Volvo har kommit tillbaka starkt, med tanke på hur brant deras försäljningskurva dök.
Driv-e-bilarna med den grymt snåla dieseln (Tror det var Aftonbladet som uppmätte V50n till 0,39l/milen på lite över 100 mil blandad körning) som berättar om man håller rätt växel dessutom, och för att inte glömma Flexifuel-V70n som kommer ut ur Torslanda-fabriken och går direkt till etanol&gaskonverteringsfabriken för ombyggnad.
Att Volvo har gått över till att göra premiumbilar (de utgör bl.a. Fords hela Premiumkoncern) har nog varit på G ända sedan 850 och S/V70 kom, då man gick ifrån gamla 200/700/900-serien med ett jättekliv, med helt ny motorserie, samt framhjulsdrift (vilket många volvoraggare tycks klaga på, men fakta är fakta, och V70N är Sveriges mest sålda bil) så det var nog väntat.
Men jag får hålla med om att V70N är lite plastig, t.ex. i A-stolparna...
Där är 850 och gamla X70 mycket bättre.
Men som komfortbil är de nya bilarna superba.
Det jag tycker är synd med Concept-S60n, är att man inte kommer att ha kvar mittkonsolen av handblåst Orrefors-kristall samt alla andra glasdetaljer.
De är så äckligt snygga!
Förstår att det inte fungerar ur säkerhetssynpunkt, men man kunde ju haft en laminerad variant, som framrutan typ?
Hoppas man får se bilen med AWD och den nya D5-motorn på 2,4liter, 200hk, 420Nm, dubbla turboaggregat och 1,8bars laddtryck.