Har nu ett framsystem 6,5" i dörrarna och diskanter på instrumentbrädan. Även två 4x6 högtalare där bak.

Men nu till själva saken.. Jag har ett gammalt basrör(8") liggandes, har testat det i en kompis bil och det låter alldeles utmärkt för mina krav. Det är dessutom diskret och väger inte så mycket smile
Frågan är bara vilket slutsteg jag kan använda? Vill inte lägga ut några pengar alls på detta egentligen så har kollat efter de billigaste på blocket men har inte en aning om vad jag kan använda.

http://www.blocket.se/hela_sverige/bild … =1&w=3

Om någon kan säga något som kan funka för en billig peng skulle det vara grymt bra. smile


Tänkte även köpa detta, behövs något mer för installation? http://www.blocket.se/jonkoping/Kabelki … 18&w=3


Tacksam för all hjälp smile

Ingen? Är jag så komplicerad? big_smile

124 Inlägg
7 juli 2011
#7218
Aerodynamik skrev:
Aerodynamik skrev:
Musik som jag gillar är totalt värdelös utan bas så måste ha lite tryck i bilen för längre färder. tongue
Ogillar egentligen ljud i bilar och prioterar det inte alls men som sagt, lite bas är nästan ett måste. Har nu ett framsystem 6,5" i dörrarna och diskanter på instrumentbrädan. Även två 4x6 högtalare där bak.

Men nu till själva saken.. Jag har ett gammalt basrör(8") liggandes, har testat det i en kompis bil och det låter alldeles utmärkt för mina krav. Det är dessutom diskret och väger inte så mycket smile
Frågan är bara vilket slutsteg jag kan använda? Vill inte lägga ut några pengar alls på detta egentligen så har kollat efter de billigaste på blocket men har inte en aning om vad jag kan använda.

http://www.blocket.se/hela_sverige/bild … =1&w=3

Om någon kan säga något som kan funka för en billig peng skulle det vara grymt bra. smile


Tänkte även köpa detta, behövs något mer för installation? http://www.blocket.se/jonkoping/Kabelki … 18&w=3


Tacksam för all hjälp smile

Ingen? Är jag så komplicerad? big_smile

Du behöver inget mer än kittet du visade iaf (förutom slutsteget), men kan du ge lite mer information om basen?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 juli 2011
#7219
jocki_ skrev:
ChriZtoffer skrev:
Det låter bättre om man kör steget i 4Ohm än i 1Ohm, samt drar mindre ström som redan nämts. Det är egentligen bara fördelar att köra steget i högre last, förutom att det blir dyrare om man ska ha mycket effekt.

om jag har slutsteget: http://www.ground-zero-audio.com/englis … 1200mk.htm och basen: http://www.ground-zero-audio.com/englis … 120spl.htm

vilken ohm ska jag köra den i då 1 elr 4ohm? för slutsteget ger ju bara ut 550watt rms på 4ohm och 1450 på 1 ohm.

1Ohm, om du ska få ut max från basen. Den poppar säkerligen på bra även med 550Wrms och låter bättre då men om du är ute efter max tryck så är det 1Ohm som gäller.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

124 Inlägg
7 juli 2011
#7220
ChriZtoffer skrev:
jocki_ skrev:
ChriZtoffer skrev:
Det låter bättre om man kör steget i 4Ohm än i 1Ohm, samt drar mindre ström som redan nämts. Det är egentligen bara fördelar att köra steget i högre last, förutom att det blir dyrare om man ska ha mycket effekt.

om jag har slutsteget: http://www.ground-zero-audio.com/englis … 1200mk.htm och basen: http://www.ground-zero-audio.com/englis … 120spl.htm

vilken ohm ska jag köra den i då 1 elr 4ohm? för slutsteget ger ju bara ut 550watt rms på 4ohm och 1450 på 1 ohm.

1Ohm, om du ska få ut max från basen. Den poppar säkerligen på bra även med 550Wrms och låter bättre då men om du är ute efter max tryck så är det 1Ohm som gäller.

aha okej, tack smile


Sök