3094
Sök

Tips till burbygge..

12 086 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
#1
Dåligt tips..

Va på Biltema idag o handlade lite skrot när jag fick syn på smala långa järnrör tongue

De visar sig att de börjat sälja avgasrör i dimension 40x2, alltså samma som man bygger bur av big_smile
90kr/2m får väl anses va ett bra pris så tex finess tar 100kr/m. Kvaliten vet jag givetvis inget om men burmaterial brukar ju va vanlig jävla bonnstål, annars kör man ju chrommolly.

De säljer även 44x2 och 48x2.. ända jag saknar nu är minst 45x2.5 till huvudbågen smile
Senast redigerat av JapMax (25 januari 2009)

KHRacing
23 januari 2009
#2
Biltemas rör är inte sömnlösa kalldraget - så skall du ha en tävlingsgodkänd bur så glöm det

Annars en mkt bra tanke .

12 086 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
#3
KHRacing skrev:
Biltemas rör är inte sömnlösa kalldraget - så skall du ha en tävlingsgodkänd bur så glöm det

Annars en mkt bra tanke .

De är ju sant iofs.. tänkte inte så långt, men det va en bra tanke som sagt smile

Asså nu ska man inte snåla på säkerheten men vem fan ser skillnad när man lackat skiten då?
Nu ska ju jag iofs inte tävla med min bil utan ha buren för att stadga upp karossen och för att de är ballt.

1 059 Inlägg
24 januari 2009
#4
Du lär ju märka det när du smäller bilen.Inte så kul med massa rör som går av/sönder o blir som pilspetsar inne i bilen.
Ska man ha bur ska den fylla sitt syfte o va rätt monterad mm.
Finns en hel del bilar här på garaget som har livsfarligt monterade burar om dom ex får en bil i sidan.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

1 867 Inlägg
24 januari 2009
#5
Biltemas avgasrör är nog bra tunnväggiga om du ska bygga bur med skiten. det är ju 1mm gods i väggarna, det kan du nästan vika över knät.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

1 291 Inlägg
24 januari 2009
#6
Koop skrev:
Biltemas avgasrör är nog bra tunnväggiga om du ska bygga bur med skiten. det är ju 1mm gods i väggarna, det kan du nästan vika över knät.

nu står det ju att röret var 40x2 och inte 40x1 roll
Hursom ¨så är det inte värt den lilla peng du sparar, satsa på en riktig bur med sömlösa rör det kan rädda liv. Säkerhet ska man ALDRIG snåla på, bättre att lägga pengar på vettig bur och stolar och kanske vänta lite med trimningen. fast det är ju bara min åsikt wink


12 086 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
#7
Asså jag kan inte bestämma mig vad jag ska tycka smile

Samtidigt som jag att det borde fan duga, så finns det en liten del av mig som känner att fan ska man köpa sånna där dyra jävla sömlösa rör ist bara för att göra de riktigt tongue

Egentligen har de inte med priset o göra, mer principen. Och lite priset big_smile Är ju ändå arbetslös.

Jag har redan lagt ut en förmögenhet på bromsar, vill ju åka fort nu! smile
Stolar ska jag köpa riktiga iaf, aldrig mer att jag sitter i sånna här jävla kinastolar och får ont i hela kroppen.

Aja.. dåligt tips:P

Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
24 januari 2009
#8
Guss burrör är 3mm godstjocklek å Finess har 2,5mm. du vet väl att om du har bur så ska de va ett borrhål i huvudbågen, ca 15cm från golvet så man kan mäta tjockleken å sen va de nån mer stans de skulle va nått. Och sen som sagt, kalldragna, sömlösa rör.

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

1 291 Inlägg
24 januari 2009
#9
Det bästa tipset är att försöka följa rally/rallycross/racing reglementet för dessa regler är skrivna för att göra en hemmabyggd bur godkänd och säker.
http://web.sbf.se/regler/up/2/TR_Regler.pdf läs TR 5:8
Och burören ska vara minst 45x2,5 i huvudbågen och 40x2 i övriga rör.

har sett ditt maximaprojekt och inte ska den bilen glidas med? satssa på en riktig båge det du ev. snålar på nu (1000 - 1500:- max?) kommer du säkert ångra senare


3 714 Inlägg
25 januari 2009
#10
jag säger som de flesta här: Snåla aldrig på säkerheten !

Även om du bara ska ha den för gata/styling så skulle jag byggt för ett reglemente så man vet att det håller om olyckan skulle vara framme

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

KHRacing
25 januari 2009
#11
bollen1986 skrev:
jag säger som de flesta här: Snåla aldrig på säkerheten !

Även om du bara ska ha den för gata/styling så skulle jag byggt för ett reglemente så man vet att det håller om olyckan skulle vara framme

mja .. reglemente kan man skita i totalt ju - men bygga med rätt rör & rätt vinklar är det viktigaste.

jag har byggt hela min bur själv (förutom själva bockningen utav rören & så svetsade en polare)

inga som helst problem bara man tar sig lite tid.
Men i Japmas´s fall skall han nog INTE ha 46m rör tror jag.

Japmax - ge mig lite bilder vai mail så kan jag skissa fram lite förslag till dig om du vill det.


mvh K

KHRacing
25 januari 2009
#12
JapMax skrev:
Asså jag kan inte bestämma mig vad jag ska tycka smile

...............text......................

du får ju en folkracebyggsats som du själv för modda, för ca 3000kr på Finess

12 086 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#13
KHRacing skrev:
JapMax skrev:
Asså jag kan inte bestämma mig vad jag ska tycka smile

...............text......................

du får ju en folkracebyggsats som du själv för modda, för ca 3000kr på Finess

Min plan va att ha halvbur med krysstag bak mellan tornen och huvudbågen samt dubbla stöttor fram. Längsgående vid golvet och vinklade längsgående bredvid stolen på båda sidor.

Det räkna jag fram till nästan exakt 2000kr i rör från finess.
Jag kör på riktiga rör så alla kan va lugna nu smile

Jag fixade en bild
https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/552687_mkoqcq.jpg
Senast redigerat av JapMax (25 januari 2009)

58 Inlägg
26 januari 2009
#14
Du får dig ju en hel folkrace bur för 1500kr. Kör på det


4 001 Inlägg
26 januari 2009
#15
jag skulle nog satsa på att även få i främre delen av buren, visst håller huvudbågen taket uppe där den sitter men inte 15 cm framför där man oftast har huvudet och då kan det bli trångt...


jag har sett en bil med hemmasnickrad bur och vanliga 40x2 rör som kelat med ett träd, det såg inte roligt ut, rören hade delat sig i skarven och skrynklats ihop duktigt, visst gjorde dom säkert nytta men det såg inte bra ut.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

12 086 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#16
Jag lugnar mig med helbur, men de går ju att komplettera.
Jag ska använda mig av regelriktiga rör och bygga buren efter regelverket. Det ända som kommer fattas för en korrekt skyddsbur är främre delen, men som jag som sagt kan komplettera.
Jag har förövrigt läst igenom varenda jävla rad om tekniska regler för skyddsbur så jag börjar greppa alla krav och anvisningar.

Att jag ska ha bur över huvudtaget är egentligen överkurs för mina ambitioner. Så utökad halvbur är mer än nog just nu. Bilen ska gå på gatan och på strippen och lite sidles för skoj skull, typ. Vi får se vart de slutar. Skulle bilen helt plötsligt få 1000hk och gå driftingseries så kommer jag säkert låta stoppa i en certifierad bur.. plus allt annat.

191 Inlägg
30 januari 2009
#17
man får väl inte besikta med bur längre eller har jag fel?

Man måste våga dö för att kunna leva

Skogenracing.com
309 Inlägg
30 januari 2009
#18
EmilErik skrev:
man får väl inte besikta med bur längre eller har jag fel?

Ja det har du. Dom gjorde om koderna bara.

------> www.skogenracing.com <------

1 291 Inlägg
30 januari 2009
#19
Det går alldeles utmärkt att åka in och göra reg.bes för bur
bara det att dom tagit bort t17e, dvs koden för bur och istället skrivs det in under övrigt


228 Inlägg
14 maj 2009
#20
Måste man säga till innan man kommer att man vill regga bilen med bur och utan baksäte? eller kan man göra det på plats när man åker in ibesiktningshallen?
Vart köper man skum som man trär runt rören? Hur mycket måste man klä in rören?


Mvh
Senast redigerat av Kamberg (14 maj 2009)


Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök