2400
Sök

Stäng tråd tack.

225 Inlägg
9 januari 2009
#41
Niick skrev:
mbfidde skrev:
Niick skrev:

Ja men en vanlig 740 gör inte.... och din 740 tic som dessutom är trimmad kanske inte just är lika billig i försäkring som en vanlig 740 och det var ju det de handlade om eller hur? gav bara ett exempel.. att din trimmade 740 tic drar ifrån min saab kan du ju vara stolt över, antar att du jobbar eftersom du har 3 bilar, om jag hade jobbat så hade läget nog inte varit samma och då hade jag själv haft en RIKTIG bil, dvs inte en saab eller volvo.

den kostar ca 150kr/mån i försäkring, trafik då alltså. krockar jag så den blir skrot så köper jag en ny för under 10000kr.

Ja, men det är ju bra, om du är stolt över det är jag glad för din skull.

ok, tack:D

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.

normal people are scary
57 Inlägg
9 januari 2009
#42
Hampe85 skrev:
Även om du är folkbokförd hos den förälder som står på bilen så kanske det inte är så kul att åka runt i "mammas" a4:a. vad säger du om du skrotar bilen med tonade framrutor, dubbla 12" are i skuffen och sänkt 60/40. Då är det ingen som går på att du åker mammas bil längre. Och sånt anser ju jag hör till om man är 18 och åker runt i första bilen iaf. Tror inte det är speciellt många på det här forumet i den åldern som tycker det är kul att åka runt i " pappas" bil.

alla har inte beiga föräldrar som åker v70 AWD strikt original...varför skulle en morsa lr farsa inte åka omkring i en audi med 18" crome fälgar 80/60 sänkning och riktigt fet ljudanläggning???  ja i mitt fall för att dom inte gillar tyskt kanske...finns dock andra coola bilar

Fiat For Life
pasta bilar is the shit

401 Inlägg
9 januari 2009
#43
Niick skrev:
Tjena,

Tycker du borde köpa saaben, Jag är 18 år och har en saab 9-3 nu 200hk och dom går helt okej, drar inte farligt mycket bensin, billiga i försäkring om du ställer dem på dina föräldrar (Har ställt mina bilar på min mormor och det är inga problem om jag skulle krocka en gång till. och folk som säger att hur kul är det att man kör runt med "mormors" bil är välkomna att betala 3 gånger så mycket i försäkring bara för att det ska stå ett annat namn när någon kollar REG-nrt.. enligt mig är den personen väldigt trög dock.).

jag e nog trög,,betalar ca 20k/år helförs


164 Inlägg
10 januari 2009
#44
Jag skulle råda dig till att köpa en "skit"bil att ha första 4-5 åren, De är oftast billiga i försäkringen så man har råd att åka lite oxå,

jag pröjsar 5000kr om året för halvförsäkring på min (den står på mig eftersom det e lika bra att börja få upp [skadebonusen!?] UTIFALL det skulle smälla nån gång om några år) men jag hade tur, morsan hade mig försäkrat på nått sett där redan innan så jag fick "bonus" Dom flesta andra företagen skulle ha 10-18 000kr för halvförsäkrat, Det var tillochmed ett företag som skulle ha 25 000kr för halv... Bilen e värd mellan 7 000 - 9 000kr i dagsläget, Vad en nyare bil kostar i dagsläget vågar jag inte ens tänka på det e inget jag skulle ha råd med. Men har man råd så varför inte.
Senast redigerat av Sebus (10 januari 2009)


V-Power
1 186 Inlägg
10 januari 2009
#45
4-5 åren shit tongue

Jag har haft en skitbil i 4 månader och kollar på ny nu big_smile

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
10 januari 2009
#46
FireTraXX skrev:
http://www1.garaget.org/archive/11/10265/68551/68551-648244.jpg

Det är min första bil, köp absolut ingen 740 eller nåt liknande skit.
Finns ingen mening med att köpa nån billig skrothög som första bil bara för att det är den första.
Krockar man så är man försäkrad, går något sönder så kostar det kanske lite mer än på gamla skitbilar men det går inte sönder lika ofta.

_Jonex_ skrev:
En Turbo-bil är svindyr i försäkring , kostar en skaplig slant även på pappsen och en bil värd 40k + vill man ju ha helförsäkrad..

Jag betalar 5000kr om året för helförsäkring.
Inget som ruinerar någon.

+ 1 till dig. Jag skulle definitivt testa gränserna mer i en Volvo 740 än i en Toyota supra, nyare BMW/audi   osv.  Skulle olyckan vara framme så har man förhoppningsvis en sådan bil helförsäkrad vilket som sagt inte kostar mycket mer än att helförsäkra en volvo 740..

Vi betalar 4300kr / året för våran Volvo v70 2,5 T i helförsäkring
Senast redigerat av Dawe_A (10 januari 2009)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

132 Inlägg
10 januari 2009
#47
mbfidde skrev:
som man kan läsa så verkar det ju iallafall som att alla 18åringar som skriver här har krockat så det kan DU ju utgå ifrån.

Är ju inte underligt att försäkrings premien är så hög för oss ungdomar,,, Eftersom det verkar som du säger att alla 18 åringar som skrivit i denna tråd har krockat:S Hur kör ni egentligen ???  O skriv inte som alla andra, för det kan ni ju inte göra  eftersom ni krockat o grejat...wink    Man ska inte leka superman i trafiken utan man ska lära sig var sina gränser går med stor marginal!   Och det lär man sig bäst genom att köra bankörning när det bjuds på såna tillställningar via vissa bil klubbar:)


Hade själv en Saab 9000 2.0T 90:a som första bil med 250hk var helt underbart, bara man tar det lungt o lär känna sin bil o gränser så går ju allting bra.   Men ett TIPS bara tänk efter innan du köper en TURBO bil som första bil...  Har du väl haft en turbo bil kan du inte vara utan turbo resten av livet;)


Det där med att skriva sin bil på någon förälder ser jag personligen inget problem i, synd att man själv ska straffas med hög premie när man kör normalt på gatorna...   

I mitt fall är det ju lite tvärtom har min saab o volvo på mig nu , o min mor brukar låna saaben när den rullar på sommrarna...

Polisen stanna henne i höstas (kört lite bara lite..... för fort) o fråga henne den allmäna frågan o bilen står på dig.  Mor sa ne det är ju min sons racer bil, som jag brukar låna så här på vardagar till jobbet när han kör sin brukis bil till jobbet (mor jobbar 2km från från sitt hem, jag 5mil tråkigt att dra mil på den...).

Dom sa att det var första gången  dom råkade ut för att en mamma använder sin sons bil så där brukar ju alltid vara tvärtom med massa borförklaringar varför tongue   Dom tyckte jag måste vara en snäll son som lånar ut sin bil så där till en gasglad mor ... 

Men sen fick ju jag  en "utskällning" av min morsa bara för att min bil var trimmad o gick så bra,  och att man inte kände av att det gick så fort som det gjorde.. haha härlig mor man har  som inte erkänner att det rykte i hennes höger fot wink

SpeedFreakZ Sweden
www.osse.cc

2 283 Inlägg
10 januari 2009
#48
Ska jag vara helt ärlig så råder jag dig att inte köpa något skit till att börja med!

Jag köpte mig en jävligt fin bil som första bil, köptes standard som många andra i min ålder gör och fixar/stylar till dem.
Efter det så är man ju jävligt rädd om bilen och pressar inte till det yttersta där det kan gå skit men att man gör det för adrenalin eller kul grej så att säga.
Audin som jag då hade körde man en del Race med i HBG på helgerna och så men inget mer som man inte klarade av, rejsa rakt fram är inget svårt.

https://www1.garaget.org/archive/39/38435/64511/64511-867088.jpg
Ingen bil man "svin-kör" med, som oftast med ett billigare alternativ

Däremot när jag köpte min äckliga Twingo efter det för att pendla i då pressar man den till yttersta och ska sladda där det är svårt etc för att man inte är rädd om den (Som man hade varit med en nyare bil) och då har det hänt nu i vinter att jag smällt in i lyktstolpar och ett räcke, hade jag kört audin hade jag kröpet fram som en skadesköten soldat.

Därför råder jag dig att köpa en finare bil för att man är mer rädd om den.

EDIT: Ändrade lite text
Senast redigerat av Pikey (10 januari 2009)

R.I.P. Michael Jackson!

Avstängd
233 Inlägg
10 januari 2009
#49
Pikey skrev:
Ska jag vara helt ärlig så råder jag dig att inte köpa något skit till att börja med!

Jag köpte mig en jävligt fin bil som första bil, köptes standard som många andra i min ålder gör och fixar/stylar till dem.
Efter det så är man ju jävligt rädd om bilen och pressar inte till det yttersta där det kan gå skit men att man gör det för adrenalin eller kul grej så att säga.
Audin som jag då hade körde man en del Race med i HBG på helgerna och så men inget mer som man inte klarade av, rejsa rakt fram är inget svårt.

http://www1.garaget.org/archive/39/3843 … 867088.jpg
Ingen bil man "svin-kör" med, som oftast med ett billigare alternativ

Däremot när jag köpte min äckliga Twingo efter det för att pendla i då pressar man den till yttersta och ska sladda där det är svårt etc för att man inte är rädd om den (Som man hade varit med en nyare bil) och då har det hänt nu i vinter att jag smällt in i lyktstolpar och ett räcke, hade jag kört audin hade jag kröpet fram som en skadesköten soldat.

Därför råder jag dig att köpa en finare bil för att man är mer rädd om den.

EDIT: Ändrade lite text

Håller med här, körde som en idiot med min skoda 75 hästars(krockade den), nu när jag kör saaben ( som visserligen är väldigt fattig bil också.. men bättre än skodan och denna ska jag ha tills jag börjar jobba ) så kör jag lugnare, så jag förstår inte varför man TVUNGET skall ha en billig slö bil som första bil om man har råd med en finare.... och dom första 4-5 åren hahahaha fick mig och skratta, det räcker i så fall i någon månad ifall du skall ha en tråkig bil. Och om man kan ställa den på sina föräldrar är det värt det för att du ska få ha en fin bil som du vill ha.
Senast redigerat av Niick (10 januari 2009)

Blå saab 9-3 turba

597 Inlägg
10 januari 2009
#50
Tycker definitivt att du skall köpa en nyare bättre bil, ingen ide o köpa ngn skitbil för 5000 som du är missnöjd med om du har råd med bättre.

Köpte min SLK som förstabil gav över 100K och har inte ångrat mig en sekund.  Ser inga nackdelar med en dyr förstabil om man har råd med den

164 Inlägg
10 januari 2009
#51
R1kard skrev:
4-5 åren shit tongue

Jag har haft en skitbil i 4 månader och kollar på ny nu big_smile

Anledningen till 4-5år är för att 99% av alla försäkringsbolag vill ha SJUKT mycket pengar fram tills man fyllt 24, Och som de flesta vet, Ju finare bil desto dyrare försäkring


Volvoskadad
6 017 Inlägg
10 januari 2009
#52
Sebus skrev:
R1kard skrev:
4-5 åren shit tongue

Jag har haft en skitbil i 4 månader och kollar på ny nu big_smile

Anledningen till 4-5år är för att 99% av alla försäkringsbolag vill ha SJUKT mycket pengar fram tills man fyllt 24, Och som de flesta vet, Ju finare bil desto dyrare försäkring

Ja dyrt som satan är de, betalar ca 400 i månaden för trafik på en 740 GL! mad
Jag e 20 år och bor i stan.

Jonas

212 Inlägg
10 januari 2009
#53
en bra förstabil är en bmw 325 coupe eller 525, kanske en s60 volvo el audi s3 00-02


56 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#54
Tack för de givna tipsen! Hur är det med storleken på bilarna? Saaben är ju ganska stor, riskerar den bli "för stor" inne i stan, då det är där jag mest kommer köra? Kan det vara ett argument till att köpa en mindre bil?

212 Inlägg
11 januari 2009
#55
som jag sa, ingen saab, håll dig till tyskt eller en s60, min största rekomendation är bmw e46


831 Inlägg
11 januari 2009
#56
Är du gubbe eller med tanke på att du har så billig försäkring? Min är inte i närheten av 5000kr om så ändå vore! Sen håller jag inte med om att "nya" bilar skulle hålla bättre. Min förra A4 (00) gick fan sönder hela jävla tiden, ren skit!

FireTraXX skrev:
http://www1.garaget.org/archive/11/10265/68551/68551-648244.jpg

Det är min första bil, köp absolut ingen 740 eller nåt liknande skit.
Finns ingen mening med att köpa nån billig skrothög som första bil bara för att det är den första.
Krockar man så är man försäkrad, går något sönder så kostar det kanske lite mer än på gamla skitbilar men det går inte sönder lika ofta.

_Jonex_ skrev:
En Turbo-bil är svindyr i försäkring , kostar en skaplig slant även på pappsen och en bil värd 40k + vill man ju ha helförsäkrad..

Jag betalar 5000kr om året för helförsäkring.
Inget som ruinerar någon.

Jag behöver hjälp som inte finns, Så ge upp!
58 Inlägg
11 januari 2009
#57
Osse skrev:
mbfidde skrev:
som man kan läsa så verkar det ju iallafall som att alla 18åringar som skriver här har krockat så det kan DU ju utgå ifrån.

Är ju inte underligt att försäkrings premien är så hög för oss ungdomar,,, Eftersom det verkar som du säger att alla 18 åringar som skrivit i denna tråd har krockat:S Hur kör ni egentligen ???  O skriv inte som alla andra, för det kan ni ju inte göra  eftersom ni krockat o grejat...wink    Man ska inte leka superman i trafiken utan man ska lära sig var sina gränser går med stor marginal!   Och det lär man sig bäst genom att köra bankörning när det bjuds på såna tillställningar via vissa bil klubbar:)


Hade själv en Saab 9000 2.0T 90:a som första bil med 250hk var helt underbart, bara man tar det lungt o lär känna sin bil o gränser så går ju allting bra.   Men ett TIPS bara tänk efter innan du köper en TURBO bil som första bil...  Har du väl haft en turbo bil kan du inte vara utan turbo resten av livet;)


Det där med att skriva sin bil på någon förälder ser jag personligen inget problem i, synd att man själv ska straffas med hög premie när man kör normalt på gatorna...   

I mitt fall är det ju lite tvärtom har min saab o volvo på mig nu , o min mor brukar låna saaben när den rullar på sommrarna...

Polisen stanna henne i höstas (kört lite bara lite..... för fort) o fråga henne den allmäna frågan o bilen står på dig.  Mor sa ne det är ju min sons racer bil, som jag brukar låna så här på vardagar till jobbet när han kör sin brukis bil till jobbet (mor jobbar 2km från från sitt hem, jag 5mil tråkigt att dra mil på den...).

Dom sa att det var första gången  dom råkade ut för att en mamma använder sin sons bil så där brukar ju alltid vara tvärtom med massa borförklaringar varför tongue   Dom tyckte jag måste vara en snäll son som lånar ut sin bil så där till en gasglad mor ... 

Men sen fick ju jag  en "utskällning" av min morsa bara för att min bil var trimmad o gick så bra,  och att man inte kände av att det gick så fort som det gjorde.. haha härlig mor man har  som inte erkänner att det rykte i hennes höger fot wink

haha hel skön morsa=) försöker få min morsa att köra mina bilar men de är fan omöjligt:)

kärlek växer inte på träd, den byggs i tyskland!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
11 januari 2009
#58
mbfidde skrev:
som man kan läsa så verkar det ju iallafall som att alla 18åringar som skriver här har krockat så det kan DU ju utgå ifrån.

Alla? Jag kan inte dra mig till minnes att jag krockat... roll

Vill du ha en 9-3 så tycker jag absolut att du ska köpa dig en. Jag själv har inte kört någon 9-3 men Saab har alltid gjort trevliga bilar med roliga motorer. Avråder dig starkt från att köpa en Peugoet, vad jag läst så ska de vara riktigt struliga (kanske speciellt 206an) och tråkiga att köra är dom också.

Rock'n Roll

2 283 Inlägg
11 januari 2009
#59
CrilleD skrev:
Är du gubbe eller med tanke på att du har så billig försäkring? Min är inte i närheten av 5000kr om så ändå vore! Sen håller jag inte med om att "nya" bilar skulle hålla bättre. Min förra A4 (00) gick fan sönder hela jävla tiden, ren skit!

FireTraXX skrev:
http://www1.garaget.org/archive/11/10265/68551/68551-648244.jpg

Det är min första bil, köp absolut ingen 740 eller nåt liknande skit.
Finns ingen mening med att köpa nån billig skrothög som första bil bara för att det är den första.
Krockar man så är man försäkrad, går något sönder så kostar det kanske lite mer än på gamla skitbilar men det går inte sönder lika ofta.

_Jonex_ skrev:
En Turbo-bil är svindyr i försäkring , kostar en skaplig slant även på pappsen och en bil värd 40k + vill man ju ha helförsäkrad..

Jag betalar 5000kr om året för helförsäkring.
Inget som ruinerar någon.


Men när hade du 00an?
Den är ju ändå 9 år gammal nu...

R.I.P. Michael Jackson!

2 283 Inlägg
11 januari 2009
#60
Sebus skrev:
R1kard skrev:
4-5 åren shit tongue

Jag har haft en skitbil i 4 månader och kollar på ny nu big_smile

Anledningen till 4-5år är för att 99% av alla försäkringsbolag vill ha SJUKT mycket pengar fram tills man fyllt 24, Och som de flesta vet, Ju finare bil desto dyrare försäkring

Men om han nu bor hemma kan han ju sätta den på sina föräldrar tills han har jobb och kan betala det själv?

R.I.P. Michael Jackson!


Sök