3013
Sök

Projekt tråd: Ford Probe GT-T; Plasta dörrsidor + annat runt om kring!

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
28 december 2008
#41
Förstår inte varför alla snackar tjocklek på glasfiber och dyligt.
Vill man ha det lätt och stabilt så bygger man sandwish konstruktioner istället.
Att ha glasfibersaker som är 20mm tjocka verkar enligt mig bara korkat och onödigt dyrt och tungt.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

1 634 Inlägg
28 december 2008
#42
BMTech skrev:
Förstår inte varför alla snackar tjocklek på glasfiber och dyligt.
Vill man ha det lätt och stabilt så bygger man sandwish konstruktioner istället.
Att ha glasfibersaker som är 20mm tjocka verkar enligt mig bara korkat och onödigt dyrt och tungt.

Kan du förklara för oss korkade vad en sandwish konstruktion är för något då?

Mvh Andreas
Senast redigerat av andreas_gbg_ (28 december 2008)

Numera Saab 9-5 Aero -00

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
28 december 2008
#43
skulle tro han menar spånskiva elr mdf...annars vette fan kanske är full elr nå tongue


Gasglad
3 244 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#44

<Update> Spackling och slipning sad

Nu har jag kommit till steget för spackling och slipning, jag använder mig av korttrådig glasfiber spackel för hållbarhetens skull. Kommer använda finspackel senare!

Viktigt att tänka på är att inte blanda för mycket spackel åt gången då det stelnar rätt snabbt!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/529866_8rvdxr.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/529868_eaw440.jpg

Bonusbild: Min personliga städare smile Hehe, dem vita ringarna måste va spöken *Ironi*
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/529876_41oa51.jpg






//Carfreak

1 634 Inlägg
28 december 2008
#45
Den dörren kommer bli svår att klä sad Vilket spackel kör du? Biltema? Efter allt plastande med glasfiber kan du gå på finspackel direkt. Själv blir jag tokig när jag försöker spackla med glasfiber...

Numera Saab 9-5 Aero -00

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
28 december 2008
#46
ja körde på finspackel direkt ja bara onödigt o köra på me mer glasfiber o de är väldigt svår slipat vilket du kommer få erfara tongue

får hoppas på att slutresultatet blir nice, bra jobbat iaf smile


Gasglad
3 244 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#47
Ähh, inga problem att slipa glasfiberspackel jue :p Aa, biltemas kör jag med :p Varför svår att klä sen?
Är ju nästintill plan dörrsida ju smile

//Carfreak

1 634 Inlägg
28 december 2008
#48
Formen runt högtalaren kommer bli döden. Du får slita som en dåre för att inte få massa överflödig vinyl där vilket ser väldigt oundvikligt ut. Tyvärr är det sådana misstag man lär sig av. Kanske inte är så illa som det ser ut på bild, du får väl prova å se wink

Skippa du glasfiberspacklet å gå direkt på finspackel, men byt till Plastic Padding PP100 så gör du dig själv en tjänst. Så himla mycket lättare att spackla med det, kostar lite mer men är långt ifrån dyrt. Skiljer dock väldigt mycket i pris mellan olika butiker.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
28 december 2008
#49
lättare o bara slipa ner de grymt slätt o köra lack på de elr flocka dom smile


Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
28 december 2008
#50
andreas_gbg_ skrev:
BMTech skrev:
Förstår inte varför alla snackar tjocklek på glasfiber och dyligt.
Vill man ha det lätt och stabilt så bygger man sandwish konstruktioner istället.
Att ha glasfibersaker som är 20mm tjocka verkar enligt mig bara korkat och onödigt dyrt och tungt.

Kan du förklara för oss korkade vad en sandwish konstruktion är för något då?

Mvh Andreas

Det menas ju som det låter att man använder olika material i flera lager som en dubbel macka alltså.
Så tillverkar man båtskrov och annat som behöver va extremt starkt och lätt.
Bonecell eller divycell "stava" är vanligt förekommande som mellan lager.
Går ju att göra med kolfiber och vad man nu är ute för att göra.
Endast fantasin sätter ju gränserna här.

lägger en länk till wiki oxå där det är rätt bra förklarat.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sandwichkonstruktion

Och i högtalarbyggen är det ju ypperligt då det även tar upp ljudreflexer på ett helt annat sätt än ett material med fast kärna.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
28 december 2008
#51
MrCarfreak skrev:

<Update> Spackling och slipning sad

Nu har jag kommit till steget för spackling och slipning, jag använder mig av korttrådig glasfiber spackel för hållbarhetens skull. Kommer använda finspackel senare!

Viktigt att tänka på är att inte blanda för mycket spackel åt gången då det stelnar rätt snabbt!

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 8rvdxr.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive … eaw440.jpg

Bonusbild: Min personliga städare smile Hehe, dem vita ringarna måste va spöken *Ironi*
http://www1.garaget.org/gallery/archive … 41oa51.jpg





Får väl utse mig till trådens gnällröv då tongue
Men det ser ut som om du blandat spacklet dåligt.
Var nogrannare där för det har du igen när du slipar det sen.
Är inte det minsta roligt om det skulle va mjukare på något ställe.
Det sätter nämligen igen slippappret som f-n mad

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Avstängd
1 714 Inlägg
28 december 2008
#52
jag finner inte gladfiber svårslipat, kanske är märket det är fel på? alla gör inte bra spackel.
4cr gör jävla bra spackel annars. glasfiber som finspackel.
som nämnt är plastic padding pp100 bra finspackel också.


Gasglad
3 244 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#53
Hello!  Har nu slipat skiten, inte svårt alls! Bara finspackla nudå smile Finns det inte sprutspackel att köpa som fyller igen hålen?!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/530010_6a6j5y.jpg

//Carfreak

Avstängd
1 714 Inlägg
28 december 2008
#54
hagmans sprayspackel (som egentligen är filler) kan dölja väldigt små porer,
men oftast är det bara att spackla igen, det är för det mesta tekniken som avgör hur mkt porer man får.

edit: såg att du körde på glasfiberspackel, då är det lätt att få småhål.
det försvinner nog iochmed finspacklingen, det är just det de är till för wink
Senast redigerat av Emilius (28 december 2008)


Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
28 december 2008
#55
Håller med föregående det är finspackel du ska använda nu.
Srutspackel är mer som lite tjockare grundfärg och fyller endast ytterst små porer och repor.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Gasglad
3 244 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#56
Vad tycker ni om resultatet hittills?!

Synd att jag inte har finspackel hemma bara..

//Carfreak

Avstängd
1 714 Inlägg
28 december 2008
#57
jag tycker det ser bra ut för att vara glasfiberspacklat. du får det nog säkert riktigt snyggt när du finspacklar.
sprayspackel kommer inte få det där jämnt iaf, det är lite missvisande namn, därför det inte heter så längre.
har för mig att bara hagmans har det kvar som namn på deras tjocka filler.
Senast redigerat av Emilius (28 december 2008)


Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
28 december 2008
#58
MrCarfreak skrev:
Vad tycker ni om resultatet hittills?!

Synd att jag inte har finspackel hemma bara..

Jodå det blir nog bra när det är klart.
Tyckte inte om vinklen först men den funkar ju ganska bra ihop med resterande dörrsida ändå.
Ska du klä med vinyl så kommer det bara att funka med riktigt bra lim eftersom du kommer behöva sträcka vinylen över hela först och sen limma ner den.
Då duger det inte med billigt lim för då kommer det släppa.
Och kör med en bra vinyl oxå.
Super stretch från topntrim och köp 3m lim från dom oxå så kommer det att bli trevligt sen.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Gasglad
3 244 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#59
Tack så mycket!!

Ska bli kul att finspackla imorgon...

Ang vinyl så får jag se hur det blir, kan bli riktigt snyggt om man lackar det också.
Fast vinyl ger ju en lyxig finnish.

3m limmet är det blåa va?!

//Christian

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#60
Sådär ser det ifrån en annan vinkel.. Ser bra ut va?! wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/530049_8c64k9.jpg

En till bild...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/530057_gsoq0q.jpg
Senast redigerat av MrCarfreak (28 december 2008)

//Carfreak


Sök