TheAudiDude skrev:
Jo jag undrar en sak ang, strömkablar.
Till hemmabiosystem och liknande anläggningar som man har i hemmet så är
strömkabel precis lika tunn som till vilken annan apparat som helst.
Är det då verkligen sån skillnad till bilar?
ex, kabeln till stavmixern är ju lika tjock som till min hemmastereo och
drar betydligt mer ström...
Jag har sett denna frågan förut och jag tycker det är dags att reda ut begreppet
Det bygger på följande!
Ledarresistansen och Ohm's lag
Vi börjar med ledarresistansen
Vi tar en vanlig lampsladd på 5 meter och använder formeln (R=e*l/A) exempel 0,017*5/1,5=0,0567ohm
Resistansen i lampsladden på 5 meter är 0,0567ohm
Vi använder oss nu av denna sladd och böjar med att vi ska ha igenom 10 Ampere genom kabeln vid 230volt
Ohm's lag U/R=I exempel 10*0,0567=0,567Volt
Reslutatet är att vi får ett spänningsfall över den 5meter långa lampsladden på 0,567Volt
Vad händer om vi behöver ha igenom 164ampere? Varför jag valt 164ampere kan du se längre ner.
Vi använder formeln igen 164*0,0567=9,2988volt. Man får helt plötsligt 9,3 volt spänningsfall över kabeln. I detta läget brinner kabeln efter en kort tid. Dessutom är det inte mer än 4,7Volt i andra änden av kabeln
Vi behöver mata 164ampere vid 14 volt för att få (2296) 2300Watt
Vi behöver mata 10ampere vid 230 volt för att få 2300watt
Om ni tittar på siffrorna ovan så ser ni ett "Korsförhållande" alltså (låga ampere hög volt/hög volt låga ampere) för att få fram samma mängd energi (watt)
Sammanfattningsvis så är det så att när man har en lägre spänning måste man kompensera detta med att få en ett ökat flöde alltså högre ström. Den högre strömmen i sin tur leder till att de 0,0567ohm blir betydelsefulla. Vi behöver få ner ohmtalet ett par decimaler för att spänningsfallet ska sjunka. Det enda sättet att göra detta är att öka ledningsarean eller korta kabeln.
Jag hoppas att alla hängde med på min förklaring till varför vi tvingas använda så grova kablar i bilen och att det inte räcker med en lampsladd i 12volt system.